Gå til innhold

Huff. Denne saken om Sebastian er så trist.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få det ut. Får klump i halsen og tårene presser på hver gang.

Anonymous poster hash: ebf00...e98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert like konstruktivt å snakke litt med deg selv som å skrive det på internettet.

Anonymous poster hash: ddab4...ebc
Skrevet

la denne saken få fred nå

Skrevet

Ja, det er veldig trist at en baby på 10 mnd er død.

Det som derimot er hårreisende, er at en lege som er en svært sentral del av en tilsynssak går ut i media for å forsøke å redde sin egen arbeidsplass. Hun burde virkelig ligget lavt til resultatet av tilsynssaken er klart. Hele saken stinker - legen gikk fra å forsøke å rekvirere helikopter til Trondheim, via å mene at barnet ikke ville tåle ambulansetur til Ålesund, til å sende barnet hjem! Neste kveld ble det igjen besluttet ikke å sende barnet videre. Dette er en baby, et barn med diverse medfødte helseplager. 

Det er ikke den helgestengte barneavdelingen som er problemet her, men rutinene rundt å sende barn videre til barneavdeling. Min mann har jobbet på et lokalsykehus uten barneavdeling som lege, og han sier (selvfølgelig ut fra informasjonen som er tilgjengelig i avisene) at det barnet ville blitt sendt videre til barneavdeling med en gang der han jobbet. Ved den minste tvil ved sykdom hos barn, ble de sendt videre, fordi de visste at de ikke hadde tilstrekkelig kompetanse - og spesielt i tilfeller som med Sebastian, som var hjerteoperert m.m.

Jeg har bodd i en annen del av landet hvor det er både vær og vind og ferger, og for meg er det uforståelig at det er to barneavdelinger i et fylke som Møre og Romsdal. Problemet fylket har, som så mange andre steder, er at det henger igjen en sykehusstruktur fra en tid hvor det var mye vanskeligere å reise fra A til B enn det er i dag. Jeg skjønner godt at folk vil beholde lokalsykehusene sine. Og ja, reiseveien vil bli lengre for noen, men små lokalsykehus kan være utrolig sårbare, med små fagmiljø og rekrutteringsproblemer. Det snakkes mye om de som ikke rekker fram til sykehus og får skader eller dør pga det, men det snakkes ikke så mye om de som faktisk rekker fram til sykehus og får skader eller dør pga de får suboptimal behandling. 

Så ja. Det er forferdelig tragisk at en gutt døde. Kanskje var det unødvendig, det vil forhåpentligvis tilsynssaken gi svar på. I tillegg til tiltak som evt. bør settes i gang for å hindre at dette skal skje igjen. Men tilsynssaken burde gå sin gang, og så får man se etter at konklusjonen er klar hvor det eventuelt har sviktet. Jeg er helt sjokkert over at media har rapportert om denne saken mer eller mindre ukritisk, og fungert som legens talerør. Jeg må presisere at jeg ikke er kritisk til foreldrene, de står selvsagt helt fritt til å stille opp i media og ha meninger om sykehusstrukturen. Kanskje finner de en slags mening i en forferdelig vanskelig situasjon, gjennom å kjempe for barneavdelingen. Men at et lite barn brukes i et politisk spill (av f.eks. denne barnelegen) synes jeg er forkastelig. Jeg tviler ikke på engasjementet hennes. Men hun burde holde kjeft, inntil tilsynssaken er ferdigbehandlet. Ikke stille opp på hjemme-hos-intervjuer sammen med ungene sine! Hva hvis hun får en kjempeskrape av fylkeslegen? Hva vil hun si da? Vil hun fremdeles klage over helgestenging av avdelingen?

Anonymous poster hash: fa330...143
Skrevet

SÅ enig med deg ab 20:08!!

Anonymous poster hash: e0acc...8e8

Skrevet

Det eneste triste med den saken er hvordan den har blitt brukt i media for å fremme en sykehussak. Og at foreldrene i tillegg skal direktesendte bisettelsen og stille opp på god morgen Norge. Øst og vest.... Hadde det vært meg og mine hadde jeg ikke villet at sønnen min skulle blitt brukt og eksponert slik, jeg hadde konsentrert meg om meg selv og sorgprosess.

Skrevet

Ja, det er veldig trist at en baby på 10 mnd er død. Det som derimot er hårreisende, er at en lege som er en svært sentral del av en tilsynssak går ut i media for å forsøke å redde sin egen arbeidsplass. Hun burde virkelig ligget lavt til resultatet av tilsynssaken er klart. Hele saken stinker - legen gikk fra å forsøke å rekvirere helikopter til Trondheim, via å mene at barnet ikke ville tåle ambulansetur til Ålesund, til å sende barnet hjem! Neste kveld ble det igjen besluttet ikke å sende barnet videre. Dette er en baby, et barn med diverse medfødte helseplager.  Det er ikke den helgestengte barneavdelingen som er problemet her, men rutinene rundt å sende barn videre til barneavdeling. Min mann har jobbet på et lokalsykehus uten barneavdeling som lege, og han sier (selvfølgelig ut fra informasjonen som er tilgjengelig i avisene) at det barnet ville blitt sendt videre til barneavdeling med en gang der han jobbet. Ved den minste tvil ved sykdom hos barn, ble de sendt videre, fordi de visste at de ikke hadde tilstrekkelig kompetanse - og spesielt i tilfeller som med Sebastian, som var hjerteoperert m.m. Jeg har bodd i en annen del av landet hvor det er både vær og vind og ferger, og for meg er det uforståelig at det er to barneavdelinger i et fylke som Møre og Romsdal. Problemet fylket har, som så mange andre steder, er at det henger igjen en sykehusstruktur fra en tid hvor det var mye vanskeligere å reise fra A til B enn det er i dag. Jeg skjønner godt at folk vil beholde lokalsykehusene sine. Og ja, reiseveien vil bli lengre for noen, men små lokalsykehus kan være utrolig sårbare, med små fagmiljø og rekrutteringsproblemer. Det snakkes mye om de som ikke rekker fram til sykehus og får skader eller dør pga det, men det snakkes ikke så mye om de som faktisk rekker fram til sykehus og får skader eller dør pga de får suboptimal behandling.  Så ja. Det er forferdelig tragisk at en gutt døde. Kanskje var det unødvendig, det vil forhåpentligvis tilsynssaken gi svar på. I tillegg til tiltak som evt. bør settes i gang for å hindre at dette skal skje igjen. Men tilsynssaken burde gå sin gang, og så får man se etter at konklusjonen er klar hvor det eventuelt har sviktet. Jeg er helt sjokkert over at media har rapportert om denne saken mer eller mindre ukritisk, og fungert som legens talerør. Jeg må presisere at jeg ikke er kritisk til foreldrene, de står selvsagt helt fritt til å stille opp i media og ha meninger om sykehusstrukturen. Kanskje finner de en slags mening i en forferdelig vanskelig situasjon, gjennom å kjempe for barneavdelingen. Men at et lite barn brukes i et politisk spill (av f.eks. denne barnelegen) synes jeg er forkastelig. Jeg tviler ikke på engasjementet hennes. Men hun burde holde kjeft, inntil tilsynssaken er ferdigbehandlet. Ikke stille opp på hjemme-hos-intervjuer sammen med ungene sine! Hva hvis hun får en kjempeskrape av fylkeslegen? Hva vil hun si da? Vil hun fremdeles klage over helgestenging av avdelingen? Anonymous poster hash: fa330...143

Dette innlegget reagerte jeg veldig på. Du sier mye som mange kanskje tenker, men mulig det bare skulle ha forblitt usagt?

Anonymous poster hash: 3049e...5e8

Skrevet

Ja, det er veldig trist at en baby på 10 mnd er død. Det som derimot er hårreisende, er at en lege som er en svært sentral del av en tilsynssak går ut i media for å forsøke å redde sin egen arbeidsplass. Hun burde virkelig ligget lavt til resultatet av tilsynssaken er klart. Hele saken stinker - legen gikk fra å forsøke å rekvirere helikopter til Trondheim, via å mene at barnet ikke ville tåle ambulansetur til Ålesund, til å sende barnet hjem! Neste kveld ble det igjen besluttet ikke å sende barnet videre. Dette er en baby, et barn med diverse medfødte helseplager. Det er ikke den helgestengte barneavdelingen som er problemet her, men rutinene rundt å sende barn videre til barneavdeling. Min mann har jobbet på et lokalsykehus uten barneavdeling som lege, og han sier (selvfølgelig ut fra informasjonen som er tilgjengelig i avisene) at det barnet ville blitt sendt videre til barneavdeling med en gang der han jobbet. Ved den minste tvil ved sykdom hos barn, ble de sendt videre, fordi de visste at de ikke hadde tilstrekkelig kompetanse - og spesielt i tilfeller som med Sebastian, som var hjerteoperert m.m. Jeg har bodd i en annen del av landet hvor det er både vær og vind og ferger, og for meg er det uforståelig at det er to barneavdelinger i et fylke som Møre og Romsdal. Problemet fylket har, som så mange andre steder, er at det henger igjen en sykehusstruktur fra en tid hvor det var mye vanskeligere å reise fra A til B enn det er i dag. Jeg skjønner godt at folk vil beholde lokalsykehusene sine. Og ja, reiseveien vil bli lengre for noen, men små lokalsykehus kan være utrolig sårbare, med små fagmiljø og rekrutteringsproblemer. Det snakkes mye om de som ikke rekker fram til sykehus og får skader eller dør pga det, men det snakkes ikke så mye om de som faktisk rekker fram til sykehus og får skader eller dør pga de får suboptimal behandling. Så ja. Det er forferdelig tragisk at en gutt døde. Kanskje var det unødvendig, det vil forhåpentligvis tilsynssaken gi svar på. I tillegg til tiltak som evt. bør settes i gang for å hindre at dette skal skje igjen. Men tilsynssaken burde gå sin gang, og så får man se etter at konklusjonen er klar hvor det eventuelt har sviktet. Jeg er helt sjokkert over at media har rapportert om denne saken mer eller mindre ukritisk, og fungert som legens talerør. Jeg må presisere at jeg ikke er kritisk til foreldrene, de står selvsagt helt fritt til å stille opp i media og ha meninger om sykehusstrukturen. Kanskje finner de en slags mening i en forferdelig vanskelig situasjon, gjennom å kjempe for barneavdelingen. Men at et lite barn brukes i et politisk spill (av f.eks. denne barnelegen) synes jeg er forkastelig. Jeg tviler ikke på engasjementet hennes. Men hun burde holde kjeft, inntil tilsynssaken er ferdigbehandlet. Ikke stille opp på hjemme-hos-intervjuer sammen med ungene sine! Hva hvis hun får en kjempeskrape av fylkeslegen? Hva vil hun si da? Vil hun fremdeles klage over helgestenging av avdelingen? Anonymous poster hash: fa330...143

Dette innlegget reagerte jeg veldig på. Du sier mye som mange kanskje tenker, men mulig det bare skulle ha forblitt usagt?

Hvorfor skal noe være usagt? Hun har jo rett i at saken stinker...

Skrevet

Ja denne saken er kjempetrist og en stor belastning for oss som bor i området som nå er uten barneavdelingen. Nå er heldigvis ikke jeg i den situasjonen at jeg har syke barn, men hvis, så ville jeg følt en voldsom utrygghet over å måtte frakte barnet mitt og meg selv med ambulanse i over 3 timer til nærmeste barneavdeling. Og for så å frykte å bli sendt hjem med buss. For slik er det, slike tilfeller har hendt.

Nok om det, Anna (legen) har gjort en god vurdering da hun sendte hjem Sebastian på grunnlag av tilstanden hans på fredag da han ankom legevakten. Han var da i grei form på lørdagen, og hun anså det som best å sende han hjem. En ambulansetur til Ålesund ville være mer belastende for babyen enn å være hjemme i trygge forhold. MEN, dersom barneavdelingen hadde vært åpen ville han blitt innlagt, mye på grunn av sykdomshistorien, og for hans egen trygghet da Anna kjente han godt.

Moren til Sebastian hadde mobiltelefonnummeret til legen slik at de holdt kontakten dersom Sebastian skulle bli verre.

Å rakke ned på legen synes jeg er forkastelig, dere aner ikke hvor mye hun betyr for foreldrene med kronisk syke barn her i området. Hun går langt utover mandatet sitt som lege for å hjelpe de syke barna. Hun blir såklart personlig involvert i barna hun behandler, og jeg skjønner godt at hun bebreider Høie for Sebastians død, da han er øverste leder for helseforetakene som stengte avdelingen på tross av utallige advarsler fra foreldrene selv, Anna (lege) og mange andre foreldre med syke barn. 

Barneavdelingen i Kr.sund har vært veldrevet i mange år og innehar høy faglig kompetanse. Å stenge en så viktig avdeling for å spare 4 millioner er bare helt tragisk når helseforetaket spanderer millionlønn i fallskjerm til alle avgåtte direktører. Jeg spyr....

At foreldrene står frem i media synes jeg er flott, og ikke minst sterkt. De vil bare at Sebastians død ikke skal være forgjeves, de vil at andre barn skal få slippe å lide samme skjebne som han, og de vil at Norges befolkning skal få øynene opp for det tragiske sykehusspillet som skjer på Nordmøre. Det er beundringsverdig, til tross for den store sorgen de nå gjennomgår.

Anonymous poster hash: d6f5b...366
Skrevet

Ja, det er veldig trist at en baby på 10 mnd er død. Det som derimot er hårreisende, er at en lege som er en svært sentral del av en tilsynssak går ut i media for å forsøke å redde sin egen arbeidsplass. Hun burde virkelig ligget lavt til resultatet av tilsynssaken er klart. Hele saken stinker - legen gikk fra å forsøke å rekvirere helikopter til Trondheim, via å mene at barnet ikke ville tåle ambulansetur til Ålesund, til å sende barnet hjem! Neste kveld ble det igjen besluttet ikke å sende barnet videre. Dette er en baby, et barn med diverse medfødte helseplager. Det er ikke den helgestengte barneavdelingen som er problemet her, men rutinene rundt å sende barn videre til barneavdeling. Min mann har jobbet på et lokalsykehus uten barneavdeling som lege, og han sier (selvfølgelig ut fra informasjonen som er tilgjengelig i avisene) at det barnet ville blitt sendt videre til barneavdeling med en gang der han jobbet. Ved den minste tvil ved sykdom hos barn, ble de sendt videre, fordi de visste at de ikke hadde tilstrekkelig kompetanse - og spesielt i tilfeller som med Sebastian, som var hjerteoperert m.m. Jeg har bodd i en annen del av landet hvor det er både vær og vind og ferger, og for meg er det uforståelig at det er to barneavdelinger i et fylke som Møre og Romsdal. Problemet fylket har, som så mange andre steder, er at det henger igjen en sykehusstruktur fra en tid hvor det var mye vanskeligere å reise fra A til B enn det er i dag. Jeg skjønner godt at folk vil beholde lokalsykehusene sine. Og ja, reiseveien vil bli lengre for noen, men små lokalsykehus kan være utrolig sårbare, med små fagmiljø og rekrutteringsproblemer. Det snakkes mye om de som ikke rekker fram til sykehus og får skader eller dør pga det, men det snakkes ikke så mye om de som faktisk rekker fram til sykehus og får skader eller dør pga de får suboptimal behandling. Så ja. Det er forferdelig tragisk at en gutt døde. Kanskje var det unødvendig, det vil forhåpentligvis tilsynssaken gi svar på. I tillegg til tiltak som evt. bør settes i gang for å hindre at dette skal skje igjen. Men tilsynssaken burde gå sin gang, og så får man se etter at konklusjonen er klar hvor det eventuelt har sviktet. Jeg er helt sjokkert over at media har rapportert om denne saken mer eller mindre ukritisk, og fungert som legens talerør. Jeg må presisere at jeg ikke er kritisk til foreldrene, de står selvsagt helt fritt til å stille opp i media og ha meninger om sykehusstrukturen. Kanskje finner de en slags mening i en forferdelig vanskelig situasjon, gjennom å kjempe for barneavdelingen. Men at et lite barn brukes i et politisk spill (av f.eks. denne barnelegen) synes jeg er forkastelig. Jeg tviler ikke på engasjementet hennes. Men hun burde holde kjeft, inntil tilsynssaken er ferdigbehandlet. Ikke stille opp på hjemme-hos-intervjuer sammen med ungene sine! Hva hvis hun får en kjempeskrape av fylkeslegen? Hva vil hun si da? Vil hun fremdeles klage over helgestenging av avdelingen? Anonymous poster hash: fa330...143

Jeg synes ikke noe om å sitere familiemedlemmers meninger om slike saker når de i tillegg jobber i helsevesenet. Dessuten har en slik sak alltid flere sider enn det som kommer frem. For min del ble det veldig mye synsing angående en sak som faktisk er under etterforskning. Jeg synes hele innlegget var meget spesielt.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om å sitere familiemedlemmers meninger om slike saker når de i tillegg jobber i helsevesenet. Dessuten har en slik sak alltid flere sider enn det som kommer frem. For min del ble det veldig mye synsing angående en sak som faktisk er under etterforskning. Jeg synes hele innlegget var meget spesielt.

akkurat som at mange av de involverte har stått fram i media og synset? Det som stinker her er at en liten gutt tragiske død blir melket i en politisk maktkamp.

Skrevet

Dette innlegget reagerte jeg veldig på. Du sier mye som mange kanskje tenker, men mulig det bare skulle ha forblitt usagt? Anonymous poster hash: 3049e...5e8
Jeg synes ikke noe om å sitere familiemedlemmers meninger om slike saker når de i tillegg jobber i helsevesenet. Dessuten har en slik sak alltid flere sider enn det som kommer frem. For min del ble det veldig mye synsing angående en sak som faktisk er under etterforskning. Jeg synes hele innlegget var meget spesielt. Anonymous poster hash: 3049e...5e8

akkurat som at mange av de involverte har stått fram i media og synset? Det som stinker her er at en liten gutt tragiske død blir melket i en politisk maktkamp.

De involverte vet hva som har skjedd og har ingen grunn til å synse. Vi utenforstående bør vise litt takt og tone. Hvem mener du melker saken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...