Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Skrevet 17. mars 2015 Ok, så jeg så denne artikkelen på klikk.no-fremsiden i dag, og kjente at jeg fikk litt hetta!http://www.klikk.no/kvinneguiden/article1526578.ece Jeg har slitt med ekstrem fødselsangst så lenge barn har vært et tema i livet mitt; har aldri klart å høre om fødslene til venninner, fikk pustebesvær den ene gangen jeg har vært på en fødeavdeling, fikk angstanfall og ble sykemeldt i en uke da jeg og mannen ble gravid ved et "uhell", og siden jeg spontanaborterte like etterpå, har graviditet vært et ikke-tema. Men etter mye hjelp fra ektemannen, fastlegen og samtaleterapi hos en spesialutdannet jordmor, har jeg klart å overvinne mye av angsten. Nå er jeg blitt gravid igjen, og et av punktene for min terapi er at epidural er en del av fødselen. Fødselen er planlagt, så godt det går, og jeg har fått tilbud om keisersnitt. Men siden terapien har gått så bra, så har jeg kjent på ønsket om å føde selv. Så leste jeg, dumme meg, denne artikkelen i sted, og kjente at jeg ble helt svett! Er dette noe alle tenker?! Blir man virkelig "sett ned på" hvis man føder med epidural? Er det virkelig folk som vil tenke at jeg er en dårlig mor..?! Og jeg har tenkt på barselgruppen som den plassen der alle er i samme situasjon, og man kan snakke om alt fra bæsj til sex. Skal man da virkelig måtte sitte taus i frykt for å bli dømt nord og ned over dine valg under fødselen? Uff, jeg ble litt skjelven, jeg. Visste ikke at folk hadde disse tankene om smertestillende under fødsel. Er det flere som er i samme situasjon som denne "Kristine"? Og hva tenker dere om fødsler med epidural? Anonymous poster hash: bf602...f15
Hjertefru Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 Det der hadde jeg ikke tenkt på hvis jeg var deg. Hva kjendiskvinner gjør tror jeg har liten relevans til oss vanlige. På siste barselgruppe var vel vi som har født uten smertestillende i klart mindretall. Ser overhodet ikke ned på de som velger epidural.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 NEI, det er ikke sånn at de som valgte epidural blir sett ned på! Anonymous poster hash: 6cd8d...7cb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #4 Skrevet 17. mars 2015 Hva er det med dette våset? Forøvrig trenger du heller ikke å fortelle til noen om du valgte epidural eller ikke. Anonymous poster hash: b29b6...92e
Giss Skrevet 17. mars 2015 #5 Skrevet 17. mars 2015 Det ville ikke falle meg inn å se ned på noen fordi de hadde hatt epidural på fødslen! Jeg var en av dem som ikke hadde det - men det var jo ren flaks at ikke jeg trengte det. Jeg er på ingen måte tøffere eller klokere eller mer naturlig enn dem som får epidural. Jeg har to barn og har ikke opplevd noen form for nedgjøring av de som hadde hatt epidural på noen av barselgruppene. Ikke la denne artikkelen ødelegge for deg! Jeg tror virkelig ikke at det er en representativ holdning for kvinner i Norge....
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 Jeg har født en gang uten noe og en gang med spinal og lystgass. Ville helt klart gått for alternativ to om jeg skulle velge. Den fødselen var en drøm i forhold til første og følte jeg kunne født på nytt nesten med en gang. I mine øyne er det bare dumt å utsette seg for unødvendig mye smerte når man har smertestillende som gjør at man ikke må. Det er jo resultatet man skal være glad for og stolt av, ikke en liten brikke i prosessen.. Jeg grudde meg ikke til første fødsel i det hele tatt, men det var helt forferdelig for meg å føde uten smertestillende, så før neste fødsel fikk jeg skikkelig fødselsangst. Men med smertestillende var det en totalt annen opplevelse og jeg kunne føda flere ganger uten problem om det hadde vært likt Anonymous poster hash: e1d4c...7c5
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 Takk for fine svar, dere:)Jeg hadde aldri tenkt så langt at man ved epidural, som artikkelen sier; "utsatt babyen for medisin og kjemikalier", eller at man får en "dopet baby". Jeg har kun tenkt på meg selv, og det å komme meg gjennom fødselen, og det er også det jordmoren har fokusert på. Har til nå fått lite informasjon om selve epiduralen, jeg tror de bare vil få meg til 9. mnd i fin form, haha:P Men når man allerede har angstfulle tanker for noe, så føler jeg at jeg er så mye mer nærtagende for meninger og holdninger rundt temaet. Det skal så lite til for å få meg til å tenke, hvis dere skjønner. Så det er godt å lese hva deres erfaringer rundt temaet er, og til og med få høre fra ei som har prøvd begge deler.Men artikkelen får meg til å lure på hva disse "Kristine" er i barselgruppe med får ut av å ytre slike meninger? Hva er vitsen med å gjøre sport ut av barnefødsler?! Er det ikke en tøff nok opplevelse uten at vi skal begynne å konkurrere mot hverandre om hvem som klarer det "best"? Anonymous poster hash: bf602...f15
Chl85 Skrevet 17. mars 2015 #8 Skrevet 17. mars 2015 Sprøyt tenker nå jeg Jeg har født 2 ganger uten epidural.... Den første gangen fordi jeg ville se hvor lenge jeg klarte uten, ville kanskje ha vannfødsel... Med andr mann sa jeg i fra med en gang vi kom at det bare var å gjøre klar for epidural, men riene mine dabbet av hele tiden... Hadde jeg da tatt epidural hadde de blitt helt borte og antageligvis måtte jeg ha tatt riestimulerende... så da ble det uten den gangen også.. Og heeelt ærlig så blåååser jeg i om hva noen måtte mene om det med epidural eller ikke. Ser personlig ikke ned på noen som vil ha smertelindring, ser på det som en helt naturlig ting å ville ha Ikke fokuser så mye på hva andre måtte mene. Det er DIN fødsel og ingen annens, alle andre kan gå å ta seg en bolle. Lykke til og tommel opp
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 Det skal du ikke tenke på. Hva andre gjør og ikke gjør skal ikke påvirke ditt valg og hva som blir riktig for deg. Om man klarer seg med eller uten har jo mye å si om mange ting. Jeg har født 2 ganger. en med og en uten. Det er du som skal føde, da er det du som bestemmer. Anonymous poster hash: 202e1...5f2
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. mars 2015 #10 Skrevet 17. mars 2015 Herlighet, ikke hør på sånt vås! Jeg har selv født to barn uten epidural, men jeg er så heldig at jeg har hatt enkle, normale, greie fødsler. Og jeg ser da absolutt ikke ned på dem som har benyttet epidural- ei heller på dem som har tatt keisersnitt. Hvorfor skulle jeg det? Det er da vitterlig ingen konkurranse dette her, det viktige er jo at barnet kommer ut hel og i fin form, og at mor også kommer seg gjennom fødselen på best mulig måte. Ikke bry deg om slikt tull.
me_87 Skrevet 17. mars 2015 #11 Skrevet 17. mars 2015 Jeg fikk epidural å har ikke fått noen negative tilbakemeldinger når jeg har fortalt folk det. Jeg vet at det var rett valg for meg,så det står jeg for uansett hva andre måtte mene om det
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #12 Skrevet 17. mars 2015 Sprøyt tenker nå jeg Jeg har født 2 ganger uten epidural.... Den første gangen fordi jeg ville se hvor lenge jeg klarte uten, ville kanskje ha vannfødsel... Med andr mann sa jeg i fra med en gang vi kom at det bare var å gjøre klar for epidural, men riene mine dabbet av hele tiden... Hadde jeg da tatt epidural hadde de blitt helt borte og antageligvis måtte jeg ha tatt riestimulerende... så da ble det uten den gangen også.. Og heeelt ærlig så blåååser jeg i om hva noen måtte mene om det med epidural eller ikke. Ser personlig ikke ned på noen som vil ha smertelindring, ser på det som en helt naturlig ting å ville ha Ikke fokuser så mye på hva andre måtte mene. Det er DIN fødsel og ingen annens, alle andre kan gå å ta seg en bolle. Lykke til og tommel opp Åh, du er tøff som ville se hvor lenge du klarte deg uten. Jeg misunner deg den holdningen, og det å være så komfortabel og rolig under graviditeten og fødselen din! Hos meg er alt planlagt ned til minste detalj, for jeg må ha kontroll over alt, ellers kommer angsten tilbake. Anonymous poster hash: bf602...f15
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #13 Skrevet 17. mars 2015 Her var valget epidural eller keisersnitt første gang, selvfølgelig ble det da epidural. Fødselen der var ekstremt tøft, og jeg slet med fødselsangst etterpå. Fikk som deg avtale, at ved neste fødsel skulle jeg få epidural tidlig. Men neste fødsel var en drøm, den varte i 1,5 time fra første rie til babyen var ute, og jeg hadde pause mellom riene, og det var ikke noe i nærheten av første fødsel. Så da trengte jeg ikke epidural. Og skulle noen se ned på meg grunnet første fødsel, så skjønner virkelig ikke de mye. Jeg har heller aldri opplevd noen som har sett ned på meg, eller sagt noe negativt om at jeg fikk epidural første gang. Anonymous poster hash: 29aa1...c8a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #14 Skrevet 17. mars 2015 Så bra å høre at dere som tok epidural, ikke har fått noen negative reaksjoner! Ble dere informert om hva epiduralen gjorde, og hva som ville skje med deg og babyen pga. den? Snakket de om disse "dopede babyene" som tydeligvis er det epidural-nekterne er så bekymret for? Anonymous poster hash: bf602...f15
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #15 Skrevet 17. mars 2015 Eneste stedet jeg har hørt negativt om å få epuderal er her inne og fra forballfrue. Tror ikke noen ser negativt på bruk av epuderal Anonymous poster hash: d913e...6ff
Chl85 Skrevet 17. mars 2015 #16 Skrevet 17. mars 2015 Sprøyt tenker nå jeg Jeg har født 2 ganger uten epidural.... Den første gangen fordi jeg ville se hvor lenge jeg klarte uten, ville kanskje ha vannfødsel... Med andr mann sa jeg i fra med en gang vi kom at det bare var å gjøre klar for epidural, men riene mine dabbet av hele tiden... Hadde jeg da tatt epidural hadde de blitt helt borte og antageligvis måtte jeg ha tatt riestimulerende... så da ble det uten den gangen også.. Og heeelt ærlig så blåååser jeg i om hva noen måtte mene om det med epidural eller ikke. Ser personlig ikke ned på noen som vil ha smertelindring, ser på det som en helt naturlig ting å ville ha Ikke fokuser så mye på hva andre måtte mene. Det er DIN fødsel og ingen annens, alle andre kan gå å ta seg en bolle. Lykke til og tommel opp Åh, du er tøff som ville se hvor lenge du klarte deg uten. Jeg misunner deg den holdningen, og det å være så komfortabel og rolig under graviditeten og fødselen din! Hos meg er alt planlagt ned til minste detalj, for jeg må ha kontroll over alt, ellers kommer angsten tilbake. Anonymous poster hash: bf602...f15 Hadde ingenting med å være tøff egentlig.... Var kun slik at jeg hadde muligheten oppe for å føde i vann og bevege meg I tillegg er jeg ikke begeistret for sprøyter;) Ingen som gir deg noen pokal om du føder uten epidural... Husk på det Det viktigste er at man føler seg trygg og ivaretatt
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #17 Skrevet 17. mars 2015 Jeg har hatt én fødsel med lystgass, epidural og tilslutt spinalbedøvelse og keisersnitt. Og en fødsel med ingen smertelindring (utenom lokalbedøvelse da de sydde etterpå). Og hjelpe meg hvor jeg stolt jeg er av min første fødsel. Den andre var jo enkel og relativt smertefri, den kunne alle hatt når som helst. 😊 Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være om å gjøre å være best mulig i alt. Under min første fødsel gråt jeg etter alt som var av lindring (og tilslutt sa jeg i fra at det ikke gikk lenger, da ble det keisersnitt (stort barn som satt fast)). Under min andre fødsel hadde jeg ikke behov for smertestillende. Men det var jo under fødsel nummer 1 jeg fikk vist hva som bodde i meg, om det er det som er målet. Anonymous poster hash: 70c81...0e2
*Miss Marple* Skrevet 17. mars 2015 #18 Skrevet 17. mars 2015 Jeg har to fødsler med og to uten epedural, og er ikke i tvil om at jeg hadde valgt epedural igjen om det var aktuelt. Jeg hadde også planlagte fødsler med tidlig klargjøring for epeduralen, men klarte å vente med å sette den før riene var skikkelig igang (for å unngå at fødselen stoppet opp). Bare vissheten om at jeg skulle få det med det samme jeg bad om det gjorde at jeg klare å slappe av og presse meg litt mer enn jeg ellers hadde gjort. Jeg kan heller ikke huske at smertestillende eller ikke var et tema hos noen etter fødselen. Jeg fortalte det vel uoppfordret til en del siden jeg var så imponert over at det går an å føde så kontrollert og trygt, og fikk aldri noen negativ respons på det. Ungene var minst like våkne og kvikke med epedural som uten. Det er noen mulige bivirkninger man bør sette seg inn i, som all annen medisinsk behandling, men de har så god kontroll at det bekymret meg ikke det minste. All verdens lykke til, husk at du er i gode hender og gevinsten din er enorm
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 17. mars 2015 #19 Skrevet 17. mars 2015 Dersom du føler deg presset til å fortelle at du fikk smertelindring, og samtidig har behov for å forklare/forsvare valget, kan du jo si at det var anbefalt av jordmor/lege på grunn av din helsemessige tilstand (at du har angst trenger du selvfølgelig ikke å si noe om). Men jeg tror, som de andre sier her, at dette ikke er en representativ holdning blant folk. Jeg håper inderlig at du legger det du har lest bak deg! Og det at du faktisk velger å gjennomføre en fødsel med den graden av angst som du skisserer- det står det respekt av. Jeg blir mer imponert over deg og ditt pågangsmot, enn de som velger å føde uten smertelindring (i den grad jeg kan si at slikt imponerer meg).
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #20 Skrevet 17. mars 2015 Jeg blir litt oppgitt av artikkelen. Det at mange som er godt forberedt til fødselen, og som ikke bruker epidural rapporterer om gode fødselsopplevelser, det kan jo like gjerne skyldes at de har enkle fødsler. Jeg, har som skrevet over, hatt en fødsel med epidural og en uten. Og det er den uten som ga den beste opplevelsen. Men det var jo fordi den nesten ikke var vond. Mens den med epidural var jævlig. Men det har jo ingenting med epiduralen å gjøre. Argumentet er jo ofte motsatt, epidural gjør fæle fødsler bedre, og gode fødsler trenger ikke epidural. Jeg har ei grandtante som kommenterer det at babyen min er fornøyd i vogga, men skriker når vi bærer ham. Hun mener at det er fordi babyen liker seg best i vogga. Hun evner ikke å forstå at vi har han i vogga når han er fornøyd, og bærer ham når kolikken setter i. Jeg syntes artikkelen hadde konsekvens-og-sammenhenhsforståelse på samme nivå. Anonymous poster hash: 70c81...0e2
Tired mama Skrevet 17. mars 2015 #21 Skrevet 17. mars 2015 Har jeg aldri hørt om! Jeg har født tre ganger, og med epidural alle gangene. Har aldri fått så mye som et skjevt blikk.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #22 Skrevet 17. mars 2015 Wow, så mange flotte svar jeg har fått! Tusen takk!Jeg er så glad for at jeg skrev dette innlegget. Fikk roet ned alle tankene som begynte å svirre. Hvis ikke, hadde jeg nok tenkt på det en stund.Hadde vært interessant å faktisk få høre fra noen som mener epidural ikke er bra eller som deler meningene som "Kristine" i artikkelen blir utsatt for, bare for å få innsikt i hvorfor. Men tror jeg burde vente med slikt til ungen er ute. Haha, har nok med å bare være gravid akkurat nå.Takk igjen, folkens Dere gjorde dagen mye bedre! Anonymous poster hash: bf602...f15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå