Gå til innhold

Når man dør og man er donor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer etterpå? Skjønner jo at diverse kroppsdeler blir delt ut, men hvis alt blir brukt til enten forskning eller til andre som trenger deler - får man da et siste hvilested? Blir restene, hvis det er noen igjen gravlagt? 

Anonymous poster hash: a2794...b8f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt blir sjelden brukt, kun ved forskning. Ved vanlig organdonasjon blir det begravelse som vanlig. Dersom en velger å donere hele seg bort til forskning så blir en begravet etter et gitt antall år. 

Anonymous poster hash: e2a34...d03
Skrevet

Det er din nærmeste pårørende som blir spurt om han/hun vil la deg bli donor når du er død. Da kan denne personen ta ditt ønske til etteretning.

Om du donerer bort kroppen din til forskning vil den bli kremert og gravlagt på den måten du har bestemt etter 2- eller 3 år tror jeg det var. Svigerforeldrene mine har valgt at kroppene deres skal bli donert til forskning etter deres død om det er mulig. De skal da bli gravlagt på umerket felles minnelund har de bestemt.

Anonymous poster hash: 881f6...780
Skrevet

Hva skjer etterpå? Skjønner jo at diverse kroppsdeler blir delt ut, men hvis alt blir brukt til enten forskning eller til andre som trenger deler - får man da et siste hvilested? Blir restene, hvis det er noen igjen gravlagt? 

Anonymous poster hash: a2794...b8f

Hvis du er organdonor er det jo ikke mange biter som kan brukes, du har masse igjen. Hjerne, skjelett, armer, ben, tarmer, mage osv.  Resten av kroppen blir kremert eller gravlagt som vanlig. Forskning har jeg ikke greie på, men ser at andre har svart deg på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...