wanda71 Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 Har dere begynt å gi ukelønn til deres unger på 5 og 6 år? Hvor mye? Har de oppgaver de må utføre?
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #3 Skrevet 19. mars 2015 Nei, de får ikke ukelønn enda. Her i huset er det forventet at alle bidrar etter evne for at alle skal ha det fint sammen. Derfor er ikke plikter og det å hjelpe til i huset knyttet opp mot lommepenger. "Hva får jeg for det"-unger vil jeg ikke ha. Anonymous poster hash: 8e065...964
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 De fikk ikke da de var så unge. Det begynte de med da de var 8. For tiden får de 50,- kr hver pr uke som skal dekke kino med venner, blader, kake på idretsstevne ol. For det må de ta ut av oppvaskmaskinen, rydde gangen og gå ut med søpla (2 barn sammen) Anonymous poster hash: e0fcb...b73
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #5 Skrevet 19. mars 2015 Han er syv å har fått ukelønn ett års tid nå. For ukelønnen sin må han: Huske å ta av fatet etter middag hver dag, gå med søppel minst en gang i uken, gjøre leksene sine, prøve å oppføre seg best mulig og vaske klær. Nei det er ikke tull, han finner i klærne, legger dem i, har i pulver og skyllemiddel og setter den på, han liker det og nekter meg å hjelpe til nå som han kan utenat hvordan det gjøres. Så tar han dem ut når maskinen er ferdig og henger dem opp sammen med meg. Han har forøvrig oppgaver han gjør utenom, som han ikke får ukelønn for, fordi han såklart skal bidra med ting uten å forvente penger for alle tingene. Og han klager aldri på å må hjelpe til så lenge det ikke er snakk om å rydde rommet sitt hehe For dette får han 70 kr, altså ti kr dagen. Om han har vært dårlig på å gjøre lekser feks så trekker jeg kanskje fra en tier som følge av det. Til gjengjeld hender det han får opptil 50 kr ekstra hvis han virkelig har lagt seg i selen for å være flink. Dette handler mer om at han skal oppleve en følelse av mestring enn pengene, men pengene er også ett symbol på at han oppnådde den mestringen. Anonymous poster hash: 76359...7a4
Giss Skrevet 19. mars 2015 #6 Skrevet 19. mars 2015 Mine er 5 og 7 og de får lommepenger. Kaller det ikke ukelønn. Det er ikke lønn for noe. De hjelper med diverse i huset etter hva som trengs. Rydder, går ut med søpla, tar ut av oppvaskemaskinen osv men de har ikke faste plikter på faste dager eller slikt. Det er en del av det å bo sammen at man hjelper hverandre. Jeg forventer heller ikke lønn for det og jeg forventer at de hjelper til uten å skulle ha ekstra belønning for det. De får 20 kr hver lørdag. Det er ikke så mye men for meg er det viktig at de lærer seg dette med å spare sammen til noe og at du bare kan bruke pengene en gang. Etter det er de borte. I blant får de jo større beløp - til bursdager eller andre anledninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå