Gå til innhold

Å bruke 5000kr uten å konferere med partner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt samme kjole til alle anledninger i 6 år. 17.mai, dåp, bryllup, konfirmasjoner, jul. Bruker generelt lite på meg selv.

Jeg sa til mannen at jeg ønsker å kjøpe meg en festdrakt. Så har jeg noe pent å bruke som ikke hår av moten.

Han er særdeles lite delaktig i hverdagen. Siver mye på dagtid pga sykdom, depresjon og angst. Så det er vanskelig å få snakket med ham om noe. På kvelden hadde jeg mulighet til å kjøpe en flott, komplett festdrakt til under halv pris på finn.no. Drakt, skjorte, cape, sølv, sko. En annen viste interesse for samme drakt samme kveld, så jeg måtte bestemme meg fort.

Uten å konferere med mannen sa jeg at jeg tok den, og jeg har plutselig brukt 5000kr uten samtykke.

Føler meg grusom! Bruker aldri sånne summer på meg selv.

Jeg tjener 80% av total inntekt og han bruker mye av sin inntekt til egne interesser. Men jeg føler meg respektløs som tar en slik avgjørelse alene.

Og jeg har ikke fått snakket med mannen de siste 24 timene.

Er dette helt feil av meg?

Anonymous poster hash: e1b7b...f48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Jeg tjener 80% av total inntekt og han bruker mye av sin inntekt til egne interesser"

Hvorfor i alle vide verden skal du ha dårlig samvittighet?? Kos deg med drakten! Den har DU vel fortjent :)

Anonymous poster hash: 08395...dfc
Skrevet

Med mindre beløpet gjør at dere må leve på havregryn i lange tider og sliter med å betale regninger, så har du absolutt ingenting å ha dårlig samvittighet for. 😊

Anonymous poster hash: 1ee57...3b8

Skrevet

Med mindre du har ført familien inn i en økonomisk kriseperiode pga forbruket ditt så skal du bare bruke drakten og være forbøyd!

Men ikke skjønner jeg at du gidder å vøre med denne mannen...

Anonymous poster hash: 7bbb0...d86

Skrevet

Nei. Ikke noe økonomisk uføre. Jeg har jobbet hardt for å spare opp en buffer på en månedslønn.

Skal prøve å senke skuldrene. Håper følelsen går over.

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke noe om å bruke større summer uten å ha avklart det med partner når man har felles økonomi. Men dersom han vanligvis bruker mye penger på seg selv og du ikke gjør det, så forholder vel saken seg litt annerledes. Dette var en investering i noe som vil vare i mange, mange år. 

Synes det høres forferdelig ut å bo med en mann som er "særdeles lite delaktig i hverdagen", bidrar med 20% av familiens inntekter og likevel bruker mye av sitt lille bidrag på seg selv. Håper for din del det er mer i dette forholdet enn det som kommer frem i innlegget ditt! Bær festdrakten din uten dårlig samvittighet!

Anonymous poster hash: 8dd6d...184
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke noe om å bruke større summer uten å ha avklart det med partner når man har felles økonomi. Men dersom han vanligvis bruker mye penger på seg selv og du ikke gjør det, så forholder vel saken seg litt annerledes. Dette var en investering i noe som vil vare i mange, mange år.

Synes det høres forferdelig ut å bo med en mann som er "særdeles lite delaktig i hverdagen", bidrar med 20% av familiens inntekter og likevel bruker mye av sitt lille bidrag på seg selv. Håper for din del det er mer i dette forholdet enn det som kommer frem i innlegget ditt! Bær festdrakten din uten dårlig samvittighet!

Ja, det er en invistering. Og jeg skal bruke den med stolthet i mange mange år. Har ønsket meg en drakt lenge.

Forholdet er noe annet. Men det er vanskelig å forlate en mann som Fungerer så dårlig.. Redd et brudd vil ødelegge ham helt.

Skrevet

Ja, det er en invistering. Og jeg skal bruke den med stolthet i mange mange år. Har ønsket meg en drakt lenge.

Forholdet er noe annet. Men det er vanskelig å forlate en mann som Fungerer så dårlig.. Redd et brudd vil ødelegge ham helt.

Investering

Skrevet

Dere trenger profesjonell kommunikasjonshjelp. Det er ikke primært en festdrakt dere behøver å kommunisere om.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 027b8...c40
Skrevet

Dere trenger profesjonell kommunikasjonshjelp. Det er ikke primært en festdrakt dere behøver å kommunisere om.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 027b8...c40

Det har vært forsøkt tre ganger hos familierådgiver hos familievernkontor, psyk hos familieteam og privat psykolog.

Jeg har prøvd..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kjøpte en bunad uten å si fra jeg. Måtte slå til der og da. og mannen min bruker ikke penger på seg selv :P

Skrevet

Kjøpte en bunad uten å si fra jeg. Måtte slå til der og da. og mannen min bruker ikke penger på seg selv :P

:)

Skrevet

Tenker at det er på tide å gå fra mannen... Og du burde ikke ha dårlig samvittighet for å ha kjøpt den drakten😊 Du fortjener den!

Skrevet

Ser ikke problemet. Hadde gjort det samme om jeg hadde spart opp penger til det. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Tenker at det er på tide å gå fra mannen... Og du burde ikke ha dårlig samvittighet for å ha kjøpt den drakten Du fortjener den!

Oj, tenker akkurat det samme...

Skrevet

Da jeg stod for så å si all inntekt i familien (tjente 580 000 i året vs mannens ca 60 000) så spurte jeg ikke før jeg kjøpte, forutsatt at alle regninger var betalt, matbudsjettet er avsatt og vi hadde noen penger igjen til uforutsatte utgifter. HI, du er hovedforsørger i familien og bruker aldri penger på deg selv. Selvfølgelig skal du ikke spørre om lov til å bruke DINE penger på ting DU trenger.

Anonymous poster hash: 2dfdd...726
Skrevet

Koster det virkelig 10 000 kr for en festdrakt??

Anonymous poster hash: 0d9d6...03f
Skrevet

Koster det virkelig 10 000 kr for en festdrakt?? Anonymous poster hash: 0d9d6...03f

Ja, overrasker det deg? Det er mange festdrakter som har omtrent samme kvalitet som bunader. Jeg tenker da på stoffene, ull, lin, brokade. Noen av dem er håndbroderte. Hi nevner jo også at det fulgte med sølv, da regner jeg med at det er både søljer og mansjettknapper.

Ikke alle festdrakter er av Sparkjøpkvalitet.

Skrevet

Dine penger, ditt forbruk. Null problem :) 

Jeg og mannen bruker sånne summer uten å si ifra til hverandre, med mindre det er noe som vi kjøper til felles bruk. Vi har ikke felles økonomi, da. 

Anonymous poster hash: 452df...da1
Skrevet

Kjøpte meg en ring til 23000 av mine egne penger. Syntes jeg trengte en oppmuntring.

Forskjellen er vel at mannen ikke engang vet hva den kostet...

Skrevet

Man må kunne unne seg ting for egen del også uten at det alltid må vøre familieråd først. Ikke ha dårlig samvittighet for at du har brukt penger på deg selv som du også har tjent selv!

Jeg brukte nettopp 5000 kr på en skinnbukse jeg hadde siklet på en lang stund...men mannen ble like glad da han så den på ;)

Så lenge man har råd til litt utskeielser så må ikke alt være like gjennomtenkt.

Skrevet

Absolutt ikke, kos deg med nyanskaffelsen :)

Skrevet

Og dette er en av grunnene til at jeg ikke forstår at noen gidder å ha (helt) felles økonomi. Dårlig samvittighet for å bruke 5000 på en ting til seg selv...hjelp.

Skrevet

Koster det virkelig 10 000 kr for en festdrakt?? Anonymous poster hash: 0d9d6...03f

Ja, overrasker det deg? Det er mange festdrakter som har omtrent samme kvalitet som bunader. Jeg tenker da på stoffene, ull, lin, brokade. Noen av dem er håndbroderte. Hi nevner jo også at det fulgte med sølv, da regner jeg med at det er både søljer og mansjettknapper.

Ikke alle festdrakter er av Sparkjøpkvalitet.

Ja det overrasker meg at noen er villige til å betale 10 000 kr for en kopi av et plagg man kan få for 20-30 000 kr. En bunad er en investering, en festdrakt er ikke en investering. En bunad skal man ha til man dør, da er ikke 30 000 kr mye. Jeg hadde aldri kjøpt festdrakt foran bunad, brokade eller ikke. 

Anonymous poster hash: 0d9d6...03f

Gjest Antarctica
Skrevet

Synes det høres forferdelig ut å bo med en mann som er "særdeles lite delaktig i hverdagen", bidrar med 20% av familiens inntekter og likevel bruker mye av sitt lille bidrag på seg selv. Håper for din del det er mer i dette forholdet enn det som kommer frem i innlegget ditt! Bær festdrakten din uten dårlig samvittighet!Anonymous poster hash: 8dd6d...184

Forholdet er noe annet. Men det er vanskelig å forlate en mann som Fungerer så dårlig.. Redd et brudd vil ødelegge ham helt.Anonymous poster hash: e1b7b...f48

Men du kan da ikke bære ham på skuldrene. Særlig ikke når alt mulig har vært prøvd. Du har et ansvar overfor deg selv, og i bunn og grunn har han et ansvar overfor seg selv. Sett i lys av alt mulig rart dere har prøvd, og at han nå egentlig bare er en gedigen klamp om foten din .... Nei, nei, nei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...