Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #1 Skrevet 16. mars 2015 http://www.bt.no/100Sport/andreidretter/Bruker-90000-kroner-til-ungenes-trening-504126_1.snd Hva tenker dere om dette ? Er det kun barn med velstående foreldre som kan dyrke talentene sine? Anonymous poster hash: 36470...d2d
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #2 Skrevet 16. mars 2015 Kjenner jeg er delt her jeg. På en side så er det ikke en menneskerett å dyrke fritidsaktiviteter, men det burde vært mer likt. De idrettene rundt oss er stort sett drevet av frivillige foreldre, som virkelig legger sjela i å ha et godt tilbud til barna. Ut av 60 aktive barn er det 10 foreldre som står i med hud og hår, 20 til som er med hvis det trengs og 30 som ikke kan møte eller bidra uansett hva man spør om (og som ikke ønsker/kan bidra med 90 000 i året) De 30 barna som har foreldre som ikke engasjerer seg kommer jo ikke noe sted innenfor sin idrett da det krever engasjement fra mange. Da blir spørsmålet blir det nok bredde til å løfte frem de resterende 30? Hvordan skal vi gjøre idretten billigere samtidig som vi fortsatt er avhengig av såpass mye frivillig engasjement? Hadde det vært bedre å gjøre idretten til dem som virkelig ville det å heller satse på/subsidiere utdanna trenere i tidligere alder? Hva blir neste, skal alle barn få en pc? Merkeklær? Skal vi fjerne karakterer fordi det gir et skille? Anonymous poster hash: c61a5...7e3
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #3 Skrevet 16. mars 2015 Det er ikke lett å finne en løsning på dette, for noen må jo betale. I idretter som f.eks isdans kan ikke en forelder være trener på dugnad og treningen foregå på løkka. Der må man ha skøytehall og pproff trener, og det koster. Om Norge AS skal sponse trenere til slike idretter blir det jo plutselig veldig urettferdig at fotballtalentet må ta til takke med pappaen til Knut, som ikke har et trenerkurs engang... Enten må all barneidrett sponses av staten og alle få proffe trenere, eller vi må fortsette som nå og drive på dugnad eller betale det det koster. Jeg ser ingen enkel løsning på dette. Anonymous poster hash: 962b3...fae
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #4 Skrevet 16. mars 2015 Enkelte idretter har alltid vært dyre. Alternativet er vel at det offentlige sponser det...og øker skattetrykket ytterligere. Når det er sagt, det skal være mulig å finne måter å gjøre enkelte udretter noe billigere (f.eks. ved å kjøpe brukt utstyr eller ved å ha leie-/låneordninger), men fra et visst nivå må man ha kvalitetsutstyr, og det koster. For oss som har ett barn som driver med alpint, ishockey og piano blir regnestykket nokså høyt, men vi forsøker å gjøre det litt billigere der det er mulig: Ishockey: man kan leie utstyret der vi bor (unntatt skøytene), men morfar som var tidligere spiller har spandert utstyret. Mye skal kunne brukes i 2-3 år. Skøyter bli dermed dyrest dersom de ikke kan brukes to sesonger. Kurset i seg selv er ikke dyrt, og de første årene reiser de ikke. Alpint: man kan kjøpe brukt eller drive med sesongleie. Vi har kjøpt nytt men så langt har vi brukt hvert par ski i 2-3 år og årets støvler vil kanskje kunne brukes neste sesong (ikke tidligere par). Har teleskopiske staver som vokser med barnet. Hjelm må kjøpes hvert 2-3 år. Men alpint er dyrt, heiskort og kurs er ikke billig, man må også komme seg til bakkene. Men saken gjenstår at den dagen gutten kommer hjem og ber om å få være med på hockeylag eller drive med skiracing, vil totalregningen bli noe helt annet. Tom fotball blir dyrt når det blir mye reising (mannen presiserer at sjakk ble passe dyrt for foreldrene hans i lengden siden de måtte reise med han rundt omkring for å spille kamp). Anonymous poster hash: 77acc...633
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå