Gå til innhold

Bare jeg som har lagt merke til det? Dameblader vs manneblader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da sammenligner jeg for eksempel Vi Menn med Hjemmet/Kamille osv. I damebladene jeg har lest i løpet av de mange besøkene på legekontoret finner man bare strikkeoppskrifter, artikler om slanking, "historier fra virkeligheten", noen sippete leseserier og mote. I manneblader finner man, foruten pupper og lår, vitenskapelig stoff om krig, teknologi, geografi, reise osv.

Hvorfor er det sånn? Mener de som produserer bladene at alle damer er hjernedøde og ikke trenger hjernetrim, mens menn er mer intellektuelle? En annen ting jeg reagerer på, er alle disse "hvordan gi ham bedre sex", "hvordan pynte seg for ham"; "hvordan tilfredsstille ham"-artikler i damebladene, mens manneblader er helt blåst for sånt? Det er ingen manneblader som inneholder artikler om hvordan gi kvinnen orgasme, hvordan pynte seg for henne eller beholde henne.

Er jeg paranoid eller er det flere som har merket seg det?

Anonymous poster hash: b108e...122
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gidder ikke å lese noen av dem, holder meg til Illustrert Vitenskap. Null pupper og lår, masse interessant.

Anonymous poster hash: d2a41...268

Skrevet

Hjemmet og kamille er jo for litt andre aldersgrupper enn damer.. I tillegg er vel manneblader litt mer generelle, og handler om alt.. Mens damebladene er litt mer for visse aldersgrupper, og interresser.. Vi har jo egne blader for alt.. Bolig, trening, hage, strikking, mote, barn, reise.. osv... Manneblader handler enten om alt eller jakt\bil..

Anonymous poster hash: d6df7...112
Skrevet

Er jo ganske klassisk. :D

Den slags blader er så utrolig stereotype!

Det er jo mange kvinner som aldri kjøper damebladene og sikkert like mange menn som ikke kjøper mannebladene. Når de blir så uniforme og stereotype blir det jo veldig mange de ikke passer for.

Selv orker jeg ikke dameblader. Greit nok å lese litt om mote å slikt men jeg orker ikke mye av sånt og savner artikler om historie/vitenskap/samfunn/geografi/biologi osv. Verden inneholder så utrolig mye mer spennende enn det man finner i damebladene - men siden det er mange av dem og de selger godt så treffer de sikkert et behov hos mange. Skulle bare ønske det fantes enkelte dameblader med litt breiere fokus og mer variert innhold. Alle damer er ikke så vanvittig interessert i mote, interiør og sladder om kjendiser.

Skrevet

Hjemmet og kamille er jo for litt andre aldersgrupper enn damer.. I tillegg er vel manneblader litt mer generelle, og handler om alt.. Mens damebladene er litt mer for visse aldersgrupper, og interresser.. Vi har jo egne blader for alt.. Bolig, trening, hage, strikking, mote, barn, reise.. osv... Manneblader handler enten om alt eller jakt\bil..

Anonymous poster hash: d6df7...112

Ja, men det finnes ingen vitenskapelig stoff i disse damebladene. Både trening, hagestell, strikking og mote er jo overfladisk. Er ikke interessert i noen av delene (kjører hundespann og trener styrke, så ikke sånn "trening" som det er omtalt i damebladene), og i hvert fall ikke i lavkarbohysteriske slanketips som ALLE damebladene for alle aldersgrupper er gjennomsyret av, så bruker å tyvlåne mannens Vi Menn eller kjøpe Illustrert vitenskap. De sier det er likestilling i Norge, likevel blir bladene delt i kjerringinteresser som strikking og husarbeid, og manneinteresser som jakt og fiske. Jeg synes jakt er kjempespennende, og har flere venninner som jakter. Hun ene er beste jegeren på (manne)laget og bruker å skyte så å si hele elgkvota alene hvert år. Samme dama fjoller seg noe vanvittig til fest, går i kjole på jobb og sminker seg.

Skrevet

Er jo ganske klassisk. :D

Den slags blader er så utrolig stereotype!

Det er jo mange kvinner som aldri kjøper damebladene og sikkert like mange menn som ikke kjøper mannebladene. Når de blir så uniforme og stereotype blir det jo veldig mange de ikke passer for.

Selv orker jeg ikke dameblader. Greit nok å lese litt om mote å slikt men jeg orker ikke mye av sånt og savner artikler om historie/vitenskap/samfunn/geografi/biologi osv. Verden inneholder så utrolig mye mer spennende enn det man finner i damebladene - men siden det er mange av dem og de selger godt så treffer de sikkert et behov hos mange. Skulle bare ønske det fantes enkelte dameblader med litt breiere fokus og mer variert innhold. Alle damer er ikke så vanvittig interessert i mote, interiør og sladder om kjendiser.

Det er det jeg ville frem til i HI: kjønnsrollemønsteret bevares i disse bladene. Har null interesse av mote, slanking, sladder om kjendiser og sånt, og nei, jeg er ingen usminka feit traktorlesbe for det.

Gjest Antarctica
Skrevet

Da sammenligner jeg for eksempel Vi Menn med Hjemmet/Kamille osv. I damebladene jeg har lest i løpet av de mange besøkene på legekontoret finner man bare strikkeoppskrifter, artikler om slanking, "historier fra virkeligheten", noen sippete leseserier og mote. I manneblader finner man, foruten pupper og lår, vitenskapelig stoff om krig, teknologi, geografi, reise osv. Hvorfor er det sånn? Mener de som produserer bladene at alle damer er hjernedøde og ikke trenger hjernetrim, mens menn er mer intellektuelle? En annen ting jeg reagerer på, er alle disse "hvordan gi ham bedre sex", "hvordan pynte seg for ham"; "hvordan tilfredsstille ham"-artikler i damebladene, mens manneblader er helt blåst for sånt? Det er ingen manneblader som inneholder artikler om hvordan gi kvinnen orgasme, hvordan pynte seg for henne eller beholde henne. Er jeg paranoid eller er det flere som har merket seg det? Anonymous poster hash: b108e...122

Dette er blant grunnene til at jeg syns det er veldig vanskelig å finne noe å lese. Har falt ned på Aftenposten Innsikt som et mulig blad.

Skrevet

Bladene er fulle av det som selger.

Kamille er er rimelig hjernedødt blad for overfladiske jenter i 20 årene da.

Anonymous poster hash: 2f927...4f4

Skrevet

Bladene er stereotype. Reiseartikler syntes jeg det er godt med da i dameblader også. Litt urettferdig at vi ikke får bilder av kjekke, halvnakne, deilige menn på forsiden?! He he tuller.

Vi kan jo kjøpe spesialblader da om våre interesse felt i tillegg. Ex illustrert vitenskap, jaktblader, aftenposten historie, kapital, dine penger etc.

Jeg liker dameblader også jeg da. Jeg liker å lese om damer som lykkes, forslag til mat til venninnekvelder, interiør, reiser, litt motetips etc. Deilig og lett underholdning i tillegg til fagblader og fagbøker.

Jeg leste forresten vi menn da jeg var yngre. Da var det masse spm i bladet om hvordan mannen kunne tilfredsstille dama/om forhold, som men fikk svar på.

Anonymous poster hash: f8d0c...760

Skrevet

Det er jo sånn fordi det selger.

Mange jenter og kvinner er opptatt av mote, interiør og hvordan de kan gjøre seg attraktive for menn.

Hadde ikke så mange kvinner vært interessert i dette så hadde damebladene skrevet om noe annet.

Anonymous poster hash: 54271...68f

Skrevet

Ja gi oss et manneben på forsiden av damenladene også, da snakker vi :)

Anonymous poster hash: 49f76...324

Skrevet

Ja gi oss et manneben på forsiden av damenladene også, da snakker vi :)Anonymous poster hash: 49f76...324

hahaha,dameBLADENE :P

Anonymous poster hash: 49f76...324

Skrevet

Er pupper og lår intellektuel stimuli? "Vitenskapen" det står om i manneblader pleier også å være alla vg dybde. 

Anonymous poster hash: bd556...b79
Skrevet

Er pupper og lår intellektuel stimuli? "Vitenskapen" det står om i manneblader pleier også å være alla vg dybde. 

Anonymous poster hash: bd556...b79

Skal tross alt stimulere "lillehjernen" til mannfolka! :D

Skrevet (endret)

Noen som husker sangen "wear sunscreen" fra 90'tallet? Der var det et veldig godt poeng:

"Do not read beauty magazines, they will only make you feel UGLY."

Endret av Jezebel
Skrevet

Da sammenligner jeg for eksempel Vi Menn med Hjemmet/Kamille osv. I damebladene jeg har lest i løpet av de mange besøkene på legekontoret finner man bare strikkeoppskrifter, artikler om slanking, "historier fra virkeligheten", noen sippete leseserier og mote. I manneblader finner man, foruten pupper og lår, vitenskapelig stoff om krig, teknologi, geografi, reise osv.

Hvorfor er det sånn? Mener de som produserer bladene at alle damer er hjernedøde og ikke trenger hjernetrim, mens menn er mer intellektuelle? En annen ting jeg reagerer på, er alle disse "hvordan gi ham bedre sex", "hvordan pynte seg for ham"; "hvordan tilfredsstille ham"-artikler i damebladene, mens manneblader er helt blåst for sånt? Det er ingen manneblader som inneholder artikler om hvordan gi kvinnen orgasme, hvordan pynte seg for henne eller beholde henne.

Jepp... Jeg leser bare illustrert vitenskap av disse bladene... Rensket for alt fjas, og mye interessant! Hele familien leser det, så abonnerer på det!:)

Anonymous poster hash: eee57...a79

Skrevet

Da sammenligner jeg for eksempel Vi Menn med Hjemmet/Kamille osv. I damebladene jeg har lest i løpet av de mange besøkene på legekontoret finner man bare strikkeoppskrifter, artikler om slanking, "historier fra virkeligheten", noen sippete leseserier og mote. I manneblader finner man, foruten pupper og lår, vitenskapelig stoff om krig, teknologi, geografi, reise osv. Hvorfor er det sånn? Mener de som produserer bladene at alle damer er hjernedøde og ikke trenger hjernetrim, mens menn er mer intellektuelle? En annen ting jeg reagerer på, er alle disse "hvordan gi ham bedre sex", "hvordan pynte seg for ham"; "hvordan tilfredsstille ham"-artikler i damebladene, mens manneblader er helt blåst for sånt? Det er ingen manneblader som inneholder artikler om hvordan gi kvinnen orgasme, hvordan pynte seg for henne eller beholde henne. Er jeg paranoid eller er det flere som har merket seg det? Anonymous poster hash: b108e...122

Dette er blant grunnene til at jeg syns det er veldig vanskelig å finne noe å lese. Har falt ned på Aftenposten Innsikt som et mulig blad.

Innsikt er det beste jeg har klart å finne hvertfall. 

Skrevet

Du har helt rett.

Skrevet

Jeg leser aldri damebladene. Jeg finner enten Illustrert Vitenskap eller National Geographic.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...