Gå til innhold

Noen som har erfaring med ECT-behandling mot depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klarert for dette nå, men synes det hele virker veldig skremmende.

Hva opplevde du av bivirkninger?

Hadde det noen effekt? Kom den raskt eller etter en tid?

Lurer på alt.

Takk for svar.

Anonymous poster hash: a5745...a9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke fått ECT behandling men vært med på å gi og hatt mange pasienter som har fått. (jobber i psykiatri). Jeg synes det virker som om nesten alle blir mye bedre og er fornøyde. Synes det er merkelig at så få får ECT, for det er jo ikke så mye inngrep som medisiner i flere år.

Det som skjer er at man kommer inn på operasjonsavdelingen, får veneflon og så sjekkes alle medisindosene. Først får man sovemedisin / narkose. Så får man muskelavslappende. Så får man ekstra oksygen i et minutt.

Så settes et strømsignal i tinningene, som fremkaller kramper / et epileptisk anfall som varer vel 30 sekunder.

Når krampene er over, får man motgift mot sovemedisinen, og våkner av seg selv. Etterpå er man litt trøtt så da får man sove en liten time på avdelingen.

Skrevet

Samboeren min har tatt det for mange år siden. Dessverre liten effekt, men mye bivirkninger :(

Tenk deg godt om og les om behandlingen. Mange har blitt epileptiker etter ECT.

Det jeg husker best fra den tiden samboer tok det var hukommelsestap . På det værste varte det noen dager. Husket ikke navn, familie, at det var jul osv.

Ellers fikk han tannproblemer.

Du får ikke noe erstatning i ettertid for de sier det er risiko du visste fulgte med behandlingen.

Anonymous poster hash: c16e8...bc9

Skrevet

Jeg fikk dette da jeg var alvorlig deprimert for noen år siden. Effekten jeg merket best var at jeg sov bedre i den perioden jeg fikk ECT. Det var fantastisk å få behandlingen fordi jeg opplevde at jeg "fikk fri" i hodet den korte stunden jeg var i narkose. Jeg ble ikke betydelig bedre med tanke på depresjonen. Jeg opplevde midlertidig hukommelsestap og litt forvirring, og litt hodepine. Heldigvis ble jeg bedre da jeg fikk ny behandler og intensiv terapi noen måneder etter ECT. Har vært mye plaget med hodepine i ettertid, men dette kan jo skyldes andre ting. Jeg går aldri med på ECT igjen uansett hvor deprimert jeg blir. Når det er sagt registrerer jeg at mange sier de har hatt god effekt av dette, så min opplevelse er ingen fasit!

Anonymous poster hash: 4611d...37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...