Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #1 Skrevet 21. mars 2015 Hvordan har dere råd til å kjøpe store nok hus? Vi bor i en stor by hvor boligprisene er helt sinnsyke! Vi må nå kjøpe nytt hus, men for at alle barna skal få eget rom må vi opp i 7-8 millioner! Barna er såpass spredt i alder at vi ønsker de skal ha hver sitt rom, men vi må jo betale oss ihjel. Begge er i full jobb, med årslønn på totalt 1,1 mill. Problemet er at vi bor i nord, og det er umulig for oss å flytte mtp jobbene vi har. Boligprisene er nesten like høye i området rundt, og pendling blir utrolig vanskelig. Dette er fortvilende, for vi vil så gjerne tilby barna eget rom og plass til å trekke seg tilbake og ha rom til seg selv. La oss si noen av barna måtte dele rom, må vi likevel ut med nærmere 5 mill😔 Hvirdan løser dere andre dette? Anonymous poster hash: 95636...7b3
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #2 Skrevet 21. mars 2015 Vi må betale det det koster.. Bor i Norges dyreste by, mannen har særkullsbarn, samt vi har fellesbarn. Vi trenger derfor fem soverom, og det koster! Stor forskjell på 3-4 soverom og 5-6 soverom. Bolige vår koster 12 mill.. Så vi måtte lage til leilighet i kjelleren for å ha råd. Selv da er det mye penger i mnd på bolig. Vurderer å kjøpe mindre, men da må særkull bo på loftstue/kjellerstue. Dumt, men det er så dyrt for de to helgene de er her i mnd.. Anonymous poster hash: 9b293...3c1
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #3 Skrevet 21. mars 2015 Har gjort det bra på tidligere boligsalg og har derfor mye egenkapital. Anonymous poster hash: b492a...3ca
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #4 Skrevet 21. mars 2015 Vi har ikke råd. Er den tingen som begrenser hvor mange barn vi får. Hersens olje. Kunne de ikke gjort litt mer innsats på 60tallet i Bergen, slik at næringa ble lagt dit.. Anonymous poster hash: fb7cf...9e3
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #5 Skrevet 21. mars 2015 Hvis dere kjøper tomt og bygger selv. Blir det billigere da? Anonymous poster hash: 08ae0...c27
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #6 Skrevet 21. mars 2015 Bygg om? Altså hiv opp noe lettvegger, for å få flere rom? Anonymous poster hash: 8803a...c51
Snuppa09 Skrevet 21. mars 2015 #7 Skrevet 21. mars 2015 Man bør jo tenke gjennom hvor mange barn man har råd til å ha før man får de og hva man har å tilby de. Synes det er alt for mange som synes det er såååå koselig med mange barn men som ikke har fattet hva barn koster eller de har ikke tenkt over hva de kan tilby de i oppveksten. Jeg synes også som deg at barn etterhvert som de blir større (7-8 år senest) bør få ha eget rom hvor de kan trekke seg tilbake. Mannen min og jeg har i underkant av to mill brutto i året, vi har tre barn og bor sentralt i en mellomstor by. Jeg kunne godt tenkt meg fire barn men ser at jeg ikke ønsker det allikevel pga hva det gjør med det vi kan tilby de barna vi allerede har.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #8 Skrevet 21. mars 2015 Begynte i det små, før vi fikk barn. Startet med en mindre enebolig med utleiebolig i underetasjen. Gammel og sliten, måtte totalrenoveres. Vi brukte leieinntektene, pluss masse tid og energi på å pusse opp. Solgte med god fortjeneste. Sånn har vi bygget oss opp, sakte men sikkert. Huset vi bor i nå har 6(7) soverom. Men da vi kjøpte det var det ikke sånn. Vi har over en periode på 10 år totalrenovert, bygget på og gravd ut. Nå har vi 2 soverom i 2.etg, 2 soverom i 1.etg og 2 soverom (+ bad og stue) i kjelleren. Vi er nå over 40 år gamle og har vært sammen i 18 år, vi har brukt litt tid på dette. Soverommene i kjelleren var ferdig i fjor... Nå har vi 60% av boligens verdi i gjeld. Anonymous poster hash: 2f4f4...e00
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #9 Skrevet 21. mars 2015 Det er klart at man må planlegge slik at de barna en får får en god og trygg oppvekst. Men likevel vil jeg si at jeg er sjeleglad for mine 3 søsken. Mamma og pappa har sagt i etterkant at hvis de skulle basert avgjørelsen om å få barn bare på økonomien, så hadde de ikke fått noen (økonomisk trangt i de første årene). Men likevel har jeg aldri manglet noe, og har blitt overøst med kjærlighet. Jeg ble overrasket da de sa at de hadde dårlig råd, for det hadde jeg som barn aldri fått med meg. Vi søsknene har alle bodd noe på rom sammen, men har fått eget rom etterhvert som de eldste flyttet ut (ca. 10 år mellom eldste og yngste). Så økonomisk trygghet er viktig, men det er ikke absolutt alt Anonymous poster hash: a11a1...222
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #10 Skrevet 21. mars 2015 Bor i Oslo og har kjøpt hus til 8 mill. 4 soverom. Hadde jobbet oss opp i flere år før vi fikk barn. Hadde derfor både god egenkapital og god inntekt da barna kom. Anonymous poster hash: 9009f...3b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå