Gå til innhold

Antidepressiv - erfaringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne på antidepressiva og setter pris på om noen kan dele erfaringer. Bivirkninger? Hvor raskt merket du at de begynte å hjelpe? Hvordan føltes forandringene på kroppen?

Tok det alt av oppturer? Kom du ut av dyp depresjon? 

Anonymous poster hash: ec077...29d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

STOR forskjell fra menneske til menneske, så sånt kan man ikke sammenligne. Lurer du på bivirkninger så les om preparatet på felleskatalogen.no

Du forteller heller ikke hvilken type du skal begynne på  eller hvilken dose og da er det umulig å uttale seg. Antidepressiva tar sjeldent oppturene, da er det i såfall stemningsstabiliserende du har fått, som er noe helt annet. 

Anonymous poster hash: 05426...b0e
Skrevet

Jeg merket ingenting annet enn bivirkningene. Prøvde to forskjellige typer. Fikk skikkelig hjerteklapp og kriblende følelse i kroppen av de første jeg prøvde. Detandre gav ikke hjerteklapp, men den urolige kriblende følelsen i armer og ben var der, sleit med å sove pga det. Ble også tørr i munnen og ekstremt tørr i øynene. Våknet midt på natta av at det svei i øynene og måtte opp å dryppe.

Bivirkningene var mer plagsomme enn det jeg skulle ta tablettene mot. Gav opp og sluttet etter 6 mnd.

Anonymous poster hash: 728b1...4db

Skrevet

Jeg prøvde Zoloft i 5 dager, følte jeg gikk i en skikkelig tåke boble, jeg klarte ikke å få orgasme samme hvor hardt jeg prøvde, og ellers tar det maks 5 min. Følte jeg ikke fungerte bra, jeg var student, og hadde eksamen. Og følte alle tanker bare ble tåke. Og derfor sluttet jeg med de etter 5 dager. Følte da det var bedre å være deprimert, men kunne føle, tenke og få orgasme.

Men man reagerer forskjellig. Jeg var heller ikke svært alvorlig deprimert.

Anonymous poster hash: b29ee...33a
Skrevet

Hei! Har prøvd flere slag, men felles for alle er at det kan ta noen uker før du merker forbedring. Før det, blir det gjerne litt verre, men da er det viktig å holde ut til virkningen av medisinen kommer.

Lykke til, håper det fungerer for deg :)

Anonymous poster hash: 70618...674

Skrevet

Tusen takk for svar.

Hvordan merket du at det ble bedre etter noen uker? Er det stor og merkbar forandring?

HI

Skrevet

Skal begynne på antidepressiva og setter pris på om noen kan dele erfaringer. Bivirkninger? Hvor raskt merket du at de begynte å hjelpe? Hvordan føltes forandringene på kroppen?

Tok det alt av oppturer? Kom du ut av dyp depresjon? 

Jeg har gått på mange antidepressive og bivirkningene tok litt tid. Av den ene medisinen begynte jeg å svette og mistet all kondis, å gå i trapp var døden for meg. En annen type ble brukt til behandling av både depresjon og spiseforstyrrelser. Jeg hadde ingen SF da jeg startet men utviklet bulimi underveis. Jeg turte ikke si det til legen og så ikke sammenhengen før lenge etterpå, slet med det i mange år etter at jeg sluttet på medisinen. En annen medisin gav meg utslett som så ut som insektsbitt, forferdelig smertefullt og brutalt, kun på ventre ben under lysken. Forsvant så fort jeg sluttet på det..

Følg med, skriv opp alle rare tanker og følelser du får underveis. Det er viktig å få oppfølging også. Du har jo bivirkner som depresjon og lav selvfølelse fra sånne medisiner. Da må du bytte virkestoff sporenstreks så du ikke dras enda lenger ned!

Skrevet

Tusen takk for svar.

Hvordan merket du at det ble bedre etter noen uker? Er det stor og merkbar forandring?

HI

Jeg brukte antidepressiva pga angst og mild depresjon. Merket bedring etter ca 3 uker, i form av at jeg ble litt lettere til sinns, og angsten dempet seg :)

Anonymous poster hash: 70618...674

Skrevet

Jeg har brukt zoloft 25 mg i mange år pga panikk angst og depresjon. (Det er den minste dosen).For meg virker de helt fantastisk. Jeg har sluttet hver gang jeg har vært gravid, men har måttet starte opp igjen etter at barna har blitt 1 år.

Er ikke godt å gå å være redd for livet hele dagen, og at noe skal skje barna, konstant. Jeg gikk med skuldrer opp til ørene, og skvatt av hver minste ting før jeg startet opp igjen på dem. Sleit med å få sove, da jeg var redd for å aldri våkne opp igjen osv.

Nå derimot har jeg funnet en sånn deilig ro.. Hverdagen går så fint nå, og jeg sover så godt. Jeg er for det meste glad og fornøyd, og tar gjerne også til tårer der andre gjør det. Så jeg får kjenne på alle følelser, og jeg har ingen bivirkninger. Tenker kanskje at de som er veldig tørr i munnen hele tiden tar for stor dose?

Det er 1 eneste negativ ting med antidepressiva for min del, og det er sexlysten..dessverre. Den finnes ikke lengre. Det er veldig veldig synd, for både meg og samboer.. Men jeg får orgasme uten problem.. Tar bare litt lengre tid enn normalt.

Hos meg begynte virkningen etter 3 uker.. Men kan likevel ikke sammenlignes med virkningen den har hatt etter 3 mnd ☺️

Åh det er så godt å nyte livet igjen!

Hvilket type antidepressiva har du fått?

Anonymous poster hash: 86b28...ed8

Skrevet

Jeg går på 10 mg zipralex. Jeg merket en virkning etter ca 1 uke, men det tar opptil 1,5 mnd før det har full effekt. Av bivirkninger så var jeg kvalm de første tre dagene og etter det har det ikke vært noen bivirkninger. Jeg er veldig trøtt om kvelden men det har nok med at jeg tar sarotex på kvelden for smerter og søvn. Hvilken antidepressiva har du fått da?

Anonymous poster hash: e3fcd...f49

Skrevet

Tusen takk for svar.

HIAnonymous poster hash: ec077...29d

Jeg brukte antidepressiva pga angst og mild depresjon. Merket bedring etter ca 3 uker, i form av at jeg ble litt lettere til sinns, og angsten dempet seg :)Anonymous poster hash: 70618...674

Samme her. Medisinen hjalp leg veldig kom, kom meg etterhvert ovenpå. Men la mye på meg, tror matlysten eksploderte!

Anonymous poster hash: 01732...bba

Skrevet

Jeg brukte Fluoxetin. Aner ikke dose, og husker faktisk ikke bivirkningene. Men det hjalp absolutt så jeg meg ovenpå! 

Anonymous poster hash: 5d7be...773
Skrevet

Jeg har positive erfaringer med zoloft, men det er en stor negativ ting. Den gjør det veldig vanskelig med orgasme. Vanligvis ikke et problem, men nå er det vanskelig å komme.

Ellers har den ikke tatt noen topper, bare bunner, og hjulpet på depresjonen min.

Bivirkningene jeg merket noe til var trøtthet og magerumling de første ukene. Tror jeg merker effekt etter 2 uker. Kommer til å stå på de i 6 mnd ca.

Prøvd å slutte pga det med sexen, men er ikke klar for det enda.

Anonymous poster hash: 55372...7b7

Skrevet

Starta opp cipralex mot angst.

Jeg tok alltid tabletten på kvelden, fikk IKKE sove. Dette var de 4 første ukene. Orgasme fikk jeg ikke samma faen, og jeg var kvalm. Etter 3-4 uker lære jeg meg å ta tabletten på dagtid, kvalmen forsvant og orgasme får jeg, selv om det kan ta litt tid. Angsten er forsåvidt helt borte. Holder på å seponere nå, bare gått på det i 12 mnd :)

Anonymous poster hash: f759b...2cc

Skrevet

Jeg har testet ut litt forskjellig. Cipralex i ganske høy døgndose er det som fungerer best for meg. Denne holder meg stabilt ute av dype depresjoner, men jeg kan svinge en del. Bivirkningen er primært manglende libido. Det tar vanligvis (jeg har avbrutt behandlingen pga svangerskap m.m.) to til fire uker før jeg har stabil effekt. Dersom jeg seponerer den for raskt når jeg skal avbryte behandling, blir jeg enormt dårlig. Jeg må trappe ned forsiktig og over 6-8 uker.

Det er veldig individuelt hva som fungerer for ulike. Jeg testet fluoksetin (Fontex) en periode, den ble jeg enormt dårlig og nærmest suicidal av, samt at jeg fikk en bråte fysiske bivirkninger. Den kan fungere godt for andre.

Anonymous poster hash: b233e...f0a
Skrevet

Startet opp på cipralex 20 mg etter en heftig smell (utbrenthet) som ga meg panikkangst flere ganger daglig. Det hjalp veldig der og da, men etter en stund (rundt 6-8 måneder) kom bivirkningene for fullt. Jeg gikk rundt som en zombie, sov minst 15 timer i døgnet og var kronisk trøtt. Det tok meg også lang tid å slutte på medisinene. Angsten kom da jeg trappet ned og det ble som å velge mellom pest eller kolera. Til slutt fikk jeg sykmelding av legen (4 måneder), med beskjed om å slappe av så mye jeg klarte, men uten å sove på dagtid. Da skulle jeg også gradvis slutte på cipralex. Først da ble jeg kvitt faenskapet av både cipralex og den verste panikkangsten. Hadde jeg hatt valget igjen hadde jeg spurt legen om en sykmelding og psykolog. Men jeg var desperat og ville ha en quick fix..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...