Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #1 Skrevet 16. mars 2015 Vanlig rund form der dere har gele'en på til sist? Eller en hel form der dere starter med gele? Hvilket mønster på formen har dere? Anonymous poster hash: 5cb31...598
Fandens Oldemor Skrevet 16. mars 2015 #2 Skrevet 16. mars 2015 Vanlig rund form der jeg avslutter med gele.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #3 Skrevet 16. mars 2015 Vanlig rund form. Men bruker druer istedet for gele - mye friskere, for ikke å snakke om bedre Anonymous poster hash: 0a1b1...476
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #4 Skrevet 16. mars 2015 Vanlig rund form. Men bruker druer istedet for gele - mye friskere, for ikke å snakke om bedre Anonymous poster hash: 0a1b1...476 Åh, det har jeg aldri hverken sett eller hørt om. Legger du bare druene oppå da? Har du bilde? Anonymous poster hash: 5cb31...598
Førstemann Skrevet 17. mars 2015 #5 Skrevet 17. mars 2015 Jeg bruker som regel former med mønster der jeg tar geleen i først. Den mest populære er hjerteform med rød gele, den har jeg laget til x antall bryllup og barnedåper. Men lager også med andre farger på geleen og andre mønster.
skinnfilla Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 Åh, den var skjønn! Har egentlig bare laget med gele på toppen, har aldri tenkt på at motsatt funker! Wow! Skal jammen lage den sånn neste gang, har jo masse fine former, bamse, hjerte, blomst.
☆☆☆ Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 Eg brukar bake-easy eller kva det heiter, omnsfast kakefat med kakering på. Fordi eg ikkje er spesielt glad i å overføre kaka frå springform til fat.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #8 Skrevet 17. mars 2015 Jeg bruker bare kakeringen (fjerner bunnen), legger den rett på fatet, klemmer kjektsbunnnen godt ut så det ikke blir lekkasje når ostemassen skal på. Og så gele når ostemassen er stiv. Tar av ringen når geleen er stiv. Vola, kake rett på fat. Men ganske lurt med omvendt rekkefølge og, bare man ikke ødelegger geleen når formen fjernes. Anonymous poster hash: c46de...6f1
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 Bruker bake-it easy formen. Anonymous poster hash: 28c11...432
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #10 Skrevet 17. mars 2015 Jeg bruker bare kakeringen (fjerner bunnen), legger den rett på fatet, klemmer kjektsbunnnen godt ut så det ikke blir lekkasje når ostemassen skal på. Og så gele når ostemassen er stiv. Tar av ringen når geleen er stiv. Vola, kake rett på fat. Men ganske lurt med omvendt rekkefølge og, bare man ikke ødelegger geleen når formen fjernes. Anonymous poster hash: c46de...6f1 Gjør det på samme måte. Har funnet ut at det nytter ikke å få vekk bunnen til springformen, så da er det enklere å bare lage den rett på fatet. Viktig å sørge for at det blir helt tett rundt ringen med kjeks, ellers kan fort selve kaka eller geléen renne gjennom. Dere som lager opp/ned, legger dere bare gelé oppi forma? Eller smøres den med noe? Har ikke prøvd det enda, da jeg ser for meg at geléen setter seg fast. Anonymous poster hash: 2c06e...02b
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #11 Skrevet 17. mars 2015 Vanlig rund form. Men bruker druer istedet for gele - mye friskere, for ikke å snakke om bedre Anonymous poster hash: 0a1b1...476 Åh, det har jeg aldri hverken sett eller hørt om. Legger du bare druene oppå da? Har du bilde? Anonymous poster hash: 5cb31...598 Har desverre ikke bilde, men deler bare druene i halve deler, og dekker kaken til med disse. Kjempegodt! Anonymous poster hash: 0a1b1...476
Iiiiik Skrevet 17. mars 2015 #12 Skrevet 17. mars 2015 Gjør det på samme måte. Har funnet ut at det nytter ikke å få vekk bunnen til springformen, så da er det enklere å bare lage den rett på fatet. Viktig å sørge for at det blir helt tett rundt ringen med kjeks, ellers kan fort selve kaka eller geléen renne gjennom. Dere som lager opp/ned, legger dere bare gelé oppi forma? Eller smøres den med noe? Har ikke prøvd det enda, da jeg ser for meg at geléen setter seg fast. Anonymous poster hash: 2c06e...02b Gele løsner jo hvis den varmes ørlite. Eller hvis det er helt tett overalt, blir det vakum i formen og det slipper hvis du lirker en kniv langs kanten på formen. Jeg liker ikke så godt sånne former med mønster på, får litt sånn gammel tante-følelse. Har en form med hvitt kakefat tilhørende springformen og bruker den til ostekake. Har på gele til slutt med andre ord.
Førstemann Skrevet 17. mars 2015 #13 Skrevet 17. mars 2015 I "opp-ned"formene må de dyppes i ca 10 sek i varmt vann. Har alltid løsnet kanten så godt det går med en tynn skarp kniv først, og så må jeg bruke kniven til å et lite hull i vakumet. Viktig å ikke holde kaka for lenge i varmt vann, da smelter hele geleen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå