Gå til innhold

Andre som praktiserer "vaskedag"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest en del tråder her inne om vasking av klær, håndklær osv, og det slår meg at det later til at de fleste setter på minst en maskin for dagen, noen gjerne opp til 3-4 også. Vi er selv en stor familie på to voksne og fire ungdommer/barn, men jeg ville blitt helt stresset av å holde på meg klesvask hver dag.

Vi deler fint på husarbeidet hjemme, men klesvask er mest min greie, og mitt system er slik:

Hver onsdag og søndag er "vaskedag". Da setter jeg på vask på timesprogram, men med redusert klesmengde i. Vi har to vaskemaskiner som tar 8 kg hver. Normalt går det ca 5 maskiner med vanlige klær, 1-2 med treningstøy, 1 med ulltøy (bare vinterhalvåret) og 2-3 med håndklær og ev. sengetøy. Jeg fordeler det slik at den ene tørketrommelen blir brukt mest mulig effektivt. De klærne som er tørre blir bært opp og fordelt i bunker, og alle i familien må brette og legge på plass egne klær, inkludert minsten på 5 år.

De 5 andre dagene i uken står for det meste vaskemaskinene i ro, og jeg skjenker dem ikke en tanke en gang. Unntaket er treningstøy til oss voksne og ev. kriser (f.eks. oppkast, tisseuhell, osv) som blir vasket der og da, men dette er det ofte mannen som tar.

Er det flere som har vaskedager, eller holder alle på med litt og litt klesvask hver dag?

Og som er lite ps kan jeg da nevne at her blir naturlig nok klesbunkene ganske store før hver vaskedag for hun som reagerte på et FB-innlegg som mye klesvask på en dag.

Anonymous poster hash: f1e99...2b8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker en maskin hver dag. Men vi bruker tørkestativ istedet for trommel, så vaskedag hadde ikke fungert.

Liker å ha det ryddig på vaskerommet, og blir stresset om det hoper seg opp.

Skrevet

Vasker en maskin hver dag. Men vi bruker tørkestativ istedet for trommel, så vaskedag hadde ikke fungert.

Liker å ha det ryddig på vaskerommet, og blir stresset om det hoper seg opp.

Det er ryddig der :) Vi har fire vaskekruver, men vi fant ut at det greieste var å la barna ha en kurv (sånn myk med håndtak) selv på rommene sine. Det er uansett der de pleier å kle av seg for kvelden. Da får de også ansvar for å legge klærne sine til vask (sortere dem), og det er de flinke til. Vi har også en kurv på hvert bad som vi bærer ned til vaskerommet og tømmer jevnlig. Det er aldri noe skittentøy som flyter noen steder.

HI

Anonymous poster hash: bafe8...b80

Skrevet

Jeg vasker ca. 1-3 maskiner hver dag. Jeg synes det er mer stress å samle opp, enn å ta det fortløpende. Har prøvd med faste vaskedager, meg jeg blir råstressa og føler det ødelegger dagen :P Da er det bedre og sette på en maskin i ny og ne når det passer.

Anonymous poster hash: 66e76...a25
Skrevet

Vi vasker stort sett klær bare på lørdager. Da kjører jeg gjerne to maskiner med farget tøy, en med ull hver annen uke, en med sengetøy/håndkler og en med hvitt og lyst tøy hver annen uke. Det holder fint for en familie på 2 voksne og 2 skolebarn.

Noen ganger tar vi en maskin til i løpet av uka, men det er vanligvis ikke nødvendig.

Anonymous poster hash: ebf9b...2f9
Skrevet

Vasker klær hver dag, liker best å ta litt å litt, uten at det blir så mye.

Er jeg som tar meg av klesvask, og bretter ihop, har snart 4 barn, og de to største og mannen har selv ansvar for å legge på plass klærne i skapene sine før kurven blir overfylt.

Anonymous poster hash: 7bb1b...1f1

Skrevet

Vi har vaskedager,mandag,tirsdag og onsdag. Vi er 2 voksne og 5 barn i alder 17 til 3.Kurvsystem til skittentøy på vaskerommet så det er alltid orden der inne.

Anonymous poster hash: bbb98...b66

Skrevet

Jeg vil at klærne skal være rene og klar til bruk så mye som mulig, så vi vasker klær fortløpende. Hater når det hoper seg opp. Blir vel ca en maskin pr dag i snitt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du har jo skjønt det. 2 maskiner er drømmen min!! Men det har vi ikke, og kommer ikke til å få på en god stund enda, så jeg vasker stort sett en maskin hver dag. Det er så travelt i ukedagene at jeg ikke har lyst å bruke helga på å vaske. Da er vi gjerne borte/Ute/på tur og har ikke lyst å stresse med å rekke hjem for å vaske tøy. 
Vi har 3 barn. En som har gymtøy, treningstøy og altmuligtøy, en som tisser på seg mange ganger i uka om natta (mye sengetøy) og som skvetter i trusa på dagtid (nye longser og bukser hver dag) og en minitass som skifter minst 4 ganger om dagen fordi han søler som et uvær. 
Så ja. Vasker hver dag :) 

Skrevet

Det er litt artig at jeg spør om flere har vaskedag(er) og nesten alle som svarer sier at de vasker hver dag ;) Men jeg ser jo at det er noen flere enn meg som synes det er greit å samle opp og få unna i stede for å måtte vaske klær hver eneste dag.

HI

Skrevet

Du har jo skjønt det. 2 maskiner er drømmen min!! Men det har vi ikke, og kommer ikke til å få på en god stund enda, så jeg vasker stort sett en maskin hver dag. Det er så travelt i ukedagene at jeg ikke har lyst å bruke helga på å vaske. Da er vi gjerne borte/Ute/på tur og har ikke lyst å stresse med å rekke hjem for å vaske tøy. 

Vi har 3 barn. En som har gymtøy, treningstøy og altmuligtøy, en som tisser på seg mange ganger i uka om natta (mye sengetøy) og som skvetter i trusa på dagtid (nye longser og bukser hver dag) og en minitass som skifter minst 4 ganger om dagen fordi han søler som et uvær. 

Ja, vi fikk det for 3 år siden, genialt med to maskiner! :)

Jeg får unna nesten alt av selve klesvasken før vi klarer å komme oss ut av huset på søndager, så det er ikke noe hinder :) De første maskinene programmerer jeg på lørdagen til å starte slik at de er ferdig ca 8.30-9 når jeg står opp. Så går jeg ned, henger opp/legger i tørketrommelen, før jeg setter på de neste to maskinene som da er ferdig ca 9.30-10, og så de siste etter det. All klesvask er som regel tatt unna innen klokken 11-12. Håndklær og lignende blir gjerne tatt senere på dagen dersom vi går tur, er og svømmer osv midt på dagen :)

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, vi fikk det for 3 år siden, genialt med to maskiner! :)

Jeg får unna nesten alt av selve klesvasken før vi klarer å komme oss ut av huset på søndager, så det er ikke noe hinder :) De første maskinene programmerer jeg på lørdagen til å starte slik at de er ferdig ca 8.30-9 når jeg står opp. Så går jeg ned, henger opp/legger i tørketrommelen, før jeg setter på de neste to maskinene som da er ferdig ca 9.30-10, og så de siste etter det. All klesvask er som regel tatt unna innen klokken 11-12. Håndklær og lignende blir gjerne tatt senere på dagen dersom vi går tur, er og svømmer osv midt på dagen :)

HI

Jeg må få meg en til...

Skrevet

Jeg vasker klær når det er behov, men det blir fort hver dag/annenhver dag. Med en sengevæter i hus, ville det vært veldig vanskelig (og stinket noe forferdelig) med faste vaskedager. ;)

Men jeg vasker helst ikke klær om helgene, da er det fri for hele familien. Og aldri søndag, da får det heller samle seg til mandag.

Huset vasker jeg derimot på en fast dag, hver tirsdag.

Anonymous poster hash: 38d9a...c44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...