Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #1 Skrevet 22. mars 2015 Tar dere celleprøve hos fastlege eller gynekolog? Har time hos fastlegen, men mange av mine venninner mener at fastlegen ikke kan det og har for dårlig utstyr til undersøkelsen. Blir litt bekymra for at det ikke skal bli gjort skikkelig. Anonymous poster hash: 568e0...a74 Anonymous poster hash: 568e0...a74
Mamma`n til turbo Skrevet 22. mars 2015 #2 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har pleid å ta det privat hos gynekologspesialist, da tar de innvendig ultralyd samtidig. Nå sist tok jeg det hos fastlegen min. Som han sa om de ikke får celler/og eller at prøven ikke er god nok så får man beskjed om det og må ta ny. Tror nok absolutt det er helt kurant å ta den hos fastlege men jeg foretrekker privat da han ser inni meg med mikroskop og kan se der og da om det er kreftceller der.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Hos gynekolog. Fastlegen klarer helt fint å ta en vanlig celleprøve, men jeg ønsker en utvidet prøve med ultralyd av livmor, eggleder og eggstokker også Jeg begynner også lett å blø når de tar celleprøven og om det blir blod i celleprøven er den forurenset så man må ta ny. Gynekologen er mye flinkere enn legen til å ta en prøve uten å få blod i den. Mange mener at man overbelaster spesialhelsetjenesten og skaper unødvendig lange ventelister når man krever henvisning til spesialist for noe en fastlege kan gjøre, og noen fastleger nekter av den grunn å henvise. Jeg gjør det derfor hos privat gynekolog, koster 1200 kr og det er det virkelig verdt. Kommer aldri til å ta gu hos fastlegen igjen. Anonymous poster hash: 53178...a9b
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #4 Skrevet 23. mars 2015 Har brukt å tatt det hos fastlegen i år, men neste gang vet jeg faktisk ikke hva jeg gjør siden jeg har fått ny ung mannlig lege. Han er yngre enn meg. Anonymous poster hash: 1f7ea...f09
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #5 Skrevet 23. mars 2015 Har aldri vært hos gynekolog, alltid tatt celleprøve hos fastlegen. Er i 30-årene. Har ingen plager der nede så ser ikke behov for time hos gynekolog for meg. Har kun opplevd smerte og mye blod en gang ved en celleprøve, da var det en turnuslege som tok den så hun hadde nok lite erfaring. Ellers så har jeg kjent ingenting og blør bare noen få dråper etterpå. Anonymous poster hash: 5f0bc...387
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 Det er mange ting man ikke oppdager når fastlegen tar celleprøve. Jeg hadde f.eks en stor cyste på eggstokken som måtte fjernes. Den gav ingen plager så jeg ante ikke at den var der, men gynekologen så den jo da han tok ultralyd... Anonymous poster hash: 53178...a9b
Pobie Skrevet 23. mars 2015 #7 Skrevet 23. mars 2015 Fastlegen. De har blitt opplært i hvordan det gjøres, og det krever ikke noe avansert utstyr. Hvis prøver er for dårlig vil labben vi beskjed om dette og be om ny prøve. Jeg har aldri blødd etter celleprøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå