Gå til innhold

Lærere. Noen som har byttet jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elsker jobben min, 100%, men klarer ikke å gjøre den på tilfredsstillende vis uten at det går for mye ut over familieliv og fritid. Har derfor, med tungt hjerte, begynt å se etter annet beite.

Noen som har jobbet som lærer før og begynt med noe helt annet? Krav til ny jobb: Maks 9 timer per dag (på jamna, kan selvsagt jobbe mer innimellom), noenlunde tilsvarende lønn og muligheter for å kunne ta fri de fleste kvelder.

Kommer nok tilbake som lærer, men vil gjerne ha mer tid til barna nå.

Anonymous poster hash: d4f2a...fa9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen lærere her?

Skrevet

Jeg har det som deg, ønsker en annen jobb nå mens ungene er små. Jeg stortrives i jobben, og det gjør at jeg ikke finner noe annet jeg kunne tenke meg å gjøre...

Fortsetter nok bare, jeg ;)!

Anonymous poster hash: 023be...922

Skrevet

Elsker jobben min, 100%, men klarer ikke å gjøre den på tilfredsstillende vis uten at det går for mye ut over familieliv og fritid. Har derfor, med tungt hjerte, begynt å se etter annet beite.

Noen som har jobbet som lærer før og begynt med noe helt annet? Krav til ny jobb: Maks 9 timer per dag (på jamna, kan selvsagt jobbe mer innimellom), noenlunde tilsvarende lønn og muligheter for å kunne ta fri de fleste kvelder.

Kommer nok tilbake som lærer, men vil gjerne ha mer tid til barna nå.

Jeg følger denne. Er også lærer på utkikk etter annet beite. Rart at det er så mange av oss egentlig, så innmari lukrativ og enkel jobb som vi har.. (Ironi)

Anonymous poster hash: 69c14...633

Skrevet

Følger også denne... Har tenkt på å bytte beite i flere år allerede.

Anonymous poster hash: fc062...f36
Skrevet

Hvorfor vil dere bytte jobb?

Jeg er nemlig i tenkeboksen på om jeg skal bli lærer.

Anonymous poster hash: 7e300...d33
Skrevet

For min del er det rett og slett at jobben spiser meg opp. Ingen tar hensyn, verken kollegaer eller foreldre, de ringer og tekster til alle døgnets tider.

Det er vanvittig mye jobb, men man får stort sett høre fra alle hold hvor lat og dårlig man er, og at vi har så lange ferier.

Det er ufattelig slitsomt at alle har en mening om jobben jeg gjør, og det uten at de noengang har sett meg i et klasserom.

Elevene er greie nok, men jeg føler meg stadig mer som en ansatt i en servicebedrift, hvor foreldrene tror at de er kunder, og alltid har rett.

Å, nå kjente jeg virkelig hvor ufattelig liten lyst jeg har til å gå tilbake etter permisjonen..

Skrevet

Min personlige opplevelse: Alltid sliten, alltid litt på etterskudd, får aldri nok tid til å gjøre jobben bra NOK... må alltid gå på akkord med meg selv, senke lista, senke standarden, finne lettvinte løsninger osv. Pluss at det er en jobb som suger veldig mye tid/energi fra fritiden også, har man familie og barn går lærerjobben fort utover dem.

Alle som tror det er så forbanna lett å være lærer, kan jo bli det selv. For min del har 5 år vært mer enn nok. Det er rett og slett ikke verdt det lenger.

Skrevet

Følger denne jeg også, må vurdere annen jobb. Har sittet 5,5 timer med jobb allerede i dag, og det er timer jeg ikke får igjen. De 43 timene jeg får betalt og avspasering for ble brukt opp i løpet av fredag formiddag....

Anonymous poster hash: 86c86...599

Skrevet

Min personlige opplevelse: Alltid sliten, alltid litt på etterskudd, får aldri nok tid til å gjøre jobben bra NOK... må alltid gå på akkord med meg selv, senke lista, senke standarden, finne lettvinte løsninger osv. Pluss at det er en jobb som suger veldig mye tid/energi fra fritiden også, har man familie og barn går lærerjobben fort utover dem.

Alle som tror det er så forbanna lett å være lærer, kan jo bli det selv. For min del har 5 år vært mer enn nok. Det er rett og slett ikke verdt det lenger.

Kanskje det også kommer an på trinn, forventing, evne til å koble ut jobben og til å sette grenser?

Jeg jobber i 100% stilling som lærer i VGS og har fire veldig aktive barn selv. For min del er lærerjobben fantastisk, men jeg er også flink til å koble ut jobben når jeg er hjemme. Dvs., jeg jobber selvsagt en del hjemme, men da går jeg inn i "jobbmodus". De eneste tidene jeg kjenner på at jeg blir sliten er like etter heldagsprøvene, når jeg har enorme bunker med stiler som skal rettes. Da merkes det også for barna fordi jeg retter mye stiler og ikke kan gjøre på så mye sammen med dem.

Det som er mest belastende med jobben er det som hun ene over kommenterer, det at alle skal ha en mening om jobben min. Jeg mener lite om andre yrker fordi jeg ikke har erfaring med dem, hvorfor skal alle da mene som mye om mitt yrke?

Anonymous poster hash: 30585...ab7

Skrevet

Kanskje det også kommer an på trinn, forventing, evne til å koble ut jobben og til å sette grenser?

Jeg jobber i 100% stilling som lærer i VGS og har fire veldig aktive barn selv. For min del er lærerjobben fantastisk, men jeg er også flink til å koble ut jobben når jeg er hjemme. Dvs., jeg jobber selvsagt en del hjemme, men da går jeg inn i "jobbmodus". De eneste tidene jeg kjenner på at jeg blir sliten er like etter heldagsprøvene, når jeg har enorme bunker med stiler som skal rettes. Da merkes det også for barna fordi jeg retter mye stiler og ikke kan gjøre på så mye sammen med dem.

Det som er mest belastende med jobben er det som hun ene over kommenterer, det at alle skal ha en mening om jobben min. Jeg mener lite om andre yrker fordi jeg ikke har erfaring med dem, hvorfor skal alle da mene som mye om mitt yrke?

Jeg kan godt se for meg at det er store forskjeller i forhold til hvor man jobber. Jeg jobber på barnetrinnet, og det krever enormt mye energi, både mtp elever og foreldre. På VGS er det selvsagt en enorm rettebyrde, men man slipper å forholde seg noe særlig til foreldre.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette. Mener dere at dere jobber mer enn det dere avspasserer? Skjønner det er slitsomme dager fordi dere jobber flere timer per dag, men dere får jo pustepause både jul, sommer, vinter og påske? Vet noen jobber da også, men i antall timer, går ikke dette opp i opp? Dette er ingen kritikk! Kun et spm☺ Også mener jeg dere må ta opp med foreldre at dere ikke kan kontaktes alle timer i døgnet! Skjønner det kan være hastesaker av og til, men her må det siles ut! Har aldri skjønt hvorfor lærere skal ringes både dag og natt, mens ped.ledere i bhg ikke kan. Går jo bra det også. Det meste kan ventes med til dagen etter. Jeg jobber selv i et yrke hvor alle mener noe om meg. Dette er ikke kun lærere som opplever. Vi bruker en del til på å forklare foreldre hvorfor vi handler som vi gjør. Aldri opplevd at noen har blitt provosert/sint når man kommuniserer godt og gir en god beskrivelse/forklaring.

Anonymous poster hash: f8e44...a0c

Skrevet

Jeg tror læreryrket er noe mange blir spist opp av, kanskje særlig de som er pliktoppfyllende og som så gjerne vil gjøre en god jobb. Det er jo også i andre yrker slik at man alltid kan gjøre ting bedre, forberede seg enda mer osv.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette. Mener dere at dere jobber mer enn det dere avspasserer? Skjønner det er slitsomme dager fordi dere jobber flere timer per dag, men dere får jo pustepause både jul, sommer, vinter og påske? Vet noen jobber da også, men i antall timer, går ikke dette opp i opp? Dette er ingen kritikk! Kun et spm☺ Også mener jeg dere må ta opp med foreldre at dere ikke kan kontaktes alle timer i døgnet! Skjønner det kan være hastesaker av og til, men her må det siles ut! Har aldri skjønt hvorfor lærere skal ringes både dag og natt, mens ped.ledere i bhg ikke kan. Går jo bra det også. Det meste kan ventes med til dagen etter. Jeg jobber selv i et yrke hvor alle mener noe om meg. Dette er ikke kun lærere som opplever. Vi bruker en del til på å forklare foreldre hvorfor vi handler som vi gjør. Aldri opplevd at noen har blitt provosert/sint når man kommuniserer godt og gir en god beskrivelse/forklaring.

Anonymous poster hash: f8e44...a0c

Jeg jobber alltid i høstferie, vinterferien og påsken, men ikke full dag (normalt 5-6 timer pr dag), men i julen tar jeg meg helt fri. Da "sprengretter" jeg alt av heldagsprøver før julen for at det ikke skal være noe etterarbeid igjen. Med sprengrette mener jeg at jeg jobber ca 12 timer hver hverdag og ca 6-7 timer hver helgedag i noen uker. Ellers forsøker jeg å spre rettearbeidet litt utover.

I tillegg bruker jeg en del kvelder og helger til å forberede timer, spesielt historietimer på VG3-nivå. Det er et utrolig krevende fag fordi man skal kunne så veldig mye på en gang, samtidig som at elevene gjerne er veldig interessert og stiller utfordrende spørsmål. Jeg bruker som regel 1-2 timer før hver historietime bare på å lese meg opp. Selv om jeg kan faget, glemmer man det litt ut når det er et år siden sist. Så går det tid med på å lage gode opplegg slik at elevene lærer noe. Jeg har nesten ingen timer i noen av fagene mine der jeg ber elevene lese i boken og gjøre oppgaver.

Totalt jobber jeg nok mange flere timer enn det jeg egentlig skal, men det plager meg ikke fordi jeg er så utrolig glad i jobben min :)

Skrevet

Jobber dere fullt dere som svarer her?

Hva om man hadde hatt en 50% stilling, hvor mange undervisningstimer ville det blitt i vgs?

Skrevet

jeg jobber 50% 9 timer per uke. føles som jeg jobber 80%

Anonymous poster hash: 10f39...1a9
Skrevet

Hva om man hadde hatt en 50% stilling, hvor mange undervisningstimer ville det blitt i vgs?

Jeg jobber 100% ja. Hvor mange timer du vil få kommer an på faget/fagene du ev. skal undervise i og om du er kontaktlærer. I år har jeg bare 16 undervisningstimer, mens i fjor hadde jeg 18 timer i 95% stilling. En kollega av meg har helt andre fag og 20 timer i 100% stilling. Han er heller ikke kontaktlærer, noe jeg er.

Skrevet (endret)

Jeg jobber 100% ja. Hvor mange timer du vil få kommer an på faget/fagene du ev. skal undervise i og om du er kontaktlærer. I år har jeg bare 16 undervisningstimer, mens i fjor hadde jeg 18 timer i 95% stilling. En kollega av meg har helt andre fag og 20 timer i 100% stilling. Han er heller ikke kontaktlærer, noe jeg er.

Takk for svar. Er det norskfaget med mye retting som gir få timer i undervisning? Og at kontaktlærer får mindre undervisningsplikt fordi det er så mye annet ved den jobben som tar tid? En kontaktlærer får vel også et tillegg for dette.

Endret av Nyttårs barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...