Gå til innhold

Kjenner du noen som har adoptert bort barnet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så et program på tv3 nettopp, og tårene bare rant... Kameraene fulgte to "familier" i USA:

Familie 1: en overvektig mann og en dame. Kanskje i 30-årene. Begge hadde jobb, hus, og hun hadde ett barn fra før som ikke var hans. De hadde ikke barnet der hele tiden, delte på omsorgen med den biologiske faren. Samboeren hennes var grei og flink med barnet, men sa at hvis de slo opp kom han ikke til å,savne barnet hennes. Hun var høygravid, og han fortalte at han ikke ønsket barnet sitt.

Han sa stadig vekk at hvis hun ville beholde barnet, kom han ikke til å like henne (barnet, det ble en jente), og han kom ikke til å vise henne noen form for kjærlighet. På engelsk så sa han: "I would recent her". Det var innstillingen, og forhåndsbestemt. Damen var veldig lei seg og gråt osv, men mente at adopsjon var det beste siden barnefaren ønsket det. Hun var HELT nedbrutt, hadde ingen selvtillit overhodet, hennes syn på seg selv var helt forvridd. Hennes mening betød ingenting, hun var livredd for hva samboeren hennes følte osv. Og man så tydelig at samboeren bestemte alt.

Da ungen ble født, så holdt hun babyen osv, og gråt og ville egentlig ikke gi henne fra seg, men så spurte hun samboeren om han var sikker på at han ikke ville ha barnet sitt, han sa ja, og da skrev hun under papirene og ga bort datteren sin. Jeg syntes det var så hjerteskjærende, å sette HAM foran ungen sin... Det var noe ekkelt med hele greia, hvordan han liksom var noe hun tilba? Og ungen kom i 2. rekke.. Syntes det bare var så forferdelig trist og tragisk, og da de filmet den nydelige, lille jenta som lå der innpakket i tepper, så uskyldig... skjønner ikke hvordan noen kan gi bort ungen sin bare fordi barnefaren ikke ønsket barnet...

"Familie" 2: en single mørkhudet jente, barnefaren ville ikke vite av barnet. Hun hadde en sønn på 1 år som hun hadde mistet omsorgsretten for, fordi hun var i et voldelig forhold der den psykopatiske eksen slo henne og tvang henne til prostitusjon. Hun slo opp med ham og han havnet i fengsel, men sønnen bodde da hos søsteren hennes. Hun ønsket ingenting mer enn å få sønnen sin tilbake, så hun trodde hun måtte adoptere bort barnet i magen fordi det ble for mye å ha et spedbarn og samtidig prøve å få tilbake sønnen sin. Hun dro på ultralyd og hørte hjertet slå osv mot slutten av graviditeten, og det endte opp med at hun beholdt babyen, og skulle jobbe med å få tilbake sønnen. Hun klarte altså ikke å gi fra seg datteren sin.

...

Kjenner du noen som har adoptert bort barnet sitt? Eller har du gjort det selv? Jeg skjønner at man er desperat, men jeg klarer allikevel ikke å forstå det at man gir bort sin egen baby.

Anonymous poster hash: c31ff...e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har det med saken og gjøre at de er overvektige og den andre er mørkhudet ?

Skrevet

Det er kun detaljer for å gi et bilde av menneskene. Akkurat som at jeg opplyste om at de bor i USA.

Anonymous poster hash: c31ff...e7f

Skrevet

Ja, jeg kjenner noen kvinner som har gjort det. De bor i Sentral-Amerika og det var et valg de tok av fattigdom og sosialt stigma (unge og ugifte).

I USA er det jo langt større sosial aksept for å adoptere bort barn, mens vi her i Norge har en kultur for et nærmest omvendt syn - hvor abort er sosialt akseptabelt, men å adoptere bort barnet sitt ikke er det.

Anonymous poster hash: 0cd7b...f70
Skrevet

Det er egentlig forferdelig, at det blir sett på som en ganske enkel løsning å ta abort her i Norge. Ikke minst av fastleger og sykehusansatte.

Jeg ville avskydd henne - "I would resent her", tror jeg staves med S.

Anonymous poster hash: ac295...b5d
Skrevet

Ja, jeg kjenner noen som har adoptert bort barnet sitt!

Det er min fetter.

OK, han skrev fra seg farskapet og lot mors nye mann ta over ansvaret/farskapet.

Hvordanjeg føler for det?

Min fetter var ikke mye mann!

En mann tar ansvar for de barna han føder, og der er det ingen unnskyldning.

Dette barnet/sønnen er nå blitt 28 år gammelt ( han ble stebarns adoptert da han var 2).

Min fetter døde dessverre for 10 år siden, men likevel fant han ikke tid til å besøke/se sønnen sin på de 16 årene før det!

Min fetters sønn fikk heldigvis en god familie, med mor, stefar og etterhvert tre nye søsken.

Dette barnet klarer seg så veldig bra nå.

Skrevet

- er der i det hele tatt en mulighet i Norge å velge og adoptere bort barnet sitt?

Eneste gangene heg har hørt om det et at mor og biologisk far ikke er sammen og ny mann tar farskapet eller vis barnevernet etter noen år som fosterfamilie

Skrevet

Den måtte jo komme 😂😂

Anonymous poster hash: c16ee...267

Skrevet

Ja. Kjenner en som etter mye om og men gjorde det. Han ga faen i ungen. Hadde samvær det første året, men evnet ikke å ta vare på barnet. Han sa fra seg ansvaret og ny mann adopterte.

kjenner en som har adoptert og. Han var sammen med mor og trodde barnet var hans. Så viste det seg at det var en annen som var far, men han ville ikke ta barnet vekk fra den han så på som sin pappa. Så han fikk adoptere. Moren har mistet omsorgen

Anonymous poster hash: 4afd3...bd7

Skrevet

- er der i det hele tatt en mulighet i Norge å velge og adoptere bort barnet sitt?

Eneste gangene heg har hørt om det et at mor og biologisk far ikke er sammen og ny mann tar farskapet eller vis barnevernet etter noen år som fosterfamilie

Det skjer, men det er vel veldig sjeldent.

Såvidt jeg husker å ha lest, om foreldre her i Norge ønsker å adoptere bort sitt barn, blir barnet sendt i fosterhjem i X antall måneder, hvor foreldrene da har betenkningstid før noe blir avgjort. De kan altså ombestemme seg å få barnet hjem.

Noen barn som er tatt fra sine foreldre blir også adoptert av sine fosterhjem. Hvilke grunnlag som må ligge tilrette her vet jeg ikke, men vil tro at denne varianten skjer oftere, enn foreldre som frivillig gir sitt barn opp for adopsjon.

Anonymous poster hash: 1d628...6b3

Skrevet

Ja, men hun er amerikansk. Ble gravid etter voldtekt i ung alder, valgte å beholde barnet og heller adoptere det bort. Jeg tror hun lever helt fint med det, det er nå i hvert fall hva hun selv sier.

Skrevet

Kjenner et par som har sagt ifra seg foreldreretten til barnet sitt da de rett å slett ikke er skikket til å ta seg av et barn. Barnet er adoptert innad i familien og vet hvem mor og far. Heldigvis for barnet hadde foreldrene nok innsikt til å skjønne at de ikke kunne være fulltidsforeldre. Ved denne løsningen får foreldrene lov til å være "lekeforeldre" i noen timer år gangen, men de har ikke noe reelt ansvar.

Anonymous poster hash: ebc3b...9ed

Skrevet

Jeg var ikke langt unna å adoptere bort sønnen min hvertfall..

Var så deprimert å følte jeg hadde mer nok med meg selv.

Ble veldig urolig i hele kroppen når sønnen min var der,å  det gikk over så fort han ikke var der lenger.

Han hadde kolikk å skreik utallig mange timer både dag og natt å jeg taklet det bare ikke.

Jeg hadde seriøst tenkt å adoptere bort sønnen min.

Heldigvis kom jeg på bedre tanker før det var for sent.

Anonymous poster hash: eaac8...6e0
Skrevet

jeg kjenner ei fra norge som gjorde det.. hun holdt svangerskapet skjult og var veldig ung..

Anonymous poster hash: 413dd...028
Skrevet

Ja, onkelen min. For ca 45 år siden.tror både han og barnemoren var veldig unge.

Anonymous poster hash: 097dd...2e7

Skrevet

I vår familie er vi slanke og hvite, og vi bor i Norge.

Tanta min adopterte bort sin førstefødte jente (barnet er nå i 50 årene). Hun fikk deretter en sønn med en annen som hun beholdt. Ingen i familien snakker om adopsjonen, og jeg aner ikke hvorfor hun ble adoptert bort.

Datteren har prøvd å få kontakt med moren/min tante, men blir avvist. Resten av slekta vil ha kontakt med jenta og skjønner ikke hvorfor hun blir kontant avvist. Leit.

Anonymous poster hash: 1fa88...aad

Skrevet

Min søster er adoptert, fra Norge.

Anonymous poster hash: 3935e...d2c

Skrevet

Den måtte jo komme 😂😂

Anonymous poster hash: c16ee...267

Ja, jeg forstår ikke poenget med å nevne dette. For meg virker det helt urelevant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...