Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #1 Skrevet 14. mars 2015 Jeg har et barn fra tidligere, og nå ett barn med han jeg er gift med. Med inn i ekteskapet hadde jeg ett hus, han ett, og vi har kjøpt ett sammen. I tillegg vil vi jo på sikt arve noe på hver vår kant. Hvordan blir det med arv etter oss? Altså, hva arver barna våre (mitt og vårt felles)? Anonymous poster hash: 32d25...6a8
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #2 Skrevet 14. mars 2015 Barna dine arver like stor andel av dine verdier. I tillegg så vil hvert av barna arve sine respektive pappaer. Anonymous poster hash: 91809...895
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #3 Skrevet 14. mars 2015 Begge dine barn arver vel halvparten hver av din formue. Barnet deres felles arver alt av sin far om det er eneste barn Anonymous poster hash: 41aba...5a7
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #4 Skrevet 14. mars 2015 Det folk skriver her er feil. Dette avhenger nemlig blant annet av om din mann dør før eller etter deg og om dere har særeie eller om dere har avtale om at gjenlevende får sitte på alle verdier til du/han dør. Dersom du dør først, arver mannen din 50% av dine verdier (50% eier han jo allerede) og så arver dine barn 25% hver av dine verdier. Så når din ektemann dør arver deres felles barn alt av din ektemann. For å si det med meget enkle ( urealistiske tall) dere eier 400 samnen, du dør, han arver 200, barna arver 100 hver. Når så han dør, arver fellesbarn 300 til. Ditt førstebarn vil også arve sin far. Dør han først, vil du arve 200, deres eneste felles barn 200, når du så dør vil dine barn arve 200 hver. Anonymous poster hash: d59f4...c63
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #5 Skrevet 14. mars 2015 Vet at det 10.02.14 ble levert forslag til ny arvelov som gjør at gjenlevende ektefelle får økt arverett med 50% av det avdøde etterlater seg, men finner ikke at dette ble vedtatt. Mange nettsider som omhandler temaet linker til "arveloven" og der er ikke denne endringen nevnt. Synes personlig at dette vil være en positiv endring, men vi står oppi en situasjon nå der vi er arvinger og den som ligger på dødsleiet ikke ønsker at ektefellen skal arve en krone. Dersom noen har en link til gjeldende arvelov med evt endring hadde det vært fint hvis den ble lagt ut her. Det vil jo være aktuelt for trådstarter óg. Anonymous poster hash: 5418d...612
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #6 Skrevet 14. mars 2015 Takk for alle svar. Kan jeg på noen måte sikre mitt første barn bedre, feks at barnet arver huset jeg hadde fra før ekteskapet? Dette barnet vil ikke få noe særlig fra sin egen far, og jeg ønsker at begge barna skal få så likt som mulig. Hi Anonymous poster hash: 32d25...6a8
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 15.31 ja Unnskyld, du har helt rett. Enda en grunn til ikke å svare fra hodet, eller å spørre her inne. :-p 1/4 har ektefelle krav på (foreløpig) HI hvordan stiller din mann seg til å ta med ditt barn i testamente? Det blir forsåvidt urettferdig dersom ditt 1.barn skal arve deg alene, men dere kan lage avtale på at de to skal arve 50% hver etter siste gjenlevende? Det har mine foreldre gjort med oss. (Dine, mine, ) Viktigste er egentlig at dere har skrevet ned alt tydelig juridisk, så slipper barna dine å krangle om arv. Anonymous poster hash: d59f4...c63
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #8 Skrevet 14. mars 2015 15.31 ja Unnskyld, du har helt rett. Enda en grunn til ikke å svare fra hodet, eller å spørre her inne. :-p 1/4 har ektefelle krav på (foreløpig) HI hvordan stiller din mann seg til å ta med ditt barn i testamente? Det blir forsåvidt urettferdig dersom ditt 1.barn skal arve deg alene, men dere kan lage avtale på at de to skal arve 50% hver etter siste gjenlevende? Det har mine foreldre gjort med oss. (Dine, mine, ) Viktigste er egentlig at dere har skrevet ned alt tydelig juridisk, så slipper barna dine å krangle om arv. Anonymous poster hash: d59f4...c63 Men, blir ikke det urettferdig iforhold til særkullsbarnet som også skal arve far? Mye kan skje frem til den dagen fedrene dør. Din x kan få en stor arv, vinne i Lotto, få en riktig så god økonomi. Men, den er det kun barnet fra tidligere som arver. Anonymous poster hash: 91809...895
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #9 Skrevet 14. mars 2015 Takk for alle svar. Kan jeg på noen måte sikre mitt første barn bedre, feks at barnet arver huset jeg hadde fra før ekteskapet? Dette barnet vil ikke få noe særlig fra sin egen far, og jeg ønsker at begge barna skal få så likt som mulig. Hi Anonymous poster hash: 32d25...6a8 Hva mener mannen din da? Er han enig i at hans arv til datteren sin skal bli mindre pga din x ikke har på nåværende tidspunkt så mye å bidra med ift arv? Anonymous poster hash: 91809...895
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå