Gå til innhold

Bleieslutte-tips? Umotivert 4åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips? Han er snart 4år.

-Tissing går ganske greit, han holder seg og er tørr bare vi setter han på do innimellom (han kan ha på bleie og vi er på feks tur i 4timer og bleien et tørr til vi setter han på do). Men han tisser i bleie/på seg om han er uten også innimellom.

-bæsjing har han aldri gjort på do. Der har han skikkelig sperre.

I fjor sommer var han uten bleie i en måned. Omtrent ingen tisse uhell, men bæsj i buksen hver dag. Hver eneste dag. Vi kan sette han på do, sitte å lese på do, sitte der i en time på den tiden han pleier å bæsje, så tar vi på bleie eller Trude og så bæsjer han. Og når han bæsjer på seg (uten bleie) så sier han ikke ifra. Han kan gå sånn lenge og virker ikke som om det plager han.

Vi har lokket med klistremerkebelønning og ark som henger på do, han får velge hva han vil i lekebutikken om han bæsjer på do, jeg har kjøpt en ting han virkerlig ønsker seg som står på en hylle på badet så han ser den og kommenterer den. Men ingenting motiverer. Vi har både potte og dosete.

Vi hadde en økt i fjor sommer, så ble det på med bleie igjen og vi hadde ikke noe særlig fokus på det frem til nå. Fra sommer og til nå så har det bare vært tisse på do morgen og kveld og jevnt hele dagen i helgene, det har vært bare litt fokus mest som rutine. Nå har vi fullt fokus igjen. Jeg vil ha han bleiefri. Hver gang han bæsjer så kommer det utenfor kantene på bleien for det er så mye, det går ikke å holde på sånn lenger. Nå sier vi nei til godteri, nugatti og tv før han slutter med bleie. Han får ikke sånne stor gutt ting, han kan ikke velge å være stor gutt på noen ting og bruke bleie. Så i går og i dag har det vært null tv, iPad, nugatti eller godteri. Og han som egentlig pleier å forvente det, har bare godtatt det uten noen særlige protester. To bæsjebleier i dag.

Hva skal vi gjøre? Han er så sta. Og han er umotivert. Og føler han kan om han vil. Men litt sperre med bæsjing. Noen tips, noen som har vært i samme situasjon? Dette er vårt barn nr 3 og de eldre sluttet mye lettere. Jeg har googlet og lest alt av tips, tror mye ofte kan gå på mindre barn og ikke en sta 4åring. Nå har alle på avdelingen hans sluttet med bleie også, men virker ikke som om det bryr han. Og nei det feiler han ingenting, ingen diagnose osv, han er en helt normal gutt på snart 4år. Og han er tørr på natten, vi setter han på do hver morgen. Så er egentlig bæsjing sperringen og det at han er så umotivert/ikke bryr seg og ikke sier ifra selv.

Anonymous poster hash: 59d68...dab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj litt langt. Og Trude=truse. Haha skrivefeil.

Skrevet

Går han uten bleie på dagtid? Om ikke han gjør det, ville jeg begynt der. Slutt med bleie, uansett situasjon (på dagtid, natta er noe helt annet). Det høres jo ut som han har brukbar kontroll, men noen uhell må dere regne med i starten, slik er det for alle.

Si til ham at han må si fra når han må bæsje, så tar dere på bleie, sier at han må bli igjen inne på badet og bæsje der (får ikke lov til å gjøre morsomme ting som å leke mens han bæsjer), og tar av bleia igjen når han er ferdig.

Sannsynligvis begynner han å bæsje på do i løpet av noen måneder - det vil ordne seg.

Jeg vet om barn som heller velger å holde seg til de får på seg nattbleie, og bæsjer i den etter leggetid. Om det skjer ville jeg bare skiftet uten å si noe mer om det.

Slutt med bleie, minst mulig fokus på hele temaet, masse skryt for gode prestasjoner, så ordner det seg!

Anonymous poster hash: 105b5...1ff
Skrevet

Han var uten bleie i en måned i fjor sommer. Og i julen prøvde vi på nytt i en dag. Men han bæsjer jo og uten å si ifra og kan finne på å tisse også. Og det er så dumt både med tanke på sofa, gulvteppe osv.

Skrevet

Har prøvd å ha på truse på innsiden av bleien også... Bare for å minske komforten og søl ved uhel.

Skrevet

Så i går og i dag har det vært null tv, iPad, nugatti eller godteri.

Dette hørtes utrolig strengt ut!

Stakkars unge som blir nektet ting bare fordi han kanskje er litt umoden for å slutte med bleie!

Anonymous poster hash: 5fdd3...0a5
Skrevet

Her ga vi en non stop hver gang det kom noe i do.

Anonymous poster hash: bbca6...4c1

Skrevet

Stakkars unge som blir nektet ting bare fordi han kanskje er litt umoden for å slutte med bleie!

Må si meg enig her! Tre, snart fire er ikke spesielt sent å slutte. Noen barn er mer modne enn andre. Du er streng HI..

Anonymous poster hash: cb213...94b

Skrevet

Må si meg enig her! Tre, snart fire er ikke spesielt sent å slutte. Noen barn er mer modne enn andre. Du er streng HI..

En ting å være streng, men det der er jo helt ulogisk. Hva har ipad med bæsjing å gjøre? At han ikke kan bæsje i den nye brannbiltrusa må jo være mer logisk?(selv om jeg ikke liker den type konsekvenser/straff).

Anonymous poster hash: 9c38b...d54

Skrevet

Siden han er så stor ville jeg funnet en ting han ønsket seg skikkelig. Iforhold til mine barn måtte jeg ha kjøpt den, satt den øverst på en hylle og gjort den fin med masse pakkebånd (ikke gavepapir) Sagt til barnet; når du har gått feks en uke uten bleie, uten uhell er gaven din. Hver morgen hadde jeg minnet barnet på gaven og hva som må til for å få gaven. Hengt opp ett skjema der barnet kan krysse av for hver dag uten uhell.

Med mine unger måtte de fysisk se hva gulroten var om jeg skulle "lure" de på denne måte.

Straff i forhold til bleieslutt ville jeg ikke gjort, det hadde nok gjort det bare værre. Men en skikkelig gulrot og lure de med tror jeg fungerer bedre (forskjell på hva unger ønsker seg altså, så det må jo være noe du har råd til, men som err noe barnet ivirkelig ønsker seg. Har brukt svømmebriller for en av ungene her, det var det størst ønsket engang. Tror det var når hun måtte ta en medisin som smakte helt grusomt. Det gikk som en lek)

Anonymous poster hash: 4fc98...55d

Skrevet

Tror jeg ville unngått alt som minner om straff eller inndragelse av privilegier (dvs. slutt med ingen TV, nugatti etc), og heller fokusert på positiv forsterkning. Masse ros når det kommer tiss på do, ikke ha så mye fokus på det som ikke går så bra (bæsj i trusa). Og kutt ut bleie. I alle sammenhenger. Alltid. Går det i trusa, så går det i trusa. Overse uhell (dvs skift, uten at det blir noe negativt ut av det), og ros masse når det går bra. Når han tisser (eller etterhvert bæsjer) i do, så fortell andre hvor flink han er slik at han overhører det, f.eks. allier deg med de ansatte i barnehagen. 

Anonymous poster hash: 8150c...0e2
Skrevet

For d første: han skal da ALDRI straffes for å tisse/bæsje seg ut!! D er uhørt!

Han skal belønnes og oppmuntres når han klarer d!

Mitt råd er: ta et skritt tilbake! Bruk bleier. Så etter noen uker/mnd kan dere begynne å snakke om hvor deilig d hadde vært for han å slippe bleier, og kanskje dere skal ta å begynne med truser. Forhåpentligvis sier han seg enig ;)

Da må han lære å bæsje på do... Mange barn har en veldig sperre før de får gjort d første gang, men da går d jo også over :)

Så når dere DA slutter med bleier, da er d 100% slutt!! Ikke uregelmessig frem og tilbake...

Slik dere gjør d nå, gir ham bare skikkelig avsmak for hele dogåinga!!

Anonymous poster hash: 5efcd...25d

Skrevet

Noen tips? Han er snart 4år.

-Tissing går ganske greit, han holder seg og er tørr bare vi setter han på do innimellom (han kan ha på bleie og vi er på feks tur i 4timer og bleien et tørr til vi setter han på do). Men han tisser i bleie/på seg om han er uten også innimellom.

-bæsjing har han aldri gjort på do. Der har han skikkelig sperre.

I fjor sommer var han uten bleie i en måned. Omtrent ingen tisse uhell, men bæsj i buksen hver dag. Hver eneste dag. Vi kan sette han på do, sitte å lese på do, sitte der i en time på den tiden han pleier å bæsje, så tar vi på bleie eller Trude og så bæsjer han. Og når han bæsjer på seg (uten bleie) så sier han ikke ifra. Han kan gå sånn lenge og virker ikke som om det plager han.

Vi har lokket med klistremerkebelønning og ark som henger på do, han får velge hva han vil i lekebutikken om han bæsjer på do, jeg har kjøpt en ting han virkerlig ønsker seg som står på en hylle på badet så han ser den og kommenterer den. Men ingenting motiverer. Vi har både potte og dosete.

Vi hadde en økt i fjor sommer, så ble det på med bleie igjen og vi hadde ikke noe særlig fokus på det frem til nå. Fra sommer og til nå så har det bare vært tisse på do morgen og kveld og jevnt hele dagen i helgene, det har vært bare litt fokus mest som rutine. Nå har vi fullt fokus igjen. Jeg vil ha han bleiefri. Hver gang han bæsjer så kommer det utenfor kantene på bleien for det er så mye, det går ikke å holde på sånn lenger. Nå sier vi nei til godteri, nugatti og tv før han slutter med bleie. Han får ikke sånne stor gutt ting, han kan ikke velge å være stor gutt på noen ting og bruke bleie. Så i går og i dag har det vært null tv, iPad, nugatti eller godteri. Og han som egentlig pleier å forvente det, har bare godtatt det uten noen særlige protester. To bæsjebleier i dag.

Hva skal vi gjøre? Han er så sta. Og han er umotivert. Og føler han kan om han vil. Men litt sperre med bæsjing. Noen tips, noen som har vært i samme situasjon? Dette er vårt barn nr 3 og de eldre sluttet mye lettere. Jeg har googlet og lest alt av tips, tror mye ofte kan gå på mindre barn og ikke en sta 4åring. Nå har alle på avdelingen hans sluttet med bleie også, men virker ikke som om det bryr han. Og nei det feiler han ingenting, ingen diagnose osv, han er en helt normal gutt på snart 4år. Og han er tørr på natten, vi setter han på do hver morgen. Så er egentlig bæsjing sperringen og det at han er så umotivert/ikke bryr seg og ikke sier ifra selv.

Jeg aner egentlig ikke hva jeg ville gjort om jeg var deg. Min nr 3 har akkurat fylt fire år og han sluttet med bleie for to år siden. Jeg kan virkelig ikke forestille meg hvordan det er å ha et så stort bleiebarn.

Min bæsjet også i trusen hver dag i et par uker, men vi måtte jo bare følge knallhardt opp der og da. Man lærer seg fort tegnene om man følger med. Noen barn liker F.eks å gjemme seg når de skal bæsje. Oppdager man det er det bare å løpe for livet på do. Ellers generelt alltid ta de på do etter måltider og før og etter soving. Dette fungerer iallefall på yngre barn.

Høres ikke mye moro ut for verken dere eller barnet dette. Håper det ordner seg kjapt. Lykke til!

Anonymous poster hash: 49f00...838

Skrevet

Vår gutt var livredd for å bæsje på do. Vi prøvde å lokke med en flott leke som plasserte synlig men utenfor rekkevidde på badet. Det hadde ingen effekt og det skapte mer frustrasjon enn noe annet. En dag han og pappaen var alene hjemme tok pappaen med seg på badet og motiverte og pushet gutten helt til han endelig bæsjet på do, kry som en hane. De hadde visst vært på badet i nesten 1.5 time, og pappaen la seg virkelig i den pedagogiske selen ;-) gutten ble oppmuntret og motivert for hvert minste steg nærmere doen.

Men gutten min var 3 år gammel, og en 3-åring er generelt lettere å avlede enn en 4-åring ;-)

Lykke til, jeg tror nok det går seg til etterhvert.

Anonymous poster hash: 0b86e...e95

Skrevet

Det er en teknikk, en mekanisme de må lære seg. Det er lettere å knipe igjen enn å slappe av i lukkemuskelen og slippe ut. Jeg har 4 barn og to av dem måtte ha potte, når de satt på den for dem store doen ble de akkurat så anspent at det ble umulig å slappe av i lukkemuskelen og da kommer det jo ingen bæsj. Når de først hadde bæsjet på potta et par ganger så gikk det greit på do også...

Du må rett og slett bare få han til å gjøre det et par ganger, så har det løsnet og resten av pottetreningen vil nok gå greit. Dere må være skikkelig på hugget. Ta av bleien og fotfølg han hele helgen, så fort dere ser antydning til at han kanskje er i ferd med å bæsje er det bare å hive han på do, før eller senere treffer dere blink ;)

Hun som var treigest her var litt redd på doen, holdt seg fast med begge hender og var helt anspent. Da kniper de igjen og klarer jo ikke bæsje. Henne pottetrente vi i stuen, lot henne gå i en tunika uten truse, og hadde potta midt på gulvet i stuen. Minte henne jevnlig på det, at måtte hun tisse eller bæsje måtte hun bruke potta, siden hun var naken nedentil var det jo bare for henne å sette seg ned. Plutselig kom det en lang bæsj i potta og hun var kjempestolt. Hun var også nesten 4 år og når hun først "knakk koden" var hun helt tørr. Hun hadde ikke et eneste bæsjeuhell, og ett eller to tisseuhell. Hun bæsjet på potta i nesten en uke, men så gikk hun over til å bruke doen.

Anonymous poster hash: 9e1a8...4bb
Skrevet

Det er en teknikk, en mekanisme de må lære seg. Det er lettere å knipe igjen enn å slappe av i lukkemuskelen og slippe ut. Jeg har 4 barn og to av dem måtte ha potte, når de satt på den for dem store doen ble de akkurat så anspent at det ble umulig å slappe av i lukkemuskelen og da kommer det jo ingen bæsj. Når de først hadde bæsjet på potta et par ganger så gikk det greit på do også...

Du må rett og slett bare få han til å gjøre det et par ganger, så har det løsnet og resten av pottetreningen vil nok gå greit. Dere må være skikkelig på hugget. Ta av bleien og fotfølg han hele helgen, så fort dere ser antydning til at han kanskje er i ferd med å bæsje er det bare å hive han på do, før eller senere treffer dere blink ;)

Hun som var treigest her var litt redd på doen, holdt seg fast med begge hender og var helt anspent. Da kniper de igjen og klarer jo ikke bæsje. Henne pottetrente vi i stuen, lot henne gå i en tunika uten truse, og hadde potta midt på gulvet i stuen. Minte henne jevnlig på det, at måtte hun tisse eller bæsje måtte hun bruke potta, siden hun var naken nedentil var det jo bare for henne å sette seg ned. Plutselig kom det en lang bæsj i potta og hun var kjempestolt. Hun var også nesten 4 år og når hun først "knakk koden" var hun helt tørr. Hun hadde ikke et eneste bæsjeuhell, og ett eller to tisseuhell. Hun bæsjet på potta i nesten en uke, men så gikk hun over til å bruke doen.

Anonymous poster hash: 9e1a8...4bb

Tror dette kan være ganske lurt - prøve med potte i stedet for doen. Hvis man er anspent og redd/stresset (barn eller voksen) blir det ikke noe bæsjing. Vi hadde suksess med å sette potta foran TVen og la barnet sitte der lenge, gjerne en time. Se noe hyggelig på TV, lese litt, ikke stresse. Hvis gutten er utrygg på do, så la ham slippe. Når potta fungerer bra, er det ofte ikke så vanskelig å begynne å gå på do. 

Prøv å bygge opp under mestringsfølelse i stedet for straff og trusler! 

Anonymous poster hash: 8150c...0e2

Skrevet

Mener du seriøst at snart fire ikke er seint å flytende bleier? For en frisk unge?

Uffff! Bæsjen til en fireåring er som bæsjen til en voksen mann. Dere feller å bytte på så store barn!

Min erfaring er at det eg lettere å få toåringer til å slutte med bleie en tre til fireåringer. Men man må ha tolmodighet og godta at de første ukene er det flere uhell enn hell. Og rose hver gang de klarer det. En tre fireåring har en enorm vilje og selv om de kan klare det fysisk kan de lett bestemme seg for at bleien er trygg og behagelig, og dermed vil de ikke slutte.

Anonymous poster hash: fface...630

Skrevet

Mener du seriøst at snart fire ikke er seint å flytende bleier? For en frisk unge?

Uffff! Bæsjen til en fireåring er som bæsjen til en voksen mann. Dere feller å bytte på så store barn!

Min erfaring er at det eg lettere å få toåringer til å slutte med bleie en tre til fireåringer. Men man må ha tolmodighet og godta at de første ukene er det flere uhell enn hell. Og rose hver gang de klarer det. En tre fireåring har en enorm vilje og selv om de kan klare det fysisk kan de lett bestemme seg for at bleien er trygg og behagelig, og dermed vil de ikke slutte.

Anonymous poster hash: fface...630

Det er da ikke unormalt at en tre/fireåring bruker bleie! Jøss, de er da friske for det om de gjør det. Merkelig utsagn...

Som jeg sa, noen barn er mer modne enn andre og trenger lenger tid.

Selv om din sluttet ved to år er det ikke dermed sagt at dette gjelder alle.

Og det skal vel mye til at en mor får assiosasjoner til voksne menn når hun bytter bleie på treåringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...