Gå til innhold

Boktips til gutt i første klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg trenger tips til bøker jeg kan lese for gutten min. Vi sliter med å finne bøker som er litt spennende, men samtidig ikke alt for skumle. Vi har lånt en del lesehest-bøker, men sliter litt med at de som er for 1.-2. klasse og 3.-4. klasse blir alt for banale i historien, mens den svarte lesehesten gjerne blir litt i overkant skummel igjen... Akkurat det samme med leseløve. Men han liker veldig godt at det er en skikkelig story og spennende. Hvor gammel bør man være før man har utbytte av f.eks Harry Potter? Og Hardyguttene? Blir veldig glad for tips og innspill 😃

Anonymous poster hash: b4281...7f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med Lasse og Maja-bøkene? De er populære her. Leste nettopp charlie og sjokoladefabrikken for sjuåringen her, den elsket han. Harry Potter venter vi med, det er altfor skummelt for min gutt. Georgs magiske medisin er også gøy. Gleder meg til å lese mio min mio, brødrene Løvehjerte, heksene og svk, men må nok vente et år til;)

Skrevet

Nå har jeg ikke så store barn selv, men jeg husker jeg likte Anne Cath Westly og Astrid Lindgren veldig godt da jeg var på den alderen. Mulig tidene har forandret seg da. :P

Anonymous poster hash: 7649d...aad
Skrevet

Også har vi lest dunderly-bøkene i det siste, akkurat spennende nok;)

Skrevet

Charlie og sjokoladefabrikken var et godt tips ja 😊 Jeg likte også godt Anne Cath og Lindgren på den alderen og har alltid trodd at jeg skulle lese alle disse til barna mine. Men nå synes jeg de virker så 'treige' sammenlignet med mye annet...

Takker for tips og tar gjerne imot flere 😊

Skrevet

Charlie og sjokoladefabrikken var et godt tips ja Jeg likte også godt Anne Cath og Lindgren på den alderen og har alltid trodd at jeg skulle lese alle disse til barna mine. Men nå synes jeg de virker så 'treige' sammenlignet med mye annet...

Takker for tips og tar gjerne imot flere

Treige?? Pippi Langstrømpe og Mormor og de åtte ungene? Det er det verste... Mine barn skal pent måtte holde ut å høre på dem hvertfall! :P

Skrevet

Charlie og sjokoladefabrikken var et godt tips ja Jeg likte også godt Anne Cath og Lindgren på den alderen og har alltid trodd at jeg skulle lese alle disse til barna mine. Men nå synes jeg de virker så 'treige' sammenlignet med mye annet...

Takker for tips og tar gjerne imot flere

Treige?? Pippi Langstrømpe og Mormor og de åtte ungene? Det er det verste... Mine barn skal pent måtte holde ut å høre på dem hvertfall! :P

He he, det er bra 😊

Skrevet

Lassemajas dektektivbyrå er fine, ikke skumle i det hele tatt.

Min gutt liker bøker man kan le litt av, f.eks Kaptein Supertruse og Trehuset med 13 etasjer o.l. Det er overhodet ikke noe høyttravende litteratur, men bøker skrevet for barn som de liker ;)

Jeg er enig i at de gamle klassikerne er tunge å lese, språket har forandret seg mye så de nye bøkene har et mye lettere språk. Historiene i de gamle bøkene er jo like gode, men språket er tungt og gammeldags.

Men historier som Gummitarzan, Georgs magiske medisin, SVK o.l. har vært populære her.

Pulverheksa er også populær her, de liker mannen min godt også, så det har blitt en greie det der med at pappa skal lese pulverheksa :) Nå ønsker de seg Pulverheksa og påskemysterier, så jeg har lovet at de skal få den til påskeferien også skal pappa lese den for dem.

Anonymous poster hash: 43771...51f
Skrevet

Kaptein Supertruse :D

Gangster bestemor

hmmm, nå har jeg jente så her går det mye i Lasse Maja og Krise-Kristine og andre litt mer jentete bøker.

Kommer ikke på flere nå

Anonymous poster hash: 31017...9d5

Skrevet

Jeg synes Detektivbyrå nr 2 er fine, spennende bøker til førsteklassingen. Bøkene er delt opp i passende lese-på-senga-kapitler og historien er lettfattelig og fengende.

http://detektivene.no/

Skrevet

Leste akkurat "Alle vi barna i Bakkebygrenda" for gutten min. Han elsket den. Den beskriver en veldig fin leke og fantasiverden, synes jeg. Sønnen min ble faktisk inspirert til å leke mer og legge iPaden litt på hylla.

Anonymous poster hash: ab646...0eb

Skrevet

Rampete Robin-bøkene

Kaptein supertruse

Alt av Rosld Dahl

Otto er et neshorn

Anonymous poster hash: e1ea0...50b

Skrevet

"Den utrolige historien om den kjempestore pæra" og "Bukkene bruse på badeland" er favoritter her.

Skrevet

Doktor proktors prompepulver kan du og vurdere, men den kan være litt avansert.

Harry Potter begynte vi med i andre klasse.

Anbefaler ellers bøkene til Bjørn Rørvik. Både de om reven og grisungen og de om detektiven Purriot.

Og bøkene om gubben og katten.

Den kjempestore pæra er jo også en suksess!

Anonymous poster hash: e1ea0...50b

Skrevet

Tusen takk for mange fine tips. Jeg skal ta med denne tråden til biblioteket i morgen 😊

Mye enklere med toåringen som har dilla på Albert Åberg og vil ha lest de samme bøkene om igjen flere ganger om dagen...

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...