Gå til innhold

Hva skjer ved prøvetaking i Blodbanken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring som blodgiver?

Anonymous poster hash: f3384...9d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tar blodprøve, og du må fylle ut skjema, som dere går igjennom etterpå. Ikke noe farlige greier, men utrolig viktig å svare ærlig, selv på de mest private spm om f.eks seksualpartner(e).

Så får du innkalling dersom du kan være giver. Jeg ga for første gang i går, måtte fylle ut skjema og sjekke blodprosent først. Fikk gave så fikk jeg ligge i en god stol og drikke masse vann ;) Etterpå skal man ligge litt ekstra, 20 min fikk jeg. Så kunne jeg dra hjem med god samvittighet. Flott at du vurderer å bli blodgiver. Det trengs visst sårt flere.

Anonymous poster hash: 2295e...e62
Skrevet

De tar blodprøve, og du må fylle ut skjema, som dere går igjennom etterpå. Ikke noe farlige greier, men utrolig viktig å svare ærlig, selv på de mest private spm om f.eks seksualpartner(e).

Så får du innkalling dersom du kan være giver. Jeg ga for første gang i går, måtte fylle ut skjema og sjekke blodprosent først. Fikk gave så fikk jeg ligge i en god stol og drikke masse vann ;) Etterpå skal man ligge litt ekstra, 20 min fikk jeg. Så kunne jeg dra hjem med god samvittighet. Flott at du vurderer å bli blodgiver. Det trengs visst sårt flere.

Anonymous poster hash: 2295e...e62

Takk for svar! Dette med sexpartnere..kan jeg si at jeg har hatt samme partner i 5 år og så holder det? Jeg trenger ikke ramse opp alle?🙈 hadde en ONS med en kvinne en gang for lenge siden, har dette noe å si?

Blir litt pinlig berørt av private spørsmål men får prøve å holde maska :)

HI

Anonymous poster hash: f3384...9d2

Skrevet

Du fyller bare ut et skjema. Og om det er noe de lurer på ut i fra hva du har skrevet så spør de, har aldri blitt spurt om intime detaljer, de har spurt om jeg har tatt smertestillende og hvorfor. Også har de spurt om rotfylling og diaré.

De har en grunn for det de spør om og jeg har ikke opplevd å føle at jeg må utlevere meg selv.

Anonymous poster hash: 607bc...2a8

Skrevet

Her bruker de at man fyller ut et skjema på en datamaskin som står der. De spør ikke etter hvem du har vært sammen med eller hvor mange men om du innen for så og så lang en periode har vært sammen med en fra Afrika sør for Sahara, om du har vært sammen med en hiv-smittet, om du har vært ved tannlegen osv osv osv.

Om du svarer ja på et spørsmål som innebærer en risiko spør skjemaet etter mer info og så blir det tatt opp på samtalen etterpå. Ellers blir ingenting kommentert eller diskutert av private detaljer.

Skrevet

Det er overhodet ikke farlig eller skummelt, de er veldig hyggelige og glade for alle som vil være blodgivere. Bare husk å være ærlig på spørsmålene og åpen på samtalen. De er veldig nøye på når man får gi blod, du må være 100% frisk og såvidt du vet utenfor smittefare. 

Jeg fikk karantene i tre uker en gang fordi jeg hadde delt en røyk med andre på fest (røyker ikke, men festrøyket den kvelden, og det var flere som delte en røyk fordi det var den siste i pakken). Det pga mulig smittefare fra de andre jeg delte røyken med. Jeg nevnte bare røyken fordi jeg ikke visste hvor lenge nikotin og andre stoffer var i kroppen, men det var det at jeg hadde delt med andre som var bekymringen, så da lærte jeg det... 

Kjempefint at du vil være blodgiver! Jeg er ute av spillet en stund siden jeg akkurat har fått barn. 

Anonymous poster hash: 166ab...954

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...