Gå til innhold

Hva er normal folkeskikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere i begrepet?

Jeg og mannen min har litt ulike meninger om hva som menes med folkeskikk, og det er utfordrende når vi sammen skal oppdra et barn, gitt...

Anonymous poster hash: 6cc75...ae0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så mangt

Anonymous poster hash: 35958...d31

Skrevet

Kommer jo an på hvilken situasjon du tenker på da. Jeg synes det er vanlig å si takk/kan jeg få/Vær så snill etc. Og vanlig folkeskikk for meg er å la andre gå foran, ikke trenge seg på etc.

Anonymous poster hash: 1a6a2...c74

Skrevet

Kommer jo an på hvilken situasjon du tenker på da. Jeg synes det er vanlig å si takk/kan jeg få/Vær så snill etc. Og vanlig folkeskikk for meg er å la andre gå foran, ikke trenge seg på etc.

Hos oss går diskusjonen mye på disse tingene med å ikke sette seg selv foran andre ja. La andre gå foran, la gjester forsyne seg først, vise interesse for andres ve og vel(spørre hvordan det går på jobb osv) og ikke bare snakke om seg selv i sosiale settinger. Og så har mannen(og hans familie) en helt fryktelig uvane med å kommentere alt mulig, ikke som et kompliment, men bare for å kommentere, feks: "kort kjole", "oi, her var det rotete", "er det lenge siden dere var på butikken?"(hvis det er lite i kjøleskapet) og så videre. I tillegg så skal alle ting og personer snakkes negativt om, og det mener jeg er dårlig folkeskikk? Hvis man ikke har noe pent å si, så sier man det vel ikke, når det er bare for å konversere? Eller hva tenker dere?

Gjest Julia1984
Skrevet

Hos oss går diskusjonen mye på disse tingene med å ikke sette seg selv foran andre ja. La andre gå foran, la gjester forsyne seg først, vise interesse for andres ve og vel(spørre hvordan det går på jobb osv) og ikke bare snakke om seg selv i sosiale settinger. Og så har mannen(og hans familie) en helt fryktelig uvane med å kommentere alt mulig, ikke som et kompliment, men bare for å kommentere, feks: "kort kjole", "oi, her var det rotete", "er det lenge siden dere var på butikken?"(hvis det er lite i kjøleskapet) og så videre. I tillegg så skal alle ting og personer snakkes negativt om, og det mener jeg er dårlig folkeskikk? Hvis man ikke har noe pent å si, så sier man det vel ikke, når det er bare for å konversere? Eller hva tenker dere?

Velger heller å kalle det mangel på sosiale antenner hos din mann og hans familie. Det er vel den verste "duagnosen" man kan ha i det sosiale liv. ..

Skrevet

Velger heller å kalle det mangel på sosiale antenner hos din mann og hans familie. Det er vel den verste "duagnosen" man kan ha i det sosiale liv. ..

Jeg er veldig enig med både deg, HI, og Julia1984.

Skrevet

Jeg synes det er viktig å ikke oppdra små egoister som bare tenker "meg først". Jeg jobber på barneskolen og dette er et økende problem. Barna har ikke toleranse for hverandre og setter ikke andre foran seg selv. Trist.

Skrevet

Det dekker vel over at man har lært vanlig høflighet og de vanlige kodene når man er ute blant folk - men disse kan jo variere litt. I tillegg er det slik at barn ikke alltid gjør det man har bedt dem om/lært dem. De er ikke maskiner.

Personlig synes jeg uttrykket å lære noen folkeskikk er grusomt. Det er fullt av løftete pekefingre og strenge miner - i stedet for å ha fokus på det positive og målet med det hele: Å ha det bra sammen med andre mennesker.

Roma ble ikke bygget på en dag. Man må ta tiden til hjelp. Unger lærer seg det hele litt etter hvert - og det er ikke slik at bare man er kjempestreng hjemme så får man unger med folkeskikk ute.

Dere må finne ut hvilke elementer som er viktigst for dere og så starte der - og når det oppstår situasjoner ute blant folk så kan dere benytte leiligheten til å snakke med barnet om hva man gjør og hvorfor.

Skrevet

Jeg tror alle har noen slektninger som ikke oppfører seg slik man kunne ønske. Det viktigste blir nesten hva barnet opplever er omgangstonen hjemme. Om dere snakker slik om/til folk hjemme da kommer barnet også til å gjøre det ute. Dere får nesten bli enige om hvordan dere vil ha det. Personlig hadde jeg forsøkt å stoppe den slags snakk på hjemmefronten i alle fall. Svigerfamilien kan man ikke gjøre noe med men man kan gjøre noe med hvordan dere som bor sammen snakker.

Skrevet

Mannen din sin familie går ikke under folkeskikk

Det de gjør er frekt og uoppdragne.

Skrevet

Jeg synes det er viktig å ikke oppdra små egoister som bare tenker "meg først". Jeg jobber på barneskolen og dette er et økende problem. Barna har ikke toleranse for hverandre og setter ikke andre foran seg selv. Trist. Anonymous poster hash: 1a6a2...c74

Helt enig.

Jobber på en ungdomsskole, og ser tydelig problemene der også. Veldig mange av elevene ser ikke lengre enn sin egen navle, og tror det er helt egne regler for dem enn for alle andre.

I situasjoner der de ikke får spesialbehandling blir de fort kverulerende, og evner ikke å se at de ikke alltid kan komme først. Mange tar ikke nei for et svar, er frekke i munnen med de fleste voksne, og har aldri hørt om ordene "takk" og "vær så snill".

Anonymous poster hash: d2e94...909

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...