Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #1 Skrevet 15. mars 2015 Er det noen her som ikke føler at jobben spiser dem opp? Som føler at de har en fin hverdag med overkommelig arbeidsmengde? Hvis det er noen, hva slags trinn jobber dere på? Jeg jobber i småskolen, og synes jeg har en fin hverdag - så lenge jeg er bevisst på skille mellom jobb og fritid og tør å tro på at det jeg gjør er bra nok. Anonymous poster hash: 8978c...147
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2015 #2 Skrevet 15. mars 2015 Ville ikke ha orket 100%. Da kunne jeg like godt hoppe i elva. Og jeg jobber i videregående ...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #3 Skrevet 15. mars 2015 Nå er jeg vel strengt tatt ikke blant dem du egentlig ville skulle svare, men likevel:<br /><br />Nei. Jeg jobber i ungdomsskolen, og blir spist opp innefra av jobben min. Har skuldrene kronisk til omtrent ørenivå, og tar meg stadig i å være sint og sur til de hjemme pga. ekstrem arbeidsmengde.<br /><br />Har tre klasser i norsk (+ litt til,har 100 %) samt kontaktlærerfunksjon. I det siste har jeg bare lyst til å legge meg ned og grine, er så utrolig sliten.<br /><br />Og heldagsprøvene har ikke startet en gang... Anonymous poster hash: f859b...ff7
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #4 Skrevet 15. mars 2015 100% småskoletrinnet 1-4, kunne ikke hatt en bedre jobb. Blir irritert over all klagingen! Jess jeg gjør en god jobb og lever et fint familie liv ved siden av, føler meg ikke overarbeidet, selvfølgelig mye å gjøre til tider, men sånn er det! Jeg velger å stole på gode tilbakemeldinger og at det jeg gjør for elevene mine er et godt stykke arbeid😊 Anonymous poster hash: 63411...981
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #5 Skrevet 15. mars 2015 Anonym bruker, on 15 Mar 2015 - 22:31, said: 100% småskoletrinnet 1-4, kunne ikke hatt en bedre jobb. Blir irritert over all klagingen! Jess jeg gjør en god jobb og lever et fint familie liv ved siden av, føler meg ikke overarbeidet, selvfølgelig mye å gjøre til tider, men sånn er det! Jeg velger å stole på gode tilbakemeldinger og at det jeg gjør for elevene mine er et godt stykke arbeid Anonymous poster hash: 63411...981 Du blir irritert over klagingen? Ikke misforstå, det er FLUST av utfordringer på barnetrinnet som krever mye jobb - men å jobbe på 1-4 trinn kan, sånn rettemessig, ikke sammenliknes med å jobbe på ungdomsskole og videregående. Anonymous poster hash: f859b...ff7
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #6 Skrevet 15. mars 2015 Jeg er lærer, har mye å gjøre, men er ikke utbrent. De av mine kolleger som er utslitte og stadig klager over arbeidsmengden kan deles inn i to grupper: Gruppe 1 - denne gruppa har null tro på seg selv og jobben de gjør, det blir aldri bra nok, og ikke minst er det alle andre gjør enda dårligere så de skal helst gjøre absolutt alt selv. Gruppe 2 - har rett og slett for lav arbeidskapasitet, og er lite effektive. Anonymous poster hash: 639e0...6c5
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #7 Skrevet 15. mars 2015 Jeg kjenner på det for tiden. Men jeg har utagernde elever med særlige utfordringer....spiser meg virkelig opp. Anonymous poster hash: 72b08...bc1
Gjest Antarctica Skrevet 15. mars 2015 #8 Skrevet 15. mars 2015 Jeg tror på meg sjøl og har stor arbeidskapasitet, så det er ikke der det ligger. Det er en systemfeil som gjør meg lei og forbanna, ikke elevene.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #9 Skrevet 16. mars 2015 Anonym bruker, on 15 Mar 2015 - 22:31, said: 100% småskoletrinnet 1-4, kunne ikke hatt en bedre jobb. Blir irritert over all klagingen! Jess jeg gjør en god jobb og lever et fint familie liv ved siden av, føler meg ikke overarbeidet, selvfølgelig mye å gjøre til tider, men sånn er det! Jeg velger å stole på gode tilbakemeldinger og at det jeg gjør for elevene mine er et godt stykke arbeid Anonymous poster hash: 63411...981 Du blir irritert over klagingen? Ikke misforstå, det er FLUST av utfordringer på barnetrinnet som krever mye jobb - men å jobbe på 1-4 trinn kan, sånn rettemessig, ikke sammenliknes med å jobbe på ungdomsskole og videregående. Anonymous poster hash: f859b...ff7 Det er helt riktig, men jeg for min del ville ikke overlevd i barneskolen. Jeg er mamma til fire barn hjemme, det for holde med mammarolle for meg. Selv jobber jeg 100% i VGS med de tyngste fagene, og synes på ingen måte at jeg blir spist opp av jobben min. Jeg blir også litt irritert over klagingen til mange andre lærere, det er ikke rart av vi som samlet yrkesgruppe får mye pes når så mange sutrer. Man må rett og slett bare bli bedre på å skille jobb og fritid fra hverandre, samt strukturere dagene etter beste evne. For meg er læreryrket verdens beste jobb, men må vite hva jobben innebærer og takle at det er ekstremt mye jobbing i perioder. Det er f.eks. ikke uvanlig at jeg jobber 12-13 timer i døgnet i heldagsprøveperiodene, men til gjengjeld er det også roligere perioder der det er lite jobbing. Anonymous poster hash: 1a48c...1c2
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #10 Skrevet 16. mars 2015 100% småskoletrinnet 1-4, kunne ikke hatt en bedre jobb. Blir irritert over all klagingen! Jess jeg gjør en god jobb og lever et fint familie liv ved siden av, føler meg ikke overarbeidet, selvfølgelig mye å gjøre til tider, men sånn er det! Jeg velger å stole på gode tilbakemeldinger og at det jeg gjør for elevene mine er et godt stykke arbeid Anonymous poster hash: 63411...981 Unnskyld meg, underviser du i småskolen og gjør så grove skrivefeil? "Familie liv" i to ord? Ikke noe rart Norge har dårlige resultater internasjonalt når lærere skriver dårlig... Anonymous poster hash: e98e5...951
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. mars 2015 #11 Skrevet 16. mars 2015 Har en kollega nå som velger å gi seg pga belastningen. Selv underviser jeg bare i 70% og finner det overlevlig, er mer usikker på hvordan 100% ville føles.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #12 Skrevet 16. mars 2015 Er lærer på ungdomstrinnet, og både elsker og hater jobben min. Elsker undervisningen og kontakten med elevene. Hater alt papirarbeidet og alt som IKKE har med undervisning å gjøre...som møter med/rapportskriving til PPT, BUP, barnevernet m.m. Sliten og lei av foreldremøter, og foreldre som ringer og tekster i tide og utide. Foreldre som ikke evner å ta vare på barna sine, men sender de på skolen uke etter uke i skitne klær, uten mat, uten at de har vasket seg/dusjet/pusset tenner, og som (når ingen masing fra lærer hjelper) blir rasende når barnevernet blir kontaktet. Hvem synes vel ikke det å bli utskjelt på jobb er gøy? Tror rett og slett ikke "vanlige" folk forstår hvor stor del av jobben som IKKE har noe med undervisning/fag å gjøre. Likevel kommer jeg ikke til å skifte yrke. Er alt for glad i elevene mine og det å lære bort ting. Elsker å se at de forstår. Anonymous poster hash: 3db49...ddc
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #13 Skrevet 16. mars 2015 Anonym bruker, on 15 Mar 2015 - 22:31, said: 100% småskoletrinnet 1-4, kunne ikke hatt en bedre jobb. Blir irritert over all klagingen! Jess jeg gjør en god jobb og lever et fint familie liv ved siden av, føler meg ikke overarbeidet, selvfølgelig mye å gjøre til tider, men sånn er det! Jeg velger å stole på gode tilbakemeldinger og at det jeg gjør for elevene mine er et godt stykke arbeid Anonymous poster hash: 63411...981 Du blir irritert over klagingen? Ikke misforstå, det er FLUST av utfordringer på barnetrinnet som krever mye jobb - men å jobbe på 1-4 trinn kan, sånn rettemessig, ikke sammenliknes med å jobbe på ungdomsskole og videregående. Anonymous poster hash: f859b...ff7 Det er helt riktig, men jeg for min del ville ikke overlevd i barneskolen. Jeg er mamma til fire barn hjemme, det for holde med mammarolle for meg. Selv jobber jeg 100% i VGS med de tyngste fagene, og synes på ingen måte at jeg blir spist opp av jobben min. Jeg blir også litt irritert over klagingen til mange andre lærere, det er ikke rart av vi som samlet yrkesgruppe får mye pes når så mange sutrer. Man må rett og slett bare bli bedre på å skille jobb og fritid fra hverandre, samt strukturere dagene etter beste evne. For meg er læreryrket verdens beste jobb, men må vite hva jobben innebærer og takle at det er ekstremt mye jobbing i perioder. Det er f.eks. ikke uvanlig at jeg jobber 12-13 timer i døgnet i heldagsprøveperiodene, men til gjengjeld er det også roligere perioder der det er lite jobbing. Anonymous poster hash: 1a48c...1c2 De tyngste fagene; mener du da realfag? De som velger realfag er vel rimelig motiverte? Mannen min er lærer på videregående, i praktiske fag. Det han synes er mest slitsomt er all tilretteleggingen for de svake elevene. Det blir i den sammenhengen mange møter med fellesfaglærere, foreldre, bup osv. Det oppleves ofte som å kaste bort tid da eleven ikke er motivert for skole i det hele tatt. Slike møter blir ofte lagt til hans undervisningstimer, og vikar blir satt inn. Det hjelper egentlig lite siden mannen likevel må ta igjen pensum (som vikaren ikke kan) senere. Stresset handler altså om at mye kommer i veien for det han elsker; undervise. Allikevel, han er langt fra utbrent. Han er sjeldent sliten også, men tidvis amper over "systemet som motarbeider ham" Anonymous poster hash: dd05a...97c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #14 Skrevet 16. mars 2015 Anonym bruker, on 15 Mar 2015 - 22:31, said: 100% småskoletrinnet 1-4, kunne ikke hatt en bedre jobb. Blir irritert over all klagingen! Jess jeg gjør en god jobb og lever et fint familie liv ved siden av, føler meg ikke overarbeidet, selvfølgelig mye å gjøre til tider, men sånn er det! Jeg velger å stole på gode tilbakemeldinger og at det jeg gjør for elevene mine er et godt stykke arbeid Anonymous poster hash: 63411...981 Du blir irritert over klagingen? Ikke misforstå, det er FLUST av utfordringer på barnetrinnet som krever mye jobb - men å jobbe på 1-4 trinn kan, sånn rettemessig, ikke sammenliknes med å jobbe på ungdomsskole og videregående. Anonymous poster hash: f859b...ff7 Det er helt riktig, men jeg for min del ville ikke overlevd i barneskolen. Jeg er mamma til fire barn hjemme, det for holde med mammarolle for meg. Selv jobber jeg 100% i VGS med de tyngste fagene, og synes på ingen måte at jeg blir spist opp av jobben min. Jeg blir også litt irritert over klagingen til mange andre lærere, det er ikke rart av vi som samlet yrkesgruppe får mye pes når så mange sutrer. Man må rett og slett bare bli bedre på å skille jobb og fritid fra hverandre, samt strukturere dagene etter beste evne. For meg er læreryrket verdens beste jobb, men må vite hva jobben innebærer og takle at det er ekstremt mye jobbing i perioder. Det er f.eks. ikke uvanlig at jeg jobber 12-13 timer i døgnet i heldagsprøveperiodene, men til gjengjeld er det også roligere perioder der det er lite jobbing. Anonymous poster hash: 1a48c...1c2 De tyngste fagene; mener du da realfag? De som velger realfag er vel rimelig motiverte? Mannen min er lærer på videregående, i praktiske fag. Det han synes er mest slitsomt er all tilretteleggingen for de svake elevene. Det blir i den sammenhengen mange møter med fellesfaglærere, foreldre, bup osv. Det oppleves ofte som å kaste bort tid da eleven ikke er motivert for skole i det hele tatt. Slike møter blir ofte lagt til hans undervisningstimer, og vikar blir satt inn. Det hjelper egentlig lite siden mannen likevel må ta igjen pensum (som vikaren ikke kan) senere. Stresset handler altså om at mye kommer i veien for det han elsker; undervise. Allikevel, han er langt fra utbrent. Han er sjeldent sliten også, men tidvis amper over "systemet som motarbeider ham" Anonymous poster hash: dd05a...97c Nei, norsk og historie. Det er veldig mye rettearbeid i norsk, spesielt på tredjeklassenivå kan det ta opp mot en time å rette bare en stil. I historie er det veldig mye tid som går med til forberedelse fordi det er et så stort og omfattende fag. Anonymous poster hash: 1a48c...1c2
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #15 Skrevet 16. mars 2015 Så bra at det er noen flere som føler at jobben i skolen er til å leve med☺Kan deg se ut som om se med størst rettebyrde opplever jobben som tyngst? Anonymous poster hash: 8978c...147
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #16 Skrevet 16. mars 2015 Eg er kontaktlærar på siste året på barneskulen. Har klassa aleine i 24 timar i veka, i 7 fag, deriblant rettefaga (norsk, engelsk, matematikk). Er ansvarleg for klassa aleine, med ein del sosiale og faglige problem, utan noko form for ekstra hjelp eller styrking. Somme veker går omlag alle undervisningsfrie timar til handtering av sosiale problem, samt mykje kontakt med heimar utanom skuletida. Jobbar 6 dagar i veka, lange dagar, men kjem meg aldri ajour. Vaknar på natta med høg puls og tenkjer på prøver som burde vore retta, rapportar som bure vore skrivne, ekstra hjelp som kvar enkelt elev har behov for og samtalar som burde takast. Ja, eg let nok arbeidet gå for mykje over i privatlivet, men eg vil det beste for elevane. Eg opplever også foreldre som forventar at eg gjer endå meir for deira born enn eg allereie gjer. Min konklusjon er at jobben kanskje ikkje er rett for meg. Sjølv om eg trivast godt saman med elevane, og kjenner at eg har gode idear og er god til å undervise, er eg nok ikkje hardhuda nok for ein slik kvardag. Anonymous poster hash: 66d2d...0f5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2015 #17 Skrevet 16. mars 2015 Hadde egentlig ikke tenkt å svare, men gjør det visst likevel. Jeg jobber 100% på 2.trinn. Lite retting ja, men veldig mye planlegging og tilrettelegging i forkant av timer og opplegg. Skal vi gjøre noe i K&H er det 22 arbeider til elevene som skal klargjøres på forhånd. Jeg har ingen assistenter som kan hjelpe meg med dette, så da sitter jeg som regel alene i helgen og klipper til maler og ordner opp i flere timer. Når timen starter må ALT av sakser, nåler, tråd, limstifter, ark ect.ect være på plass og pakket og nåde meg hvis jeg har feilberegnet eller glemt noe! Eller så er set jo vanlig timeplanlegging. Greit nok det sa. Så er det tett lekseoppfølging og tilbakemelding, rapporter, møter, kollegaveiledning, obligatoriske kurs og seminarer pålagt fra ledelsen, spesialoppfølging av elever med spesielle behov, møter med PPT, barnevern, Barne og ungdomspsykiatrisk(BUP), flyktningtjenesten, helsesøster, ergoterapeuter, lege, Barnehabiliteringen osv osv (Alle disse instansene arbeider jeg med på mitt trinn.......), foreldresamtaler,elevsamtaler..gaahh..Blir helt svimmel av å tenke på alt jeg skal rekke over! Mannen min kommer til stadighet hjem og sier ting som "Lese du den saken om....". Jeg (frekk som jeg er) avbryter han og spør han rett ut NÅR i løpet av arbeidsdagen han rekker å lese nyheter og saker som ikke er relatert til jobb? For det rekker ikke jeg nemlig! Etter undervisning kl. 13.15 går det slag i slag med møter og planlegging til jeg må løpe ut døra 10 på 4 for å rekke bhg. Skulle mer enn gjerne hatt tid til å "ta meg en 5'-minutter" jeg også... Anonymous poster hash: 69de9...d72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå