Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 På skolen til min 8 åring, har jeg fått beskjed om at jeg får ikke lov til å sykle sammen med sønnen min. Var vist grunnet forsikring eller noe sånt. Men nå er det vel jeg som er ansvarlig for han på vei til skolen, spesielt da jeg er med. Kjører jeg han til skolen, og det skjer en ulykke på vei, og sønnen min blir skadet, så dekker vel ikke skolens forsikring det. Her er det litt over 2 km til skolen, og jeg vil gjerne sykle fram og tilbake med han. Lurer på hvordan det er på deres skoler? Anonymous poster hash: c6140...15d
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #2 Skrevet 19. mars 2015 Det er ikke lovlig her heller. Ingen barn får sykle, bruke spark, skateboard eller sparkesykkel til skolen før de har bestått "sykkellappen" i slutten av 4. klasse. Det hjelper ikke om foreldrene sykler sammen med barna. Skolen har imidlertid ingen sanksjonsmuligheter overfor dem som velger å overse forbudet. De gir tilsnakk, men noe mer kan de ikke gjøre. Anonymous poster hash: 9f9bc...f6e
skinnfilla Skrevet 19. mars 2015 #3 Skrevet 19. mars 2015 Du har vel lov til å gjøre hva du vil sammen med barnet ditt? Å sykle alene når de er 8 ,skjønner jeg ikke er greit, men ingen kan vel nekte deg å sykle sammen med barnet ditt?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Her er det heller ikke lov å sykle før de har tatt sykkelsertifikatet mot slutten av 4.klasse. Det er to grunner til det, de velger å følge trygg trafikk sine retningslinjer, og det er at barn ikke er modne til å håndtere trafikken på sykkel før de er 10 år gamle. Den andre grunnen er som du sier at det er skolen som er ansvarlig for barna på skoleveien, og det er kommunens forsikring som gjelder på barna fra de forlater døra hjemme og er på vei til skolen. Du blir selvfølgelig ikke straffeforfulgt om du velger å sykle, det er ditt barn og du bestemmer. Men du kan risikere å sette sønnen din i en veldig lei situasjon. Alle barna på skolen vet at det ikke er lov å sykle før de har tatt sykkelsertifikat, hva slags reaksjoner tror du da sønnen din vil få fra sine klassekamerater om dere velger å drite i reglene skolen har satt? Anonymous poster hash: ed94c...886
skinnfilla Skrevet 19. mars 2015 #5 Skrevet 19. mars 2015 Du har vel lov til å gjøre hva du vil sammen med barnet ditt? Å sykle alene når de er 8 ,skjønner jeg ikke er greit, men ingen kan vel nekte deg å sykle sammen med barnet ditt? OK ,ser det er andre praksiser andre steder.Syns uansett det er merkelig...
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #6 Skrevet 19. mars 2015 Kunnskapsdepermentet har slått fast at skolens ordensreglement ikke kan regulere foreldrenes adferd og det er ikke ulovlig at foreldre sykler sammen med barna sine til skolen. Skolen har ingen myndighet til å nekte foreldre og barn å sykle sammen. Anonymous poster hash: 847bd...887
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #7 Skrevet 19. mars 2015 Her er det heller ikke lov å sykle før de har tatt sykkelsertifikatet mot slutten av 4.klasse. Det er to grunner til det, de velger å følge trygg trafikk sine retningslinjer, og det er at barn ikke er modne til å håndtere trafikken på sykkel før de er 10 år gamle. Den andre grunnen er som du sier at det er skolen som er ansvarlig for barna på skoleveien, og det er kommunens forsikring som gjelder på barna fra de forlater døra hjemme og er på vei til skolen. Du blir selvfølgelig ikke straffeforfulgt om du velger å sykle, det er ditt barn og du bestemmer. Men du kan risikere å sette sønnen din i en veldig lei situasjon. Alle barna på skolen vet at det ikke er lov å sykle før de har tatt sykkelsertifikat, hva slags reaksjoner tror du da sønnen din vil få fra sine klassekamerater om dere velger å drite i reglene skolen har satt? Anonymous poster hash: ed94c...886 Det er en "sannhet" med modifikasjoner. Trygg Trafikk sier: "Trygg Trafikk anbefaler generelt at barn er 10-12 år gamle før de sykler alene i blandet trafikk. - Er skoleveien trygg nok, kan barn gjerne sykle alene tidligere. Vi vil ikke at vår anbefaling brukes for å nekte foreldre å sykle sammen med barna til skolen, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk Kristin Øyen." Trygg Trafikk sier også: " Foreldre må selv vurdere egne barn i forhold til modenhet, trafikkforståelse og hvordan det behersker syklingen" Anonymous poster hash: 847bd...887
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #8 Skrevet 19. mars 2015 Så klart du kan sykle sammen med barnet ditt til skolen! Så lenge du sykler til og fra skolen med barnet ditt så er det greit. Du sykler foran og tar ansvar for syklingen. Det går så fint så. Skolen kan godt ha et regelverk om at barn ikke skal sykle til skolen før en viss alder, og det stemmer det at skolen er pliktig til å forsikre elevene på skoleveien - men skolen har ingen sanksjoneringsmuligheter overfor foreldre som velger å sykle til skolen med barna sine uansett. Anonymous poster hash: 2793b...16f
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. mars 2015 #9 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Skolen kan anbefale til de blir blå men de kan ikke nekte deg. Du kan godt sykle med sønnen din, det er langt bedre enn å kjøre bil på så korte avstander. Skolen vår lar ikke unger sykle før på våren 4. trinn etter at de har tatt sykkellappen. Det blir ganske ironsik når hun har fått lov til å sykle til skolen når hun gjør det resten av døgnet. Endret 19. mars 2015 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #10 Skrevet 19. mars 2015 Da jeg var barn, fikk vi ikke lov til å sykle alene før vi fikk sykkellappen, med foresatt var greit Anonymous poster hash: e96b9...c82
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #11 Skrevet 19. mars 2015 Det løser du enkelt med å kjøpe påhengsykkel eller sykkelvogn. Eller sykle et stykke parkere sykkle. Og gå det siste stykket! Anonymous poster hash: e4ff5...66a
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #12 Skrevet 19. mars 2015 Skolen kan ikke nekte deg å sykle sammen med barnet til skolen. Anonymous poster hash: 5bca6...096
Giss Skrevet 19. mars 2015 #13 Skrevet 19. mars 2015 Det er tåpelig av skolen å ville nekte foreldre å ville sykle til skolen SAMMEN med barna. Det er da for søren den beste måten å trene ungene i trafikken på og å lære dem hvordan de skal takle skolevegen sin på sykkel. På den måten er de godt forberedt og kan det den dagen skolen åpner for at de kan sykle alene og det er jo bra også for skolen som da forsikrer barna på skolevegen..... Akkurat på dette punkt blir mange foreldre kakket i snuten om de forsøker å ta ansvar og trene sine barn i trafikken og venne dem til å trimme litt i stedet for alltid å måtte sitte i en bil alle vegne.... Det virker utrolig bakvendt. Det er jo ikke snakk om at små barn skal sykle alene i trafikken.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #14 Skrevet 19. mars 2015 Som #4 så eminent forklarer så finnes det grunner til at skolen ØNSKER at du og de andre foreldrene følger deres retningslinjer. Selvfølgelig kan de ikke nekte deg å sykle og nei, de har ingen sanksjonsmuligheter! Du kan velge å drite i anbefalingen eller du kan tenke at dette er kanskje ikke den viktigste kampen du skal kjempe med skolen. Evt. Kan du kjøre din stille protestå sykle allikevel, og du kan regne med at sønnen din får reaksjoner fra andre unger på at han sykler "når det ikke er lov" Ja, det ER i bunn og grunn opp til foreldrene å velge på vegne av sine barn. Det finnes selvfølgelig ingen fast grense for kår barna er modne til å ferdes i trafikken. Derfor finnes det "sykkel,appen og opplæring i regi av skolene og trygg trafikk. Vi hadde samme diskusjon i vår kasse for et par år siden. Ei mor ville absolutt at hennes 2. Klassing skulle sykle selv om skolen anbefalte at han ikke gjorde det. For det var jo såååååå trygt, barna trengte bare å krysse veien to ganger fra boligfelt og til skolen. Det gikk nøyaktig to uker før vi hadde en alvorlig trafikkulykke med barn/sykkel og møtende bil...... Anonymous poster hash: 3d6d9...272
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #15 Skrevet 19. mars 2015 Jeg har en venninne som jobber på mottaket på sykehuset og hun sa at de hadde en jevn strøm med unger som har falt av sykkelen om dagen. De sklir i grus og strøstein som ligger på asfalten fra i vinter. Hun sa de hadde mange mange flere bruddskader nå enn de hadde da det var glatt i vinter... Og ja, skolen har ansvaret for barna på skoleveien. Du kan selvfølgelig ta det opp på skolen, få fau med i diskusjonen. Kanskje kan reglene endres, at det er lov å sykle kun med voksent følge? Ville ihvertfall ikke brutt reglene, det sender helt feil signaler til både ditt barn og vennene hans. Vi kan ikke bare bryte regler vi er uenig i, og det er viktig å lære barna å respektere skolereglentet. Det er der for en grunn... Anonymous poster hash: ed94c...886
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #16 Skrevet 19. mars 2015 Hos oss er det ikke lov å sykle før de har tatt sykkelsertefikatet. Om vi foreldre ønsker å sykle med de til og fra skolen er det greit såfremt vi signerer ett papir hos rektor. Papir på at skolen fraskriver seg alt ansvar når ungene sykler til skolen og at det er oss foreldre som evt må ta støyten. Dette er pga forsikringen. Skolen har forsikret ungene på skoleveien, til og fra skolen, av denne grunn har de regelen om å ikke sykle før sykkelsertefikatet er bestått. Jeg syns det er helt greit st det er slik, regler som alle burde klare å følge. Bryter en regelen, blir det ofte en kjedereaksjon. Når skolen ble bygget her fikk ingen lov å kjøre ungene helt frem til skolen pga vanskelige trafikale forhold. Skulle foreldre kjøre ungene til skolen måtte de slippe av ungene ved bensinstasjonen, parkeringen til idrettshallen eller ved butikken. Det var fra 100-200 meter å gå til skolen fra alle tre stedene. Selv etter fire brev med hjem fra skolen, store plaktater på skolen, utenfor skolen, skilt ved veien, mailer og sms beskjed om dette var det mange som ikke overholdt dette. Da en unge ble påkjørt fikk skolen tilslutt kommunen til å sette opp skilt med all stans forbudt, og politiet sto en uke og bøtela foreldre. Da klaget foreldre over hvor dårlig skolen informerte foreldrene. Jihaa.. Anonymous poster hash: 128d6...555
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #17 Skrevet 19. mars 2015 Her er det slik at barn ikke får sykle før 5 klasse om de sykler alene men sammen med foreldre eller andre voksene kan de sykle fra 1 klasse Anonymous poster hash: 3d2a3...f44
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #18 Skrevet 19. mars 2015 Hos oss er det ikke lov å sykle før de har tatt sykkelsertefikatet. Om vi foreldre ønsker å sykle med de til og fra skolen er det greit såfremt vi signerer ett papir hos rektor. Papir på at skolen fraskriver seg alt ansvar når ungene sykler til skolen og at det er oss foreldre som evt må ta støyten. Dette er pga forsikringen. Skolen har forsikret ungene på skoleveien, til og fra skolen, av denne grunn har de regelen om å ikke sykle før sykkelsertefikatet er bestått. Jeg syns det er helt greit st det er slik, regler som alle burde klare å følge. Bryter en regelen, blir det ofte en kjedereaksjon. Når skolen ble bygget her fikk ingen lov å kjøre ungene helt frem til skolen pga vanskelige trafikale forhold. Skulle foreldre kjøre ungene til skolen måtte de slippe av ungene ved bensinstasjonen, parkeringen til idrettshallen eller ved butikken. Det var fra 100-200 meter å gå til skolen fra alle tre stedene. Selv etter fire brev med hjem fra skolen, store plaktater på skolen, utenfor skolen, skilt ved veien, mailer og sms beskjed om dette var det mange som ikke overholdt dette. Da en unge ble påkjørt fikk skolen tilslutt kommunen til å sette opp skilt med all stans forbudt, og politiet sto en uke og bøtela foreldre. Da klaget foreldre over hvor dårlig skolen informerte foreldrene. Jihaa.. Anonymous poster hash: 128d6...555 Skolen kan ikke kreve at foreldrene skriver under på at de overtar ansvaret. Det bør ingen gjøre. Hvis foreldrene ønsker å sykle med barna er det kke en ting skolen formelt sett kan gjøre med det. Anonymous poster hash: 9f9bc...f6e
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #19 Skrevet 19. mars 2015 Vi foreldre har ansvar for våre barn, ikke skolen. Vi får ikke gratis skoleskyss, men skoleveien til barna er farlig, men for at vi skal få det dekket (skole bussen kjører forbi), må det bære særdeles farlig skolevei. Jeg gir en god f! i om det er skolen sitt ansvar, om det er deres forsikring som gjelder. Jeg vil heller at ungene mine skal være trygge. De beste til å bedømme hva som er best for barna er foreldrene, ikke skolen! Anonymous poster hash: 3c373...fea
Gjest Antarctica Skrevet 19. mars 2015 #20 Skrevet 19. mars 2015 Selvfølgelig har du lov til å sykle sammen med barnet til skolen. Når skolen begrunnet det med forsikringsselskapet sitt, så dreier det seg om at alle skader som skjer i skoletida skal registreres og skrives skademelding på. Dersom skaden viser seg å gi uførhet, senskader el lign., er det skolens forsikringsselskap som kan risikere å måtte ut med en kjempesum. Det er de som setter betingelsene for hva de vil forsikre, og syklende barn er altså ikke dekket. Men det har jo egentlig null med skolens reglement å gjøre, den risken velger jo du å ta. Man kan jo ikke slutte å sykle fordi man ser for seg uførhet om 20 år.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 19. mars 2015 #21 Skrevet 19. mars 2015 FAU på vår skole tok opp det med sykling til skolen og da ble det påstått at forsikringen ikke dekket det. Etter nærmere påtrykk fra foreldrene, kom det fram at det faktisk ikke stod et ord i forsikringsavtalen om at syklende elever ikke var dekket.... Men det er jo greitt å bruke det som unnskyldning eller kanskje vi skal kalle det bortforklaring. Det er mye farligere unger kan gjøre på skoleveien enn å sykle, kjørende foreldre er antageligvis enda farligere enn syklende 2.klassinger.
Gjest Antarctica Skrevet 19. mars 2015 #22 Skrevet 19. mars 2015 FAU på vår skole tok opp det med sykling til skolen og da ble det påstått at forsikringen ikke dekket det. Etter nærmere påtrykk fra foreldrene, kom det fram at det faktisk ikke stod et ord i forsikringsavtalen om at syklende elever ikke var dekket.... Men det er jo greitt å bruke det som unnskyldning eller kanskje vi skal kalle det bortforklaring. Det er mye farligere unger kan gjøre på skoleveien enn å sykle, kjørende foreldre er antageligvis enda farligere enn syklende 2.klassinger. Hahaha, kanskje forbudet er et ledd i skolens oppdragelse av foreldrene?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2015 #23 Skrevet 20. mars 2015 Det løser du enkelt med å kjøpe påhengsykkel eller sykkelvogn. Eller sykle et stykke parkere sykkle. Og gå det siste stykket! Anonymous poster hash: e4ff5...66a Du setter da ikke en 8-åring i en sykkelvogn! Ikke til og fra skolen i alle fall. Jeg bor på et bittelite sted på landet, og her sykler (de som bor nærme skolen) alene fra 2. klasse. Synes det høres veldig rart og rigid ut at man ikke skal få lov til å sykle sammen med barnet sitt før 4./5. klasse. Er en regel jeg tror jeg glatt hadde oversett, og jeg er i utgangspunktet veldig glad i å overholde regler. 😉 Anonymous poster hash: 4a45e...59d
Iiiiik Skrevet 20. mars 2015 #24 Skrevet 20. mars 2015 Jeg synes det er veldig rart og nokså irriterende at skolen mener seg berettiget til å styre hva foreldre gjør sammen med barna sine. Altså ville jeg gitt skolen beskjed om at jeg kom til å sykle med barnet mitt og at jeg evt var villig til å skrive under på at jeg frasier meg retten til erstatning via skolens forsikring hvis noe skjer mens barnet sykler sammen med meg.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. mars 2015 #25 Skrevet 20. mars 2015 Jeg kan ikke forstå at skolen har lov til å be foreldre skrive fra seg forsikringen heller. Skolen er jo ikke lovgivende, og kan i så måte ikke bestemme om en elev får sykle eller ikke til og fra skolen. At skolen er ansvarlig for eleven på skoleveien er jeg klar over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå