Gå til innhold

Strekkmerker og revning -er det en sammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt man lurer på :D

Tenkte på om det var noe med elastisiteten i huden. Har hørt at om man får strekkmerker eller ikke er arvelig. Har det også smenheng med revning under fødselen? Hvordan var det hos dere?

Anonymous poster hash: f9c0e...912

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis, nei. Jeg er full i strekkmerker, men har sydd EN sting fordelt på 3 fødsler.

Skrevet

En del strekkmerker på magen fikk jeg med alle tre, men ikke ett eneste sting på tre fødsler.

Så nei, ikke hos meg i hvertfall. ☺☺

Skrevet

Masse strekkmerker og ingen revning her (tre fødsler).

Skrevet

Da burde det være at de som får strekkmerker ikke revner fordi de er mer elastiske? Men uansett en søkt teori 😜

Skrevet

Da burde det være at de som får strekkmerker ikke revner fordi de er mer elastiske? Men uansett en søkt teori 😜

Ja, det var det jeg tenkte. Beklager hvis det ikke kom klart nok frem i HI. Tenkte at hvis man har skikkelig elastisk hud slapp mann unna strekkmerker og revning :)

HI

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Norgeskartet på magen ifht strekkmerker, revnet ingenting under fødsel av en 4 kilos baby ;)

Skrevet

masse strekkmerker og desverre masse revning...

Anonymous poster hash: ef7f2...62e
Skrevet

Ikke hos meg. Masse strekkmerker, null revning.

Skrevet

Fikk et par strekkmerker og sydde noen pyntesting sist. Har ikke kommet noen nye så langt (er i uke 27). Mamma har ingen strekkmerker, så vet ikke om det er arvelig.

Anonymous poster hash: b8ee1...b0b

Skrevet

Masse strekkmerker, dyp nok revning til at jeg har fått "brokk" bak og foran i skjeden :D

Anonymous poster hash: 3f065...5e3
Skrevet

Absolutt ikke :) magen min er full av strekkmerker, virkelig full.. Lårene og puppene også. Ja, rumpa og ryggen til og med!

Men revna veldig lite under fødsel... Det eneste som har noe å si er om fødselen er normal (ikke styrtfødsel), at man ikke har soppinfeksjon og er litt tørr og rar nedentil, og at kroppen har fått tid til å modnes før utdrivningsfasen. Dvs at det er en fordel å føde til termin - mange som går til termin (og vel så det) og føder normale barn forteller om fine fødsler, mens mange som føder små barn (gjerne før termin, når kroppen egentlig ikke er klar), forteller om tøffe fødsler og revning.

Anonymous poster hash: d2fc2...aa7

Skrevet

Ikke sant for meg iallefall. Har ikke et eneste strekkmerke på kroppen og har 2 barn. Men ble klipt med førstemann, ellers hadde jeg fått total rjour i følge jordmor. Andre gangen revnet jeg men mer kontrollert.

Skrevet

Absolutt ikke :) magen min er full av strekkmerker, virkelig full.. Lårene og puppene også. Ja, rumpa og ryggen til og med!

Men revna veldig lite under fødsel... Det eneste som har noe å si er om fødselen er normal (ikke styrtfødsel), at man ikke har soppinfeksjon og er litt tørr og rar nedentil, og at kroppen har fått tid til å modnes før utdrivningsfasen. Dvs at det er en fordel å føde til termin - mange som går til termin (og vel så det) og føder normale barn forteller om fine fødsler, mens mange som føder små barn (gjerne før termin, når kroppen egentlig ikke er klar), forteller om tøffe fødsler og revning.

Det eneste som har noe å si? Javel! Masse strekkmerker med nr 2 og han kom 2 uker før tiden. Revnet masse.

Anonymous poster hash: c3732...45d

Skrevet

Men revna veldig lite under fødsel... Det eneste som har noe å si er om fødselen er normal (ikke styrtfødsel), at man ikke har soppinfeksjon og er litt tørr og rar nedentil, og at kroppen har fått tid til å modnes før utdrivningsfasen. Dvs at det er en fordel å føde til termin - mange som går til termin (og vel så det) og føder normale barn forteller om fine fødsler, mens mange som føder små barn (gjerne før termin, når kroppen egentlig ikke er klar), forteller om tøffe fødsler og revning.Anonymous poster hash: d2fc2...aa7

Det eneste som har noe å si? Javel! Masse strekkmerker med nr 2 og han kom 2 uker før tiden. Revnet masse.Anonymous poster hash: c3732...45d

Du nevner jo selv at kroppen din ikke var moden! ;) det er årsaken til at du revnet, at kroppen din ikke var moden før utdrivningsfasen siden du fødte to uker før den egentlig var klar... Føler med deg forresten!

Skrevet

Null strekkmerker, måtte klippes for å unngå ruptur

Skrevet

OK. Rett ut vinduet med den hypotesen :D

Jeg har vært heldig. Fire fødsler, null strekkmerker. To pyntesting med de to eldste (stjernekikkere), ingen med de to siste, selv om én var styrtfødsel.

HI

Skrevet

Mye strekkmerker på lår og hofter. I forhold til revning ble jeg klippet ved to av fødslene, men da fikk jeg også pyntesting. Siste fødsel ble det ingen klipping, og kun et par sting. 

Anonymous poster hash: e1da4...431
Skrevet

Ja, det var det jeg tenkte. Beklager hvis det ikke kom klart nok frem i HI. Tenkte at hvis man har skikkelig elastisk hud slapp mann unna strekkmerker og revning :)

HI

Overhodet ikke en søkt teori, men helt riktig! Strekkmerker er en konsekvens av mindre elastisitet i huden og det er derfor en hyppigere sammenheng mellom strekkmerker og revning. Men alle som har strekkmerker revner ikke for det. Samtidig som ikke alle uten strekkmerker slipper unna revning.

Anonymous poster hash: 54659...d46

Skrevet

Da burde det være at de som får strekkmerker ikke revner fordi de er mer elastiske? Men uansett en søkt teori

HIAnonymous poster hash: f9c0e...912

Overhodet ikke en søkt teori, men helt riktig! Strekkmerker er en konsekvens av mindre elastisitet i huden og det er derfor en hyppigere sammenheng mellom strekkmerker og revning. Men alle som har strekkmerker revner ikke for det. Samtidig som ikke alle uten strekkmerker slipper unna revning. Anonymous poster hash: 54659...d46

Du glemte å legge ved linken til statistikken :)

Skrevet

Men revna veldig lite under fødsel... Det eneste som har noe å si er om fødselen er normal (ikke styrtfødsel), at man ikke har soppinfeksjon og er litt tørr og rar nedentil, og at kroppen har fått tid til å modnes før utdrivningsfasen. Dvs at det er en fordel å føde til termin - mange som går til termin (og vel så det) og føder normale barn forteller om fine fødsler, mens mange som føder små barn (gjerne før termin, når kroppen egentlig ikke er klar), forteller om tøffe fødsler og revning.Anonymous poster hash: d2fc2...aa7

Det eneste som har noe å si? Javel! Masse strekkmerker med nr 2 og han kom 2 uker før tiden. Revnet masse.Anonymous poster hash: c3732...45d

Du nevner jo selv at kroppen din ikke var moden! ;) det er årsaken til at du revnet, at kroppen din ikke var moden før utdrivningsfasen siden du fødte to uker før den egentlig var klar... Føler med deg forresten!Anonymous poster hash: d2fc2...aa7

Hvordan vet du at kroppen hennes ikke var klar? To uker før er da ikke prematurt, når man føder da regner jeg med kroppen er klar? Fødte også 2 uker før termindatoen, revnet ikke og fikk ei jente på nesten 4 kg... Tror både mor og bebis var helt klar ja...

Anonymous poster hash: 07530...8b3

Skrevet

Ingen strekkmerker, ingen revning.

Skrevet

Ingen strekkmerker 3 pyntesting.

Om man revner eller ei har vel mer med raskhet på fødselen, posisjon man før i og størrelse på barnet.

Anonymous poster hash: 7030d...ec2
Skrevet

Ingen strekkmerker noe sted på kroppen med har måttet sy mye etter all fødsler

Skrevet

Ingen strekkmerker, ble klippet + revnet ved første fødsel, revnet litt ved andre fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...