Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 Vi eier hus sammen, men mannen få alle fordelene av rentene. I fjor tjente jeg 20000kr mer enn mannen, og betalte vesentlig mer skatt enn ham. Han går i null, mens jeg får baksmell på 5000kr. Har fått baksmell de siste årene. Dersom vi på selvangivelsen overfører deler av renta på meg, vil vel han få baksmell? Det jeg skylder, er vel en slags total? Eller har det en hensikt å flytte deler av rentene til meg? Anonymous poster hash: bdc1d...91b
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #2 Skrevet 19. mars 2015 Ingen som vet? Anonymous poster hash: bdc1d...91b
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #3 Skrevet 19. mars 2015 Det blir ansett likt, med mindre den delen gjør at du slipper toppskatt og da skatter mindre. Så lenge man har felled økonomi så spiller det liten rolle hvor baksmellen kommer. Anonymous poster hash: 87e8e...dd0
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Det blir ansett likt, med mindre den delen gjør at du slipper toppskatt og da skatter mindre. Så lenge man har felled økonomi så spiller det liten rolle hvor baksmellen kommer. Anonymous poster hash: 87e8e...dd0 Jeg har blitt trukket 6000kr i toppskatt, men han har også betalt noe toppskatt. Så da er det som jeg trodde, at det har lite å si hvem av oss som får rentefordelene;)! Takk for svar! HI Anonymous poster hash: bdc1d...91b
Gjest thricane Skrevet 19. mars 2015 #5 Skrevet 19. mars 2015 Nei, det har ingen hensikt. Toppskatten regnes ut fra personinntekten din, dvs den samme som det beregnes trygdeavgift av. Rentene påvirker din alminnelige inntekt, det er personinntekten +- renter og andre fradrag × 27 %. Derfor blir det bare å flytte tall mellom dere.
FML Skrevet 19. mars 2015 #6 Skrevet 19. mars 2015 Huslånet havner på den ene, men dere kan korrigere dette når dere leverer inn selvangivelsen 50-50, da får mannen din baksmellen isteden så det går jo opp i opp. 5000kr var ikke så mye. Nytt fra i år er at foreldrefradraget blir delt 50-50 automatisk
mamma_til_gutt Skrevet 19. mars 2015 #7 Skrevet 19. mars 2015 Har ingen betydning. Den som snakker om redusert toppskatt tar feil.
Håpet ble virkelighet! Skrevet 20. mars 2015 #8 Skrevet 20. mars 2015 Hos oss står alt huslånet på meg og på min selvangivelse var 83 000,- trukket fra i gjeldsrente. Man får for 2014 trekke fra 27% av dette på skatten. Jeg fikk igjen 22 tusen på skatten og ca 12000,- av disse skulle sånn sett stå på mannens. Vi har delvis felles økonomi, men egne brukskonti, men da jeg er flinkere til å spare til oppussing, felles ferie etc prøver jeg å "styre" pengene litt. Sette de inn på familiekontoen og sammen m han lage en plan for de. Ellers hadde nok han brukt de på hobbyen sin!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå