Gå til innhold

Ta 'sykt barn' dag? Snart 12 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far er hjemme, men sengeliggende. Barnet fikk brått 40 i feber i kveld.

Har tatt mange sykedager pga influensa for to uker siden. Vi er 5 i familien, så det blir fort noen dager.

Far er så dårlig at han knapt er å se, og jeg vil ikke overlate henne til seg selv med så høy feber. Men så jobber jeg hardt for å få fast jobb også og far ER jo hjemme.

Blir tullete! Hva ville du gjort?

Anonymous poster hash: 06adb...fe7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at far er bedre imorgen! Og at en 12-åring kan ligge på sofaen eller sengen med tv og drikke/næring i rekkevidde. Opererte hælen når jeg var 12 og var alene dagen etterpå. Hadde veldig vondt, men klarte meg.

Anonymous poster hash: 745b4...95e

Skrevet

Tenker at far kan kreke seg ut av senga og se etter ungen! Hun er da nesten 12... God bedring til gjengen!

(med mindre far spyr i vinkel da!!)

Anonymous poster hash: 466cc...ade

Skrevet

12 åringen klarer seg, men om far er så dårlig må han jo til legen!

Anonymous poster hash: c696a...539

Skrevet

Man har ikke krav på sykt barn-dager når barnet er 12. Da må du ta ulønnet permisjon.

Anonymous poster hash: 50c56...a26
Skrevet

Man har ikke krav på sykt barn-dager når barnet er 12. Da må du ta ulønnet permisjon.

Forresten, menn med manneinfluensa som "ikke orker noen ting" og bare bærer seg, er utrolig lite sjarmerende!

Skrevet

Man har rett på sykt barn dager ut det kalenderåret barnet fyller 12 år.

Anonymous poster hash: 1c7e9...ad4

Skrevet

Nei, da hadde jeg latt 12-åringen slappe av i senga/sofaen og heller oppdatert meg vis tlf fra jobb.

Anonymous poster hash: 0c34f...eb0

Skrevet

Nei, det er TIL året barnet fyller 12 år. Det året barnet fyller 12 kan du ikke være hjemme med det. (Forøvring ei sykt urettferdig ordning for dem som har barn født i desember....) 

Anonymous poster hash: 40245...355
Skrevet

Man kan være hjemme med sykt barn TIL OG MED det kalenderåret de fyller 12. Les på nav.no

Skrevet

Nei, det er TIL året barnet fyller 12 år. Det året barnet fyller 12 kan du ikke være hjemme med det. (Forøvring ei sykt urettferdig ordning for dem som har barn født i desember....)

Det er til og med det året barnet fyller 12år. Så det vil si at hvis barnet fyller 12 i januar, kan du bruke syktbarndag ut desember det samme året.

Skrevet

Oj! Så brutale dere er :o

Jeg ville helt klart tatt en "sykt barn"-dag. 40 i feber er mye.

God bedring :)

Skrevet

Det må du nesten føle på selv. Dersom du ikke føler deg komfortabel med å la datteren din være hjemme med syk far, blir du hjemme. Føles det greit, drar du på jobb. Kommer litt an på avstanden til jobb også. Datteren din kan jo ringe om det er noe, men tar det deg to timer å komme hjem er det litt verre.

Anonymous poster hash: 6e704...91a

Skrevet

Jeg hadde nesten 40 i feber og sykt barn hjemme nettopp. 6-åring. Vi lå i hver vår sofa. Det gikk det også, men hadde pappan som Jack- jo hvis det skulle bli nødvendig

Anonymous poster hash: de741...e0a

Skrevet

Enig med mammantilnurket. Utrolig brutale mange av der her inne er. Får meg til å lure litt på hvordan foreldre dere er Er dere slike som setter jobben foran barna?

HI Jeg forstår deg kjempegodt. Når både mann og barn er såpass syke hadde jeg også vurdert å være hjemme. Gjør det magefølelsen din gir deg beskjed om.

Anonymous poster hash: dba0b...f9b

Skrevet

Det er greit å vite hva man snakker om før man svarer så bastant synes jeg... 

Her er et utdrag fra Folketrygdloven. Jeg vil peke på siste ledd i denne paragrafen: 

§ 9-5.Stønadssituasjonen for omsorgspenger

Til en arbeidstaker som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet

a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon, B) fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk, c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen.

Retten til omsorgspenger etter første ledd gjelder også fosterforeldre.

Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det året barnet fyller 18 år.

Anonymous poster hash: 334d9...b09

Skrevet

Du har rett på syke-barn dager.

Personlig ville jeg gått på jobb og latt far og barn være hjemme. En syk far klagerett min mening å se etter en syk 12 åring. En 12-åring er stor nok til å kunne sløve på sofaen alene og ta til seg mat og drikke selv. Hun kan ha telefonen innen rekkevidde og ringe deg hvis det blir nødvendig.

Selv om far har influensa og sikker er veldig syk så bør han kunne se til barnet. Menn altså.......

Anonymous poster hash: fcc90...2d7

Skrevet

Jeg hadde plassert de to syke ved siden av hverandre i dobbeltsengen med rikelig drikke, paracet, kjeks, frukt o.l. på nattbordene også fikk de se etter hverandre.

Jeg hadde passet på å være tilgjengelig på telefon, men jeg hadde gått på jobb ja.

Anonymous poster hash: bc910...761
Skrevet

Hadde blitt hjemme. 40 i feber er faktisk helt JÆVLIG ‼️

Anonymous poster hash: 0452d...3b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...