Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #1 Skrevet 16. mars 2015 Jeg har begynt å hekle bestemorsruter med garn av babyull. Siden garnet er så tynt, bruker jeg heklepinne 3,5 med mer, og da må også rutene lages med flere runder enn jeg vanligvis ville gjort, dvs. at jeg tar 7 "runder" rundt pr. lapp i stede for 3-4 som er mer vanlig. Spørsmålet mitt er hvordan jeg bør montere dem sammen? Jeg kan ikke hekle dem sammen på samme måte som med lapper der tråden er tykkere, for det vil både ta alt for lang tid, samt maskene er så små at det er litt vanskelig å se dem skikkelig. Men jeg ser på noen bilder på nett at det virker som om noen hekler lappene sammen ved å hekle enkeltmasker (kanskje 3-4 stykk), så feste dem i en lapp, hekle nye enkeltmasker og feste dem diagonalt på en annen lapp og på den måten "veve" lappene sammen. Dette ser veldig pent ut, men jeg finner ingen forklaringer eller oppskrifter på hvordan det er gjort. Kan noen hjelpe meg? Dersom dere skjønte hva jeg mente da Anonymous poster hash: 49c79...b96
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #2 Skrevet 16. mars 2015 "med mer" =mm (autokorrektur) HI Anonymous poster hash: 49c79...b96
skjotta Skrevet 16. mars 2015 #3 Skrevet 16. mars 2015 Jeg gjør litt forskjellig. Noen ganger syr jeg bare lappene sammen og andre ganger gjør jeg det du beskriver og hekler lappene sammen med luftmasker i sikk-sakk. Det er veldig enkelt. En fastsettes i hjørnet på den ene lappen, 2-3 (kommer an på hvor bred du vil ha stripa) luftmasker og så fastmaske i maske nr 2-3 på den andre lappen.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #4 Skrevet 16. mars 2015 Jeg gjør litt forskjellig. Noen ganger syr jeg bare lappene sammen og andre ganger gjør jeg det du beskriver og hekler lappene sammen med luftmasker i sikk-sakk. Det er veldig enkelt. En fastsettes i hjørnet på den ene lappen, 2-3 (kommer an på hvor bred du vil ha stripa) luftmasker og så fastmaske i maske nr 2-3 på den andre lappen. Fastmaske, det er sånn som når du skal lage en stav(?), bare at det bare blir en og ikke en firerstav liksom? Jeg har lært meg selv å hekle bestemorsruter for noen uker siden ved å se video på youtube, så jeg er ikke helt inne i begrepene HI Anonymous poster hash: 49c79...b96
skjotta Skrevet 16. mars 2015 #5 Skrevet 16. mars 2015 Fastmaske er når du stikker nåla gjennom maska, drar tråden gjennom og så rett gjennom maska på nåla uten å hente tråden flere ganger. På garn studio.no sine sider har de mange gode videoen som forklarer det meste 😀
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #6 Skrevet 16. mars 2015 Fastmaske er når du stikker nåla gjennom maska, drar tråden gjennom og så rett gjennom maska på nåla uten å hente tråden flere ganger. På garn studio.no sine sider har de mange gode videoen som forklarer det meste 😀 Det du beskriver her er kjedemaske 😊Fastmaske er når du stikker nåla igjennom en maske, tar et kast. Du sitter da med to masker på nåla,et nytt kast som du drar igjennom begge de maskene. Anonymous poster hash: 5c6ba...e66
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #7 Skrevet 16. mars 2015 Enten sy/hekle sammen. Når du legger to lapper oppå hverandre så ikke ta tråden igjen hele masken på lappene. Ta igjen første -loop- og i den siste loop på den andre lappen. Mye finere. Anonymous poster hash: c407b...a8b
skjotta Skrevet 16. mars 2015 #8 Skrevet 16. mars 2015 Fastmaske er når du stikker nåla gjennom maska, drar tråden gjennom og så rett gjennom maska på nåla uten å hente tråden flere ganger. På garn studio.no sine sider har de mange gode videoen som forklarer det meste 😀 Det du beskriver her er kjedemaske 😊Fastmaske er når du stikker nåla igjennom en maske, tar et kast. Du sitter da med to masker på nåla,et nytt kast som du drar igjennom begge de maskene. Anonymous poster hash: 5c6ba...e66 Ikke første gang jeg blander de 😉 må alltid sjekke på garnstudio når jeg går gjennom oppskrifter. Mente altså kjedemasker.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 Da forsøkte jeg alle tips her, men jeg fikk det rett og slett ikke til å fungere. Jeg tror trådene ble for tynne rett og slett(?), så jeg endte opp med å sy dem sammen og det ble overraskende fint HI Anonymous poster hash: 49c79...b96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå