Gå til innhold

Barn er skapt med lopper i blodet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt oppgitt over all adhd-diagnostiseringen det er i disse dager. Barn sitter mye mer stille en før, de spiser mye mer sukker en før osv. Om de ikke oppfører seg som veloppdragne roboter så har de visstnok adhd.

Anonymous poster hash: 27784...7b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig til en viss grad... Før visste man ikek om ADHD, og det er nok mange "umulige" barn før som egentlig hadde ADHD, men det visste man ikke da. Samtidig er det nok mange som kaster ut diagnoser her og der og vil at ungene skal få en diagnose og en forklaring på hvorfor de er så ville og kanskje uoppdragne.. Dette gjør jo bare at de som virkelig har ADHD blir uglesett, og kanskje enda vanskeligere for å få diagnosen igjen.. Barn er barn, de er aktive, tester grenser og liker å leke, diagnose eller ei.

Anonymous poster hash: 1f828...72a
Skrevet

Og jeg for min del blir helt oppgitt over folk som deg. Folk som helt åpenbart ikke har noen kunnskaper om ADHD og likevel skal uttale seg kritisk som diagnosesetting kun basert på synsing.

For å si det sånn, det å "ha lopper i blodet" er kanskje det minste problemet for barn med ADHD. Ok, det kan nok være slitsomt for foreldrene i småbarnsfasen, men det er virkelig bare et musepiss i havet i forhold til de andre utfordringene slike barn har. Og det handler virkelig ikke om verke oppdragelse eller et slapt helsevesen. Har du i det hele tatt noen som helst ide om hvor vanskelig og tidkrevende det er å få satt en slik diagnose? Jeg får inntrykk av at mange tror det bare er snakk om å gå til legen og så kommer man ut igjen med diagnosen på et ark. I tillegg bruker egentlig ikke Norge ADHD som diagnose, men hyperkinetiske forstyrrelser, noe som igjen rammer en mindre del av befolkningen enn det ADHD-diagnosen (den amerikanske varianten) ville gjort. Det er snakk om ca 3% av norske barn som har ADHD og av disse igjen er det ca 30% som har det som kalles ADD (altså ikke er hyperaktive, eller "har lopper i blodet").

Jeg kan gjerne skrive mer utfyllende dersom du ønsker det, men gjør meg gjerne den tjeneste å lese litt om en diagnose, og da mener jeg ikke i avisene, men fagbøker og fagartikler, før du uttaler deg. Det får både deg selv til å framstå som mer opplyst og reflektert, og du er med på å forebygge den generelle nedrakkingen og hetsen mot barn som faktisk har ADHD og deres foreldre. En nedrakking som først og fremst kommer av uvitenhet og slike holdninger som dette.

Anonymous poster hash: d55c6...161
Skrevet

Vi er i den situasjonen å ha et barn som sannsynligvis ender opp med en adhd-diagnose. Vi er veldig overrasket over det! Det kom veldig uventet på oss og jeg synes de på bup har vært veldig raske med å sette diagnose.... Var det alt? tenkte vi. Kan de virkelig sette en sånn diagnose på det grunnlaget de har? Jeg synes det er rett og slett skummelt!

Anonymous poster hash: 0bd73...447

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...