GÃ¥ til innhold

Dere som er imot assistert befruktning🌸

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor har vært imot assistert befruktning. Hun mente man heller burde akseptere at man forble barneløs om det ikke gikk på naturmåten. Vi har hatt flere diskusjoner om dette å hun sto på sitt. Vel jeg kan vel si såpass at tonen ble en helt annen da jeg og min mann ble utredet for ufrivillig barneløshet for så å finne ut at det var han som var problemet. Sæd antallet hans var såpass lavt og av så dårlig kvalitet at det skulle underverker til for å bli gravid på egenhånd. Da jeg og min mann fant ut av dette var vi fast bestemt på å gi ivf noen forsøk. Til svigermor fortalte vi om resultatet av prøvene men ikke veien videre. Spøkefullt sa jeg til henne at "jaja nå blir du aldri bestemor" (min mann er enebarn). Svigermor ble likblek i ansiktet og hun kunne ikke skjule tårene i øynene da hun med lav stemme spurte om vi ikke skulle gjennomføre ivf. De meningene hun engang hadde forsvant fort 😊

Så dere som er imot assistert befruktning. Hvis din sønn eller datter måtte ha gått igjennom ivf for å få barn, ville dere fortsatt vært imot at det norske helsevesenet tilbyr dette til ufrivillig barneløse?

Anonymous poster hash: 1eb2b...c11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke imot assistert befrukning, jeg ville bare ikke valgt det selv.

Vi snakket om dette før vi giftet oss og vi var veldig enige om at om våre egg eller sædceller ikke holdt mål ville vi ikke "trosse naturen", da ville vi adoptere.

Men at andre velger assistert befrukning er helt greit for meg. Så hvordan barna mine velger å få barn skal jeg ikke legge meg opp i. Deres liv, deres valg.

Anonymous poster hash: 87ad4...8dd

Skrevet

Jeg har vært gjennom det selv, men fikk kommentaren: kan dere ikke heller adoptere? Verden er så overbefolket fra før så tull å bruke penger på et nytt barn. Det kom fra en bestemor.

Anonymous poster hash: 5dc6b...397

Skrevet

Man står gjerne 7 år i kø for å få adoptere, og blir kanskje for gammel til å slippe gjennom nåløyet i mellomtiden. Selvsagt vil da mange velge å prøve ivf i stedet.

Anonymous poster hash: d93e4...2f9
Skrevet

Jeg har aldri møtt et menneske i mitt liv som har vært i mot assistert befruktning.

Anonymous poster hash: 79eaa...115

Skrevet

Ikke alle som tar assistert befruktning som har dårlig egg eller sperm... Noen har rett og slett vært maks uheldige og hatt exu (svangerskap uten for livmor) og har vært nødt til å fjerne eggledere, men har likevel eggestokkene og livmor og kan bruke egne egg.

Anonymous poster hash: 81fe3...828

Skrevet

Vi snakket om dette før vi giftet oss og vi var veldig enige om at om våre egg eller sædceller ikke holdt mål ville vi ikke "trosse naturen", da ville vi adoptere.

Men at andre velger assistert befrukning er helt greit for meg. Så hvordan barna mine velger å få barn skal jeg ikke legge meg opp i. Deres liv, deres valg.Anonymous poster hash: 87ad4...8dd

Det handler i mange tilfeller ikke om at eggene eller sædcellene ikke holder mål, som du så fint kaller det. Det finnes de som sliter med barnløshet pga endometriose, brokkoperasjoner, tette eggledere og redusert antall sædceller/manglende eggløsning. Dette trenger overhodet ikke henge sammen med ikke "å holde mål". Håper dere klarte det på egenhånd slik at dere ikke forble barnløse pga uvitenhet.

Anonymous poster hash: 64f4d...45d

Skrevet

Jeg synes man skal være forsiktig med å ha for sterke meninger om andres livsvalg. Til man har vært i en ufrivilligbarnløs sine sko, kan man ikke forestille seg hvor vondt det er.

Anonymous poster hash: 86637...9d9

Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: 5ff71...7aa

Skrevet

Men at andre velger assistert befrukning er helt greit for meg. Så hvordan barna mine velger å få barn skal jeg ikke legge meg opp i. Deres liv, deres valg.

Jeg har vært gjennom det selv, men fikk kommentaren: kan dere ikke heller adoptere? Verden er så overbefolket fra før så tull å bruke penger på et nytt barn. Det kom fra en bestemor.

Problemet er bare det at de som sier at man heller "bare kan adoptere" overhodet ikke vet hva dette innebærer, og da tenker jeg på hvilken utrolig langvarig og møysommelig prosess dette er, og at mange ikke oppdager at man ikke kan få barn uten hjelp før det er for sent.

Det er vanskelig å komme gjennom nåløyet for IVF og enda vanskeligere for adopsjon, selv om det er mange barn i verden som trenger foreldre. Det er ikke lov å søke om begge deler samtidig, så man må i utgangspunktet velge en av dem. Man får riktignok lov å søke om adopsjon når man evt har fått sin IVF-søknad godkjent, men så har man hele aspektet om alder. Plutselig er man blitt for gammel for adopsjon. Dette er kriterier som er svært strenge i stort sett alle adopsjonslandene. I det hele tatt... Det er rett og slett ikke sånn at "det bare er å adoptere", det er ikke sånn det fungerer. 

Anonymous poster hash: 51daa...d95

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at folk har så bastante meninger på andres vegne. En ting er å ikke ønske ivf selv, men å mene at andre heller ikke skal få behandling er merkelig, spesielt når det kommer fra en som selv har fått barn på "tradisjonelt" vis, som din svigermor tydeligvis har.

Anonymous poster hash: 14b55...ada

Skrevet

Men at andre velger assistert befrukning er helt greit for meg. Så hvordan barna mine velger å få barn skal jeg ikke legge meg opp i. Deres liv, deres valg.Anonymous poster hash: 87ad4...8dd

Det handler i mange tilfeller ikke om at eggene eller sædcellene ikke holder mål, som du så fint kaller det. Det finnes de som sliter med barnløshet pga endometriose, brokkoperasjoner, tette eggledere og redusert antall sædceller/manglende eggløsning. Dette trenger overhodet ikke henge sammen med ikke "å holde mål". Håper dere klarte det på egenhånd slik at dere ikke forble barnløse pga uvitenhet.

Anonymous poster hash: 64f4d...45d

Jeg er ikke uvitende. Jeg har også hatt en kraftig infeksjon da jeg var ung så det var en viss sjanse for at egglederne mine var tette. Vi var derfor enige om at vi ville vurdere assistert befrukning og årsaken til barnløshet var noe sånt.

Men vi kunne begge tenke oss å både adoptere eller bli fosterforeldre uansett, så om vi hadde blitt barnløse pga egg eller sædceller som ikke holdt mål. Eller om de ikke fant noen grunn, det er jo noen som bare ikke blir gravide sammen uten at de finner noen åpenbar grunn. Da ville vi ikke gått for ivf men heller fått familie på annet vis.

Nå ble jeg gravid da, så noen adopsjon ble det ikke på oss. Men når våre barn har vokst til litt har vi fremdeles et ønske om å bli fosterforeldre.

Skrevet

IVF er ikke noe jeg har inngått i noen diskusjon om, men så sant man ikke er strengt religiøs og mot at man "tukler" med skaperverket, så var jeg naiv nok til å tro at dette kunne ingen være prinsipielt mot. Jeg har hørt "Det er ingen menneskerett å få barn" og synes det er temmelig arrogant når det kommer fra folk som selv har både et og tre barn.

Skrevet

Har aldri vært borti noen som var prinsipiell motstander av assistert befruktning. Det man kan diskutere er selvsagt hvor mange forsøk man skal få på statens regning, aldersgrenser, etc, men det er noe annet.

Skrevet

Jeg har hørt "Det er ingen menneskerett å få barn" og synes det er temmelig arrogant når det kommer fra folk som selv har både et og tre barn.

Sant. Det blir nesten like smart som å si at "slutt å sutre, innfinn deg med situasjonen din", til en person som venter på hjertetransplantasjon fra et menneske som aldri har vært sykt i hele sitt liv. Siden dette er like mye "tukling" med naturen som ivf er.

Anonymous poster hash: d93e4...2f9

Skrevet

Problemet er bare det at de som sier at man heller "bare kan adoptere" overhodet ikke vet hva dette innebærer, og da tenker jeg på hvilken utrolig langvarig og møysommelig prosess dette er, og at mange ikke oppdager at man ikke kan få barn uten hjelp før det er for sent.

Det er vanskelig å komme gjennom nåløyet for IVF og enda vanskeligere for adopsjon, selv om det er mange barn i verden som trenger foreldre. Det er ikke lov å søke om begge deler samtidig, så man må i utgangspunktet velge en av dem. Man får riktignok lov å søke om adopsjon når man evt har fått sin IVF-søknad godkjent, men så har man hele aspektet om alder. Plutselig er man blitt for gammel for adopsjon. Dette er kriterier som er svært strenge i stort sett alle adopsjonslandene. I det hele tatt... Det er rett og slett ikke sånn at "det bare er å adoptere", det er ikke sånn det fungerer.

Anonymous poster hash: 51daa...d95

Jeg er helt enig. Adopsjon var uansett ganske så uaktuelt for oss og koster langt mer enn IVF, men denne bestemoren min var av den oppfatning at det bare var å hente et barn i Afrika og hun endrer ikke mening koste hva det koste vil.

Jeg ble gravid på tredje forsøket og nå er hun så glad for at hun skal bli oldemor så noen er nok bare litt vanskelige av seg.

Skrevet

Ja, jeg mener at det skal skje naturlig. Men er litt usikker, har ingenting imot de som velger assistert befruktning... Det er jo deres eget valg. Jeg støtter barna mine uansett, med mindre de dreper noen

Anonymous poster hash: e96bb...dbc

Skrevet

Jeg er på ingen måte imot IVF, men jeg er usikker på om det bør betales av staten i den grad det blir det i dag. Nå er jeg for eggdonasjon og surrogati også, men mener at staten ikke skal sponse graviditeter. Kanskje en elitistisk tankegang, men dessverre må Helsenorge foreta økonomiske prioriteringer.   

Anonymous poster hash: 7b6d5...4bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...