Gå til innhold

babyer og godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når fikk babyen/barnet smake godteri og kaker første gang? Noe som lot babyen/barnet smake før den var et år?

Anonymous poster hash: 7c76c...1ac

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sikkert rundt den tida hvor han kunne spise fast føde. han spiste moltekrem på julaften, da var han er halvt år

Skrevet

Fikk smake kake når de var rundt 7-9 mnd.. Smågodt/godis ble det ikke noe av før de var nærmere 2 år

Anonymous poster hash: 5ffc9...fa3
Skrevet

Jævla svigerfar ga sønnen min is når han var 9mnd. Jeg syns det er unødvendig å gi barn noe de ikke savner. De får i seg nok søtsaker med tiden uansett.

Anonymous poster hash: 2401c...7b3

Skrevet

Husker ikke hva, men hun fikk smake på det vi hadde. Kake og dessert fikk vi jo i selskap, så ja, hun fikk smake lenge før hun var 1 år ;)

Anonymous poster hash: 6bd06...b32
Gjest Antarctica
Skrevet

Ikke pokker om de fikk før ettårsdagen, nei! Hvorfor i alle dager skulle de det?

Ca to år var de før de fikk noe godteri.

Skrevet

På 1-årsdagen.

Anonymous poster hash: e8fe3...dd8
Skrevet

Var nettopp på en forestilling. Det satt en gjeng besteforeldre og et godt voksent foreldrepar ved siden av oss. Ungen de hadde med kunne knapt gå, og de foret henne med sjokolade! Sikkert for å holde henne i ro...

Anonymous poster hash: 95dfe...0ba

Skrevet

Aner ikke når, men tviler på at det var etter ettårsdagen, for å si det sånn 😜

Vår policy er at så lenge barnet viser interesse for å ville smake, er alt som står på bordet tillatt (bortsett fra ting som kan være skadelige, selvsagt).

Men vi har aldri oppmuntret barna til å smake på usunne ting, slik som jeg ser at mange andre gjør.

Tanken er at ved å la barna smake på alt, blir de mer interessert på nye smaker.

Så har vi heller vært veldig nøye i vårt eget hus med å ikke sette fram så mye snop på bordet så lenge ungene er våkne.

Vi har heller aldri gitt dem kjeks, boller, juice med tilsatt sukker, pølse og chips e.l. når vi har vært ute.

Småmat har vært vann, fiskekaker fra ferskvaren, grove rundstykker, banan o.l. og når vi har spist ute har de fått vanlig voksenmat, bare i mindre porsjoner.

Vet ikke om det funker på alle, men vi har i alle fall barn som ikke skiller mellom voksenmat og barnemat, og som ser på det som en selvfølge at alle spiser det samme.

Barnemeny tror jeg ikke de vet hva er, og ikke er de begeistret for den typen mat heller, heldigvis :)

Skrevet

Vi er en familie på 5 og yngste får smake på alt vi andre spiser - også det som er søtt.

Hun er 9 mnd.

Skrevet

Vi er en familie på 5 og yngste får smake på alt vi andre spiser - også det som er søtt.

Hun er 9 mnd.

Og der fikk du sagt omtrent akkurat det samme som jeg prøvde å formidle, bare at jeg trengte en hel side, mens du klarte det på to setninger...

*hvordanlæresegåfattesegikorthet?*

😂

Skrevet

Første gangen han ikke smake sjokolade var han 3 mnd, Ei venninne passa han ett par timer mens vi var på skole avslutning for samboers eldste barn. Når vi kom for å hente hadde han sjokolade rundt munnen, fikk da vite at han elska å sutte på sjokoladebananer. ble siste gang ho passa for å si det sånn

Anonymous poster hash: fd914...ebf
Skrevet

Babyer og godteri hører da ikke sammen.

Her i huset får de kake på 1-årsdagen, ikke før.

Min holdning er at det de ikke vet om, kan de heller ikke savne. Og resultatet er at jeg har fått barn som er helt uinteressert i søtsaker.

Skrevet

Min fikk smake kake og is for første gang på ettårsdagen. Godteri begynte vi med nå når hun er nesten tre. Første barnet, da... Blir nok tidligere godis på nestemann!

Skrevet (endret)

Han var vel 18mnd første gang kan smake på kindermaxi,men fra 9mnd alder fikk han bolle, kaker og is hvis det var bursdag:) veldig sjelden han får godteri av meg,men innimellom av onkel,pappa og bestemor, jeg gir han spesielle anledinger for eksempel julestrømpe og påske egg,men får en kindermaxi og gomp :). men han elsker frukt,så spiser mer av det

Endret av Blair Waldorf
Skrevet

Jævla svigerfar ga sønnen min is når han var 9mnd. Jeg syns det er unødvendig å gi barn noe de ikke savner. De får i seg nok søtsaker med tiden uansett.

Det var unødvendig gjort, enig i det. Men å kalle barnets bestefar "jævla svigerfar" fordi han ga barnbebarnet is er bare sykt, og sier 100 ganger mer om deg enn om ham!

Anonymous poster hash: 9f954...1cd

Skrevet

Det var unødvendig gjort, enig i det. Men å kalle barnets bestefar "jævla svigerfar" fordi han ga barnbebarnet is er bare sykt, og sier 100 ganger mer om deg enn om ham!

Enig.

Snakk om å overreagere.

Stakkars svigerfar.

Anonymous poster hash: 630ab...bae

Skrevet

Enig.

Snakk om å overreagere.

Stakkars svigerfar.

Anonymous poster hash: 630ab...bae

Jeg sa det jo ikke akkurat til han da. Men syns det er så respektløst ovenfor oss som foreldre å bare ture på, tror han at jeg sier nei for å være slem?

Skrevet

Mini er snart et år men har smakt kanelboller, vanlig hvetebolle og bittelitt vaniljesaus! I meget små smaksprøver. Lever enda. Men godteri har ho ikke smakt og får ikke før ho spør selv

Anonymous poster hash: 062b5...942

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke. Etter 6 mndr fikk barnet smake på det som sto på bordet om hun ønsket det, uansett hva det var, så lenge det ikke var skadelig. 

Godteri har derimot ikke vært aktuelt og blir heller ikke normalt servert... Men de har hatt godteposer som en del av avslutning i bhg, men her hjemme får hun det ikke (vi spiser det ikke selv heller). 

Hun er to nå, og er det noe hun vil smake på, så skal hun få smake. Alt med måte, er det som er viktig.

Anonymous poster hash: c37ab...94c
Skrevet

Når fikk babyen/barnet smake godteri og kaker første gang? Noe som lot babyen/barnet smake før den var et år?

Anonymous poster hash: 7c76c...1ac

Alle tre fikk smake kake til ettårsdagen. Eldste fikk ikke godteri før han var 4 og de to små fikk da de var 2,5.

Anonymous poster hash: 682f5...e18

Skrevet

Fra desember så fikk de smaksprøver på riskrem blant annet, de fikk smake kromkaker og mariekjeks. Før dette hadde de smakt karamellpudding blant annet og noe gjærbakst. Med fra 1 års dagen så får de smake på det meste, og de finnes ikke kresne, de får ikke egne middager men heller deler av vår. De er veldig glad i både grønnsaker og frukt. Potetgull har de fått, men smågodt og sjokolade har de ikke fått ennå (annet enn at tvillingjenta klarte å stjele en fra godteskåla i jula). De blei 1 år i januar. 

Skrevet

Hun er 9 mnd.

Sånn har det vært her i huset også😊

Skrevet

Hun er 9 mnd.

Og der fikk du sagt omtrent akkurat det samme som jeg prøvde å formidle, bare at jeg trengte en hel side, mens du klarte det på to setninger...

*hvordanlæresegåfattesegikorthet?*

Trengte ikke si mer siden du i grunnen allerede hadde beskrevet mitt syn ;-)

Forstår de som mener at søtsaker og babyer ikke hører sammen (de har selvsagt på mange måter rett), men for meg handler dette om fellesskap og matglede. Et par smaksprøver av desserten vi andre spiser får neppe noen helsemessige konsekvenser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...