Gå til innhold

Kaffe og trening!


MB1986

Anbefalte innlegg

Hei dere. Jeg er 6+5 i dag, og har det stort sett superbra bortsett fra at jeg er litt trøtt. Jeg drikker vanligvis mye kaffe på jobb ca 5-6 kopper, men for halvannen uke siden var det full stopp og jeg klarer ikke kaffesmaken lengre. Det smaker rett og slett vann med metallsmak. Noen som har opplevd lignende?

I tillegg pleier jeg å trene mye, 6-8 ggr i uken, og mye av treningen er hard, typ intervall og crossfit. Jeg tør ikke løpe like hardt nå, og faktisk heller ikke så ofte så nå har jeg mer eller mindre blitt en sofagris som døtter i seg alt jeg kommer over, og har lagt på meg en del allerede...hmm... Noen andre som er i samme båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening 6-8 ganger i uken regnes vel som overtrening? Det er jo ikke sunt, spesielt når det er snakk om trening med høy intensitet.

 

Trening som man allerede drev med da man ble gravid, regnes som trygt. Trening i svangerskapet er bare sunt, så lenge du ikke blir for varm, men 30-45 minutter med trening burde ikke heve kroppstempen så mye at du blir for varm, med mindre du trener i et veldig varmt rom.

 

Men for helsens skyld burde du begrense deg til maks 6 dager i uken, med minst én hviledag hver uke. Men det er strengt tatt ikke nødvendig å trene mer enn 3-4 ganger per uke, dersom du trener for helsens skyld. 

 

Det er ikke mangel på trening som gjør at du legger på deg, men mengden og typen mat du spiser. Prøv å spise 3 normale, sunne måltider per dag, og unngå snacks mellom måltidene. Hvis du MÅ ha  noe, velg noe sunt med lite kalorier, f eks frukt eller gulrøtter med hommusdip.

 

Det er helt normalt å forandre smak og matlyst i svangerskapet, og store mengder kaffe øker risikoen for spontanabort, så det er nok kroppen din som sier at kaffe er ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje ikke så godt forklart, men jeg har drevet med toppidrett og konkurrert veldig mye, så for min del er det ikke overtrening. Jeg kjenner jo også til anbefalingene om å ikke trene over terskel i svangerskapet. Iom at jeg har trent mye og konkurrert så kjenner jeg jo også til at inntak nødvendigvis være lik forbruk for å ikke legge på seg, men det er jo ikke det som er problemet, men det konstante suget og kroppens behov for å legge på seg (jeg er normalvektig, men tynn i perioder) ang. Kaffe hadde jeg så klart tenkt å gå ned til maks en kopp om dagen da jeg kjenner til konsekvensene... Jeg lurte egentlig bare på om noen har opplevd det samme, og ikke en leksjon i hva jeg ikke burde gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt sliten og trett og orker nesten ikke å gjøre noenting. Føler meg også som en sofagris. Spiser hele tiden og har lagt på meg 3 kg allerede. Er 8+1. Så nei du er ikke alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje ikke så godt forklart, men jeg har drevet med toppidrett og konkurrert veldig mye, så for min del er det ikke overtrening. Jeg kjenner jo også til anbefalingene om å ikke trene over terskel i svangerskapet. Iom at jeg har trent mye og konkurrert så kjenner jeg jo også til at inntak nødvendigvis være lik forbruk for å ikke legge på seg, men det er jo ikke det som er problemet, men det konstante suget og kroppens behov for å legge på seg (jeg er normalvektig, men tynn i perioder) ang. Kaffe hadde jeg så klart tenkt å gå ned til maks en kopp om dagen da jeg kjenner til konsekvensene... Jeg lurte egentlig bare på om noen har opplevd det samme, og ikke en leksjon i hva jeg ikke burde gjøre:)

Var ikke meningen å si hva du burde og ikke burde gjøre. Ga bare generelle anbefalinger som passer folk flest, og visste ikke hva du vet og ikke vet.

 

Har ikke opplevd det samme med kaffe, men hadde helt avsmak på enkelte matvarer som jeg likte godt før jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort ganske mye reserch ang. trening i første trimester, og det jeg finner som gjennomgående er at man bør trene fordi det både er sunt for mor og foster. På den andre siden så syns jeg det er dårlig spesifisert hva en kan trene utover de generelle rådene. Det jeg egentlig lurer på er hvor hardt og hvor lange økter man evt. Kan kjøre som gravid. Jeg er vant til å trene en del over aerob terskel, dvs at noe av treningen foregår uten tilstrekkelig med oksygen, og at man får opphoping av melkesyre. Visstnok får vi mer blod i kroppen som gravid for å tåle mer, samt å sikre tilstrekkelig oksygentilførsel til fosteret. Så konklusjonen etter å ha kommet over en crossfitmom artikkel fant jeg ut at trening over terskel kan medføre at fosteret kan ta skade på grunn av for lav o2 tilførsel! Dette hjalp meg virkelig, og da forstår jeg hvorfor hard trening ikke er bra. Det er ikke bevist at hard trening øker sannsynligheten for spontanabort som jeg kanskje trodde var årsaken. I tillegg har jeg lest i en av de andre generelle anbefalingne at man ikke må overstige 140 i puls. Dette blir helt feil ift forklaringen over, og med økt blod i kroppen og masse hormoner øker pulsen en del og man kan bli litt mer anpusten enn normalt. Jeg når min terskel ved 185 slag i minuttet.

Så den berømte snakketesten (flere ord) vil nok være en god indikator samt det å ikke henge over knærne og gape etter luft på at treningen er for hard.. Oi, ble litt langt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...