Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Skrevet 17. mars 2015 Jeg jobber nå som dagmamma for en venninne. Vi har enda ikke sendt inn skattekort ol. men skal gjøre det nå snart. Jeg ser man kan trekke fra et standardfradrag fra lønnen om man står for mat og har barnet i dagmammaens hjem. Noen som vet hva som er vanlig å gjøre i forhold til dette, og hvordan dette fungerer? Må venninnen min da betale mer i skatt, siden jeg slipper å betale skatt av dette? Anonymous poster hash: 05253...3da
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 Synes det er vanskelig å vite om jeg skal skrive opp dette eller ikke? Vi har kun blitt enige om lønnen på 6000 og gradvis har det blitt slik at jeg står for mat/bleier siden jeg har barn i samme alder som får dette, og dermed er det mest praktisk, men vi har ingen avtale på at det skal være slik, så vil kanskje ikke føre det opp om det går ut over de 6000 for hennes del Anonymous poster hash: 05253...3da
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 Hun påvirkes overhodet ikke av dine fradrag. Men du må vel bare registrere deg som dagmamma og selv betale inn skatt, også leverer hun en lønns- og trekkoppgave på hva hun har lønnet deg på nyåret igjen? Du trekker fra standardfradraget for slitasje på hus, renhold og innkjøp av leker, tegnesaker osv. Det gjør at du betaler mindre skatt, men det påvirker ikke hva hun lønner deg. Anonymous poster hash: 97ceb...c5e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #4 Skrevet 17. mars 2015 Takk for svar Anonymous poster hash: 05253...3da
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #5 Skrevet 17. mars 2015 http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Familie-og-helse/barn/betalt-barnepass/?chapter=3889#kapitteltekst http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Skatter/For-enkeltpersonforetak/ Anonymous poster hash: 97ceb...c5e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 Skjønner det fremdeles ikke helt jeg da. Er det slik at foreldrene må føre på i sin lønnsoppgave til meg at jeg skal bruke standardfradraget? Føler meg så dum på det her... Anonymous poster hash: 05253...3da
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 Skjønner det fremdeles ikke helt jeg da. Er det slik at foreldrene må føre på i sin lønnsoppgave til meg at jeg skal bruke standardfradraget? Føler meg så dum på det her... Anonymous poster hash: 05253...3da Neida. På lønns og trekkoppgaven de skriver op leverer til skatteetaten skriver de bare hva de har betalt deg i lønn, de har ingenting med din skatt å gjøre. Hva du betaler inn i forskuddsskatt styrer du selv, men når du skal skrive selvangivelse og din skatt avregnes fører du på fradragene dine. Standardfradraget for dagmamma fører du da opp selv. Anonymous poster hash: 97ceb...c5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå