Gå til innhold

Fotball for barn - spilletid

Anbefalte innlegg

Skrevet

6-åringen går på fotball, og trives godt. 

Men det er jo slik at det er 2-3 stk på laget som utmerker seg positivt i ferdigheter, og som de andre barna omtaler som "dødsgod" 

Det er jo supert, og de har nok anlegg for det og veldig interesserte foreldre som har trent med den siden de var veldig små. 

Men nå har vi vært på vår første cup, og da er jo saken klar. Denne gangen var det innendørs med 5 stk på hvert lag om gangen.

Da spilte disse tre gode omtrent hele tiden, mens de andre som helt klart er dårligere fikk vesentlig mindre spilletid. 

Laget vant overlegent alle 6 kampene de var med på, men er det så viktig ? 

Hva tenker dere rundt dette ? 

Anonymous poster hash: d75e3...9b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at så små barn bør få fordele speletida rettferdig. Eit lite unntak ved kondisproblem, barna bør takast av bana før gleda over å spele forsvinn fullstendig.

Skrevet

De som kommer på treningene, er de som bør få spille mest!

Skrevet

Min har vært på alle treningene.

Hi

Skrevet

Jeg syns slikt er en uting, noe av det som ødlegger for veldig mange barn i idretten. Noen er bare gode, noen blir gode med mye trening og engasjerte foreldre, noen gjør laget godt uten å selv være banens beste, noen liker å spille for å være med i gruppen og trives med det. Så å la noen få mest spileltid syns jeg ikke noe om, for ingen vet hvem som blir den beste etterhvert. Får ikke de "dårlige" spille så får de heller ikke sjangsen til p vise seg frem om de har blitt bedre.

Jeg har ei jente som er "dødsgod". Hun får akkurat like mye spilletid som de andre, hverken mer eller mindre. Det eneste er når de er få på cuper, da kan det hende hun får litt mer spilletid. Hun får ikke mer spilletid pga at hun er god, men pga at hun er den som er mest utholdene. Selv syns hun det er urettferdig om hun får lenger tid på banen enn de andre.

Her har de er kjempebra fotballag. De vinner det meste, men det er ikke pga at de topper laget. Trenerene er flinke til å lese hvem unger som er flinke sammen ute på banen. Så de dele de litt inn etter hvem som passer sammen. For her skal de ha ett godt lag, ikke noen gode enkelt spillere.

Og dattra mi som er "dødsgod" hadde aldri sparket i en fotball før hun bestemte seg for å begynne. Jeg lurte på hva som hadde skjedd, for jenta som syns onkelens sport var så kjedelig skulle plutselig spille det han gjorde. Og onkel har prøvd å få med seg mine ungerr på fotball mange ganger. Han er nemlig i overkant engasjert. Han spilte toppfotball og er nå trener. Så egentlig kunne hun fått mye hjelp, men det er hun ikke innteressert i.

Anonymous poster hash: 3c9a6...3b0

Skrevet

Her er det veldig ulik praksis. Vi har tre fotballgutter og på to av lagene var trenerne så opptatt av at alle skulle ha lik spilletid at de nærmest stod med stoppeklokke. På det siste laget er treneren mest opptatt av å gjøre de gode bedre og har veldig ujevn spilletid. Vi andre har gitt beskjed, men så lenge vi ikke selv stiller som trenere har vi jo egentlig ikke så mye vi skulle ha sagt.

Anonymous poster hash: 74ca4...2f4
Skrevet

Her fordeles spilletiden likt, de er 7 år. De fleste stiller på treningene!!

Skrevet

Synes ikke det er ok når de er så små, spesielt ikke når laget vinner med god margin. Det beste for alle er om lagene er noenlunde jevngode. Da kan de gode spille mot sterk motstand, og når motstanderlaget er svakere kan de som ikke er så flinke spille mer. Ingen er tjent med å vinne eller tape 17-0.

Anonymous poster hash: 06e46...023

Skrevet

Syns ikke det er ok. Har en gutt selv som er over gjennomsnittet interessert i fotball og bruker det meste av fritid på banen. Det er alltid noen som er flinkere enn andre, men på cuper bytter man spillere jevnt og trutt med stoppeklokke! Sånn bør det være, mener jeg. Alle skal få spille like mye.

Skrevet

Men det er jo slik at det er 2-3 stk på laget som utmerker seg positivt i ferdigheter, og som de andre barna omtaler som "dødsgod"

Det er jo supert, og de har nok anlegg for det og veldig interesserte foreldre som har trent med den siden de var veldig små.

Men nå har vi vært på vår første cup, og da er jo saken klar. Denne gangen var det innendørs med 5 stk på hvert lag om gangen.

Da spilte disse tre gode omtrent hele tiden, mens de andre som helt klart er dårligere fikk vesentlig mindre spilletid.

Jeg tenker at bsrna skal få helt lik spilletid!!

Anonymous poster hash: 9703f...62e

Skrevet

Min har vært på alle treningene.

Hi

Da bør han også få mye spilletid! :)

Skrevet

NIF og NFF har utarbeidet gode retningslinjer for barneidretten.

En av disse innebærer lik spilletid for alle uansett ferdighetsnivå.

I lengden bygger man ikke gode lag ved å la et fåtall gode spillere få mye tid og mye oppmerksomhet. Det er viktig at alle får utvikle seg og da må også alle få prøve seg. Og viktigere; de "dødsgode" er nødvendigvis ikke de som gjør laget godt.

Anonymous poster hash: 519b6...732

Skrevet

Jeg ville fått tatt dette opp i møte med trener samt de andre foreldrene. Treneren kan jo umulig være oppdatert på regelverket rundt barneidrett.... eller kanskje ikke bryr seg?

Som nr 12 skriver så har idrettsforbundet retningslinjer for barneidretten, og disse skal følges av lag tilknyttet forbundene.

Sjekk ut linken her:

http://www.idrett.no/Documents/Barneidrettsbestemmelsene_Utfyllende_kommentarer_u_kommentarfelt.pdf

Side 2 står det ang. konkurranser, men kanskje greit å lese gjennom alt, så stiller foreldre sterkere når det tas opp med trener.

Herlighet... det er 6-åringer det er snakk om, ikke eliteserie...

Anonymous poster hash: 2d663...e70

Skrevet

NIF og NFF har utarbeidet gode retningslinjer for barneidretten.

En av disse innebærer lik spilletid for alle uansett ferdighetsnivå.

I lengden bygger man ikke gode lag ved å la et fåtall gode spillere få mye tid og mye oppmerksomhet. Det er viktig at alle får utvikle seg og da må også alle få prøve seg. Og viktigere; de "dødsgode" er nødvendigvis ikke de som gjør laget godt.

Anonymous poster hash: 519b6...732

Og de "dødsgode" seksåringene er ikke nødvendigvis de dødsgode tenåringene.

Anonymous poster hash: 06e46...023

Skrevet

merkelig at dere har det sånn. Hos oss (har to gutter på 9 og 11) har alle lik spilletid. Mine gutter er av de mer interesserte og flinke, men på begge lagene er det ikke forskjell i spilletid. Det er også jenter på disse lagene og de får prøve seg like lenge på banen og både som spiss og forsvar som alle andre. Jeg syntes foreløpig at det er greit da mine sønner ofte må løpe ekstra langt og mye for å "rette" opp i det noen av de "dårligere" spillerene gjør.. Så så lenge det er "lønnsomt" for dem så er det jo greit, og da trenger de jo også en liten pust i bakken også ;)

Ellers når det kommer til de som etterhvert vil satse på fotball så syntes jeg muligens det kan være litt vanskelig.. Det er jo så mange som er med for det sosiale, og det forstår jeg, men så er det de som har et virkelig talent innen sporten og de skal jo også få muligheten til å kunne oppnå det beste de kan. Og da blir det plutselig litt vanskelig at alle skal "likestilles"...

Nå gjelder jo ikke dette 6 åringer altså, men seinere i løpet!

Anonymous poster hash: bbb06...270
Skrevet

Min 6-åring var på cup i helgen. 7 stk på laget, 5 på banen om gangen. De hadde ikke peiling, har aldri vært med på dette før. En på laget er betydelig bedre enn de andre. Han spilte hele første og hele andre kampen. Han måtte nesten det, for uten han hadde de blitt fullstendig knust av motstanderne. I siste kampen kom de seg litt, da ble han byttet ut på linje med de andre.

Anonymous poster hash: af1f7...752

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...