Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 Jeg har en jente på snart 14 år. Her må hun lage matpakke selv, og hjelpe til hjemme hvis hun vil ha penger. Hun må og rydde rommet og skifte på senga selv. Nå bor vi et sted, med en del familier som har en del penger. Og hun forteller om venner som aldri må løfte en finger hjemme, men har alltid penger. Hvor mor lager matpakke til de, eller det får mellom 1000-2000 kr i måneden på kantinekortet. Og de ellers får alt de ønsker seg. Helt greit at noen har mer penger enn andre, og kan kjøpe hva de vil til barna sine. Men hva lærer barna når de aldri må løfte en finger hjemme. Og hva med den dagen de skal flytte for seg selv, hvordan skal de klare alt det da. Lurer på hvordan deres tenåringer har det? Anonymous poster hash: 0bd48...772
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #2 Skrevet 19. mars 2015 Jeg er enig i at ungene bør lære å hjelpe til og ikke få alt de ønsker seg før de en gang har funnet ut at de ønsker seg det, men det jeg har lært er at det blir som oftest greie ungdomer av de bortskjemte barna også og at man aldri må kjøpe påstanden om at "alle andre får så mye" eller "ingen andre trenger å hjelpe til hjemme". Det stemmer som regel ikke. Anonymous poster hash: 5df56...bdd
sug lut Skrevet 19. mars 2015 #3 Skrevet 19. mars 2015 Jada, det finnes alltid de ungene der også, og da må man bare tenke at ens eget barn skal vokse opp til å bli et brukandes menneske, og derfor får det ikke bo på hotell. Hos oss praktiseres barnearbeid og ukelønn kun om man jobber.
*Miss Marple* Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Her har mamma'n smurt matpakke til de begynte på vgs, og vi har aldri praktisert lommepenger. Vår filosofi har vært at i et hjem hjelper man til der det trengs uten å forvente lønn, og så har de fått penger når de har trengt det. Med en mann med støv på hjernen har det også vært lite husarbeid for ungene å gjøre, faktisk, men det jeg ser er at de har lært å like å ha det rent og ryddig, så til tross for litt slækk oppdragelse på den fronten så klarer de seg supert på egenhånd. Jeg tenker at det nok for en stor del kommer an på lynnet til ungene, noen tåler å bli litt bortskjemte, mens andre trenger en mer fast hånd for å bli brukendes voksne.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #5 Skrevet 19. mars 2015 Jeg er nesten bekymret for neste generasjon, når det er slik de har det. En dag skal de klare seg selv de også! Og en gang skal de kanskje ta vare på sine barn igjen. De kan hate alt så mye de vil, og synes livet er dritkjipt fordi de må gjøre kjedelige ting, når alle andre har det så mye bedre, osvosv. Men når de blir voksne vil de være takknemmelige, og de vil være glad for at de hadde slikt. Og mest sannsynlig vil de tenke at ''slik vil jeg oppdra mine barn også!'' Og man vil få generasjon etter generasjon som kan ta vare på hjemmet sitt, og lage mat til seg selv og familien sin. Både gutter og jenter. Den klassiske setningen ''Ja sånn har DE det, men sånn har vi det ikke hjemme hos oss!'', enn så kjip den er å høre, er gull verdt i det store og det hele. Anonymous poster hash: 6b051...b2c
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #6 Skrevet 19. mars 2015 HI her. Min datter trenger nok grenser, og lære seg at man må bidra med noe, for å få noe. Hadde hun fått bestemme, hadde jeg vært hennes personlige slave og minibank. Mens lillebroren hennes er nok helt annerledes. Men ser jo på en del av venninnene hennes, som har liten respekt for andre mennesker. Og null forståelse for at alle har det ikke like bra. Datteren min er og selv sjokkert over flere av sine venner. Flere der er rasistiske, de vil ikke ta på, eller være i nærheten av noen med mørk hud. Synes det er ekkelt at hun har en afrikans venn. Lurer jo litt på hva de lærer hjemme da. Men de blir jo eldre, og lærer jo mer underveis. Så får satse på at de blir flotte voksne mennesker. Anonymous poster hash: 0bd48...772
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #7 Skrevet 19. mars 2015 HI her. Min datter trenger nok grenser, og lære seg at man må bidra med noe, for å få noe. Hadde hun fått bestemme, hadde jeg vært hennes personlige slave og minibank. Mens lillebroren hennes er nok helt annerledes. Men ser jo på en del av venninnene hennes, som har liten respekt for andre mennesker. Og null forståelse for at alle har det ikke like bra. Datteren min er og selv sjokkert over flere av sine venner. Flere der er rasistiske, de vil ikke ta på, eller være i nærheten av noen med mørk hud. Synes det er ekkelt at hun har en afrikans venn. Lurer jo litt på hva de lærer hjemme da. Men de blir jo eldre, og lærer jo mer underveis. Så får satse på at de blir flotte voksne mennesker. Anonymous poster hash: 0bd48...772 Fysj!! Ikke la datteren din bli ''oppdratt'' av andre mennesker, spesielt ikke de med slike dårlige verdier. Anonymous poster hash: 6b051...b2c
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #8 Skrevet 19. mars 2015 Foreldrene mener vel godt, kanskje enkelte "kjøper" seg fri, men alt i alt så gjør de ungene sine en gedigen bjørnetjeneste! INGEN barn har vondt av å hjelpe til hjemme, ei heller å kunne ordne opp for seg selv! Anonymous poster hash: 32a5f...64d
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #9 Skrevet 19. mars 2015 HI her. Min datter trenger nok grenser, og lære seg at man må bidra med noe, for å få noe. Hadde hun fått bestemme, hadde jeg vært hennes personlige slave og minibank. Mens lillebroren hennes er nok helt annerledes. Men ser jo på en del av venninnene hennes, som har liten respekt for andre mennesker. Og null forståelse for at alle har det ikke like bra. Datteren min er og selv sjokkert over flere av sine venner. Flere der er rasistiske, de vil ikke ta på, eller være i nærheten av noen med mørk hud. Synes det er ekkelt at hun har en afrikans venn. Lurer jo litt på hva de lærer hjemme da. Men de blir jo eldre, og lærer jo mer underveis. Så får satse på at de blir flotte voksne mennesker. Anonymous poster hash: 0bd48...772 Fysj!! Ikke la datteren din bli ''oppdratt'' av andre mennesker, spesielt ikke de med slike dårlige verdier. Anonymous poster hash: 6b051...b2c Nå blir min datter oppdratt av meg, er jo derfor hun reagerer på de andre. Da hun selv har fått helt andre verdier hjemmefra. Vi er på leir hver sommer, jeg jobber der. Dit kommer de med dårlig råd, og fra mange forskjellige kulturer. Så jobber jeg som flyktningguide, mine barn er noen ganger med og treffer hele familien der. Jeg er ganske samfunnsengasjert, og mine barn har derfor blitt dratt med på litt forskjellig, og fått lære en del. Jeg jobber og med utviklingshemmede. Så her lærer vi at alle mennesker har like stor verdi, samme hvordan de ser ut, religion, legning eller andre ting. Anonymous poster hash: 0bd48...772
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #10 Skrevet 19. mars 2015 Jeg har smurt matpakker til barna til de begynte på vgs. Da ordner de det selv. Barna tar det som en selvfølge at de skal bidra hjemme i "familiebedriften.as". Tenåringene holder rommene sine i orden,lager middag et par ganger hver i uka,henter småsøsken på skole og i bhg 2-3 ganger i uka,er flinke til å leke med småsøsken,og bidrar når de ellers kan. Som regel kommer mannen og jeg hjem til helgevasket hus på fredag,dette gjør de på eget initiativ. I helgene har de helt fri for oppgaver. I "lønn" får de 3000 kr pr mnd + busskort. De holder seg med klær og sko selv,og er flinke til å spare. Anonymous poster hash: aabef...fd0
Iiiiik Skrevet 19. mars 2015 #11 Skrevet 19. mars 2015 Jeg er lei av å lese at "alle andres" barn er så umulige, at andre foreldre er lemfeldige med grenser og gir barna sine for mange ting og for få nei. De aller aller fleste foreldre tenker seg om, de har mål for seg og barna og de gjør andre ting enn det omverdenen ser. Allerede Sokrates hevdet at Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere. Mine barn vet at "alle andre har/får/slippper" ikke er et gyldig argument her hos oss, men det er nok allikevel sånn at jeg lar meg påvirke. Vi lever ikke i et vakuum, ei heller jeg. Eldste har laget egen matpakke siden hun gikk i femte klasse og er selvstendig og fornuftig. Er hun bortskjemt allikevel? Ja, sikkert. Er de andre to bortskjemte? Ja, det er de nok. Tror jeg at det går bra med dem alikevel? Ja, det gjør jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #12 Skrevet 19. mars 2015 5-åringen har tilogmed flere plikter enn enkelte tenåringer. Hun skal; - Rydde rommet hver dag - Støvsuge rommet hver fredag - Sette i oppvaskmaskinen når hun er ferdig med maten - Lage matpakka si selv. - Hun skal være med på helgevasken Nå hjelper jeg henne selvfølgelig iblant med de fleste pliktene, men det er utrolig hva egentlig småtrollene får til og vil få til når man bare motiverer dem Hun får en 50-lapp hver lørdag som hun kan spare eller kjøpe hva hun vil for. Anonymous poster hash: fb832...105
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #13 Skrevet 19. mars 2015 Vi har en 7-åring. Vi jobber med at hun skal ordne opp i de tingene hun klarer å ordne opp i selv. I tillegg til at hun skal bidra tli "fellesen" når hun kan det. MEN leken er også utrolig viktig i den alderen, så jeg sier ikke at nå må xx gå hjem, for du har plikter eller noe sånt. Når vi har barn på besøk så forventer jeg at de alle sammen henger opp klær og setter på plass sko og at alle er med på å rydde etter leken. Anonymous poster hash: d2bb2...48e
Iiiiik Skrevet 19. mars 2015 #14 Skrevet 19. mars 2015 Her hjemme er vi forresten mer opptatt av hvordan ungene forholder seg når de ønsker seg noe, når de får noe, når de ikke får noe, når de skal hjelpe til med noe, når vi sier nei til dem osv. Forventningen er at vi voksne ikke er servicestasjoner og at tilsvarende at barna snakker ordentlig med oss. Sutring og masing nytter ikke. Det forventes at de sier takk når de får noe og at de sier ja når vi ber dem om noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå