Gå til innhold

Noen som har erfaringer med tmd (dysfunksjon i kjeve)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår at det er ikke mye hjelp å få her til lands? :-( Jeg føler jeg ikke blir hørt og er så lei av å gå rundt i ett smertehelvete.

Anonymous poster hash: d9f1a...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feilstillinger i tenner er utelukket som årsak, HI?

Anonymous poster hash: f4fac...180
Skrevet

Har du vært i kontakt med Tannatelieret i Oslo?

Der utarbeider de en veldig grundig rapport og hjelper med fremstilling av skinner og forslag til behandling.

Jeg var der, fikk diagnosen TMD, men det er ganske dyrt.

Nå hjalp ikke skinnene meg da desverre, men så har jeg nå fått påvist borreliainfeksjon som nok er den store synderen hos meg....

Anonymous poster hash: f8a37...569

Skrevet

Nei :-(

Jeg får jo ikke hjelp i det hele tatt!

Skrevet

Der utarbeider de en veldig grundig rapport og hjelper med fremstilling av skinner og forslag til behandling.

Nå hjalp ikke skinnene meg da desverre, men så har jeg nå fått påvist borreliainfeksjon som nok er den store synderen hos meg....

Jeg lurer også på om det er noe annet som er synderen..hvordan fikk du påvist borrelia og hva er behandlingen? :-)

Skrevet

Jeg lurer også på om det er noe annet som er synderen..hvordan fikk du påvist borrelia og hva er behandlingen? :-)

Jeg har vært kasteball rundt om kring hos en haug med spesialister, leger og behandlere. Jeg har hele tiden mistenkt borrelia siden jeg ble bedre etter en doxycylinkur i starten av sykdomsforløpet, men ingen har trodd eg siden spinalpunksjonen var negativ. Nå har jeg fått tatt utvidede tester som alle har vært positive. Og det etter tre fæle år med smerter i hode, ansikt og muskler/ledd.

Er jo ikke så mye helsenorge kan tilby oss pasienter, men skal høre med fastlege hvor veien går nå. Blir mulig utlandet.

Jeg har selv måtte ta tak i min situasjon og gått bare til private klinikker. Det nytter ikke å vente på det offentlige har jeg erfart. Det ble sendt henvisning til Haukeland sykehus fælt utredning av TMD, men det er en evighet siden, og fortsatt ingen svar.

Du kan jo prøve Unilabs for å få hjelp til utvidete tester av borrelia.

Skrevet

Nei :-(

Jeg får jo ikke hjelp i det hele tatt!

Jeg har behandlet slike smerter/plager med akupunktur/fysio.behandling. Har hatt flere og de har alle blitt bra. Men da har det vært muskulære årsaker til smertene. "Bare" muskulære smerter kan likevel være svært sterke, og av og til kan stram muskulatur ligge og presse på nervene også som ytterligere vil gi nervesmerter.

Min erfaring har vært at man alltid må behandle skulder/nakke/hals i tillegg til at man behandler triggerpunktene også lokalt rundt kjeveledd.

Der jeg har sett at holdningen kan ha vært forsterkende årsak så går jeg også inn med holdningskorrigerende treninge, enkelt sagt stabilitetstrening og tøyninger og bevisstgjøring.

Er det "bare" muskulært er det faktisk ganske enkelt og raskt å gjøre noe med det, men jeg tror problemet er at det ikke er så mange som tar triggerpunkt med nåler i kjevemuskulaturen, i hvert fall ikke småmusklene, samt de minste musklene i nakken som også må tas (nakke og kjeve samarbeider).

Hvis du mistenker borrelia med ev. coinfeksjoner, da anbefaler jeg deg å finne en av de lukkede gruppene på facebook, der kan du få hjelp av andre i samme situasjon som har vært i utlandet. Vet flere der også er plaget med kjeveproblemer som ikke er muskulære.

Håper du finner ut av det - lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...