Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #1 Skrevet 15. mars 2015 Jeg har en gutt på 3 år som liker å sove lenge om morgenen,men på hverdager må han opp halv 7 for å rekke å levere han i barnehagen til 7. Han er veldig sur om morgenen å skriker å sier at han vil sove. Hver onsdag har jeg mulighet til å levere han sent å har da levert han ca 10 minutter før kjernetiden som er halv ti. Den dagen sover han gjerne til halv ni før han våkner av seg selv,å vi spiser frokost ilag noe han liker veldig godt. Men leveringen i barnehagen går ikke så bra det blir gjerne litt skriking når jeg går,men jeg vet det går fort over så har ikke tenkt så mye på det. Tror han reagerer på at vi endrer rutinen for det går veldig fint når jeg leverer han 7. Sist onsdag reagerte han verre enn til vanlig å klamrer seg fast til meg. En av vikarene prøver virkelig å få lokket han med seg men han nekter plent. Hun som er pedagogisk leder der som kjenner han best,gjorde ingenting for hun måtte forberede en aktivitet de skulle gjøre. Etter 10 minutter så sier pedagogisk leder med irritert stemme at jeg får bare sitte han med siden hun. Det gjør jeg å han hyler,skriker,sparker og slår rundt seg.Han var skikkelig hysterisk! Ringte barnehagen 10 minutter etterpå å da var han allerede roet seg. Når jeg henter han så sier pedagogisk leder at jeg absolutt før levere han tidligere for det føles ekkelt for ett barn å komme så sent når alle andre er kommet. Blir litt irritert over at hun skal prøve å fortelle meg hva jeg bør gjøre! Jeg syns det er greit å kunne gi sønnen min en dag der han får sove til han er uthvilt å der han kan spise frokost med meg,som han liker så godt. Er ikke alltid levering går så gale når jeg leverer sent heller,er bare spesiellt når hun er på jobb fordi hun ikke tar seg tid til å ta seg av han før jeg går. Når det er en av de andre faste som er på jobb så går levering greit. Hva hadde dere gjort? Begynt å levere han 7-7.30 for å levere han til "fast tid" for at levering skulle gå bra? Eller ville du levert han senare når du først har mulighet til det? Han roer jo seg fort igjen så skjønner ikke hvorfor pedagogisk leder lager så stor sak ut av det. Føler jo nesten at jeg mååå levere han tidlig nå ettersom hun sier at det bør jeg gjøre. Anonymous poster hash: d1165...2b8
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #2 Skrevet 15. mars 2015 Faste rutiner er bra for oss alle. Lever han tidlig og hent ham heller tidligere hvis du kan. Anonymous poster hash: 892e6...ce8
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #3 Skrevet 15. mars 2015 Han har fast rutine alle de andre dagene. Ser han jo ikke så mye pga jobb fra 8-4 alle de andre dagene,så hadde vært koselig med en dag i uken der vi har tid til å sove lenge å spise en hyggelig frokost sammen. Anonymous poster hash: d1165...2b8
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #4 Skrevet 15. mars 2015 Jeg er for tiden hjemme og har mulighet til å levere datteren min sent. Hun liker også å sove, og kjernetiden er fra ti, tror jeg. Jeg velger imidlertid å levere henne halv ni/ ni, da jeg ser at det er da barna går i gang med leken. Leverer jeg senere, klamrer hun seg til meg og synes det er vanskelig å bli levert. Men jeg må vekke henne om morgenen. Halv åtte. Anonymous poster hash: 0781b...0f7
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #5 Skrevet 15. mars 2015 Vi leverer aldri før nærmere kl 8.30,da er det frokost i bhg. Noen ganger ønsker han selv å spise frokost hjemme med meg,da leveres han 9-9.30. Han blir straks 4. Anonymous poster hash: 8db5c...2e5
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #6 Skrevet 15. mars 2015 Småen sier at han ikke vil spise frokost i barnehagen,han vil spiser hjemme med mamma sier han. Å i barnehagen spiser de fra 8.30 til ca 9. Anonymous poster hash: d1165...2b8
*Miss Marple* Skrevet 15. mars 2015 #7 Skrevet 15. mars 2015 Hva med et kompromiss og levere i halv 9 tiden? Litt bedre tid på morgenen og samtidig komme i bhg tidsnok til å komme med i leken? Skjønner godt at du ønsker å ha han lenger hjemme når du kan, har du prøvd å gjøre avtale med han om hvis han skal spise frokost hjemme må han ikke lage bråk når du går? De er ikke så gamle før man kan kompromisse med dem.
Gjest Minnieropptatt Skrevet 15. mars 2015 #8 Skrevet 15. mars 2015 Småen sier at han ikke vil spise frokost i barnehagen,han vil spiser hjemme med mamma sier han. Å i barnehagen spiser de fra 8.30 til ca 9. Anonymous poster hash: d1165...2b8 Nå virker det jo som at du allerede har bestemt deg, så hvorfor spør du? Men skal du la barnet bestemme dette? Spise frokost sammen kan dere gjøre i helgen, ser ikke helt problemet her. Noen ganger må voksne ta avgjørelser som barnet kanskje ikke liker, men sånn er det å være forelder.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #9 Skrevet 15. mars 2015 Hadde selvfølgelig levert tidlig, du ser jo selv at det ikke er greit for barnet å bli levert sent. Og ped leder vet nok hva hun snakker om: Anonymous poster hash: b1987...c89
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #10 Skrevet 15. mars 2015 Småen sier at han ikke vil spise frokost i barnehagen,han vil spiser hjemme med mamma sier han. Å i barnehagen spiser de fra 8.30 til ca 9. Anonymous poster hash: d1165...2b8 Nå virker det jo som at du allerede har bestemt deg, så hvorfor spør du? Men skal du la barnet bestemme dette? Spise frokost sammen kan dere gjøre i helgen, ser ikke helt problemet her. Noen ganger må voksne ta avgjørelser som barnet kanskje ikke liker, men sånn er det å være forelder. Ehh nei! Det var en som nevnte at barnet ofte ville spise frokost i barnehagen i stedet,å jeg skrev bare at det ikke var tilfelle her. Anonymous poster hash: d1165...2b8
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #11 Skrevet 15. mars 2015 Har og en sønn som er glad i å sove og liker rolige morgener hjemme. Nå er jeg i permisjon så leverer 9.30. Ville fortsatt å levere sent, er jo bare gråting i det man går. De har godt av en rolig dag hvor de kan sove ut å spise frokost med mamma. Man har altfor lite kvalitetstid med barna i hverdagen! Syns forøvrig den pedagogiske lederen høres veldig spesiell ut.. Man tar da imot barn man ser ikke vil gå fra mamma for å gjøre overgangen mindre hard for de! Her tar de han imot i armene, setter han på fanget og spør hva han vil leke med. Vil han ikke leke tar de han med til vinduet for å vinke hadet til meg, da er det greit at jeg drar! Ville tatt det opp med avdelingen! Anonymous poster hash: 4080f...f03
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #12 Skrevet 15. mars 2015 Hvor lenge har dere gjort dette med onsdagene? Om det ikke har vært vanen hele veien, så tar det litt tid å komme inn i den nye rutinen, om det bare er midlertidig, ville jeg beholdt rutinen ved å levere tidlig, kanskje ikke like tidlig som de andre dagene, men tidlig nok, bare tatt tid til å spise frokost sammen først. Å bruke 10 minutter på å prøve å roe ned gutten før du drar, kan i noen tilfeller gjøre vondt verre, for noen unger er det å se svakhet hos forelderen, og de tester hvor langt de kan dra det før de gir seg, i slike tilfeller bør man være litt mer hard på det, når man sier hade, så er det hade.Det at pedagogisk leder ikke blander seg inn skal du være glad for, hun gir andre en sjanse å knytte bånd til ungen, veldig viktig som vikar, å skape kontakt med ungene, om hun skal hoppe inn hver gang det er problemer ved leveringen, så vil ikke vikaren klare denne delen, og hvor trygg føler den seg i rollen, eller hvor trygg føler ungen seg på vikaren, eller du? Inngå kompromiss, opp til samme tid uansett hva i ukedagene, spis frokost og lever i bhg, enda de andre spiser frokost til bestemt tid, betyr ikke det at alle som er der, spiser frokost da De som har spist, kan heller leke..Å levere ungene rett før kjernetiden kan være problematisk nok, ungen får ikke stort av tid å leke og med det roe ned til morgenstund, og blir urolig av det, den uroen kan komme allerede ved leveringen, så kan med all fordel levere ungen senest 3 kvarter før kjernetiden starter. Anonymous poster hash: 7b542...9fe
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #13 Skrevet 15. mars 2015 Hadde selvfølgelig levert tidlig, du ser jo selv at det ikke er greit for barnet å bli levert sent. Og ped leder vet nok hva hun snakker om: Anonymous poster hash: b1987...c89 Han tar neppe skade av at en dag i uken så er han litt mer klengete på meg enn til vanlig. Mange ganger går det helt fint også bare de "rette" er på jobb. Men pedagogisk leder prøver jo ikke engang å gjøre noe for at det skal bli lettere å levere,vikarene gjorde mye mer! Hadde hun bare gitt han litt oppmerksomhet så hadde det nok gått helt fint. Anonymous poster hash: d1165...2b8
Gjest Minnieropptatt Skrevet 15. mars 2015 #14 Skrevet 15. mars 2015 Småen sier at han ikke vil spise frokost i barnehagen,han vil spiser hjemme med mamma sier han. Å i barnehagen spiser de fra 8.30 til ca 9. Anonymous poster hash: d1165...2b8 Nå virker det jo som at du allerede har bestemt deg, så hvorfor spør du? Men skal du la barnet bestemme dette? Spise frokost sammen kan dere gjøre i helgen, ser ikke helt problemet her. Noen ganger må voksne ta avgjørelser som barnet kanskje ikke liker, men sånn er det å være forelder. Ehh nei! Det var en som nevnte at barnet ofte ville spise frokost i barnehagen i stedet,å jeg skrev bare at det ikke var tilfelle her. Anonymous poster hash: d1165...2b8 Ok. Men du får ta det opp med avdelingsleder eller styrer. Bli enige om hvordan barnet skal tas imot og av hvem. Hver dag, slik at det blir en fast rutine.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #15 Skrevet 15. mars 2015 Er du hjemme onsdagene? Isåfall hadde jeg hatt han hjemme hele dagen. Om det ikke er en mulighet hadde jeg fortsatt levert noe senere men kanskje litt tidligere enn du har gjort til nå. Hadde prøvd det i en periode. Anonymous poster hash: c8613...6a2
Gjest Minnieropptatt Skrevet 15. mars 2015 #16 Skrevet 15. mars 2015 Men for å svare på spm i overskriften, jeg hadde levert han tidlig.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #17 Skrevet 15. mars 2015 Hadde selvfølgelig levert tidlig, du ser jo selv at det ikke er greit for barnet å bli levert sent. Og ped leder vet nok hva hun snakker om: Anonymous poster hash: b1987...c89 Han tar neppe skade av at en dag i uken så er han litt mer klengete på meg enn til vanlig.Mange ganger går det helt fint også bare de "rette" er på jobb. Men pedagogisk leder prøver jo ikke engang å gjøre noe for at det skal bli lettere å levere,vikarene gjorde mye mer! Hadde hun bare gitt han litt oppmerksomhet så hadde det nok gått helt fint. Anonymous poster hash: d1165...2b8 Hvordan reagerer gutten din når ped.leder ikke er tilstede? Hun er vel ikke på jobb hver dag kl.7? Har opplevd at flere barn synes det er vanskelig å komme etter frokost eller til kjernetiden i bhg. Anonymous poster hash: 104a0...b04
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #18 Skrevet 15. mars 2015 Har og en sønn som er glad i å sove og liker rolige morgener hjemme. Nå er jeg i permisjon så leverer 9.30. Ville fortsatt å levere sent, er jo bare gråting i det man går. De har godt av en rolig dag hvor de kan sove ut å spise frokost med mamma. Man har altfor lite kvalitetstid med barna i hverdagen! Syns forøvrig den pedagogiske lederen høres veldig spesiell ut.. Man tar da imot barn man ser ikke vil gå fra mamma for å gjøre overgangen mindre hard for de! Her tar de han imot i armene, setter han på fanget og spør hva han vil leke med. Vil han ikke leke tar de han med til vinduet for å vinke hadet til meg, da er det greit at jeg drar! Ville tatt det opp med avdelingen! Anonymous poster hash: 4080f...f03 Jeg tenker likt som deg De fleste faste som jobber der er kjempe flinke til å ta imot han å tar han gjerne på fanget om han vil det,eller setter han å leker med noe de vent han er intressert i. Mens pedagogisk leder virker irritert på meg fordi jeg leverer 10 minutter før kjernetiden,å dermed får småen nesten ingen oppmerksomhet. Hadde hun bare brukt 2 minutter på å virkelig ta seg av barnet mens jeg skulle gå,så hadde ikke leveringen blitt så vanskelig. Men hun gjorde ikke noe før jeg hadde vært der i 10 minutter,å da svarer hun bare irritert at jeg kan sette han med benken med hun. Anonymous poster hash: d1165...2b8
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #19 Skrevet 15. mars 2015 I de aller fleste bhg, så må man levere innen en viss tid for å kunne forvente at barnet får oppmerksomhet av de ansatte ved levering, etter den tiden, er det kun om man har tid til å ta imot barnet, og den som har tid til det. Ped.leder var opptatt med noe, det var ikke vikaren, da er det vikaren som tar imot han.. Ditt barn er viktigest for deg, men alle barna og dagens oppgaver er viktig for de ansatte. At du forventer at ped.leder skulle slippe det hun drev med, og ta to minutter til å ta imot ungen din, som noen andre tok imot, henger ikke på greip. Anonymous poster hash: 7b542...9fe
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #20 Skrevet 15. mars 2015 Hvor lenge har dere gjort dette med onsdagene? Om det ikke har vært vanen hele veien, så tar det litt tid å komme inn i den nye rutinen, om det bare er midlertidig, ville jeg beholdt rutinen ved å levere tidlig, kanskje ikke like tidlig som de andre dagene, men tidlig nok, bare tatt tid til å spise frokost sammen først. Å bruke 10 minutter på å prøve å roe ned gutten før du drar, kan i noen tilfeller gjøre vondt verre, for noen unger er det å se svakhet hos forelderen, og de tester hvor langt de kan dra det før de gir seg, i slike tilfeller bør man være litt mer hard på det, når man sier hade, så er det hade. Det at pedagogisk leder ikke blander seg inn skal du være glad for, hun gir andre en sjanse å knytte bånd til ungen, veldig viktig som vikar, å skape kontakt med ungene, om hun skal hoppe inn hver gang det er problemer ved leveringen, så vil ikke vikaren klare denne delen, og hvor trygg føler den seg i rollen, eller hvor trygg føler ungen seg på vikaren, eller du? Inngå kompromiss, opp til samme tid uansett hva i ukedagene, spis frokost og lever i bhg, enda de andre spiser frokost til bestemt tid, betyr ikke det at alle som er der, spiser frokost da De som har spist, kan heller leke.. Å levere ungene rett før kjernetiden kan være problematisk nok, ungen får ikke stort av tid å leke og med det roe ned til morgenstund, og blir urolig av det, den uroen kan komme allerede ved leveringen, så kan med all fordel levere ungen senest 3 kvarter før kjernetiden starter. Anonymous poster hash: 7b542...9fe Vi har hatt samme rutine siden August å det pleier å gå bra når ikke pedagogisk leder er på jobb. Gutten min vil ikke gå til noen han ikke kjenner som vikarer å dette vet Pedagogisk leder veldig godt så hun burde komme å hjelpet mye tidligere. Jeg prøvde mange ganger å gå før det var gått 10 minutter men han tviholdt rundt meg. Her må alle sitte med bordet selv om de har spist. Anonymous poster hash: d1165...2b8
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #21 Skrevet 15. mars 2015 Hadde selvfølgelig levert tidlig, du ser jo selv at det ikke er greit for barnet å bli levert sent. Og ped leder vet nok hva hun snakker om: Anonymous poster hash: b1987...c89 Han tar neppe skade av at en dag i uken så er han litt mer klengete på meg enn til vanlig.Mange ganger går det helt fint også bare de "rette" er på jobb. Men pedagogisk leder prøver jo ikke engang å gjøre noe for at det skal bli lettere å levere,vikarene gjorde mye mer! Hadde hun bare gitt han litt oppmerksomhet så hadde det nok gått helt fint. Anonymous poster hash: d1165...2b8 Hvordan reagerer gutten din når ped.leder ikke er tilstede? Hun er vel ikke på jobb hver dag kl.7? Har opplevd at flere barn synes det er vanskelig å komme etter frokost eller til kjernetiden i bhg. Anonymous poster hash: 104a0...b04 Når andre av de faste er på jobb å tar imot han så har det gått ganske bra. De kjenner han godt å vet hva som må til for å gjøre leveringen lettere. Anonymous poster hash: d1165...2b8
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #22 Skrevet 15. mars 2015 I de aller fleste bhg, så må man levere innen en viss tid for å kunne forvente at barnet får oppmerksomhet av de ansatte ved levering, etter den tiden, er det kun om man har tid til å ta imot barnet, og den som har tid til det. Ped.leder var opptatt med noe, det var ikke vikaren, da er det vikaren som tar imot han.. Ditt barn er viktigest for deg, men alle barna og dagens oppgaver er viktig for de ansatte. At du forventer at ped.leder skulle slippe det hun drev med, og ta to minutter til å ta imot ungen din, som noen andre tok imot, henger ikke på greip. Anonymous poster hash: 7b542...9fe Ja verden hadde nok gått under om hun ventet på å hente tingene til aktiviteten 2 minutt senare.. Hovedfokuset bør jo være på barna! En av de viktigste oppgavene er jo å få barna til å føle seg trygg,å det gjør hun ikke med oppføre seg sånn. Å jeg kom før kjernetiden så det er ingen unnskylding for å måten hun holder på med. Anonymous poster hash: d1165...2b8
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #23 Skrevet 15. mars 2015 I de aller fleste bhg, så må man levere innen en viss tid for å kunne forvente at barnet får oppmerksomhet av de ansatte ved levering, etter den tiden, er det kun om man har tid til å ta imot barnet, og den som har tid til det. Ped.leder var opptatt med noe, det var ikke vikaren, da er det vikaren som tar imot han.. Ditt barn er viktigest for deg, men alle barna og dagens oppgaver er viktig for de ansatte. At du forventer at ped.leder skulle slippe det hun drev med, og ta to minutter til å ta imot ungen din, som noen andre tok imot, henger ikke på greip. Anonymous poster hash: 7b542...9fe Ja verden hadde nok gått under om hun ventet på å hente tingene til aktiviteten 2 minutt senare.. Hovedfokuset bør jo være på barna! En av de viktigste oppgavene er jo å få barna til å føle seg trygg,å det gjør hun ikke med oppføre seg sånn. Å jeg kom før kjernetiden så det er ingen unnskylding for å måten hun holder på med. Anonymous poster hash: d1165...2b8 Du forventer at vi skal mene det samme som deg virker det som.. Realiteten er: Pedagogisk leder var opptatt, hun er ikke den eneste der, og når en annen har tatt dere imot, så bør den fullføre det også.. Og du som mor bør heller se alt i en helhet, ikke bare deg og din sønn.. Du sier du leverer 10 min før kjernetiden.. For mange er det ikke nok tid å få litt utløp før kjernetiden, siden den innledes med morgenstund.. Lever heller tidligere, men fortsatt ikke like tidlig som før, og se om det funker bedre for ungen. Anonymous poster hash: 7b542...9fe
n74 Skrevet 15. mars 2015 #24 Skrevet 15. mars 2015 Min jente blir i alle fall mer klengete ved sen levering. Og det er spesielt det at den andre ungene har funnet plassen sin i gjengen som jeg tror plager henne. Så jeg tror predleder har rett - det blir enklere for han å bli levert tidligere. Det trenger jo ikke å være kl 7 - men heller kl 8 - 8.30. Men hvis du ikke opplever at han tar skade av å ha en litt trøblete levering en gang i uka, så er det kanskje ikke så viktig...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2015 #25 Skrevet 15. mars 2015 I de aller fleste bhg, så må man levere innen en viss tid for å kunne forvente at barnet får oppmerksomhet av de ansatte ved levering, etter den tiden, er det kun om man har tid til å ta imot barnet, og den som har tid til det. Ped.leder var opptatt med noe, det var ikke vikaren, da er det vikaren som tar imot han.. Ditt barn er viktigest for deg, men alle barna og dagens oppgaver er viktig for de ansatte. At du forventer at ped.leder skulle slippe det hun drev med, og ta to minutter til å ta imot ungen din, som noen andre tok imot, henger ikke på greip. Anonymous poster hash: 7b542...9fe Ja verden hadde nok gått under om hun ventet på å hente tingene til aktiviteten 2 minutt senare.. Hovedfokuset bør jo være på barna! En av de viktigste oppgavene er jo å få barna til å føle seg trygg,å det gjør hun ikke med oppføre seg sånn. Å jeg kom før kjernetiden så det er ingen unnskylding for å måten hun holder på med. Anonymous poster hash: d1165...2b8 Du forventer at vi skal mene det samme som deg virker det som.. Realiteten er: Pedagogisk leder var opptatt, hun er ikke den eneste der, og når en annen har tatt dere imot, så bør den fullføre det også.. Og du som mor bør heller se alt i en helhet, ikke bare deg og din sønn.. Du sier du leverer 10 min før kjernetiden.. For mange er det ikke nok tid å få litt utløp før kjernetiden, siden den innledes med morgenstund.. Lever heller tidligere, men fortsatt ikke like tidlig som før, og se om det funker bedre for ungen. Anonymous poster hash: 7b542...9fe Hun var ikke opptatt hun skulle bare hente noe,å det kunne hun ha ventet med til barnet var levert. Hjelper ikke at andre voksne var der å tok imot når han kun er trygg på å gå til de som jobber der fast! Å den eneste han kjente der var pedagogisk leder,de to andre var vikarer han aldri har sett før. Anonymous poster hash: d1165...2b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå