Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #1 Skrevet 15. mars 2015 To tette barn eller større alderforskjell? Fordeler og ulemper? Hva er DIN erfaringer? Liker å høre ulike synspunkter. Anonymous poster hash: e347b...a71
*Smiley* Skrevet 15. mars 2015 #2 Skrevet 15. mars 2015 (endret) Minste er 2 og eldste er 7 . Midten er 4. De to minste har utrolig stor glede av hverandre. 7 åringen leker masse med de også og er kjempeglad i de mindre søsknene. Så jeg syns 2 tette og større aldersforskjell er topp begge deler. Det et nok mer slitsomt med 2 tette. Det er mest når de er små. Når de blir større og klarer mer selv , er det mye lettere og bedre:) Endret 15. mars 2015 av *Smiley*
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #3 Skrevet 16. mars 2015 18 måneder mellom mine. Nå er de 2 og 3 og for meg er dette perfekt. De leker kjempe godt med hverandre eneste som er slitsomt er at begge enda våkner hver eneste natt... Anonymous poster hash: 72e47...9c0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #4 Skrevet 16. mars 2015 Mine to tette slåss masse og leker altfor sjeldent fint sammen. De krangler også om hvem som er bestevenn med hvem og mange sånne jenteintriger. Slitsomt. Blir dessuten ikke bedre av at yngste tar ting lett mens eldste sliter på skolen. Eldste har det ikke så lett dessverre. Men det er jo fint innimellom. Syns det er greiest med lillesøsteren som er 4 år yngre enn forrige barn. Hun leker godt med begge to faktisk, selv om hun må passes mer på. Jeg tror bare de to eldste mine har personligheter som krasjer og der kunne de hatt uansett aldersforskjell. Anonymous poster hash: bf75a...787
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #5 Skrevet 16. mars 2015 11 mnd mellom de minste og 7 år mellom den eldste og yngste. Uten tvil at de minste har mest glede av hverandre. Men det har vært slitsomt og hardt med så tette. Anonymous poster hash: 00ca1...edf
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. mars 2015 #6 Skrevet 16. mars 2015 De to tette har vært som hund og katt. De har kranglet og direkte mislikt hverandre. Nå er de 17 og 19 og kan til en viss grad tolerere hverandre. Lillesøster som er 8 og 10 år yngre har et godt forhold til begge to.
Giss Skrevet 16. mars 2015 #7 Skrevet 16. mars 2015 Jeg har to tette. Helt perfekt. Litt tøft når de var mindre og f eks var syke samtidig - men bortsett fra det har det vært en drøm. De leker sammen hver dag, krangler litt men insisterer på å dele rom og savner den andre om den ikke er hjemme en dag. Jeg har inntrykk av at dette med om de har det bra i lag går mer på personlighet enn aldersforskjell men at om de går godt i lag OG er tette i alder da er det helt fantastisk. Vi har hatt flaks på det punktet. De har så utrolig god kontakt. Når ungene gjerne leker sammen gjør det også hverdagen enklere for de voksne. Man får mere frihet i forhold til at barnet ikke har samme behov for å få oppmerksomhet fra de voksne hele tiden. Det er også veldig greit å finne på familieaktiviteter som alle synes er morsomme siden barna er så tette at de er litt på samme nivå angående humor og hva de kan være med på. Jeg er veldig fornøyd med at vi fikk våre to tett.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #8 Skrevet 16. mars 2015 Om de to tette har en personlighet som passer sammen så er det helt perfekt, men får du to barn som blir som katt og mus blir det grusomt slitsomt. Så med andre ord er det umulig å vite på forhånd. Kusinen min har to jenter med 13 mnd mellom, de har aldri lekt med hverandre en dag. De kan virkelig ikke fordra hverandre, og der veldig forskjellig altså. De leker med helt forskjellige ting, liker helt forskjellige filmer, helt forskjellig musikk, driver med helt forskjellig idretter osv osv. Den ene er flink på skolen, den andre sliter, den ene er rolig, sjenert og nesten manisk når det kommer til rydding og orden, den andre er aktiv, hypersosial og skikkelig rotete av seg. Ikke lett å være foreldre i det huset, de ungene krangler uansett hva de finner på. Jeg har to jenter med 1,5 års mellomrom, de er nå 6 og 7,5 år, og krangler uhyre sjelden. De leker med hverandre fra de står opp til de legger seg. De er kjempegode venner og har stor glede av hverandre. De liker de samme tingene, hører på den samme musikken, ser de samme filmene, leker med bamser, tegner, spiller spill, bygger store landsbyer i lego, leker med dukkehus og barbie, kjører dukkevogner osv osv. De leker hele tiden, krangler nesten aldri. Vi har vært veldig heldige Anonymous poster hash: 725d1...408
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #9 Skrevet 16. mars 2015 14 måneder mellom mine og 5 år mellom broren og meg. Barna mine har mer glede i hverandre enn vi noen gang hadde. De er hverandres lekekamerater. Broren og jeg var alltid i forskjellige faser i livet. Vi lekte men ikke så godt som mine barn. Vi var i hverandres liv,bodde jo sammen,men ikke helt så sammen som barna mine. Dessuten flyttet broren da han ble 19. Det er slitsomt med to tette i begynnelsen men det er også slitsomt først ha ett bleiebarn,så andre. Anonymous poster hash: b5818...331
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #10 Skrevet 16. mars 2015 Jeg har 15 mnd mellom mine to eldste. Jente og gutt. Har vært helt supert. Ville absolutt ikke hatt større aldersforskjell om jeg skulle velge på nytt. Anonymous poster hash: 8bf13...e65
DramaMama Skrevet 16. mars 2015 #11 Skrevet 16. mars 2015 17 mnd mellom våre, men minste er ikke store karen enda, så jeg har ikke all verdens erfaring. Hittil har jeg bare ett ord, og det er SLITSOMT. Begge våkner på natta, eldste plages med tenner, eldste slår/klyper og gjør generelt mye utav seg. Jeg håper det går seg til når de blir litt større. Jeg forstår hvorfor folk venter, for å si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #12 Skrevet 16. mars 2015 Vi syntes det var supert og valgte derfor å gå for tre tette! Anonymous poster hash: 58e8c...548
Violeta Skrevet 16. mars 2015 #13 Skrevet 16. mars 2015 Mindre enn to år mellom våre to eldste. De var bestevenner og helt avhengig av hverandre til de var cirka 7,5 og 9. Da snudde det dessverre og de sier de "hater" hverandre det meste av tiden, men av og til kan de finne på noe sammen. Slitsomt de første årene, så en drøm, deretter en utfordring Spent på tenårene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå