Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Skrevet 17. mars 2015 Hvis dere blir syke, men neste dag ikke er forberedt fullstendig, og dere heller ikke klarer å forberede den før neste dag på jobb, blir dere hjemme eller går dere på jobb da? Er det omgangssyke må man jo bare bli hjemme, men sånn ellers? Føler at alt må være planlagt til fingerspissene hvis det skal være vikar, men selv må jeg ofte finne noen kjappe løsninger rett før skoledagens start på grunn av mangel på tid. Nettopp det at dagen ikke er forberedt skikkelig gjør det jo også mye tøffere å være på jobb når formen er dårlig. Anonymous poster hash: fb734...314
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 Blir hjemme hvis jeg er så syk at jeg må det - men kjenner på at det nesten er lettere å ta det selv enn å ha vikar. Det fører med seg en del organisering i forbindelse med korttidsfravær og gjerne noe å nøste opp i etterpå. Dette på tross av at jeg neste uten unntak har klargjort til dagen etter før jeg går hjem. Jaja, hører at jeg tror jeg er uunnværlig, men vet jo egentlig at jeg ikke er det 😉 Anonymous poster hash: c411d...e70
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 Hos oss må hele uken være "klargjort" uken før (fredag). Det inkluderer en ukesoversikt med innhold for alle timene. Alt skal helst være ferdig kopiert opp. Siden vi alltid er i forkant, blir det ingen problemstilling når jeg blir syk en dag.... Anonymous poster hash: 51484...281
midgard Skrevet 17. mars 2015 #4 Skrevet 17. mars 2015 Vi praktiserer at uka skal være ferdig planlagt (ganske detaljert)torsdagen uka før - bla pga spesialundervisningslærere skal ha mulighet til å tilpasse sin undervisning.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #5 Skrevet 17. mars 2015 Her er også alle fag planlagt minst en uke i forkant - forholdsvis detaljert. Vikaren kan bare hente undervisningsopplegg - men må evnt kopiere hvis det trengs. Ukeplaner osv for neste uke er stort sett klart på torsdag - senest fredag formiddag. I tillegg til å være kontaktlærer har jeg også flere elever med helt egne ukeplaner, så jeg er avhengig av at denne planleggingen er ferdig tidsnok. Jeg tar nemlig utgangspunkt i trinnets/klassens plan når jeg lager disse individuelle planene... Anonymous poster hash: 60386...dbe
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 Så bra med dere som ligger i forkant med en uke! Jeg er vikar for tiden, og det er heller ingen dans på roser å skulle kaste seg inn i klasserommet med to-tre setninger på en lapp. Det er det som har vært normen på de skolene jeg har vært på. Anonymous poster hash: 73000...fc0
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 Vi har også en detaljert ukeplan som er klar på torsdag for uken etter - men allikevel synes jeg der er litt stress å være borte. Hilsen anonym nr 1 Anonymous poster hash: c411d...e70
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #8 Skrevet 17. mars 2015 Er enklest å være der selv, men er man så syk at det ikke går så går det sin gang likevel. Da blir det et par setninger til hver time, film eller bare gjør oppgaver videre. En gang var jeg så dårlig med oppkast på morgenen at vikar ikke en gang fikk noen setninger, men det gikk det også. Anonymous poster hash: 73aa5...048
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 Alle dere som har detaljerte planer klar over en uke i forveien: skjer det aldri uforutsette ting? Går alle timene etter planen? Lærer elevene alt i det tempoet dere har tenkt? Her har jeg en grov skisse med mål for hvert fag, men som regel må mine planer justeres fra dag til dag i løpet av uken. Er jeg syk og har mulighet sender jeg stikkord til ledelsen om planer, ellers er vi mange på trinnet som kan hjelpe vikaren. Anonymous poster hash: 359fe...acb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #10 Skrevet 17. mars 2015 Jeg drar på jobb. Elevene får vite at jeg ikke er 100% forberedt, og det går bra. Det er menneskelig å vli syk. Jeg planlegger jo uken uka før. Men ikke ned på detaljnivå. Men mål, sider og arbeidsoppgaver er gjennomtenkt. Anonymous poster hash: c361e...e1c
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #11 Skrevet 17. mars 2015 Alle dere som har detaljerte planer klar over en uke i forveien: skjer det aldri uforutsette ting? Går alle timene etter planen? Lærer elevene alt i det tempoet dere har tenkt? Her har jeg en grov skisse med mål for hvert fag, men som regel må mine planer justeres fra dag til dag i løpet av uken. Er jeg syk og har mulighet sender jeg stikkord til ledelsen om planer, ellers er vi mange på trinnet som kan hjelpe vikaren. Anonymous poster hash: 359fe...acb Tilpasser underveis. Det hender det ikke går etter planen, og da gjør jeg selvsagt forandringer. ;-) Anonymous poster hash: 51484...281
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #12 Skrevet 17. mars 2015 Alle dere som har detaljerte planer klar over en uke i forveien: skjer det aldri uforutsette ting? Går alle timene etter planen? Lærer elevene alt i det tempoet dere har tenkt? Her har jeg en grov skisse med mål for hvert fag, men som regel må mine planer justeres fra dag til dag i løpet av uken. Er jeg syk og har mulighet sender jeg stikkord til ledelsen om planer, ellers er vi mange på trinnet som kan hjelpe vikaren. Anonymous poster hash: 359fe...acb Tilpasser underveis. Det hender det ikke går etter planen, og da gjør jeg selvsagt forandringer. ;-)Anonymous poster hash: 51484...281 Ha, ha, jo selvsagt;-) Men hva er da vitsen, når det uansett blir endringer fra dag til dag? Vi setter opp ukemål og jobber oss gjennom de sånn som uken måtte bli etterhvert :-) Anonymous poster hash: 359fe...acb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #13 Skrevet 17. mars 2015 Jeg hater å ha kortidsfravær! Og nei, mine timer er langt fra detaljplanlagt en uke i forveien. Ofte er det nesten bare hvilket tema vi skal igjennom jeg har klart, og så leter jeg fram ressursene kvelden før eller hvis jeg ikke har tidlig undervisning så gjør jeg det på morgenkvisten. Dermed er kortidsfravær no' herk. Da går jeg heller på jobb selv, og sier i fra at jeg ikke er 100 % og så tar vi det derfra, og elevene jobber selvstendig med oppgaver eller lignende sånn at jeg ikke står og underviser når jeg ikke er helt på topp. Men jeg underviser i vgs, da, og de samme fagene hvert år, og ja, jeg gjenbruker en del ressurser, selv om fullstendig resirkulering aldri er mulig, siden det ikke finnes to like klasser. Langtidsfravær, sånn ei uke, f.eks. er greiere, for nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har en fast vikar fordi jeg er borte ei uke her og der pga. studier. Vikaren min er en utrolig grei kar som bare får beskjed om hvor langt vi har kommet og så får han fullstendig frie tøyler i det temaet som blir hans ansvar den uka jeg er borte. Ja, eller han får jo flere temaer, da, jeg har jo mange klasser. ;-) Anonymous poster hash: 9a5c3...3d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå