Gå til innhold

Ang store barn i vogn.. Treåring i vogn da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

BArnet mitt blir 3,5 i juli og bruker aldri vogn hjemme. Faren bor imidlertid i hovedstaden , så her bruker vi vogn, fordi hun gjerne blir sliten eller distrahert slik at vi aldri kommer oss fram uten vogn, og gjør vi det; blir hjemturen fryktelig slitsom. Synes at det å komme seg rundt i by tar så utrolig lang tid at den vognen er helt nødvendig.. Hjemme har jeg jo bil og kan komme meg dit jeg vil på kort tid.

Men når jeg leste den andre tråden skjønte jeg jo hvorfor jeg får noen blikk. Og hun er helt frisk. Er det virkelig galt å bruke vogn på storbyferier til så store barn?

Anonymous poster hash: 0ce47...8f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk vognen du det er bedre med vogn enn med ett slitent barn på armen ☺

Skrevet

For oss har det vært viktig å lære barna å bruke kroppen sin til å forflytte seg, helt fra de var små.  Selv ikke på storbyferie i London med en 3,5 åring var det aktuelt med vogn. Han hadde også nektet å sitte i vogn, for det er for småbarn. 

Joda, det går ikke kjempefort i starten, men dette må jo øves på også. 

På skolen til ungene er det barn som ikke gidder gå til skolen, og derfor blir kjørt. De blir for slitne eller "klarer ikke" gå. Da snakker vi max 1 km trygg skolevei, og det er skremmende at barn som skal sitte stille på skolen store deler av dagen ikke klarer bevege seg for egen maskin. 

Jeg ser for meg at de som bruker vogn til de er store, lett kan lære at de ikke "klarer" å gå langt.  

Anonymous poster hash: 0c12c...40e
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere bryr dere om hva andre måtte mene om dette! Gjør der som føles rett for DERE! Om barnet sitter i vogn ett år ekstra, vedder jeg likevel på det har kvittet seg med vognen før konfirmasjonsalder.

Anonymous poster hash: 1b229...e22

Skrevet

For oss som ikke har bil kan det bli ganske travelt om morgenen ved levering i bhg hvis vi skal beregne tid til at 3 åringen skal gå til og fra hver dag. Min er foreløpig bare 2 år, så mye kan jo skje på et år. Men unger er jo trøtte kl. halv åtte om morgenen og bruker lang tid på å gå. Synes ikke det gjør noe om barn bruker vogn hvis de vil det selv. Men man bør jo tilstrebe at barna skal gå mest mulig i situasjoner der man ikke har det travelt osv da...

Skrevet

Det er ikke mange uker siden vi satte bort vogna, og vår gutt på 3,5 går nå til og fra bhg (2 km hver vei) uten problemer. I tillegg til at han løper, klatrer, hopper og spretter hele dagen ellers, noe han også gjorde da vi brukte vogn. Han er sprek, aktiv, sunn og frisk, så jeg ser ikke helt hva problemet skulle være med at vi brukte vogna ganske lenge.

Gjør det som passer dere! :)

Anonymous poster hash: 389ec...524
Skrevet

Man gjør det som passer best, tenker jeg, og blåser i hva andre mener. De har nok sikkert sine ting som ikke er helt pedagogisk riktig de også.

Jeg fatter og begriper ikke at det er helt ok å kjøre til barnehagen og butikken, men å ha et lite barn i vogn samme distanse er helt fy!

Skrevet

Bruk vogn med god samvittighet! Ungene kan lære å bruke beina på andre tidspunkt enn akkurat når dere er i storbyen eller andre steder dere ønsker å bruke vogn for å komme frem uten å bruke hele dagen og uten at det blir trøtte og sure miner.

Min venninne har en fireåring (han ble nettopp 4), og etter en dag i dyreparken er han helt kjørt. Han må bli bært, ellers legger han seg faktisk på en benk eller i en busk og SOVNER. Hun har en ettåring også som bruker vogn, og hun sier nå at hun angrer på at hun solgte søskenvogna, da det var for tidlig å kutte vogn for dem når de var i bl.a dyreparken. 

Man gjør det som er riktig for seg og sitt barn. Barn er ulike. Noen blir fort trøtte i beina, andre ikke. 

Anonymous poster hash: 8fcd6...7a1
Skrevet

Altså greit nok at barn skal bruke kroppen sin, men akkurat når dere er på storbyferie er ikke tidspunktet for det. Ikke alle her inne forstår at barn er FORSKJELLIGE! Det er ikke alle som har barn som er kruttkanoner som er høyt og lavt hver eneste dag eller tur!

Min gutt kan ikke gå en hel dag i f.eks dyreparken uten å måtte bli båret hjem. Ja, vi har prøvd det forskjellige steder og parker. Bruker ikke vogn til daglig, men akkurat i ferier hvor vi går ekstremt langt pr dag så blir det vogn.

Det blir vel ikke noe koselig ferie om dere må gå rundt og bære på barnet fordi han er sliten? Bruk vogn om det passer dere og drit i hva andre mener om det!

Anonymous poster hash: 520b4...b6c

Skrevet

Vet du. Jeg tror ikke alle disse som sier de sluttet når ungen var to. Godt mulig de ikke brukte vogn men da er det ikke en veldig aktiv familie.

Vi er mye i skogen, sommer som vinter. Vi bader, fisker, plukker bær etc og det er klin umulig å komme seg til de fine plassene med en på tre år uten å bære store deler av turen så da velger vi vogn. En på tre klarer faktisk ikke gå en mil. Når vi kommer frem til målet er han veldig aktiv og det hender også at han går deler av turen men skal vi rekke det vi skal OG ha det hyggelig er vogn et must.

Anonymous poster hash: ba5da...1d3

Skrevet

Vet du. Jeg tror ikke alle disse som sier de sluttet når ungen var to. Godt mulig de ikke brukte vogn men da er det ikke en veldig aktiv familie.

Vi er mye i skogen, sommer som vinter. Vi bader, fisker, plukker bær etc og det er klin umulig å komme seg til de fine plassene med en på tre år uten å bære store deler av turen så da velger vi vogn. En på tre klarer faktisk ikke gå en mil. Når vi kommer frem til målet er han veldig aktiv og det hender også at han går deler av turen men skal vi rekke det vi skal OG ha det hyggelig er vogn et must. Anonymous poster hash: ba5da...1d3

Vi droppa vogna nå ungen var rett over to år og vi er definitivt en aktiv familie. Vi her ikke bil og går mye i hverdagen, men er også mye ute på tur. Du har rett i at en mil er langt å gå for en treåring, men med pauser på skuldrene med jevne mellomrom er 6-7 km på egne bein på en dag helt gjørbart.

Jeg synes også at vogn er sterkt begrensene for valg av turmål, det er mange steder man ikke kommer seg med vogn. Dessuten synes jeg det er bedre å bære innimellom enn å drasse med seg vogna.

Anonymous poster hash: 18c57...593

Skrevet

Vi har ikke brukt vogn etter at mellomste var 2 år og 7-8 mnd. Er vi i byer, på fjellet, i skogen, så tar det den tiden det tar. Tar ofte med sparkesykler/sykler om forholdene tillater det (ikke storby etc). Bruker kyststier osv aktivt, for da passer det ofte å ha med sykkel. Jeg tenker dessverre i mitt lille hode, at om et barn over 3-4 år sitter i vogn, så ligger det ofte en diagnose bak. Ingen funksjonsfriske barn trenger å benytte vogn etter den tid. men det er min mening. Jeg har full forståelse for at barn med foreksempel asberger, trenger et privat sted og at barn med cp, kan behøve en vogn på lengre turer (diagnoser som ikke alltid synes så godt).

Anonymous poster hash: 1daf2...257
Skrevet

Vi er mye i skogen, sommer som vinter. Vi bader, fisker, plukker bær etc og det er klin umulig å komme seg til de fine plassene med en på tre år uten å bære store deler av turen så da velger vi vogn. En på tre klarer faktisk ikke gå en mil. Når vi kommer frem til målet er han veldig aktiv og det hender også at han går deler av turen men skal vi rekke det vi skal OG ha det hyggelig er vogn et must. Anonymous poster hash: ba5da...1d3

Vi droppa vogna nå ungen var rett over to år og vi er definitivt en aktiv familie. Vi her ikke bil og går mye i hverdagen, men er også mye ute på tur. Du har rett i at en mil er langt å gå for en treåring, men med pauser på skuldrene med jevne mellomrom er 6-7 km på egne bein på en dag helt gjørbart.

Jeg synes også at vogn er sterkt begrensene for valg av turmål, det er mange steder man ikke kommer seg med vogn. Dessuten synes jeg det er bedre å bære innimellom enn å drasse med seg vogna.

Anonymous poster hash: 18c57...593

Hvorfor er det mer greit med pauser på skuldrene enn i vogn? Hvis man ikke synes det er drass med vogn så er jo vogn en like bra løsning.

Anonymous poster hash: fdfa0...64a

Skrevet

Nå skal jeg ta med vognen opp i bhg for og hente jenta mi på 3.5 hun er helt funksjonsfrisk, men utrolig sliten etter bhg så hun får sitte i vognen.

Skrevet

Hæ?? Om jeg skulle latt ungene mine gå til bhg hadde jeg jo aldri rukket jobb. Jeg må jo gå hjem igjen for å hente bilen og. 
Hadde vogn i syden til en på 5 vi. Etter 12 timer i solsteika med hopp og sprett dagen lang så var han faktisk sliten han når vi skulle ut å tråkke rundt. 

Det å skulle la en 2åring gå alene langs veien hvis man f.eks har vært på butikken å handlet er heller ikke noe jeg tenker å gjennomføre. Plutselig springer han ut i veien mens du er opptatt med ørten bæreposer. 
Nei, bruk vogn som det passer! De kommer tidsnok til å slutte!

Anonymous poster hash: e389b...53e
Skrevet

Jeg har en som blir 4 i juni og vi bruker forsatt vogn til og fra bhg. Jeg er ikke sterk nok i armene til å bære han om han blir sliten eller slår seg vrang. Hva andre måtte mene om det bryr meg ikke!

Skrevet

kunne aldri vurdert vogn til min 5 åring.. kan faktisk ikke huske sist jeg brukte det... er nok tre år. Eier ingen vogn heller lenger, men nå er hun helt frisk da. Trenger hun en pause, så tar vi en pause.. men min erfaring er at jeg blir sliten først, hehe :P

Anonymous poster hash: e8df0...7ec
Skrevet

Bruk vogn med god samvittighet!

Anonymous poster hash: 72942...341

Skrevet

Nå skjønner jeg hvorfor vi sliter sånn med å få barna til å gå på tur i barnehagen... Hvis så mange må trilles om de skal gå et stykke!

Anonymous poster hash: e9108...ae1

Skrevet

Nå skjønner jeg hvorfor vi sliter sånn med å få barna til å gå på tur i barnehagen... Hvis så mange må trilles om de skal gå et stykke!

Sikker på at det er dere som ikke er dårlige motivatorer?

Men når jeg ser dere stå bak barnehagen i de blå dressene som sitter limt over de digre rumpene deres mens dere røyker så er ikke tur det første jeg tenker på. ;)

Skrevet

Men når jeg ser dere stå bak barnehagen i de blå dressene som sitter limt over de digre rumpene deres mens dere røyker så er ikke tur det første jeg tenker på. ;)

Hehe. Nei, det er nok ingen sånne i barnehagen vår :) Vi motiverer så bra vi kan, men dessverre fungerer det ikke så bra alltid.

Skrevet

Gjør det som passer for dere :)

Vi har kuttet vogn ved 2,5 års alder med begge våre eldste. Da har de vært ferdig med å sove på dagtid, de har fått mindre søsken så vi kan ha ståbrett på vogna hvor babyen sover og de har tatt i bruk sparkesykkel/balansesykkel. Aldri hatt søskenvogn. I dyreparker e.l har vi ofte lånt slike traller som de kan hvile seg i, på tur i skog og mark har de fått hvile seg i bæremeis og storbyferie med masse gåing hadde jeg ikke lagt opp til med små barn uansett. Når vi har bytur legger vi opp en rute hvor vi vet de orker å gå selv.

Men jeg ville aldri reagert om jeg så en tre-fire åring i en vogn. Da tenker jeg at foreldrene har en grunn til det (lang avstand til bhg etc). Og jeg ser for meg at vår yngste (nå bare et halvt år) sannsynligvis kommer til å bruke vognen lengre enn sine søsken slik at vi kan komme oss rundt mer effektivt og ikke kommer til å ha noe søskenbrett til han (er ferdig med babyer nå altså ;) )

Anonymous poster hash: ae20a...f54
Skrevet (endret)

Hehe. Nei, det er nok ingen sånne i barnehagen vår :) Vi motiverer så bra vi kan, men dessverre fungerer det ikke så bra alltid.

Da må dere gjøre noe med stedene dere går tur eller gjøre noe med turen i seg selv, for i bhg som min jente går i så går de lange turer ( dagsturer) minimum to dager i uken og alle barna går og koser seg, og det selv om noen bruker vogn på tur til og fra bhg. Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Vi var masse på tur og jenta var flink å gå selv, men der var likevel praktisk med vogna i blant helt til 3,5 år. F.eks når jeg skynder meg om morgenen og skulle rekke å levere og dra på jobb eller når ungen var sliten og trøtt, lange turer. Har nå fått nr to og da det er stor aldersforskjell så blir det nok en del ganger vi har med vogna for å kunne få minste med på lengre turer som passer oss eldste. Helt normalt og uproblematisk at vogn brukes opp til 4 år synes jeg, det er ikke alltid man har tid eller at det passer at minsten går sjøl.

Skrevet

Har ei på 2,5 år og har planer om å beholde den lille trilla ei stund til. Bruker den ikke ofte, men ser for meg at den blir god å ha en hel dag i fornøyelsespark feks. Foreløpig sover hun en liten dupp på dagen også. Tror vi tok bort vogna når eldste var rundt samme alder,men da sov han ikke lenger.

Anonymous poster hash: 51dc8...358

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...