Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #1 Skrevet 16. mars 2015 Vi vurderer sterkt å prøve å bli gravide om noen mnd. Om dette klaffer vil det si at barnet vil bli født sen vinter/tidlig vår 2016. Jeg har fått beskjed på jobb at det vil komme en ny stilling om ca 1.5 år som min leder vil at jeg skal ha og som jeg vil passe perfekt til... Ble plutselig usikker på om jeg vil stille svakere om jeg plutselig skal ha lang perm ift denne jobben... (For oss er det også snakk om ulønnet perm også så blir å jobbe redusert i nærmere 1 år etter vanlig perm.) Ville du vurdert ting noe annerledes ift ny jobb, barn osv? (er en offentlig stilling så må alltid lyses ut men jeg har allerede begynt opplæringen av disse nye oppgavene som kommer). Innspill mottas med takk Anonymous poster hash: 5b2d6...495
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #2 Skrevet 16. mars 2015 De har ikke lov til å gå forbi deg grunnet graviditet. Jeg fikk nylig ikke en jobb som jeg er best kvalifisert til grunnet graviditet. Tok dette opp med fagforening og likestilling og diskirimingerings ombudet, de var helt klare på at det er diskriminering. Jeg endte opp med å få stillingen likevel. Anonymous poster hash: 2934f...bbd
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #3 Skrevet 16. mars 2015 Kan godt hende at duvil risikere å bli diskriminert ja. Selv om vi lever i 2015 så tenker noen sjefer ennå som i gamle dager, dessverre Det kan hjelpe å være fagorganisert men det kan hende at sjefen din er så utspekulert at h*n finner på en annen unnskyldning for at du ikke fikk opprykket så det virker som om at det ikke er pga graviditeten, selv om det egentlig er grunnen. Mens noen sjefer er såpass oppegående at de har skjønt at det er normalt at kvinner får barn så da får du opprykket uansett Er umulig å vite hva som vil skje deg uten å kjenne sjefen din, er sjefen din grei? Hva sier magefølelsen din? Vet du om noen andre kolleger som har fått barn har blitt diskriminert pga det? Uansett så syns jeg at du skal prøve på å få barn nå om dere er klare, dere har bare ett liv og det lever dere her og nå. Å utsette barn kan gjøre at det lett blir utsatt en gang til. Eller kanskje dere vil slite med å få barn så det vil ta flere år før du blir gravid. Jeg hadde ikke latt en jobb stoppe meg. Jobben er en inntekt, mens barna er livet Anonymous poster hash: 0d6d2...d6a
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #4 Skrevet 16. mars 2015 Det er jo en risiko som desverre er veldig gjeldene for kvinner i arbeidslivet... Noen arbeidsgivere er slue, de finner andre unnskyldninger for at du blir forbikjørt, selv om det i bunn og grunn er pga graviditet. Du er nok ekstra utsatt siden du vil jobbe mindre ett år etter permisjonens slutt, dette kan spille inn siden du da ikke vil ha mulighet til å dekke alt som er innenfor ditt arbeidsområde... Hva du velger må jo komme ut fra hva du ønsker. Er det barn du ønsker så gjør du det, karriere kan man ha når man blir eldre mens barn ikke er noe man kan utsette i det uendelige. Og som nevnt over her, du vet ikke hvor lang tid dere vil bruke på å eventuelt bli gravide. Anonymous poster hash: 489f3...e52
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #5 Skrevet 16. mars 2015 Takk for gode innspill Har en super leder men pga at det er offentlig er det flere som er inne i bildet i forbindelse med ansettelser. Usikker på hvordan vår avdelingsleder vil tenke. Vet ikke om noen som har blitt forbigått pga graviditet direkte men har fått inntrykk av at ei ikke har fått fornyet vikariat pga barn som var mye syke... Det er helt klart barn jeg ønsker mest, kan ikke si noe annet... Det eneste er et dette er nok min eneste sjanse innenfor denne bedriften å få en slik type stilling da den nærmest er ikke-eksisterende. Det er også eneste mulighet til å få høyere lønn pga stillingsendring. Anonymous poster hash: 5b2d6...495
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #6 Skrevet 16. mars 2015 Siden det er en offentlig bedrift må de ansette den best kvalifiserte søkeren etter kvalifikasjonsprinsippet. De kan ikke gå forbi deg fordi du er gravid, og de kan heller ikke fortrekke deg om en mer kvalifisert søker melder sin interesse for en utlyst stilling. Anonymous poster hash: 2934f...bbd
Lammelåret Skrevet 16. mars 2015 #7 Skrevet 16. mars 2015 Dessverre legger fordommene hos arbeidsgivere opp til at det lønner seg å lyve om graviditet og holde tett om planer om familieforøkelse. Hvis du ikke er forberedt på kamp, bør du tenke deg om. Dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå