Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #1 Skrevet 21. mars 2015 http://mobil.nordlys.no/Mathias__3__ble_valgt_ut_i_kontroll_p__Gardermoen____De_omringet_og_presset_ham_mens_han_hylte_og_skrek-5-34-116581.html Anonymous poster hash: b1f85...5ae
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #2 Skrevet 21. mars 2015 I følge vitner er dette en ekstremt ensidig forklaring og ikke nødvendigvis helt sant. Anonymous poster hash: e076e...c1c
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #3 Skrevet 21. mars 2015 Dette kunne sikkerhetsvaktene gjort på en fin måte. En kunne snakket med gutten til moren kom gjennom kontrollen, og så kunne de tatt det derfra. At flere fremmede voksne omringer et så lite barn og i tillegg nekter mor å komme bort til ham når han er redd er hårreisende! Helt greit at de har slike tilfeldige kontroller, det øker trolig sikkerheten for oss alle. Men noen har tydeligvis aldri tenkt på hva de skal gjøre når disse tilfeldige er veldig små barn. Og måten sikkerhetsvaktene der var på mot barnet fortjener advarsel pga. feil i tjenesten. Gardermoen burde lagt seg helt flat og innrømmet at de ikke har rutiner for hva de skal gjøre når tilfeldig utvalgte er småbarn, og også lovet at ansatte heretter skal kurses i hvordan forholde seg til barn.... siden de ikke en gang eier normal sunn fornuft (bortsett fra den ene). All honør til den sikkerhetsvakten som nektet å delta i en slik behandling av 3-åringen! Anonymous poster hash: 9f0d2...01d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #4 Skrevet 21. mars 2015 Uavhengig av hvor farget moren sin syn er, så synes jeg at tilfeldige kontroller burde blitt gjennomført på folk over en viss alder. Jeg ble en gang 3 timer forsinket hjem fordi en 5 åring kom seg inn på flyplassens sikkerhetskontroll uten å bli sjekket. Flyplassen ble stengt, amle måtte ut, flyplassen undersøkes, og så måtte alle gjennom sikkerhetskontrolleb igjen (bare den delen tok jo over 1.5 timer). Jeg tviler på at noen faktisk tror at en 5åring skal sprenge en flyplass i Norge.... Anonymous poster hash: b1f85...5ae
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #5 Skrevet 21. mars 2015 Uavhengig av hvor farget moren sin syn er, så synes jeg at tilfeldige kontroller burde blitt gjennomført på folk over en viss alder. Jeg ble en gang 3 timer forsinket hjem fordi en 5 åring kom seg inn på flyplassens sikkerhetskontroll uten å bli sjekket. Flyplassen ble stengt, amle måtte ut, flyplassen undersøkes, og så måtte alle gjennom sikkerhetskontrolleb igjen (bare den delen tok jo over 1.5 timer). Jeg tviler på at noen faktisk tror at en 5åring skal sprenge en flyplass i Norge.... Anonymous poster hash: b1f85...5ae Men hvis man setter en aldersgrense på kontrollene så vil de barna som er under denne grensa være utsatt og i en sårbar situasjon i forhold til å bli tvunget eller overbevist om å ha noe ulovlig på seg. En person som er villig til å sprenge en flyplass vil nok ikke ha problemer med å sette ett barn til å gjøre dette. I en slik situasjon vil jo barn og andre uskyldige mest sannsynlig bli rammet uansett hvem som har bomben... Jeg er for kontroll, men man kan ha bedre rutiner når det kommer til barn og deres trygghet. Anonymous poster hash: 8f8a9...8bf
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #6 Skrevet 21. mars 2015 Uavhengig av hvor farget moren sin syn er, så synes jeg at tilfeldige kontroller burde blitt gjennomført på folk over en viss alder. Jeg ble en gang 3 timer forsinket hjem fordi en 5 åring kom seg inn på flyplassens sikkerhetskontroll uten å bli sjekket. Flyplassen ble stengt, amle måtte ut, flyplassen undersøkes, og så måtte alle gjennom sikkerhetskontrolleb igjen (bare den delen tok jo over 1.5 timer). Jeg tviler på at noen faktisk tror at en 5åring skal sprenge en flyplass i Norge.... Anonymous poster hash: b1f85...5ae Men hvis man setter en aldersgrense på kontrollene så vil de barna som er under denne grensa være utsatt og i en sårbar situasjon i forhold til å bli tvunget eller overbevist om å ha noe ulovlig på seg. En person som er villig til å sprenge en flyplass vil nok ikke ha problemer med å sette ett barn til å gjøre dette. I en slik situasjon vil jo barn og andre uskyldige mest sannsynlig bli rammet uansett hvem som har bomben... Jeg er for kontroll, men man kan ha bedre rutiner når det kommer til barn og deres trygghet. Anonymous poster hash: 8f8a9...8bf Sånn strengt tatt så har det ikke noe å si med tilfeldige kontroller, da blindtester har vist at sikkerhetspersonlaet slipper igjennom 4 av 5 liksombomber, men til gjengjeld stopper de alle neglefilene....😕 Men det var på siden av saken. 😊 Anonymous poster hash: b1f85...5ae
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #7 Skrevet 21. mars 2015 Må ikke finne på å ta Nordlys seriøst? De evner ikke å skrive ting saklig, med all fakta, og som regel er minst 1/3 av det de skriver, vridd på for å gjøre folk rasende når de leser. Anonymous poster hash: 29601...f8b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #8 Skrevet 21. mars 2015 Selv om moren skulle smurt litt tykt på i sin egen versjon, høres helt hårreisende ut at sikkerhertspersonnell skulle opptre slik de gjorde med et så lite barn. Her håper jeg at noen kommer til å gi oppløring/veiledning til sin ansatte slik at situasjonen ikke gjentar seg neste gang et barn blir plukket ut til tilfeldig kontroll. Vi bor i utlandet og reiser veldig mye med fly. Gutten er blitt pekt ut til tilfeldig kontroll flere ganger (aldri i Norge), men det har alltid gått bra, sikkerhetsfolkene har alltid vært flinke til å gjøre det til en udramatisk sak. Gutten selv synes det er litt moro og "bli mistenkt for å være en skurk". Men det handler i stor grad om hvordan personalet tilnærmer seg barnet. Ellers passer jeg på å smile til han fra min side av sikkerhetssjekket og oppmuntre han til å samarbeide. Anonymous poster hash: b0028...fda
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #9 Skrevet 21. mars 2015 Jeg jobber som sikkerhetskontrollør og det er ikke slik vi er opplært til gjennom kurs og praksis å opptre overfor barn. Anonymous poster hash: 4da21...6e3
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #10 Skrevet 22. mars 2015 her er det 2 sider av en sak,dette blir kun fremstilt av en hystrisk mamma Anonymous poster hash: d215b...1ed
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #11 Skrevet 22. mars 2015 Jeg var tilstede da dette skjedde (sto litt lengre bak i køen) og det var grusomt å se på. Gutten var helt hysterisk, gråt masse og moren fikk først ikke komme igjennom for å trøste gutten. Det tok lang tid før de lot moren få komme til barnet. Han var omringet av fremmede. Stakkars gutt. Må ha vært traumatisk for ham. Var mange i køen som reagerte på det. Anonymous poster hash: 36903...227
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #12 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har reist mye med ungene. Og det skjer fra tid til annen at de blir tilfeldig utvalgt. Da har sikkerhetsvaktene bedt oss sende dem en runde til. En gang har de bedt om å få sjekke han som nå er 5. Men da ventet de til jeg var kommet gjennom og sto sammen med han. Anonymous poster hash: 5e7c1...89b
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #13 Skrevet 22. mars 2015 Kjenner det blir noen år til jeg tør å reise alene med barna med fly, da skal de være så store at de takler en sånn situasjon. Frem til det skal vi alltid passe på at en av oss går først, den andre sist og barna i midten. Stakkars lille gutt. Anonymous poster hash: 09d8a...0c9
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #14 Skrevet 22. mars 2015 Kjenner det blir noen år til jeg tør å reise alene med barna med fly, da skal de være så store at de takler en sånn situasjon. Frem til det skal vi alltid passe på at en av oss går først, den andre sist og barna i midten. Stakkars lille gutt. Anonymous poster hash: 09d8a...0c9 Ev kan du sende barnet gjennom kontrollen først? Anonymous poster hash: a7ad8...74f
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #15 Skrevet 22. mars 2015 Kjenner det blir noen år til jeg tør å reise alene med barna med fly, da skal de være så store at de takler en sånn situasjon. Frem til det skal vi alltid passe på at en av oss går først, den andre sist og barna i midten. Stakkars lille gutt. Anonymous poster hash: 09d8a...0c9 Ev kan du sende barnet gjennom kontrollen først? Anonymous poster hash: a7ad8...74f Det var nettopp det som skjedde her. Gutten gikk først. Anonymous poster hash: 36903...227
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #16 Skrevet 22. mars 2015 Jeg er alltid skeptisk til sånn "Så fælt andre behandler oss"-situasjoner hvor foreldre er mer opptatt av å fly til avisen enn å ta det opp på en ordentlig måte med dem det gjelder. Er det fordi man ikke evner å rydde opp selv, eller er det en måte å prøve å snike til seg et plaster på såret, en mulighet til å "presse" motparten til å gi dem noe i erstatning. Jeg får mye mer respekt for folk som ordnet opp i sine egne saker. Mor mener at de mener at de burde tatt det som en lek. Men det er vel egentlig mors ansvar å forberede 3-åringen på hva som skjer eller kan skje når man skal ut å fly. Det høres jo ut som om barnet allerede satte seg til motmæle når han skulle gjøre noe så vanlig som å legge kofferten opp på båndet. Det kan godt hende at sikkerhetsfolkene ikke var de som var mest vant med barn, men det er kanskje derfor de er sikkerhetsvakter og ikke barnevakter. Mor burde øyeblikkelig å støttet sikkerhetsvaktene i arbeidet de gjør, ikke gå i forsvarsposisjon og nekte å eventuelt holde barnet fast. Noen måtte holde barnet, og jeg ville heller ha gjort det selv eller la noen fremmelde gjøre det, om situasjonen hadde blitt sånn. Noen ting må barn gjennom enten de vil eller ikke, sikkerhetskontrollen er en av de tingene, vaksiner og legebehandlinger er blant de andre ting. Sånn verden er i dag, vet vi at noen ikke har skrupler når det gjelder hva de bruker barn til, og vi kan ikke velge ut hvilke barn man tror kan bli brukt og hvilke man ikke tror er blant dem. At noen likevel slipper gjennom sikkerhetskontrollen med ting de ikke skal, vil dessverre alltid skje, men man kan ikke slutte å kontrollere personer i alle aldre for det. Jeg skjønner at barnet ble skremt, det kan skje, men det er faktisk ikke farlig. Vi kan ikke og skal ikke beskytte ungene mot alt, det må lære seg å leve i den virkelige verden og ikke i bomullsverden hvor alt er solskinn og glede og "gjøre som jeg vil". Jeg skjønner at mor syntes at det var ubehagelig, men sånn er det av og til, det må hun bare håndtere på best mulig måte, og hun må ordne opp selv og ikke fly til avisen. At avisene gidder å skrive om sånn ting, er en annen ting. Moralen er: Reiser du med unger må du forberede dem og deg selv sånn at du helst slipper sånne situasjoner, og ikke minst sånn at du klarer å håndtere dem selv når de dukker opp. Anonymous poster hash: fb910...2dd
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #17 Skrevet 22. mars 2015 Jeg var ikke tilstede under denne episoden, så skal ikke uttale meg om den. Men sønnen min ble plukket ut til tilfeldig kontroll og de startet ikke kontrollen før en av oss foreldre kom og sto ved siden av. Jeg trodde faktisk det var vanlig praksis når små barn blir plukket ut. Det burde hvertfall vært det. Anonymous poster hash: a48a9...272
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #18 Skrevet 22. mars 2015 Jeg kjenner det kokte i meg da jeg leste, hadde nok blitt fra meg om det var mitt barn. De bør la kontrollen foregå med en av foreldrene tilstede med barnet, da mener jeg vente til en av dem er gjennom kontrollen. Anonymous poster hash: 43d06...3e0
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #19 Skrevet 22. mars 2015 Jeg er alltid skeptisk til sånn "Så fælt andre behandler oss"-situasjoner hvor foreldre er mer opptatt av å fly til avisen enn å ta det opp på en ordentlig måte med dem det gjelder. Er det fordi man ikke evner å rydde opp selv, eller er det en måte å prøve å snike til seg et plaster på såret, en mulighet til å "presse" motparten til å gi dem noe i erstatning. Jeg får mye mer respekt for folk som ordnet opp i sine egne saker. Mor mener at de mener at de burde tatt det som en lek. Moralen er: Reiser du med unger må du forberede dem og deg selv sånn at du helst slipper sånne situasjoner, og ikke minst sånn at du klarer å håndtere dem selv når de dukker opp. Anonymous poster hash: fb910...2dd Jeg er forsåvidt enig med deg, men unger er forskjellige og ikke alltid forberedelser hjelper når situasjonen først oppstår. Nå hjalp jo ikke mor til da, siden hun ba om å slippe. Det hadde jeg aldri gjort. Men tenker mor ble stresset med en baby i tillegg, og det merket nok gutten. Men å gå på med tvang er heller ikke tingen. Anonymous poster hash: 5e7c1...89b
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #20 Skrevet 22. mars 2015 Nei, forberedelser hjelper ikke alltid, og det vil alltid være barn som slår seg vrang underveis. Men her kan alle parter gjør sitt for at det foregår så bra som mulig. Som foreldre kan man passe på at barnet vet hva som skjer i sikkerhetskontrollen og hva som forventes av passasjerene. Jeg husker at vi snakket veldig mye om det med gutten, trillekofferten hans skulle på båndet, han skulle gjennom porten og vente på meg, og skulle en vakt sjekke han skulle han gjør det hanble spurt om. Vi snakket om det i forkant av hver flytur vi tok. Underveis passet jeg alltid på å være avslappet, smile og vise han at jeg var trygg på det som skjedde. De få gangene han er blitt tatt til kontroll, har jeg vinket til han og viste klre tegn på at alt var som det skulle. Nå har jeg vært heldig, og han har aldri slått seg vrang. Men på en annen side vet jeg veldig godt at han henter mye av sin trygghet av å se på meg og hvordan jeg reagerer; dersom jeg ser stresset og bekymret ut, er det mye større sjanse for at det klikker for han. Om han hadde vært usikker i en slik situasjon, snudd seg mot meg og sett en fortvilt og stresset mor ville han nok ikke vært spesielt samarbeidsvillig. Det kan virke som om vaktene ikke har fått opplæring på det å ta tilfeldig kontroll på barn, i stedet for å prøve å gjøre situasjonen trygg for barnet bidro de bare til mer stress og uro. Men moren Det virker ikke som om moren hjalp med å gjøre situasjonen mindre stressende. Om gutten min hadde slått seg vrang på sikkerhetskontrollen endrer det ikke saken, han må sjekkes samme hva; blir som tannpuss, man kan gjøre det frivillig eller med tvang, man slipper ikke unna. Jeg ville i første omgang støttet sikkerhetsfolkenes arbeid, deretter roet gutten ned, neste ville jeg tatt en alvorsprat med han om hva som skjer på kontrollen og at man ikke skal slå seg vrang, og til slutt ville jeg kontaktet sikkerhetsfirmaet dersom jeg var misfornøyd med måten de handlet på. Til syvende og siste, handler saken om et barn som var småsyk og hadde en dårlig dag og slo seg vrang, de voksne som skulle gjøre jobben sin ikke taklet det så bra og moren ble stresset og endte opp med å gjøre situasjonen verre enn det trengte å være. Maks uflaks og kjedelig men ikke noe mer. Anonymous poster hash: b0028...fda
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #21 Skrevet 22. mars 2015 Om vaktene eller moren handlet på en måte som eskalerende situasjonen blir vansklig å uttale seg om når jeg ikke var der, men at undersøkelsen måtte gjøres selv om gutten og moren protesterte (og kanskje særlig derfor) er jeg 100% enig i. Dette har med sikkerhet å gjøre. Vi kan ikke ha et system som gjør det mulig å plassere våpen på et barn og så slippe barnet gjennom kontrollen fordi mor protesterer mot kontroll. Anonymous poster hash: ebd8d...b3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå