Gå til innhold

Atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter får noen ganger atopisk eksem i ansiktet om vinteren . Smører med apobase og mildison.

Idag når jeg hentet i barnehagen hadde hun hendene fulle og oppover armen. Hadde ingenting på morgenen.

Noen gode tips til å forebygge mot eksem. Hun blir mere og mere plaget og på nye steder hele tiden.

Anonymous poster hash: c7a5a...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smør med fuktighetskrem uansett om hun har eksem eller ikke, morgen og kveld. Så må du finne ut hva som forverrer eksemet, det varierer fra person til person, men ull er det vanlig å reagere på. Gutten vår får også eksem om han blir for varm og rundt munn får han lett eksem hvis han blir gående med f.eks makrell i tomat rundt munnen (og det hender i barnehagen). Da han var baby og brukte smokk, forverret også smokken det hvis han først hadde eksem rundt munnen.

Anonymous poster hash: ec83f...dc8
Skrevet

Vi bruker lipkar serien (både jeg og to av barna mine har atopisk eksem) Veldig fornøyd med denne serien, har oljen også.

http://www.apotek1.no/produktserier/lrp-lipikar

I våte perioder får datteren min mye eksem rundt håndleddene, tror det er pga fukten, våte votter og våt strikk nederst på armene av dressen. Når det blir så ille at hun klør istykker huden om natta bruker vi kortison. Vi har til nå klart oss med den reseptfrie Mildison som du får på apoteket, men blir det veldig ille må du ha sterkere preparater på resept for å holde i sjakk.

Mange er redd for kortison, men blir eksemet for galt er det mer skadelig for huden å gå med eksemet enn å smøre på kortison altså.

Anonymous poster hash: 2939e...1df
Skrevet

Unngå ull, bruk blenda sensitive vaskemiddel, bruk bomull/Bambus så langt det går, unngå parfyme/alkohol på huden, følg med på matvarer som kan trigge eksem, smør ekstra dager med tørr luft/vind, bruke klær over de utsatte stedene på de kjølige dagene, unngå å dusje/vaske ungen for ofte.

Anonymous poster hash: b1583...5f1

Skrevet

Noen gode kremer å anbefale?

Er som regel kulda som utløser det men idag var det jo varmt og sol.

Hun reagerer også på makrell i tomat og ketchup blant annet. Må nok gå litt mere i dybden.

Tusen takk for svar

Anonymous poster hash: c7a5a...f3a

Skrevet

Få de ansatte til å smøre henne 1 - 2 ganger i løpet av dagen uansett om hun er fin eller ikke, De kan nok ikke smøre hele henne, men de mest utsatte stedene

Anonymous poster hash: b3847...4c5
Skrevet

Jeg har matallergi, og reagerer selvfølgelig på det. Ellers blir det vått over tid, reagerer jeg, ull og varme.

Jeg bruker locobase, så bader jeg i extra virgin olivenolje. Går fint med andre oljer og.

Anonymous poster hash: 29483...696
Skrevet

Når jeg var lita å ble plaget av atopisk eksem fikk jeg det ofte når jeg ble klam under klærne.

Anonymous poster hash: 47b4d...76f
Skrevet

Vil bare se at i dag så det ut til å være nydelig og varmt, men ute var vinden sur og kald - så smør gjerne selv om ser fint ut :) 

Anonymous poster hash: ab27f...3ac
Skrevet

Anbefaler La Roche Posay lipikar Ap( eller noe i den dur)fra Apoteket til å smøre hele kroppen. Der det er ekstra tørt/eksemete bruker vi sånn spenesalve som selges på Felleskjøpet. Funker som bare det! Og hvis eksemet er riktig ille bruker vi kortisonkremen Locoid, den får du på blå resept om ungen har fått diagnosen atopisk eksem. Ellers er det bare bad/dusj(med olje) en gang i uka hos oss, og bruker ull (m/bomull på innsiden) kun på veldig kalde dager.

Anonymous poster hash: 7c3f9...30e

Skrevet

Anbefaler La Roche Posay lipikar Ap( eller noe i den dur)fra Apoteket til å smøre hele kroppen. Der det er ekstra tørt/eksemete bruker vi sånn spenesalve som selges på Felleskjøpet. Funker som bare det! Og hvis eksemet er riktig ille bruker vi kortisonkremen Locoid, den får du på blå resept om ungen har fått diagnosen atopisk eksem. Ellers er det bare bad/dusj(med olje) en gang i uka hos oss, og bruker ull (m/bomull på innsiden) kun på veldig kalde dager.

Anonymous poster hash: 7c3f9...30e

Noen av oss som har atopisk eksem reagerer også på fårefett som bindemiddel i salver/kremer og det blir brukt i spene-kremer. Så det er lurt å teste en liten flekk først for å se om huden reagerer allergisk, det gjør min nemlig. Fårefett blir også brukt i noen håndkremer o.l

Anonymous poster hash: 2939e...1df

Skrevet

Jeg reagerte veldig på sitrus som liten og kunne ikke spise det på vinteren. Ikke bad så ofte og smør godt.

Anonymous poster hash: 4293f...502

Skrevet

Vi bruker kremen fra Aderma som er ment for atopisk hud. Kjempegod krem! Ellers har vi kortisonsalve som vi smører på når utslettet er som aller verst. Unngår ull og bruker bambusklær innerst. Ikke vask ansiktet på morgenen og bading/dusjing for ofte er ikke bra.

Anonymous poster hash: 5d337...0be

Skrevet

Som de fleste skriver: unngå overdreven vasking,0 parfyme i såper og vaskemidler,smør kroppen 1-2 g pr dag med a-derma lotion eller creme. (Kommer ann på om det er sår eller ei. Bruker lotion til forebygging og creme til å bli kvitt det) fungere fantastisk her. Ikke ull. Men viktigst er nok å smøre og IKKE parfyme i vaskemidlene....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...