Gå til innhold

Reiser, middager osv, deling av betaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i den andre tråden, at de fleste synes det er greit å dele regningen på 2, selv om noen er flere, eller dyrere for noen. Synes dere alltid det skal være sånn?

Jeg har selv veldig dårlig råd, er enslig mor og studerer, får ikke støtte fra nav. Og har vært med venninner ut på restaurant, der bestiller jeg det billigste de har, og drikker vann. Så bestiller de andre dyrere ting, gjerne flere retter og vin og drinker. Så kommer regningen og de insisterer på at det skal deles på alle. Jeg har ikke noe annet valg enn å si fra, men jeg føler meg jo som hun gjerrige de prater om etterpå.

Nå har jeg uansett ikke økonomi til å gjøre sånt ofte, og jeg prøver faktisk å unngå det. For jeg vet jo hvordan det blir.

Så tenker dere noe over økonomien til de andre, eller tenker dere over den som spiser det billigste og drikker vann, at det faktisk er en grunn til det?

Anonymous poster hash: 79427...3e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes venninnene dine er noen tanketomme høns! Helt utrolig at de ikke tenker lenger. Selv foreslår jeg bare deling når det er meg selv som taper på det.

Anonymous poster hash: fa7a7...438

Skrevet

Ja, jeg foreslår å dele på to hvis jeg har spist minst eller hvis det er sånn nogenlunde likt. En brus til og fra eller noe slikt. Hvis noen velger det billigste og drikker vann ville jeg synes det vært veldig urettferdig om de skulle betale for meg. Hvis de allikevel foreslår å dele på to ville jeg forsikret meg om at de ønsket det eller sagt at det betaler jeg 300 og du 100.

Anonymous poster hash: 641de...448
Skrevet

Når vi spiser ute med andre så betaler vi for vår mat, og de for sin mat, nettopp på grunn av økonomi.

Synes det blir annerledes enn f.eks leie av feriehus og sånt.

Skrevet

Jeg har ingen venner, så dette er litt vanskelig å sette seg inn i. Men hender vi er ute og spiser med familien, altså mine foreldre og søsken. Søsteren min er student og broren min er på aap, og det ville ikke falt oss andre inn å foreslå at de skulle være med å sponse vår mat. Vi veksler på at alle betaler for sitt, at foreldrene våre spanderer og at vi spanderer. Men det blir jo litt anneredes fordi vi kjenner til deres økonomiske situasjon.

Anonymous poster hash: b2eba...22a
Skrevet

Når vi spiser ute med andre så betaler vi for vår mat, og de for sin mat, nettopp på grunn av økonomi.

Synes det blir annerledes enn f.eks leie av feriehus og sånt.

Enig. Dette er to helt forskjellige scenarioer slik jeg ser det. Jeg svarte at man selvsagt deler utgiftene til "husleie", strøm og mat ved leie av feriehus i Danmark. Da mente jeg mat som blir tilberedt i huset, som frokost og andre måltider som ikke blir spist på restaurant. 

Det skal dog sies at hvis vi hadde dratt på ferie sammen med en som var i din situasjon, HI, så hadde vi nok spandert ganske mye hvis det hadde latt seg gjøre uten å tråkke noen på tærne eller noe slikt. Men her kommer nok en gang mitt andre poeng i svaret mitt i den andre tråden frem: Vi hadde aldri dratt på en sik ferie sammen med "hvem som helst", så hvis den vi dro sammen med hadde dårlig råd hadde vi klart å løse dette på en måte som ikke ble ubehagelig verken for oss eller den andre. 

Anonymous poster hash: bd7dc...cbd

Skrevet

Jeg har på mine 40 år aldri opplevd at man deler en restaurantregning på antall personer, der betaler alle for det de selv spiser og drikker. Jeg som ikke drikker alkohol betaler selvfølgelig ikke for drinkene til andre, og personene som bare bestille en salat betaler selvfølgelig ikke for treretteren til noen andre.

Noe helt annet med ferie, leier to familier et feriehus sammen deler man regningen på to.

Anonymous poster hash: 63424...450
Skrevet

Dette er noe vi gjør om vi spiser noenlunde det samme.
IKKE hvis en drikker vann og resten vin.

Resier deler vi ikke på, med mindre vi bestiller sammen og en betaler og det blir samme beløp på hver.

Syns dette er snodig.

Skrevet

Resier deler vi ikke på, med mindre vi bestiller sammen og en betaler og det blir samme beløp på hver.

Hvordan ville du delt utgiftene i det eksempelet som ble gitt i den forrige tråden da? 

I tilfelle du ikke har lest den: To familier skal leie feriehus i Danmark sammen. Den ene familien kjenner de som eier huset (hus med 3 soverom og basseng), og har fått en god pris på leien - 10 000 kroner for to uker hvis ikke jeg husker feil. Den ene familien har to barn og trenger to soverom (dette er familien som har skaffet huset til lav pris), den andre familien har et barn og trenger et soverom. 

Skrevet

Hvordan ville du delt utgiftene i det eksempelet som ble gitt i den forrige tråden da? 

I tilfelle du ikke har lest den: To familier skal leie feriehus i Danmark sammen. Den ene familien kjenner de som eier huset (hus med 3 soverom og basseng), og har fått en god pris på leien - 10 000 kroner for to uker hvis ikke jeg husker feil. Den ene familien har to barn og trenger to soverom (dette er familien som har skaffet huset til lav pris), den andre familien har et barn og trenger et soverom. 

Tja, det måtte vi diskutert hvordan vi hadde løst det men tviler sterkt på at det hadde blitt noe problem.

Spørs jo litt hvor gamle barna er i dette tilfelle, kanskje kunne alle TRE barna delt et rom, slik at det ble et barnerom.

Men som sagt, spørs hvor gamle barna er.

Kan ikke tenke noen vi ikke kunne hatt denne løsningen med.

Og da blir det jo enekelt  å dele regningen på to, ser ikke at det skal være en forskjell fordi om den andre parten har fått til en billig avtale, med mindre de har  mye mindre penger da.

Nei ferier blir litt annerledes, men her er det viktog å bli enige på forhånd, ellers kan det gnage.

Skrevet

Tja, det måtte vi diskutert hvordan vi hadde løst det men tviler sterkt på at det hadde blitt noe problem.

Spørs jo litt hvor gamle barna er i dette tilfelle, kanskje kunne alle TRE barna delt et rom, slik at det ble et barnerom.

Og da blir det jo enekelt  å dele regningen på to, ser ikke at det skal være en forskjell fordi om den andre parten har fått til en billig avtale, med mindre de har  mye mindre penger da.

Nei ferier blir litt annerledes, men her er det viktog å bli enige på forhånd, ellers kan det gnage.

Med andre ord er du på linje med 99 % av de andre i tråden (inkludert meg).

(Rent bortsett fra at jeg ikke skjønner hvorfor det utgjør en forskjell om det er en eller to som legger ut for utgiftene, slik du antyder i det første innlegget?)

Det eneste jeg ikke skjønner, er hvorfor det utgjør noen forskjell hvorvidt barna deler rom eller ikke? 

Skrevet

Med andre ord er du på linje med 99 % av de andre i tråden (inkludert meg).

(Rent bortsett fra at jeg ikke skjønner hvorfor det utgjør en forskjell om det er en eller to som legger ut for utgiftene, slik du antyder i det første innlegget?)

Det eneste jeg ikke skjønner, er hvorfor det utgjør noen forskjell hvorvidt barna deler rom eller ikke? 

Nei for meg har det ikke noe å si om det er 1 eller 2 barn, jeg skjønner bare ikke hvorfor de med to barn absolutt MÅTTE ha to rom, når det andre paret tross alt har et barn de også. 

Her var det mer det jeg stusset på, for det finnes så mange løsninger, så mitt svar var mer fordi det virket som om det var en stor ting at de som hadde et barn mer måtte ha det ekstra rommet.

Tydeligvis hadde jeg ikke lest alt når jeg svarte først, tenkte reiser generelt, og gikk utifra hva vi/jeg pleier å gjøre når vi reiser.

Og vi reiser ofte på helgeturer uten barn, og da er det ofte en som bestiller og da deler vi bare summen på to, eller 3,4 alt ettersom hvor mange vi er.  Men her er det jo ikke noe problme for det blir jo samme beløp på hver.

Men deler vi en hytte så deler vi prisen i 2, 3,4 alt ettersom hvor mange familier som reiser.

Har ikke noe å si hvor mange barn de enkelte har, det blir per familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...