Gå til innhold

Min sønn er dødsgod på fotballbanen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt lei av å høre dere mødre til fotballgutter som kun er med pga det sosiale på banen klage over spilletid og forskjellsbehandling.. Hva med min sønn som er utrolig fotballinteressert og ikke minst flink i sporten?

Hvorfor skulle ikke han få den tilretteleggelsen han trenger for å bli enda bedre? Han har en drøm om å bli fotballspiller.

Alle andre sporter (nesten) blir man jo fulgt opp individuelt - og er du veldig god, ja da blir du fulgt op individuelt. Noen eks: Svømming, friidrett, turn, ski ++++++

Det er liksom greit, men når det kommer til fotball, nei da skal det kun være rettferdig og for det sosiale. Klør meg litt i hodet her.. DET syntes jeg er litt urettferdig!

Hilsen mammen til 10 åringen som er "dødsgod" på banen !

Anonymous poster hash: 40962...1a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du mener at min gutt som er ekstremt fotball interessert, lever og ånder for alt som er av fotball...men er middels god sjal sitte på benken slik at din sønn får spille og utvikle seg videre? Fotball eller lagspill er et team og samarbeid. Finn en individuell gren for å dyrke din egoisme.

La alle barn være med å spille slik at alle barn som liker fotball får dyrke interessen sin

Anonymous poster hash: e9f50...e51

Skrevet

Det er ikke greit så lenge de spiller 5'er-fotball synes jeg, men når de bytter til 7'er fotball er jeg helt for at de begynner med toppede lag og ekstra tilrettelegging for de som er gode.

De første årene er det som regel veldig store endringer. Jeg har flere ganger (har tre gutter på 10-14 år) sett at de som var veldig gode i 1. og 2.- klasse har blitt mer normalt gode, og at noen av de som nesten var redd for ballen og var "dårlige" på samme alder har utviklet seg å bli kjempegode. Derfor synes jeg at de første årene bør bære preg av en jevnfordeling slik at alle kan utvikle potensialet sitt.

Når de første årene er på plass, begynner det derimot å bli på tide å satse mer på de som da virkelig er gode, og de fleste fotballklubber gjør jo også dette med å ha overbygningslag og/eller toppede lag.

At det er individuell tilrettelegging i de idrettene du nevner er jo heller ikke så rart, de er jo også individuelle sportsgrener. Fotball derimot er en lagidrett og dermed blir heller aldri et lag sterkere enn sin svakeste spiller ;)

Anonymous poster hash: b74d7...c80
Gjest Julia1984
Skrevet

Synes ikke det er ok at de topper lag før de er langt eldre. Min er bare 7 år og han er sikkert helt middels god, men elsker fotball. Skal han sitte på benken i kamper så vil jo hans motivasjon dale og etterhvert gjøre st han ikke vil gå på fotball da får de helker finne et tilbud til de "dødsgode".

Skrevet

Du får starte opp ei elitesatsing da. Med mindre du framleis vil ha han i breddefotballen - for det sosiale.

Dei andre på laget er ikkje statistar i din sønns (din?) proffdrøm.

Skrevet

Så du mener at min gutt som er ekstremt fotball interessert, lever og ånder for alt som er av fotball...men er middels god sjal sitte på benken slik at din sønn får spille og utvikle seg videre? Fotball eller lagspill er et team og samarbeid. Finn en individuell gren for å dyrke din egoisme.

La alle barn være med å spille slik at alle barn som liker fotball får dyrke interessen sin

Det er da virkelig ikke det det handler om. Det handler om at de som faktisk er over gjennomsnittet gode burde få en egen form for oppfølging slik at de kan satse og kanskje faktisk bli proffer, selv om det er en lagsport de er gode i. Det skal selvfølgelig ikke gå på bekostning av resten av laget, men jeg mener at de som faktisk har talent skal få litt ekstra hjelp og trening, slik at de kan satse. Jeg kan ikke se hvordan dette skal påvirke resten av laget, om man kan finne en løsning der alle likevel er med på vanlige treninger. 

Din sønn må ikke nødvendigvis "lide" for at noen er bedre enn han, men hadde ikke du ønsket at ditt barn skulle få sjansen til å satse i tidlig alder om han faktisk var kjempegod? Det er ikke snakk om at noen skal sitte på benken, men finne et opplegg der man kan hjelpe de gode opp og frem. Det vil ALLTID være forskjeller på folk, og det skal da ikke påvirke de flinke fotballguttene at de spiller en lagsport. De skal ha like store sjanser til å nå frem som de som holder på med en sport som er individuell. 

Det irriterer meg når folk skal ha en slik holdning. Om man skal likestille alle hele tiden kommer ingen fremover, og jeg tror nok at om man gjør det riktig er det ingen som føler seg mindreverdige eller mindre del av et lag. Et lag er enkelspillere, og de må få det de trenger for å utvikle seg videre.

Anonymous poster hash: 300ea...a34

Skrevet

Veldig mange 'dødsgode' fotballspillere er egoistiske!

De er veldig lite LAGspillere og er ofte nedlatende mot de andre som ikke er fullt så gode... Håper du som mor er bevisst på d!!

Anonymous poster hash: ac275...214

Skrevet

Du vet at barneidrett i Norge stort sett er basert på frivillige, dugnad og foreldre?

Så du mener disse frivillige skal tilrettelegge så DIN sønn kan bli den neste store.

Slik personlig oppfølging koster penger. Kjøp en egen trener til han om din sønn skal videreutvikles (hvis ikke dere klarer det selv da)

Anonymous poster hash: 21245...e01

Skrevet

Her vi bor begynner de forøvrig med differensiert trening når de kommer til 9'er/ungdom/13, og d går mer på innsats og attitude enn bare skills!

D er også ekstratreninger (frivillig!!) tre ganger i uka for de som er ekstra ihuga :)

Skrevet

Det er da virkelig ikke det det handler om. Det handler om at de som faktisk er over gjennomsnittet gode burde få en egen form for oppfølging slik at de kan satse og kanskje faktisk bli proffer, selv om det er en lagsport de er gode i. Det skal selvfølgelig ikke gå på bekostning av resten av laget, men jeg mener at de som faktisk har talent skal få litt ekstra hjelp og trening, slik at de kan satse. Jeg kan ikke se hvordan dette skal påvirke resten av laget, om man kan finne en løsning der alle likevel er med på vanlige treninger. 

Din sønn må ikke nødvendigvis "lide" for at noen er bedre enn han, men hadde ikke du ønsket at ditt barn skulle få sjansen til å satse i tidlig alder om han faktisk var kjempegod? Det er ikke snakk om at noen skal sitte på benken, men finne et opplegg der man kan hjelpe de gode opp og frem. Det vil ALLTID være forskjeller på folk, og det skal da ikke påvirke de flinke fotballguttene at de spiller en lagsport. De skal ha like store sjanser til å nå frem som de som holder på med en sport som er individuell. 

Det irriterer meg når folk skal ha en slik holdning. Om man skal likestille alle hele tiden kommer ingen fremover, og jeg tror nok at om man gjør det riktig er det ingen som føler seg mindreverdige eller mindre del av et lag. Et lag er enkelspillere, og de må få det de trenger for å utvikle seg videre.

Da må du jo nesten gjøre noe for dette selv! Neste alle fotballag for gutter under 12-13 år drives av frivillige foreldre som i høyden har et kort trenerkurs bak seg og stiller opp frivillig og ulønnet for å trene laget. Du kan ikke seriøst mene at du vil ha disse foreldrene til å trene de gode ekstra og skulle tilrettelegge?

Om sønnen din er så god, så må du selv ta ansvar for å melde ham inn i et lag som er drevet av proffe trenere, la ham gå på sommerskole der de trener fotball, kanskje FFO dersom det finnes der du bor osv. Det er DITT ansvar å søke ham til en klubb, uansett reisevei og kostnad, som er villig til å satse på talentet hans, ikke den vanlige treneren til et vanlig guttelag.

Skrevet

Nei, jeg mener de trenger han som er middels god på banen og jeg mener alle skal få spille. Men jeg savner et opplegg som også kan passe de med talent (ikke at din sønn ikke har det). De som holder ut på banen og gir sitt alt. Hva så om de fikk noe ekstra spilletid.. er det så farlig? Jeg ser jo uansett at endel av de andre på laget likevel trenger pausen.

Og jeg mener ikke de skal begynne når ungene er veldig små heller, men med tida... Kanskje er det en god grunn for at vi ikke har et godt landslag her?

hi

Skrevet

Nei, jeg mener de trenger han som er middels god på banen og jeg mener alle skal få spille. Men jeg savner et opplegg som også kan passe de med talent (ikke at din sønn ikke har det). De som holder ut på banen og gir sitt alt. Hva så om de fikk noe ekstra spilletid.. er det så farlig? Jeg ser jo uansett at endel av de andre på laget likevel trenger pausen.

Og jeg mener ikke de skal begynne når ungene er veldig små heller, men med tida... Kanskje er det en god grunn for at vi ikke har et godt landslag her?

hi

Hvorfor ikke melder ikke du deg som trener selv da? Da kan du tilrettelegge så mye du bare vil :)

Skrevet

hi

Hvorfor ikke melder ikke du deg som trener selv da? Da kan du tilrettelegge så mye du bare vil :)

Det gidder hun selvsagt ikke.

Hun forventer at alle skal se at hennes sønn er best.

Anonymous poster hash: 21245...e01

Skrevet

Min er også dødsgod! Jeg er av motsatt oppfatning av deg!

Ønsker også at min gutt skal få med seg det sosiale, han er på et lag med de fleste guttene i klassen, det inspirerer han nok bra å være stjerna på laget, da føler han seg også dødd god 😀

De treningene og kampene han spiller med klubben er dessuten vare en brøkdel av hans totale fotball tid, det er ikke der han primært utvikler seg.

Han har også godt av å lære seg at livet ikke dreier seg om han, men at det er fint å dele, det er fint å være med andre, fordi om vi ikke alle er like.

Her er det noen av klubbene som ned til i alle fall 2.klasse spiller med A lag og B lag. Gud hjelpe meg hvor trist! Det hadde min gutt verken fått lov til eller ønsket.

Anonymous poster hash: d41c8...f59

Skrevet

Veldig mange 'dødsgode' fotballspillere er egoistiske!

De er veldig lite LAGspillere og er ofte nedlatende mot de andre som ikke er fullt så gode... Håper du som mor er bevisst på d!!

en av grunnene til at jeg mener min sønn er veldig god er nettopp at han har forstått at det er lagsport. Han sentrer like mye til de han VET kommer til å tuste bort ballen som til alle andre. Han er ikke ego, men han jobber dobbelt opp av samtlige på banen, og han vet at målgivende ball er like verdifullt som å score mål selv. Han er halvparten av størrelsen på de i klassen, men her kan han altså hevde seg.

Hadde han vært en ego som kun driblet seg frem med ballen og scåret hadde jeg nok ikke hatt like mye tro på han.. Den dagen det skulle bli alvor hadde han jo fått sjokk når det ikke funka slik han alltid hadde gjort det :P

hi

Skrevet

hi

Har aldri spillt fortball selv, så tror nok ikke jeg hadde gjort meg særlig som trener desverre :/

hi

Skrevet

Har du undersøkt om dere har noen eliteklubber hos dere? Her jeg bor har vi 2 stk. Der er det mulig å trene fast hvis det er praktisk mulig. Man kan også spille i en breddeklubb til vanlig (for å være med kompisene) og heller hospitere hos eliteklubben slik at man får ekstra oppfølging.

Gjest 5 andre
Skrevet

Min er IKKE god i det hele tatt, men han ELSKER å være med på fotball. Skal han i en alder av 8 år, måtte stå på sidelinja mens flinke barn med foreldre får dyrket egoet sitt? Jeg betaler det samme som de som har flinke barn for at sønnen min skal kunne drive med en idrett som han liker. Regner med han finner veien ut av fotballen selv (eller kankje blir bedre) når hn merker at han ikke henger med slik han ønsker. 

Skrevet

Min er også dødsgod! Jeg er av motsatt oppfatning av deg!

Ønsker også at min gutt skal få med seg det sosiale, han er på et lag med de fleste guttene i klassen, det inspirerer han nok bra å være stjerna på laget, da føler han seg også dødd god

De treningene og kampene han spiller med klubben er dessuten vare en brøkdel av hans totale fotball tid, det er ikke der han primært utvikler seg.

Han har også godt av å lære seg at livet ikke dreier seg om han, men at det er fint å dele, det er fint å være med andre, fordi om vi ikke alle er like.

Her er det noen av klubbene som ned til i alle fall 2.klasse spiller med A lag og B lag. Gud hjelpe meg hvor trist! Det hadde min gutt verken fått lov til eller ønsket.

Anonymous poster hash: d41c8...f59

Nå er jeg ikke så redd når det kommer til at han skal lære seg at ikke alt handler om han, for han har mange gode kvaliteter som å bry seg om andre, ha venner og ta vare på de osv osv. Han er en utrolig sterk (mentalt) gutt, men likevel med mye empati og følelser. Han har opplevd å bli mobbet også, så jeg syntes faktisk bare det er bra for han å kjenne at det er noe han faktisk er veldig god på :)

Jeg har alltod vært forsiktig med å fortelle han hvor god han er, da jeg har vært litt redd det har betydd for han at ikke de andre er gode.. Men i det siste har jeg faktisk begynt å skryte endel og sagt til han det som er sant at "i dag var du den som jobbet mest der ute, syntes det var utrolig bra når du gjorde slik og slik"..

Hvorfor skal jeg være så redd for at han skal få for stort ego når han ikke er den type gutt i det hele tatt?

hi

Skrevet

Vel, nå er det sånn at din sønn er avhengig av et LAG på 10-12 stykker for og få trent som han vil, og selvsagt kunne stille til kamper. Om man yter "ekstraservice" til de beste, vil nok de middels gode og mindre gode etter hvert ikke gidde og være med mer,- og da er det sånn at din sønn ikke kan spille fotball alene.

Vi har også et slik "breddefotballag" her jeg bor, og kjenner til foreldre som deg. Jeg mener da at dere må finne den nærmeste klubben som faktisk har inndeling av lag etter evne og la gutten få kjempe om spilletid og plass på laget med likesinnede gutter i tilhørende område.

her jeg bor er det ikke engang fotballtrening hele året for de under 13. Man deler inn året i sommer og vinteridretter. Noe som fører til ramaskrik blant foreldre som deg. Men igjen, vi har, 15min kjøretur unna,- et bylag som satser BÅDE i brede og på "topplag" også fra de er små,- fordi der mange nok barn til og tilby både det ene og andre,- og da mener jeg det er naturlig at de 9-10åringer som vil satse og spille fotball hele året melder sine barn inn i den klubben. For det er det vi andre foreldre må om våre barn vil være med i en idrett byga vår ikke tilbyr. Jeg kjører mine barn til kampsport og turn i denne byen, fordi idrettslaget lokalt ikke tuilby dette. Vi tilbyr heller ikke helårs fotball eller håndball, ergo, de som vil dette må sende barna dit man tilbyr det..

men da kommer "lagånd" og "tilhørighet med klassekompiser" osv som et argument for IKKE gjør dette.  Men resten av klassen skal altså godta at 2-3 supergode gutter, med kun fotball som interesse skal få viljen sin når det gjelder spilletid og treningsmuligheter? Slik at det kanskje går ut over de som går lei etter sesongen er over, og som kanskje gleder seg til det er ski og håndball i stedet for fotball? Altså, hadde vi hatt nok barn og ta av, så kan man selvsagt toppe et lag og ha et mindre "seriøst lag";- men det fører ofte til forskjellsbehandling og at folk slutter da evne ofte ikke henger sammen med interesse og innsats i en alder man vokser i rykk og napp og man er i en periode for og "finne seg selv" som skolegutt, kompis, elev  osv...

Anonymous poster hash: 46427...3c1
Skrevet

Har du undersøkt om dere har noen eliteklubber hos dere? Her jeg bor har vi 2 stk. Der er det mulig å trene fast hvis det er praktisk mulig. Man kan også spille i en breddeklubb til vanlig (for å være med kompisene) og heller hospitere hos eliteklubben slik at man får ekstra oppfølging.

Det skal jeg sjekke ut :) Takk for tips!!

hi

Skrevet

Da må du jo nesten gjøre noe for dette selv! Neste alle fotballag for gutter under 12-13 år drives av frivillige foreldre som i høyden har et kort trenerkurs bak seg og stiller opp frivillig og ulønnet for å trene laget. Du kan ikke seriøst mene at du vil ha disse foreldrene til å trene de gode ekstra og skulle tilrettelegge?

Om sønnen din er så god, så må du selv ta ansvar for å melde ham inn i et lag som er drevet av proffe trenere, la ham gå på sommerskole der de trener fotball, kanskje FFO dersom det finnes der du bor osv. Det er DITT ansvar å søke ham til en klubb, uansett reisevei og kostnad, som er villig til å satse på talentet hans, ikke den vanlige treneren til et vanlig guttelag.

Svarer du Anonymous poster hash: 300ea...a34 , eller meg nå?

hi

Skrevet

Det å spille fotball handler om så mye mer enn å bare være god! Om han er så god som du syns, så er det kanskje mulig at han kan få en trening i uka med ett eldre lag.. Snakk med treneren og de eldre sin trener.. Jeg tror ikke individuel oppfølging er så lett når det er lagsport, men at han kan få bryne seg på eldre gutter og en annen spillestil, men samtidig ha en eller to "vanlige" treninger med guttene på eget lag så er jo det like bra! Da får han utvikle seg med fotballen, og forskjellige spillestiler, samtidig opprettholde det sosiale med de andre.

Anonymous poster hash: 84bc4...9ba
Skrevet

Da får du melde ham på akademier og sørge for at han får hospitere opp. Min sønn på ti år (født i 04) er også ivrig. Han trener 6-7 ganger i uken i tillegg til egentrening, og klubben har flyttet ham opp på satsningslaget for 2002. Der er han blant de beste, kanskje den beste på teknikk og spilleforståelse. På sitt eget nivå må man regne med å få lik spilletid som de andre. Det skal ikke gå utover dem at din sønn er flink :) Ved å spille på akademilag får han flere kamper og dermed mer kamptrening med andre på sitt nivå.

Anonymous poster hash: 2092d...671

Skrevet

takk for tips dere siste to anonyme! 

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...