Gå til innhold

Har mottat bekymrings melding fra barnevernet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk brev fra BV der dem har mottat bekymringsmelding på et av mine barn, egentlig er ikke denne

meldingen uventet da vi har vært i kontakt med skolen der 2 av foreldrene var bekymret etter vår datter hadde skrevet til ei klasse venninne at hun selv skadet seg. Foreldrene hadde lest dette og tatt kontakt med skolen.

Jeg tok selv kontakt med barne og familie tjenesten før jeg fikk denne samtalen fra skolen fordi hun selv kom å sa dette til meg. Jeg forsto dette er noe jeg kan ikke være alene om å hjelpe henne med.

Det ble straks satt i gang psykolog timer og samtaler med vår rådgiver på bft.

Hun har gått der i samtaler i snart 2mnd også dukker dette opp.

Jeg kan jo forsåvidt forstå at foreldre blir bekymret, jeg hadde nok gjort selv hadde det vært meg.

Jeg lurer bare litt på, om det hadde vært skole bup eller bft som hadde sendt inn den meldingen, ville dette stått i brevet vi fikk om samtale på dems kontor ? Ville dem orientert oss først ?

Jeg tenker at mest sansylig er det en av dem som også varslet skole som varslet barnevernet, men det står ingenting.

Hva skjer på besøks samtalene ? Jeg har lest litt så har fått et greit inntrykk. Er ikke nærvøs at dem skal finne noe å sette fingeren på, vi er langt i fra den perfekte familie men vi er en helt normal familie med våre svakheter og sterkheter slik som de allerfleste.

Jeg tenker litt ang tv, nettbrett, pc, dette er jo fått litt pepper nå om dagen, mitt yngste barn får lov å sitte 2timer på pc / nettbrett. Skal jeg la hun fortsatt få lov til det når dem er her eller er det greit å la disse tekniske tingene ligge ?

Hadde vært kjempe takknemmlig for svar og råd.

Anonymous poster hash: a1403...e9a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags regler dere har på skjermbruk, om det er en eller tre timer om dagen er ikke noe barnevernet kan avgjøre om dere er gode foreldre utfra altså.

Men barnevernet ser mye på samspill og komunikasjom mellom barn og voksen, og det er det jo ikke lett å si noe om når ungen sitter med nesa i et nettbrett.

Så jeg hadde sagt til ungen at skjermene må av når dere får besøk, innført det som en regel nå før de kommer.

Anonymous poster hash: 2ef22...32b

Skrevet

Jeg skriver aldri i innkallingen til første møtet hvem som har sendt meldingen. I første samtale leser jeg opp hele meldingen og er det fra en offentlig melder / kjent melder så opplyser jeg hvem som har sendt meldingen.

I første samtale går vi sammen igjennom meldingen. Foreldrene kan fortelle sin versjon, korrigere opplysninger, tilføye opplysninger etc. At dere allerede er i kontakt med hjelpeapparatet er veldig bra. Etter møtet ville jeg innhentet informasjon fra skole, helsesøster og andre instanser barnet har kontakt med. Så ville jeg snakket med de som hjelper jenta i dag (psykolog og rådgiver), tatt en samtale med jenta, et hjemmebesøk og muligens henlagt saken fordi jenta allerede blir ivaretatt av hjelpeapparatet.

At ungene ser på iPad, tv og pc hadde jeg ikke tenkt videre over. Når jeg er på hjemmebesøk er barna stort sett veldig opptatt av iPad og telefoner. Litt nysgjerrige på meg, men mer opptatt av "duppedingsene" sine. Det er helt vanlig :)

Hilsen barnevernsped. i bv.tjenesten

Anonymous poster hash: 749a4...82e
Skrevet

Når Bv kommer hjem til folk forventer de å bli tatt imot som en savnet onkel fra Amerika (eller noe i den duren). De kommer gjerne for å skrive rapporter om samspillet mellom foreldre og barn. De ønsker selvsagt at foreldre og barn er spontane og hjertelige (like spontane og hjertelige som dem selv). Barn og foreldre bør helst ikke sitte med ryggen mot hverandre.

Kanskje det enkleste er å si at barna ikke hadde anledning til å være der?

I teorien skal man få beskjed fra det offentlige, når det sendes bekymringsmelding som ikke går på vold eller misbruk.

Men de er dessverre ikke alltid så proffe, så det kan godt være at de har sendt meldingen uten å orientere dere.

Anonymous poster hash: c1ecf...50c
Skrevet

Når Bv kommer hjem til folk forventer de å bli tatt imot som en savnet onkel fra Amerika (eller noe i den duren). De kommer gjerne for å skrive rapporter om samspillet mellom foreldre og barn. De ønsker selvsagt at foreldre og barn er spontane og hjertelige (like spontane og hjertelige som dem selv). Barn og foreldre bør helst ikke sitte med ryggen mot hverandre.

Kanskje det enkleste er å si at barna ikke hadde anledning til å være der?

I teorien skal man få beskjed fra det offentlige, når det sendes bekymringsmelding som ikke går på vold eller misbruk.

Men de er dessverre ikke alltid så proffe, så det kan godt være at de har sendt meldingen uten å orientere dere.

Anonymous poster hash: c1ecf...50c

Om barna ikke er tilstede mister hjemmebesøket sin misjon. Barna må være tilstede. Jeg drar iallfall ikke på hjemmebesøk første gang uten at barna er hjemme.

Og nei, jeg forventer verken servering eller en overstrømmende mottagelse. Det er en unaturlig setting og jeg har ikke noe behov for å trekke det ut som et kaffeslabberas blandt gode venner. Jeg har også full forståelse for at mange er nervøse, at barna er litt beklemte og at det hele kan oppleves som et overtramp.

Ved første hjemmebesøk skriver jeg aldri rapport om samspill. Kan ikke forvente et godt samspill når foreldrene kanskje er nervøse, ungen nysgjerrige eller engstelige, og når situasjonen kanskje er beklemt. Det er kun i situasjoner der samspillet er langt utover det som kan forventes i en uvant situasjon jeg skriver noe om det (da sikter jeg til mye roping, krangling, krasse ord etc.)

Anonymous poster hash: 749a4...82e

Skrevet

Takk for fine svar. :-)

HI

Anonymous poster hash: a1403...e9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...