Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #1 Skrevet 22. mars 2015 Hva må jeg regne med? Tenker på staffordshire bull terrier eeller en rase ca den str:) Anonymous poster hash: fbc44...6b5
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #2 Skrevet 22. mars 2015 Bra mat er dyrt. Jeg har en 35-kilos hund (så det blir dyrere enn din) og må regne åttehundre i måneden på mat. Forsikring er viktig og koster. Utstyr - basic utstyr pluss alt du får lyst på. Dressurkurs. Vanlige veterinærregninger (som ikke går på forsikring). Medisiner (som ikke går på forsikring). Bur. Bilbur. Anonymous poster hash: 69b60...974
Superdolly Skrevet 22. mars 2015 #3 Skrevet 22. mars 2015 Det kommer veldig an på hunden. Mat. Du bør satse på kvalitetsfor, men det er jo forskjell på hvor mye de spiser. Forsikring. Dyrlege (det er ikke alt som dekkes av forsikringen). Mye av utstyret er jo engangsutgifter. Vi kjøpte for eksempel mat- og vannskåler da hunden var valp og de er like fine fremdeles. Bur til bilen. Hundeseng. Jeg bruker ikke bur inne, så det har jeg aldri kjøpt. Halsbånd og sele må kjøpes så det passer til valpen og byttes ut etterhvert som den vokser, men når den er utvokst har du jo utstyret til det evt blir slitt eller ødelagt. Det jeg aldri tenkte på var utsyr til meg selv. Når du skal ut og gå hver eneste dag i all slags vær trenger du gode sko til alle årstider og gode klær. Så det ble en liten utgiftsøkning der .
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #4 Skrevet 22. mars 2015 Mener ikke å kuppe tråden, men må bare spørre hvilke vet. Utgifter Og medisiner som ikke går på forsikringen? Vi har fått hund for et par mnd siden, og har vært en gang his dyrlege pga. Oppkast og dårlig form. Det ble narkose, div mmedisiner og trekking av melketenner. Betalte 2000 kroner, men forsikringen tilbakebetalte 80%. Anonymous poster hash: b0fe7...876
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #5 Skrevet 22. mars 2015 Vår hund døde for et år siden, men har litt erfaring for det om.Tannstell, ormekurer og vaksineringer dekkes ikke av forsikring, blant annet. Vaksiner taes årlig hele hundens liv, oftere som valp. Ekstra vaksinering om reise til utland. Ormekurer skal vel ikke taes unødvendig lenger, og koster ikke allverden, men de fleste hunder får mark en gang eller flere i løpet av livet. Tannstell bør utføres årlig for å vedlikeholde tennene. Kanskje oftere om hunderasen er kjent for tannproblemer. Jeg er usikker på om røntgen for å sjekke hofter og andre ledd, samt øyelysing (eller hva det heter igjen), blir dekket. Det gjorde ikke det da vår hund var ung. Pass må man ha til hund om den skal utlands. Det er vel også noe med at vet.utgiftene må ligge over den og den summen for at forsikringen skal betale ut noe? Her er jeg usikker, men det var sånn for noen år siden da vi trengte brå hjelp etter et uhell hvor en klo ble delvis revet av. Det ble ikke dekket, fordi summen for behandling ikke var høy nok. De regnte da ikke med de smertestillende som fulgte, som kostet flere hundre kroner, og ville utgjort høy nok sum sammenlagt med vet.utgiften. Samt kjøp av bandasjer og potesokker (gikk endel av begge deler). Det må også utbetales en egenandel for hver skade. Vi har heller aldri fått dekket behandling for ørebetennelse, øyekatarr og forhudsbetennelse. Ei heller kastrering i forbindelse med forhudsbetennelsen vi ikke klarte å bukte med (forsvant helt etter kastrering). Mat koster, kvalitetsfor er viktig. Prisen varierer noe, og så kommer det jo an på hvor mye hunden spiser. Vi kjøpte Eukanuba (valpefor hele livet, eneste vår hund ikke fikk løs mage av), og han spiste ca 15 kg i måneden. Som ung spiste han ca 20 kg. Det utgjør 800-1000 kr i måneden, sånn omtrent. Når det kommer til utstyr, brukte vi flere tusen på dette... Ulike bånd, halsbånd, seler, lang liner, løpesnor, diverse leker (som også gikk i stykker etter hvert og måtte skiftes ut), dekken, kløv, senger, madrasser, sikkerhet i bil... Anonymous poster hash: b30f0...f3e
Stridsmøy Skrevet 22. mars 2015 #6 Skrevet 22. mars 2015 Som Superdolly nevnte, man tenker ikke så mye på hva man trenger til seg selv. Utstyr til deg selv: - Varmedress, gull verdt å ha når det er mange minusgrader. Spesielt hvis du er på dressurkurs vinterstid. - Gode og varme hansker og luer! Holdte på å fryse av meg fingrene første vinteren som hundeeier. - Gode og varme vintersko - Gummistøvler, man må ut på tur i regnvær også. - Regntøy, som puster. Ellers blir det en veldig klam luftetur. - Gode tursko/joggesko. - "Hundebukse", en turbukse fra f.eks Stormberg, Gaupa osv. Min henger i gangen sammen med bånd til hunden. Jeg ble møkklei av å få de vanlige buksene mine fulle av sølesprut, grønske osv. Etter at jeg fikk hund for ørten år sida har jeg mye ullundertøy (trøye, longs, sokker, boxer, hals) til meg selv. En kald rumpe og kalde bein på tur når det er kaldt er ubehagelig. Ull er gull. Og fleecejakker er smart.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #7 Skrevet 22. mars 2015 Vi bruker ca 700-1000 i mnd med forsikring, mat, godis og nye leker. Utgiftene varierer. Det er en del ting forsikring ikke dekker og en del ting som man selv trenger sånn plutselig (spesielt turklær) etter å ha fått hund. I tillegg må man regne med at det koster veldig mye helt i starten fordi man trenger en del utstyr samt at hunden koster. Her brukte vi vel ca 20000-25000 i starten til hund, hundeseng, bur, leker, matskål/vannskål, godbiter, tepper, pelsstell, kurs osv. Nå er utgiftene mye lavere ettersom han er voksen og lekene holder mye lenger Men til daglig så må han ha mat, et sted å sove, utstyr til pelsstell, leker, godbiter til trening, shampoo, bæsjeposer, sele og bånd. Anonymous poster hash: 1957d...8eb
Anyne Skrevet 22. mars 2015 #8 Skrevet 22. mars 2015 Vi har stor hund og bruker nok 2000 i mnd totalt.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #9 Skrevet 22. mars 2015 Tja, kan jo sette opp hva jeg bruker: - Årlig sjekk hos vet: underkant av 1000 kr - Mat (ca 15-20 kg/mnd, schæfer); 600 kr/mnd (har rabatt..) - Forsikring (Agria); 1775 kr/år. (Staffene er dyrere, koster vel rundt 3000 kr i året) -Tyggebein, 50-100 kr/mnd -godbiter: 50 kr mnd - Leker 100 kr/mnd (de forsvinner eller blir tygd i stykker... ) -eget busskort til hunden (ja, det er mulig ) 400 kr/mnd -klubbmedlemskap i raseklubben og treningsklubben: 600 kr i året -Sjampo og balsam; 800 kr i året -Årlig reparasjon av hagen; 200 kr Engangsutgifter: -Røntgen av Albuer&Hofter: 2000 kr -utstyr til meg -kobbel (de billigste begynner som regel på 300 kr her ) Som valp tygde min i stykker 3 stk ila 1. leveår.. -Halsbånd (300-500 kr) -Vann og matskål fikk jeg billig på bruktmarked, kanskje 50 kr? -trekksele og weightpull(?)-sett: 1500 kr -tursele: 400 kr -Teppe til buret: 700 kr -Agilitykurs; 2000 kr per kurs -Grunnkurs: 1500 kr -Ulykke (spiddet av pinne): 7800 kr -Medisiner mot innbilt svangerskap: 750 kr for 5 dagers kur - Bur: 1500 (kjøpt brukt) -bilbur: 4000 kr (Herkules) -flybur 1000 kr (VarioCage, også brukt) -Kraftigere støvsuger og dampmopp: 2-3 tusen... -Diverse hundetreningsutstyr (som klikker og markører): ca 300 kr -Hundebøker: 2000 kr -negleklipper og tannbørste: 200 kr Staffene har vel ganske tynn pels og trenger klær om høsten/vinteren? De er også kjent for sin samkjønnsagressjon, så jeg vil hatt en solid forsikring da hundeslagsmål kan bli skikkeligs stygt... Dere må antageligvis også ha en del kurs og sosialiseringstrening for å forebygge dette fra tidlig alder, som også koster. Ellers har vi fått en del slitasje på leiligheten og som valp elsket hun å tygge på alle elektriske kabler, så det ble litt utgifter der også.. Skal du delta på konkurranser og utstillinger blir det betydelig større beløp også En del av mine hundevenner har da investert i egne bobiler og reiser land og strand Anonymous poster hash: e13a9...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå