Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #1 Skrevet 18. mars 2015 Har hørt veldig mye negativt om lærerutdanningen flere steder. Har dere noen erfaringer ? Anonymous poster hash: acb12...eb7
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #2 Skrevet 18. mars 2015 Mye pedagogisk og didaktisk dilldall som ikke er omsettelig til klasserom. Svak faglighet på de faktiske fagene. Anonymous poster hash: 3deab...e2d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #3 Skrevet 18. mars 2015 Opptakskravet til lærerskolen er lavt. De må derfor legge nivået på undervisningen på et lavt nivå slik at også de svake elevene kan følge med. Anonymous poster hash: 89b63...c65
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #4 Skrevet 18. mars 2015 Jeg har ikke tatt den vanlige lærerutdanningen selv, men mange av kollegaene mine har det. De synes at mye av stoffet var i enkleste laget, og at det var litt for mye fokus på ting som de aldri har fått brukt for, og for lite på det man trenger. Det siste kan jeg forholde meg til selv med min utdanning (universitetsfag +PPU). Man lærer fint lite om at tilleggsarbeidet i skolen, og en praksisperiode eller to er på langt nær i nærheten av nok til å forstå hva yrket egentlig er. Man kjenner det ikke på kroppen før man begynner som nyansatt, og jeg savner et mye større fokus her. Alle studentene burde fått opplæring i f.eks. å skrive IOP, gjennomføre utviklingssamtaler, skrive halvårsrapporter, vite hvor man finner godt stoff til å lage heldagsprøver, hvordan bruke ulike hjelpeprogramvarer som f.eks. ling-dys, gjennomgå ulike tiltaksplaner, hvordan man skal forholde seg til elever som er selvskadere, deprimerte, blir mobbet osv. Dette lærer man absolutt ingenting om, men er en enorm del av arbeidshverdagen. Anonymous poster hash: b3d1b...219
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #5 Skrevet 18. mars 2015 Opptakskravet til lærerskolen er lavt. De må derfor legge nivået på undervisningen på et lavt nivå slik at også de svake elevene kan følge med. Anonymous poster hash: 89b63...c65 Vet du faktisk dette eller er det noe du har synset deg til? Da jeg startet på lærerskolen på HiOA lå karaktersnittet på 4,5 ca. De med veldig lavt nivå har enten blitt sila ut gjennom årene eller slutta selv. Hovedproblemet med lærerstudiet slik jeg ser det, er at alt for mye av undervisningen omhandler teori som man uansett ikke får bruk for i praksis. Det er også mye "tulleundervisning" fremfor praksis. Anonymous poster hash: b8f05...538
Sage90 Skrevet 18. mars 2015 #6 Skrevet 18. mars 2015 Jeg har ikke tatt den vanlige lærerutdanningen selv, men mange av kollegaene mine har det. De synes at mye av stoffet var i enkleste laget, og at det var litt for mye fokus på ting som de aldri har fått brukt for, og for lite på det man trenger. Det siste kan jeg forholde meg til selv med min utdanning (universitetsfag +PPU). Man lærer fint lite om at tilleggsarbeidet i skolen, og en praksisperiode eller to er på langt nær i nærheten av nok til å forstå hva yrket egentlig er. Man kjenner det ikke på kroppen før man begynner som nyansatt, og jeg savner et mye større fokus her. Alle studentene burde fått opplæring i f.eks. å skrive IOP, gjennomføre utviklingssamtaler, skrive halvårsrapporter, vite hvor man finner godt stoff til å lage heldagsprøver, hvordan bruke ulike hjelpeprogramvarer som f.eks. ling-dys, gjennomgå ulike tiltaksplaner, hvordan man skal forholde seg til elever som er selvskadere, deprimerte, blir mobbet osv. Dette lærer man absolutt ingenting om, men er en enorm del av arbeidshverdagen. Anonymous poster hash: b3d1b...219 Alle disse praktiske tingene som å skrive IOP, kontakt med skolens samarbeidspartnere osv er obligatorisk i praksisundervisningen.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #7 Skrevet 18. mars 2015 Jeg har ikke tatt den vanlige lærerutdanningen selv, men mange av kollegaene mine har det. De synes at mye av stoffet var i enkleste laget, og at det var litt for mye fokus på ting som de aldri har fått brukt for, og for lite på det man trenger. Det siste kan jeg forholde meg til selv med min utdanning (universitetsfag +PPU). Man lærer fint lite om at tilleggsarbeidet i skolen, og en praksisperiode eller to er på langt nær i nærheten av nok til å forstå hva yrket egentlig er. Man kjenner det ikke på kroppen før man begynner som nyansatt, og jeg savner et mye større fokus her. Alle studentene burde fått opplæring i f.eks. å skrive IOP, gjennomføre utviklingssamtaler, skrive halvårsrapporter, vite hvor man finner godt stoff til å lage heldagsprøver, hvordan bruke ulike hjelpeprogramvarer som f.eks. ling-dys, gjennomgå ulike tiltaksplaner, hvordan man skal forholde seg til elever som er selvskadere, deprimerte, blir mobbet osv. Dette lærer man absolutt ingenting om, men er en enorm del av arbeidshverdagen. Anonymous poster hash: b3d1b...219 Alle disse praktiske tingene som å skrive IOP, kontakt med skolens samarbeidspartnere osv er obligatorisk i praksisundervisningen. Å, så bra hvis de har fått dette inn i systemet nå! De hadde det ikke da jeg tok PPU for 6 år siden. Anonymous poster hash: b3d1b...219
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #8 Skrevet 18. mars 2015 Vet noen om man kan jobbe som spesialpedagog uten å ha lærer I bunn ? Kan man jobbe som det med barnevern bachelor og master I spes ped ? Anonymous poster hash: acb12...eb7
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #9 Skrevet 18. mars 2015 Opptakskravet til lærerskolen er lavt. De må derfor legge nivået på undervisningen på et lavt nivå slik at også de svake elevene kan følge med. Anonymous poster hash: 89b63...c65 Vet du faktisk dette eller er det noe du har synset deg til? Da jeg startet på lærerskolen på HiOA lå karaktersnittet på 4,5 ca. De med veldig lavt nivå har enten blitt sila ut gjennom årene eller slutta selv. Hovedproblemet med lærerstudiet slik jeg ser det, er at alt for mye av undervisningen omhandler teori som man uansett ikke får bruk for i praksis. Det er også mye "tulleundervisning" fremfor praksis. Anonymous poster hash: b8f05...538 Gikk du 1-7 eller 5-10 ? Vil du anbefale hioa ? Anonymous poster hash: acb12...eb7
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #10 Skrevet 18. mars 2015 Opptakskravet til lærerskolen er lavt. De må derfor legge nivået på undervisningen på et lavt nivå slik at også de svake elevene kan følge med. Anonymous poster hash: 89b63...c65 Vet du faktisk dette eller er det noe du har synset deg til? Da jeg startet på lærerskolen på HiOA lå karaktersnittet på 4,5 ca. De med veldig lavt nivå har enten blitt sila ut gjennom årene eller slutta selv. Hovedproblemet med lærerstudiet slik jeg ser det, er at alt for mye av undervisningen omhandler teori som man uansett ikke får bruk for i praksis. Det er også mye "tulleundervisning" fremfor praksis. Anonymous poster hash: b8f05...538 At minimummskravet for å komme inn er lavt vet jeg, ja. Det betyr jo ikke at alle studentene har lavt snitt. Anonymous poster hash: 89b63...c65
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #11 Skrevet 18. mars 2015 Jeg har ikke tatt den vanlige lærerutdanningen selv, men mange av kollegaene mine har det. De synes at mye av stoffet var i enkleste laget, og at det var litt for mye fokus på ting som de aldri har fått brukt for, og for lite på det man trenger. Det siste kan jeg forholde meg til selv med min utdanning (universitetsfag +PPU). Man lærer fint lite om at tilleggsarbeidet i skolen, og en praksisperiode eller to er på langt nær i nærheten av nok til å forstå hva yrket egentlig er. Man kjenner det ikke på kroppen før man begynner som nyansatt, og jeg savner et mye større fokus her. Alle studentene burde fått opplæring i f.eks. å skrive IOP, gjennomføre utviklingssamtaler, skrive halvårsrapporter, vite hvor man finner godt stoff til å lage heldagsprøver, hvordan bruke ulike hjelpeprogramvarer som f.eks. ling-dys, gjennomgå ulike tiltaksplaner, hvordan man skal forholde seg til elever som er selvskadere, deprimerte, blir mobbet osv. Dette lærer man absolutt ingenting om, men er en enorm del av arbeidshverdagen. Anonymous poster hash: b3d1b...219 Alle disse praktiske tingene som å skrive IOP, kontakt med skolens samarbeidspartnere osv er obligatorisk i praksisundervisningen. Det er det ikke. Jeg var ferdig med lærerutdanningen for to år siden, og vi lærte ingenting om det der. De som gikk året etter har heller ikke hatt det. Det varierer nok ut fra hvor man er student hen og hvor man er i praksis hvorvidt man lærer dette eller ikke. Anonymous poster hash: 0b813...d54
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #12 Skrevet 18. mars 2015 Opptakskravet til lærerskolen er lavt. De må derfor legge nivået på undervisningen på et lavt nivå slik at også de svake elevene kan følge med. Anonymous poster hash: 89b63...c65 Vet du faktisk dette eller er det noe du har synset deg til? Da jeg startet på lærerskolen på HiOA lå karaktersnittet på 4,5 ca. De med veldig lavt nivå har enten blitt sila ut gjennom årene eller slutta selv. Hovedproblemet med lærerstudiet slik jeg ser det, er at alt for mye av undervisningen omhandler teori som man uansett ikke får bruk for i praksis. Det er også mye "tulleundervisning" fremfor praksis. Anonymous poster hash: b8f05...538 At minimummskravet for å komme inn er lavt vet jeg, ja. Det betyr jo ikke at alle studentene har lavt snitt. Anonymous poster hash: 89b63...c65 Minimumskravet for å komme inn er faktisk høyere enn på mange andre utdanninger. De fleste utdanninger har ikke noe krav om at man må ha minst 35 skolepoeng og minst 3 i norsk og matematikk, de har bare krav om at man må ha generell studiekompetanse, evt. tilleggskrav om at man må ha hatt en viss type matematikkfag, fysikk, osv. At karaktersnittet for å komme inn er lavt mange steder er noe annet enn at kravet for å komme inn er lavt. Karaktersnittet for å komme inn ved en del lærerutdanninger er lavt fordi det lite attraktivt å søke lærerutdanning, og folk med høye karakterer velger ofte utdanninger som har høyere status og som resulterer i høyere lønn enn lærerutdanningen. Anonymous poster hash: 0b813...d54
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #13 Skrevet 18. mars 2015 Opptakskravet til lærerskolen er lavt. De må derfor legge nivået på undervisningen på et lavt nivå slik at også de svake elevene kan følge med. Anonymous poster hash: 89b63...c65 Vet du faktisk dette eller er det noe du har synset deg til? Da jeg startet på lærerskolen på HiOA lå karaktersnittet på 4,5 ca. De med veldig lavt nivå har enten blitt sila ut gjennom årene eller slutta selv. Hovedproblemet med lærerstudiet slik jeg ser det, er at alt for mye av undervisningen omhandler teori som man uansett ikke får bruk for i praksis. Det er også mye "tulleundervisning" fremfor praksis. Anonymous poster hash: b8f05...538 Gikk du 1-7 eller 5-10 ? Vil du anbefale hioa ? Anonymous poster hash: acb12...eb7 Jeg går fortsatt der og går 1-7:) Jeg er ikke sånn veldig fornøyd, men jeg tror ikke at det er noen andre skoler som er ekstremt mye bedre heller. HiOA bærer preg av å være en stor skole. Anonymous poster hash: b8f05...538
Sage90 Skrevet 18. mars 2015 #14 Skrevet 18. mars 2015 Jeg har ikke tatt den vanlige lærerutdanningen selv, men mange av kollegaene mine har det. De synes at mye av stoffet var i enkleste laget, og at det var litt for mye fokus på ting som de aldri har fått brukt for, og for lite på det man trenger. Det siste kan jeg forholde meg til selv med min utdanning (universitetsfag +PPU). Man lærer fint lite om at tilleggsarbeidet i skolen, og en praksisperiode eller to er på langt nær i nærheten av nok til å forstå hva yrket egentlig er. Man kjenner det ikke på kroppen før man begynner som nyansatt, og jeg savner et mye større fokus her. Alle studentene burde fått opplæring i f.eks. å skrive IOP, gjennomføre utviklingssamtaler, skrive halvårsrapporter, vite hvor man finner godt stoff til å lage heldagsprøver, hvordan bruke ulike hjelpeprogramvarer som f.eks. ling-dys, gjennomgå ulike tiltaksplaner, hvordan man skal forholde seg til elever som er selvskadere, deprimerte, blir mobbet osv. Dette lærer man absolutt ingenting om, men er en enorm del av arbeidshverdagen. Anonymous poster hash: b3d1b...219 Alle disse praktiske tingene som å skrive IOP, kontakt med skolens samarbeidspartnere osv er obligatorisk i praksisundervisningen. Det er det ikke. Jeg var ferdig med lærerutdanningen for to år siden, og vi lærte ingenting om det der. De som gikk året etter har heller ikke hatt det. Det varierer nok ut fra hvor man er student hen og hvor man er i praksis hvorvidt man lærer dette eller ikke. Anonymous poster hash: 0b813...d54 Men jeg går jo lærerutdanningen selv. I kravene for praksis (som du skal ha lest selv også før praksisperioden) så står det ganske klart at man skal få informasjon om hvordan man skriver IOP, om skolens samarbeidspartnere, hvordan man planlegger og gjennomfører et foreldremøte og man skal være med på en utviklingssamtale og en elevsamtale. Dette er mitt 3.år og mange av punktene har kommet igjen flere ganger.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #15 Skrevet 18. mars 2015 Opptakskravet til lærerskolen er lavt. De må derfor legge nivået på undervisningen på et lavt nivå slik at også de svake elevene kan følge med. Anonymous poster hash: 89b63...c65 Vet du faktisk dette eller er det noe du har synset deg til? Da jeg startet på lærerskolen på HiOA lå karaktersnittet på 4,5 ca. De med veldig lavt nivå har enten blitt sila ut gjennom årene eller slutta selv. Hovedproblemet med lærerstudiet slik jeg ser det, er at alt for mye av undervisningen omhandler teori som man uansett ikke får bruk for i praksis. Det er også mye "tulleundervisning" fremfor praksis. Anonymous poster hash: b8f05...538 Gikk du 1-7 eller 5-10 ? Vil du anbefale hioa ? Anonymous poster hash: acb12...eb7 Jeg går fortsatt der og går 1-7:) Jeg er ikke sånn veldig fornøyd, men jeg tror ikke at det er noen andre skoler som er ekstremt mye bedre heller. HiOA bærer preg av å være en stor skole. Anonymous poster hash: b8f05...538 Okei hvilke nivå er natten på ? Er det mye nynorsk man skal igjennom ? Er det stor forskjell på vanskelighetsgraden i forhold til 5-10? Anonymous poster hash: acb12...eb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå