Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #1 Skrevet 18. mars 2015 Datteren min går i 2. Klasse på barneskolen. Hun er langt fremme i fagene, og kjeder seg noe aldeles forferdelig i timene fordi hun kan alt de lærer fra før. Nå vil hun omtrent ikke gå på skolen fordi det er for kjedelig og lett. Det er litt tidlig å bli skolelei i 2. klasse allerede. Jeg har snakket med læreren, som gir ekstra oppgaver hun kan gjøre hjemme. Hjemme kjeder hun seg jo ikke, så dette ble litt bakvendt for meg. Jeg skjønner jo at det blir litt vanskelig for 1 lærer å tilfredsstille alles nivå samtidig, men hva kan jeg forvente av tilrettelegging i timene? Anonymous poster hash: e7a1d...e16
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #2 Skrevet 18. mars 2015 Snakk med læreren en gang til. Det kan godt hende datteren din har egne oppgaver på skolen også selv om du ikke har fått vite det. Liker hun ingen timer, ikke tegning, gym, når læreren leser høyt eller friminuttene heller? Da ville jeg tro at det kanskje var noe annet som plaget henne enn at det bare er kjedelig. Anonymous poster hash: dfa64...ef8
MTF Skrevet 18. mars 2015 #3 Skrevet 18. mars 2015 Er litt på samme måten for mine unger. Eldstemann har hele tiden tatt matte lett og lagt langt foran der. Det ble en utfording til slutt da han ble fort ferdig med oppgaver de gjorde i timene, eller hadde gjort dem fra før, så ble han sittende å vente på de andre og ble selvsagt utålmodig og forstyrrende. Han fikk etterhvert egne litt mer utfordrende mattehefter som læreren laget til, slik at han hadde noe å gjøre. Yngste min er også 2. klassing og er milevis foran i alle fag. Hun har fått ekstrabøker i norsk og leseforståelse ("Akka", "bakka", "bonka", "rakka" og noen som heter "snipp", "snapp" og "snute" tror jeg) I tillegg får hun gå på biblioteket og finne seg egene bøker å lese i timene. Hun har disse ekstrabøkene både på skolen i timene og hjemme. Lesing er jo det enkleste å gjøre litt mer utfordrene, både på skolen og hjemme. Det er jo bare å finne en litt vanskeligere bok for henne å lese. Hun leser hva som helst, og har nå også begynt å lese engelske bøker (Duste-dagbøkene på engelsk). I matte får hun tilsvarende hefter som storebroren fikk (og får). Syns det funker greit, men ser jo det at hun ofte har lite lekser. De dagene hun ikke har med seg ekstrabøkene elelr heftene hjem, er leksene gjort på et par minutter. Hun kjeder seg heldigvis ikke på skolen og er likevel flink å sitte i ro og ikke forstyrre de andre når hun er ferdig med sitt (i motsetning til storebroren, men det er mye bedre nå - han er femteklassing nå) Vi har hatt tett dialog med lærerene deres om dette hele veien, og det har da funket veldig bra.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #4 Skrevet 18. mars 2015 Snakk med læreren en gang til. Det kan godt hende datteren din har egne oppgaver på skolen også selv om du ikke har fått vite det. Liker hun ingen timer, ikke tegning, gym, når læreren leser høyt eller friminuttene heller? Da ville jeg tro at det kanskje var noe annet som plaget henne enn at det bare er kjedelig. Anonymous poster hash: dfa64...ef8 Problemet er at det er for lite utfordrende i norsk og matte. Hun elsker gym, tegning osv. Repetisjoner i andre fag er også kjedelig, fordi hun lærer så fort. Det holder å si det 1 gang, og så sitter det. Ja jeg skal snakke med læreren en gang til og spørre hva som har blitt gjort siden forrige samtale :-). HI Anonymous poster hash: e7a1d...e16
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #5 Skrevet 18. mars 2015 Er litt på samme måten for mine unger. Eldstemann har hele tiden tatt matte lett og lagt langt foran der. Det ble en utfording til slutt da han ble fort ferdig med oppgaver de gjorde i timene, eller hadde gjort dem fra før, så ble han sittende å vente på de andre og ble selvsagt utålmodig og forstyrrende. Han fikk etterhvert egne litt mer utfordrende mattehefter som læreren laget til, slik at han hadde noe å gjøre. Yngste min er også 2. klassing og er milevis foran i alle fag. Hun har fått ekstrabøker i norsk og leseforståelse ("Akka", "bakka", "bonka", "rakka" og noen som heter "snipp", "snapp" og "snute" tror jeg) I tillegg får hun gå på biblioteket og finne seg egene bøker å lese i timene. Hun har disse ekstrabøkene både på skolen i timene og hjemme. Lesing er jo det enkleste å gjøre litt mer utfordrene, både på skolen og hjemme. Det er jo bare å finne en litt vanskeligere bok for henne å lese. Hun leser hva som helst, og har nå også begynt å lese engelske bøker (Duste-dagbøkene på engelsk). I matte får hun tilsvarende hefter som storebroren fikk (og får). Syns det funker greit, men ser jo det at hun ofte har lite lekser. De dagene hun ikke har med seg ekstrabøkene elelr heftene hjem, er leksene gjort på et par minutter. Hun kjeder seg heldigvis ikke på skolen og er likevel flink å sitte i ro og ikke forstyrre de andre når hun er ferdig med sitt (i motsetning til storebroren, men det er mye bedre nå - han er femteklassing nå) Vi har hatt tett dialog med lærerene deres om dette hele veien, og det har da funket veldig bra. Takk for svar. Egne mattehefter er en god ide. Egne bøker lånt fra skolens bibliotek er også lurt. Jeg har bedt om vanskeligere bøker, men læreren gir samme bok til en liten gruppe på 'likt' nivå. Disse bøkene er for lette for jenta min. Må bare bøye meg i støvet for for jenta din som leser Duste dagbøkene på engelsk i 2. klasse. WOW 👍. HI Anonymous poster hash: e7a1d...e16
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #6 Skrevet 18. mars 2015 Vi har det problemet nå allerede i 1.klasse....... Er ikke så ekstrem som din da, men jeg mistenker at all uroen i klassen hennes skyldes en del kvikke gutter i klassen hennes reagerer med uro i timene fordi de kjeder seg (frøkna vår sitter stille og prøver å konsentrere seg i alt kaoset). Barna har KRAV på tilpasset opplæring! Anonymous poster hash: 796e6...ccd
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #7 Skrevet 18. mars 2015 Jeg var det barnet selv. Er nå i gang med en realfaglig doktorgrad og er medlem i MENSA. Anbefaler deg å ta en titt på denne siden http://www.lykkeligebarn.no/portal/theme/organization/main.do;jsessionid=D087A6D4B78E7E09672958CFF7EE0BB3?siteId=310 Anonymous poster hash: 63379...2a6
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #8 Skrevet 18. mars 2015 Alle barn har krav på tilrettelagt undervisning, ikke bare de som er under snittet, de som ligger langt fremme skal også få de utfordringene de trenger. Men du er prisgitt læreren til barnet, noen lærere er veldig mye flinkere til dette enn andre. Sønnen min hadde en lærer som var kjempeflink til dette, da sønnen min de første årene på skolen raste gjennom f.eks mattebøkene lagde læreren egne matteoppgaver han kunne løse. Det fine var at han ikke bare gikk oppover i nivå, da ville jo sønnen min plutselig sittet med lærebøkene til klassene to trinn over seg og ville kjedet seg hver gang de skulle gå gjennom noe nytt i flere år fremover. Nei, læreren laget masse oppgaver som utfordret han uten at han kom altfor langt foran klassen sin, f.eks vanskeligere og vanskeligere soduko-oppgaver, kryssord, praktiske oppgaver, spill osv. Det fungerte veldig bra, sønnen min gjorde oppgavene han skulle og var ferdig på et blunk og måtte vise de til læreren, da skulle det være riktig og ikke slurvete gjort, så fikk han ekstraoppgavene. Men jeg må innrømme at det noen ganger bekymrer meg litt at han som læreren sier "surfer gjennom" skolen, han går nå i 5.klasse og har jo aldri måttet streve med noen ting. Han aner jo ingenting om studieteknikk og det å måtte jobbe med fagstoff, han følger med i timen og kan det. Han begriper overhodet ikke meningen med øvelse og gjentagelser, hvorfor skal han øve og pugge på noe hjemme som han allerede har lært på skolen, han kan det jo.... En dag vil vel han også møte på stoff som er vanskelig for han, og da vil han nok slite litt. Men jeg kan ikke ta bekymringene på forhånd, noen sklir jo bare gjennom skolen også, uten noengang å møte på store problemer. Vi får ta det som det kommer. Anonymous poster hash: 5b239...806
Twintipp og himmelblå Skrevet 18. mars 2015 #9 Skrevet 18. mars 2015 Stå på for barnet ditt. Her har 3. klassingen for tilrettelagt matteundervisning, og skal også få det i norsk. Det er like viktig!! Her skal de ta ut de sterkeste elevene også på grupper. 3.klassingen skal nå ta nasjonale prøven for 5. klasse i matematikk! Du må stå på, og ikke minst dersom de blir vant til at alt kommer lett, så kan de miste evnen til å jobbe med fagene, og dermed også slite når stoffet blir vanskeligere. Det er viktig for å stimulere hjernen og legge til rette for utvikling at de får tilpasset opplæring,
MTF Skrevet 18. mars 2015 #10 Skrevet 18. mars 2015 Er litt på samme måten for mine unger. Eldstemann har hele tiden tatt matte lett og lagt langt foran der. Det ble en utfording til slutt da han ble fort ferdig med oppgaver de gjorde i timene, eller hadde gjort dem fra før, så ble han sittende å vente på de andre og ble selvsagt utålmodig og forstyrrende. Han fikk etterhvert egne litt mer utfordrende mattehefter som læreren laget til, slik at han hadde noe å gjøre. Yngste min er også 2. klassing og er milevis foran i alle fag. Hun har fått ekstrabøker i norsk og leseforståelse ("Akka", "bakka", "bonka", "rakka" og noen som heter "snipp", "snapp" og "snute" tror jeg) I tillegg får hun gå på biblioteket og finne seg egene bøker å lese i timene. Hun har disse ekstrabøkene både på skolen i timene og hjemme. Lesing er jo det enkleste å gjøre litt mer utfordrene, både på skolen og hjemme. Det er jo bare å finne en litt vanskeligere bok for henne å lese. Hun leser hva som helst, og har nå også begynt å lese engelske bøker (Duste-dagbøkene på engelsk). I matte får hun tilsvarende hefter som storebroren fikk (og får). Syns det funker greit, men ser jo det at hun ofte har lite lekser. De dagene hun ikke har med seg ekstrabøkene elelr heftene hjem, er leksene gjort på et par minutter. Hun kjeder seg heldigvis ikke på skolen og er likevel flink å sitte i ro og ikke forstyrre de andre når hun er ferdig med sitt (i motsetning til storebroren, men det er mye bedre nå - han er femteklassing nå) Vi har hatt tett dialog med lærerene deres om dette hele veien, og det har da funket veldig bra. Takk for svar. Egne mattehefter er en god ide. Egne bøker lånt fra skolens bibliotek er også lurt. Jeg har bedt om vanskeligere bøker, men læreren gir samme bok til en liten gruppe på 'likt' nivå. Disse bøkene er for lette for jenta min. Må bare bøye meg i støvet for for jenta din som leser Duste dagbøkene på engelsk i 2. klasse. WOW . HI Anonymous poster hash: e7a1d...e16 He, he - jo jeg ble litt satt ut da hun bad om å få lese noe på engelsk og er usikker på hvor mye hun egentlig får med seg av det, men hun ville gjerne prøve ;-)
MTF Skrevet 18. mars 2015 #11 Skrevet 18. mars 2015 Alle barn har krav på tilrettelagt undervisning, ikke bare de som er under snittet, de som ligger langt fremme skal også få de utfordringene de trenger. Men du er prisgitt læreren til barnet, noen lærere er veldig mye flinkere til dette enn andre. Sønnen min hadde en lærer som var kjempeflink til dette, da sønnen min de første årene på skolen raste gjennom f.eks mattebøkene lagde læreren egne matteoppgaver han kunne løse. Det fine var at han ikke bare gikk oppover i nivå, da ville jo sønnen min plutselig sittet med lærebøkene til klassene to trinn over seg og ville kjedet seg hver gang de skulle gå gjennom noe nytt i flere år fremover. Nei, læreren laget masse oppgaver som utfordret han uten at han kom altfor langt foran klassen sin, f.eks vanskeligere og vanskeligere soduko-oppgaver, kryssord, praktiske oppgaver, spill osv. Det fungerte veldig bra, sønnen min gjorde oppgavene han skulle og var ferdig på et blunk og måtte vise de til læreren, da skulle det være riktig og ikke slurvete gjort, så fikk han ekstraoppgavene. Men jeg må innrømme at det noen ganger bekymrer meg litt at han som læreren sier "surfer gjennom" skolen, han går nå i 5.klasse og har jo aldri måttet streve med noen ting. Han aner jo ingenting om studieteknikk og det å måtte jobbe med fagstoff, han følger med i timen og kan det. Han begriper overhodet ikke meningen med øvelse og gjentagelser, hvorfor skal han øve og pugge på noe hjemme som han allerede har lært på skolen, han kan det jo.... En dag vil vel han også møte på stoff som er vanskelig for han, og da vil han nok slite litt. Men jeg kan ikke ta bekymringene på forhånd, noen sklir jo bare gjennom skolen også, uten noengang å møte på store problemer. Vi får ta det som det kommer. Anonymous poster hash: 5b239...806 Ja, sånn er det med vår femteklassing også. Gloseprøver og diktat er en lek og behøver ikke pugges på, Likedan med prøver i fagene. Det er ikke noe å øver eller lese på, for han kan det jo. Da kan han bli litt lei, når vi ber ham om å regne gjennom oppgaver de skal ha prøve i og å pugge gloser - og det skjønner jeg jo
Iselilja Skrevet 18. mars 2015 #12 Skrevet 18. mars 2015 Ikke gi deg. Alle har rett til tiltettelagt undervisning på sitt nivå.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #13 Skrevet 18. mars 2015 Enig, ikke gi deg, gå til rektor om du må. Ikke la deg avspise med ting hun kan gjøre hjemme, da blir det jo bare enda kjedeligere på skolen! Anonymous poster hash: 09d14...276
Gjest Turid87 Skrevet 19. mars 2015 #14 Skrevet 19. mars 2015 Stakkars! Jeg hadde det likt og fikk ingen utfordringer. Har aldri måttet jobbe for noe som helst. Gikk ut fra VGS med strålende karakterer og videre som sivilingeniør på NTNU med gjennomsnittskarakterer. Problemet er at jeg er ikke vant til å jobbe, så å komme ut i fulltidsjobb ble et ork da jeg var vant med myyyye fritid fra studietiden. Klarer ikke/gidder ikke konsentrere meg over lengre tid og har ingen god studieteknikk. Kunnskapen gjennom en kjapp gjennomgang de siste to dagene før eksamen sitter heller ikke, så jeg husker veldig lite sammenlignet med andre studenter som har brukt tid på stoffet. Interessen har også vært så som så, og hadde jeg vært tvunget til å bruke tid på studiet ville nok også interessen og engasjementet blitt større. Å venne seg til å ikke jobbe vil få store følger! Jeg skal ikke la det samme skje med min datter..
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #15 Skrevet 19. mars 2015 Stakkars! Jeg hadde det likt og fikk ingen utfordringer. Har aldri måttet jobbe for noe som helst. Gikk ut fra VGS med strålende karakterer og videre som sivilingeniør på NTNU med gjennomsnittskarakterer. Problemet er at jeg er ikke vant til å jobbe, så å komme ut i fulltidsjobb ble et ork da jeg var vant med myyyye fritid fra studietiden. Klarer ikke/gidder ikke konsentrere meg over lengre tid og har ingen god studieteknikk. Kunnskapen gjennom en kjapp gjennomgang de siste to dagene før eksamen sitter heller ikke, så jeg husker veldig lite sammenlignet med andre studenter som har brukt tid på stoffet. Interessen har også vært så som så, og hadde jeg vært tvunget til å bruke tid på studiet ville nok også interessen og engasjementet blitt større. Å venne seg til å ikke jobbe vil få store følger! Jeg skal ikke la det samme skje med min datter.. Samme her. Elendig studieteknikk som jeg aldri har klart å rette opp. Er siv ing, så har klart meg bra, men det skyldes nok i hovedsak at jeg satt rolig og kjedet meg. De som er kjeder seg og blir urolige av det (slik som min sønn) kan få store problemer. Anonymous poster hash: 01f00...e72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå