Gå til innhold

Har du deltatt i en begravelse i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du fortelle hvordan de er i forhold til Norge?

Jeg ble så nysgjerrig når jeg så amerikansk tvprogram :) 😅

Anonymous poster hash: e1449...279

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du fortelle hvordan de er i forhold til Norge?

Jeg ble så nysgjerrig når jeg så amerikansk tvprogram :) 😅

Vil høre om mange land!

Skrevet

På Island er det veldig likt som her. De største forskjellene er vel at de har kirkekor og at i de to jeg har Vært i har kirkegården Vært langt unna kirka så kista har blitt båret ut i en bil og så må alle kjøre i prosesjon til kirkegården.

Skrevet

Har vært i i USA. Det var ikke ulikt sånn som vi har det i Norge, men det var åpen kiste. Husker jeg synes det var ubehagelig da vi måtte gå opp og forbi kisten med den døde i og ta farvel. 

Skrevet

Har vært i i USA. Det var ikke ulikt sånn som vi har det i Norge, men det var åpen kiste. Husker jeg synes det var ubehagelig da vi måtte gå opp og forbi kisten med den døde i og ta farvel.

I Norge er fortsatt det mye tabu med døden. Amerikanerne har mer åpent sinn. Da pappa døde var nærmeste familie selvsagt samlet med åpen kiste før begravelsen, men jeg savner litt mer naturlig forhold til døden her hjemme. I andre land gråter pårørende mer åpenlyst i begravelse. Har inntrykk av at i Norge er det om å gjøre å være "flink" å sitte ordentlig.

Anonymous poster hash: cafae...1a9

Skrevet

I Norge er fortsatt det mye tabu med døden. Amerikanerne har mer åpent sinn. Da pappa døde var nærmeste familie selvsagt samlet med åpen kiste før begravelsen, men jeg savner litt mer naturlig forhold til døden her hjemme. I andre land gråter pårørende mer åpenlyst i begravelse. Har inntrykk av at i Norge er det om å gjøre å være "flink" å sitte ordentlig.

Anonymous poster hash: cafae...1a9

Jeg har vært på syning i Norge, men det var en helt annen opplevelse, for da var jeg tross alt forberedt på at jeg skulle se en død person.

Tror kanskje det var overraskelsen over at kistelokket var av, det var ikke noe man ble forberedt på (som du sier, det var en selvfølge der), og at man faktisk skulle opp og se og gjerne ta på den døde. Dette var også noen jeg hadde liten til ingen personlig forbindelse med, så det ble litt rart der også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...