Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Skrevet 17. mars 2015 Automatisk meldt til barnevernet og får problemer? Jeg har en venninne som sliter litt med alkohol. Hun er i den begynnende fasen mener jeg.. Må ha vin hver kveld for å sove.. Lurer på hvordan jeg kan hjelpe henne? Hun er en god mor ellers, men tydelig hun trenger hjelp? Anonymous poster hash: 75816...89d
:-)))) Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 Snakker vi en flaske eller et glass? Det er jo stor forskjell. Samtidig så er det folk som er avhengig av sovetabletter for å kunne sove. De blir ikke anmeldt. Jeg kan ikke se noe galt i at din venninne tar seg et vinglass for å roe seg å sove bedre (en flaske hørtes vondt ut derimot). Tror det er kun i Norge at det å ta et glass vin for å roe nervene blir sett på som et problem, mens å dytte i seg en pille som legen har bestemt at man må ta, ja det er helt greit. Men kanskje greit å finne ut av hva hun sliter med sammen med henne. Kan jo være at det gjør underverker å få snakke med noen om dette
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 Hun sier 1 flaske,, men det kan nok kanskje dreie seg om 1- 2 flasker.. Vet ikke.. Anonymous poster hash: 75816...89d
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #4 Skrevet 17. mars 2015 Ja, da hørtes det veldig mye ut. Da er du vel passe døddrukken når du legger deg. Jeg tror kanskje da at jeg ville ha tatt affære, snakket med henne og prøvd å finne ut av det/hjelpe henne bort fra dette. Anonymous poster hash: 04509...3f3
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #5 Skrevet 17. mars 2015 Jeg vet ikke om man blir meldt til barnevernet, men det er ingen automatikk i at man får problemer hvis man blir det. Jeg kjenner en mor med rusproblemer som er i kontakt med barnevernet. Hun får god hjelp og har bare positivt å si om dem. Anonymous poster hash: 8ee18...7e3
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 Hun sier 1 flaske,, men det kan nok kanskje dreie seg om 1- 2 flasker.. Vet ikke.. Anonymous poster hash: 75816...89d Au da... Det er mye! Et glass eller kanskje to vil jeg si er uproblematisk, men over det er for mye når vi snakker nærmest daglig. Anonymous poster hash: 440bc...d56
overlord Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 Hun sier 1 flaske,, men det kan nok kanskje dreie seg om 1- 2 flasker.. Vet ikke.. Anonymous poster hash: 75816...89d Dersom hun drikker èn flaske vin hver kveld har hun et alkoholproblem og trenger hjelp asap. Som støtteperson bør du primært tenke barnas beste. Det er ikke ok å se på at barn vokser opp i et alkoholisert hjem uten å melde fra!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #8 Skrevet 17. mars 2015 Automatisk meldt til barnevernet og får problemer? Jeg har en venninne som sliter litt med alkohol. Hun er i den begynnende fasen mener jeg.. Må ha vin hver kveld for å sove.. Lurer på hvordan jeg kan hjelpe henne? Hun er en god mor ellers, men tydelig hun trenger hjelp? Anonymous poster hash: 75816...89d Du kan tilby deg å være med henne til legen hennes. Fastlegen må inn i bildet. Og så mener jeg at du også bør melde fra til barnevernet, nettopp for å sikre barna i en slik situasjon. Om hun tar imot hjelp og tar imot den behandlingen og oppfølgingen hun trenger fremover så vil hun nok beholde barna. Men å ikke melde fra når du vet at hun har så stort alkoholforbruk, det er uansvarlig. Skjer det et uhell pga. hennes alkoholforbruk, da vil hun få større problemer. Hvis hun selv oppsøker hjelp og følger opp hjelpetiltak, da viser hun at hun tar ansvar for å rette på situasjonen. Ellers, vær en god venninne for henne. Ikke vent med å snakke med henne og melde fra - da blir problemet hennes verre! Anonymous poster hash: c682c...872
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 Hvorledes er barna hennes preget av dette? Anonymous poster hash: 969e8...546
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #10 Skrevet 17. mars 2015 Som barn av alkoholisert mor, kan jeg love deg at barna allerede er sterkt preget av dette når hun drikker en hel flaksen hver kveld!!! Gi henne en sjanse til å oppsøke hjelp. Hvis hun ikke gjør det så melder du henne. Anonymous poster hash: 21dd9...234
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #11 Skrevet 18. mars 2015 Huff. Jeg tenker først og fremst på barnas sikkerhet. Mor sover nok tungt. Hva om det begynner å brenne? Hadde tatt samtale med venninne i dag. Tvinge henne til legen. Vil hun ikke må du sende bekymringsmelding. Alternativt koble inn hennes familie slik at de kan følge opp barna litt ekstra. Anonymous poster hash: 5ae87...4a7
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #12 Skrevet 18. mars 2015 Om hun er i kontakt med noen form for hjelpeapparat er det sannsynlig at de melder til bvt ja. De er hvertfall lovpålagt å gjøre det. Uansett synes jeg du som venninne har et ansvar for å melde til barneverntjenesten. Det er tydelig at din venninne trenger hjelp. Anonymous poster hash: b0d42...518
Virginia. Skrevet 18. mars 2015 #13 Skrevet 18. mars 2015 Jeg hadde tenkt at et behov for litt alkohol daglig absolutt kunne indikere et problem, så en flaske flere ganger i uken er definitivt et tegn på store problemer ja...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #14 Skrevet 18. mars 2015 Alvorlig talt. Alle som misbruker eller er avhengige av alkohol eller andre stoffer skal meldes og tvangsbehandles eller følges opp tett under graviditeten. Har du kjennskap til dette har du også et ansvar. I Oslo er det en spesialenhet på Ullevål. Jeg jobber med dette. Det kan meldes til fastlege, helsesøster, eller direkte til sykehus. Ev til barnevernet. Anonymous poster hash: 7c779...a24
Hjertersmå Skrevet 18. mars 2015 #15 Skrevet 18. mars 2015 En mor med alkoholproblemer blir ikke automatisk meldt til barnevernet, det må jo i tilfelle oppdages av noen. Og alkoholikere kan være mestere i å skjule sitt problem for omverden, som min mor var. Fra jeg var 6 år var jeg "mamma" for meg selv og min lillebror, vasket klær, lagde mat, passet på at vi kom oss på jobb og i bhg. Slik var det i mange år. Men utad virket vi nok som en lykkelig liten familie, for det var aldri noen som fanget det opp eller meldte fra, og mamma lot aldri alkoholen påvirke jobben sin. I helgene lå hun stort sett døddrukken på rommet sitt eller kom ikke hjem, og vi måtte klare oss selv. Jeg var veldig glad i mamma og dekket alltid over for henne hvis noen spurte. Som jeg skulle ønske noen hadde reagert og tatt tak! Jeg ble voksen altfor fort og sliter med vonde minner i dag. Håper virkelig du setter deg ned med venninnen din og forteller henne om dine bekymringer, tenk på at det er barn inne i bildet her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå