Gå til innhold

Syns mannen er i overkant raus mot sin søster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren døde for noen år siden og nå er også moren død. Mannen og søsteren har arvet et nedbetalt hus. Vi er nyetablerte med høy gjeld. Søsteren studerer og bor i leid leilighet. Nå vil mannen la henne bo gratis i huset noen år.

Det vil jo vi tape mye økonomisk på da vi kunne betalt ned på vårt eget hus.

Jeg har ikke sagt noe da dette er deres arv og ikke min, men jeg kjenner at det irriterer meg litt. Hun hadde aldri gjort det samme for han om det var motsatt (egoistisk lillesøster).

Er jeg urimelig?

Anonymous poster hash: 82fb4...518
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faren døde for noen år siden og nå er også moren død. Mannen og søsteren har arvet et nedbetalt hus. Vi er nyetablerte med høy gjeld. Søsteren studerer og bor i leid leilighet. Nå vil mannen la henne bo gratis i huset noen år.

Det vil jo vi tape mye økonomisk på da vi kunne betalt ned på vårt eget hus.

Jeg har ikke sagt noe da dette er deres arv og ikke min, men jeg kjenner at det irriterer meg litt. Hun hadde aldri gjort det samme for han om det var motsatt (egoistisk lillesøster).

Er jeg urimelig?

Anonymous poster hash: 82fb4...518

Du kan synes akkurat hva du vil. Det er mannens søster, han bestemmer. Ikke du. Husk at hun er hans eneste gjenlevende nære familie. Tenk deg godt om før du vurderer å lage problemer i den relasjonen.

Anonymous poster hash: 3f5dd...cb4

Skrevet

Nei, det er du ikke hvis dere har felles økonomi. Det er ikke godt å si hvordan boligmarkedet blir fremover så jeg ville ha solgt det nå.

Anonymous poster hash: f68c5...9dd
Skrevet

Jeg synes du skal la være å si noe, og la de ordne opp i sin egen arv. Det er ikke noe du har noe med slik jeg ser det. Du nyter derimot godt av det som din mann arvet, uansett hvor mye det er.

Anonymous poster hash: a4c92...673

Skrevet

Ja, mannen din er sikkert litt dumsnill. Men den egenskapen til å sette andre foran seg selv er vel noe du også nyter godt av og liker ved han?

Og dere vil uansett kunne betale ned gjeld når de en gang i fremtiden skal selge huset.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Min mening er at ektefeller bør holde seg unna arveoppgjør og arveavtaler.  Mange av de problemene som oppstår skyldes ektefeller som ofte er mer opptatt av urettferdighet enn raushet.  Sånn ting synes jeg at søsken skal få bestemme selv.  Det gjelder uansett om man har felles økonomi eller ikke, for arven er ikke felles.  

Det er slettes ikke sikkert at mannen til HI er dumsnill heller, han er kanskje bare glad i sin søster og deler raust med henne.  Du har bare noe du skulle sagt om dette dersom løsningen gjør at det koster dere penger og på den måten går utover deres økonomi.

Skrevet

Jeg og broren min eier et hus sammen som kan bor gratis i, dvs. han betaler kommunale avgifter, strøm og vann så lenge han bor der.

Hvorfor skulle han ikke få bo gratis? Han eier også huset og det å hjelpe søsken ser jeg på som det mest naturlige i verden. Neste gang er det kanskje jeg som trenger hjelp?

Anonymous poster hash: 38e8f...5e0
Skrevet

Jeg hadde helt klart latt min bror få bo gratis dersom vi var i samme situasjon. Mot at han betaler strøm og andre avgifter så klart.

Vi har også hus og lån, men har ikke mer i lån enn vi klarer å betjene selv.

Huset skal de vel selge eller leie ut etter hvert, og da vil de jo dele inntektene likt (antar jeg). Jeg ville ikke lagt meg opp i deling av arv på min mann sin side, og forventer at han heller ikke blander seg inn når vi skal dele arv på min side. Vi har hatt flere tilfeller i vår slekt hvor det er blitt uenigheter pga ektefeller som har blandet seg inn.

Anonymous poster hash: 5b4c4...104

Skrevet

Du er urimelig som mener at mannen din ikke skal være snill med sin søster. Hans arv hans valg.

Greit dere taper kanskje penger men hadde ikke hans foreldre dødd hadde dere ikke hatt denne arven. La nå mannen få være snill med henne.

Jeg tenker du er en grådig smålig svigerinne.

Blir alltid sjokkert over ektefeller som tror de kan bestemme over den andre ektefellens arv.

Anonymous poster hash: 7cb71...12f

Skrevet

Det er jo en fordel for mannen din også fordi de vil slippe å skatte av overskuddet om de skal selge huset. Da må én av eierne ha bodd i huset i mist ett år før salg.

Anonymous poster hash: 99887...468
Skrevet

Det er jo en fordel for mannen din også fordi de vil slippe å skatte av overskuddet om de skal selge huset. Da må én av eierne ha bodd i huset i mist ett år før salg.

Anonymous poster hash: 99887...468

Nå snakker du et språk HI forstår ;)

Anonymous poster hash: 924df...21e

Skrevet

Nei, det er du ikke hvis dere har felles økonomi. Det er ikke godt å si hvordan boligmarkedet blir fremover så jeg ville ha solgt det nå.

Anonymous poster hash: f68c5...9dd

Med mindre du er synsk, og vet at det går utfor, kan dette synes å være et meget dårlig råd. Historien viser at eiendom er noe av det mest fornuftige å spare penger i. Rentene i banken er historisk lave og man tjener dårlig på å ha penger på bok. Uavhengig av felles økonomi har HI ingen krav eller rettigheter på hans arv. Skulle han derimot leie ut huset/selge huset og pengene går "Inn i hverdagslivet" mister han dem ved et eventuelt brudd. Jeg vil si at han bestemmer hva han skal gjøre og at HI burde holde seg unna. Er enig med en annen over her at ting stiller seg anderledes dersom de må betale fra felles økonomi. (Skatter, avgifter, opppussing e.l)

Anonymous poster hash: 15253...1ee

Skrevet

Helt gratis bor hun ikke, det koster en del å drifte et eldre hus, regner med at hun tar alle utgifter i forbindelse med huset.

Ellers så ville jeg holdt meg i bakgrunnen hvis jeg var deg. Anbefal mannen din og sett opp en kontrakt, med detaljer hvor lenge hun kan bo i huset, vedlikehold, kostnader etc. Det er rimelig at hun tar all vedlikehold og regninger mens hun bor i huset.

Så vil jo arven komme etterhvert.

Mannen din er snill, ja, det er godt omsorgen for søsteren går foran penger.

Skrevet

Syns det er snilt og forstår mannen. Søstern må jo koste alle utgifter med å bo der så gratis blir det ikke. Men om huset er mye verdt, så ville jeg personlig solgt nå. Og da ville jo søstern sitte igjen med nok til å kunne kjøpe seg en liten leilighet feks :)

Skrevet

Hva om dette hadde vært dine barn HI om en 25 års tid.

Kanskje lar den ene den andre få bo gratis eller få en annen fordel rett og slett for å være snill og fordi vedkommende er glad i sitt søsken. Jeg tror du hadde blitt stolt over en slik oppførsel som mor.

Tenker og at din mann føler et ekstra ansvar for sin søster nå som foreldrene ikke er der lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...